Perustelut
         
         Hallituksen esityksessä vesilakiin ehdotetaan lisättäväksi
            säännökset, joiden nojalla vesistöjen vedenkorkeuksiin
            ja virtaamiin vaikuttavien säännöstely-
            ja muiden vesitaloushankkeiden lupamääräyksiä voidaan
            tarpeen mukaan tarkistaa vesistöalueen tulva- ja kuivuustilanteet
            nykyistä paremmin huomioon ottaviksi. Säännökset
            koskevat yhtäältä vesitalouslupaan puuttumisen
            aineellisia edellytyksiä ja toisaalta luvan muuttamista
            edeltävää menettelyä. Vesistön
            vedenkorkeuksiin ja virtaamiin vaikuttavien hankkeiden lupamääräyksiä voitaisiin
            tarkistaa silloin, jos tulvista tai kuivuudesta aiheutuisi yleiseltä kannalta
            vahingollisia vaikutuksia, joita ei voida muulla tavoin vähentää.
            Lakiehdotuksessa tarkoitettuja tulvien ja kuivuuden vahingollisia
            vaikutuksia olisivat yleinen vaara ihmisen hengelle, turvallisuudelle
            tai terveydelle, suuri vahinko yleiselle edulle taikka suuri ja
            laaja-alainen vahinko yksityiselle edulle. 
         
         
         ELY-keskus selvittäisi esityksen mukaan tarvittaessa
            toimenpiteet, joilla tulvasta tai kuivuudesta aiheutuvia yleiseltä kannalta
            haitallisia vaikutuksia voitaisiin vähentää.
            Tulva- ja kuivuusriskeihin varautumista koskeva selvitys tehtäisiin
            laajassa yhteistyössä lupien haltijoiden sekä kuntien
            ja muiden viranomaistahojen kanssa, ja se kattaisi tarvittaessa
            koko vesistöalueen. Selvityksen perusteella ELY-keskus
            voisi jatkossa saattaa aluehallintovirastossa vireille hakemuksen
            yhden tai useamman vesitaloushankkeen lupamääräysten
            tarkistamiseksi tai uusien lupamääräysten
            antamiseksi. 
         
         
         Valiokunta toteaa, että vesistöjen säännöstely on
            Suomessa keskeinen keino vesistötulvien hallinnassa. Säännöstelyyn
            myönnettyjä vesitalouslupia on voimassa tällä hetkellä noin
            240. Suurin osa vesistöjen säännöstelyluvista
            on varsin vanhoja, eikä niiden lupamääräyksiä ole
            juurikaan tarkistettu luvan myöntämisen jälkeen.
            Vesilain 3 luvun 20 § ja sitä aiemmin vastannut
            vesilain 8 luvun 10 a §:n säännös
            lupamääräysten tarkistamisesta on ollut
            vesilainsäädännössä voimassa
            vuodesta 1990 alkaen. Nykyinen vesilain sääntely
            mahdollistaa sen, että vesiolojen muutos vesitaloushankkeen
            vaikutusten kohteena olevassa vesistössä voidaan
            ottaa huomioon luvan määräyksiä säännöllisin
            väliajoin tarkistettaessa. Ongelman muodostaa kuitenkin
            se, että suurin osa voimassa olevista vesistön
            säännöstelyluvista on myönnetty
            ennen edellä sanottua säännöstä.
            Valtaosaa voimassa olevista vanhoista säännöstelymääräyksistä ei
            ole lainkaan tarkistettu luvan myöntämisajankohdan
            jälkeen, vaan määräykset perustuvat
            tällä hetkellä suurimmaksi osaksi hanketta
            aikoinaan suunniteltaessa käytettävissä olleeseen
            hyvinkin vanhaan tutkimustietoon vesistön hydrologisista
            olosuhteista. Myös näihin vanhoihin säännöstelylupiin sisältyviä määräyksiä tulisi
            voida tarvittaessa tarkistaa muuttuneiden tai muuttuvien vesiolojen
            vaatimalla tavalla. 
         
         
         Suomen ympäristökeskuksen tekemän
            alustavan selvityksen mukaan noin 60 säännöstelylupaan
            sisältyy mahdollisesti tarkistamisen tarpeessa oleva määräys
            järven vedenpinnan pakollisesta alentamisesta keväisin.
            Lisäksi viime vuosina noin 30 säännöstelyhankkeessa
            on ilmennyt muuttuneisiin vesioloihin liittyviä ongelmia
            noudattaa luvan määräyksiä.
            Vedenpinnan pakollinen alentaminen keväällä voi
            johtaa vesistön käytön kannalta haitallisen
            alhaisiin vedenkorkeuksiin kesällä ja mahdollisesti
            jopa säännöstelyrajan alittamiseen. Myös
            poikkeuksellisten pitkäkestoisten kuivakausien hallinta saattaa
            edellyttää vesistöjen vedenkorkeuksiin
            ja virtaamiin vaikuttavien hankkeiden lupamääräysten
            tarkistamista. Tarkistamistarve voisi tulla kysymykseen esimerkiksi
            silloin, kun vesihuoltolaitoksen talousveden toimittaminen on vaarantunut
            vedensaatavuusongelmien takia. 
         
         
         Valiokunta pitää lakiehdotusta tarpeellisena, koska
            nykyisin vesitaloushankkeiden säännöstelymääräyksiin
            voidaan vesilain keinoin puuttua lähinnä vain
            ns. vaarantorjuntasäännöksen perusteella.
            Näissä vaarantorjuntatapauksissa on kysymys kuitenkin
            tilapäisestä ja kertaluontoisesta viranomaispäätöksestä välittömän
            vaaran torjumiseksi, eikä vesilain kyseisen säännöksen avulla
            ole mahdollista kehittää vesistösäännöstelyjä ennakoivasti
            pitemmällä aikavälillä. Vesilain
            vaarantorjuntasäännösten sijasta poikkeuksellisiin
            tilanteisiin voitaisiin jatkossa varautua paremmin ennakolta ehdotuksen
            sisältämien uusien menettelytapojen mukaisesti.
            Vanhojen säännöstelyä koskevien
            lupien tarkistamisen perusteella olisi mahdollista toteuttaa sellaisia
            toimenpiteitä, joilla voidaan välttää vaarojen
            tai merkittävien haittojen syntyminen muuttuneissa olosuhteissa. 
         
         
          Toimivalta lupamääräysten muuttamista
            koskevan hakemuksen tekemiseen ehdotetun 3 luvun 21 §:n
            1 momentin 4 kohdan nojalla olisi valtion valvontaviranomaisena
            toimivalla ELY-keskuksella. Lakiehdotuksen mukaan yksityisellä haitankärsijällä tai
            yhdistyksellä lupamääräysten
            vireillepano-oikeutta ei olisi. Valiokunta pitää ratkaisua
            perusteltuna, kun otetaan huomioon lupamääräysten
            muuttumisen edellytysten kiinteä lähtökohtainen
            kytkeytyminen yleiselle edulle aiheutuvien haitallisten vaikutusten torjumiseen.
            Lisäksi lupamääräyksiä voitaisiin kuitenkin
            tarkistaa myös yksityiselle edulle aiheutuvan suuren ja
            laaja-alaisen vahingon torjumiseen. 
         
         
         Valiokunta toteaa, että vesistöalueen padotus-
            ja juoksutusselvitys olisi välttämätön
            osa lupaviranomaiselle tehtävää hakemusta
            lupamääräysten tarkistamiseksi. Tavoitteena
            on menettely, jossa tulvatilanteisiin ja niiden hallintaan varaudutaan
            ennakolta eri toimenpidevaihtoehdot ja niiden kokonaisvaikutukset
            selvittämällä. Valiokunta toteaa, että tarkistamismenettelyssä tulee
            ottaa myös ympäristölliset näkökohdat
            riittävästi huomioon. Äkillisistä juoksutusten
            muutoksista saattaa aiheutua vesistössä monia
            haitallisia ympäristövaikutuksia, jotka voitaisiin
            välttää tai niitä vähentää säännöstelemällä vesistöjä pitkäjänteisemmin
            ja suunnitelmallisemmin. Valiokunta korostaa tässäkin
            yhteydessä kasvavaa tarvetta parantaa varautumista sää-
            ja vesiolojen ääri-ilmiöiden yleistymiseen
            ja edistää näin sopeutumista ilmastonmuutokseen.
            Aiempaa parempi tulvatilanteisiin varautuminen vähentää myös
            kiintoaineiden huuhtoutumista ja ravinnekuormitusta vesistöihin.
         
         
         Vesilain 3 luvun 21 §:n 4 momenttiin ehdotetaan lisättäväksi
            1 momentin 4 kohtaan kytkeytyvä vesivoiman menetyksen korvattavuutta koskeva
            säännös. Pääsääntöisesti
            lupamääräysten tarkistamisesta aiheutuvat
            vähäistä suuremmat edunmenetykset määrätään
            korvattaviksi. Lakiehdotuksen mukaan vesivoiman menetyksen korvaamiseen
            sovellettaisiin kuitenkin lisäksi vesilain 18 luvun 6 §:n
            1 momentin erityissäännöstä,
            joka sulkee vaarantorjuntatoimista johtuvat vesivoiman käyttömahdollisuuden
            menetykset korvattavien edunmenetysten piiristä. Esitetty
            säännös perustuu siihen, että hankkeesta
            vastaavalla ei ole tälläkään
            hetkellä oikeutta saada korvausta sellaisesta vesivoiman
            menetyksestä, joka aiheutuu 18 luvun 4 §:ssä tarkoitetun
            poikkeuksellisen, yleiselle tai yksityiselle edulle aiheutuvan suuren
            vahingon torjumisesta. 
         
         
         Ehdotus laajentaisi vesivoiman menetysten korvauksettomuutta
            lupamääräysten puolelle, mutta säännöksen
            soveltamisala rajautuisi edellä mainittuihin poikkeuksellisiin
            tilanteisiin. Säännöksen merkitystä toiminnanharjoittajan näkökulmasta
            arvioitaessa tulee ottaa huomioon, että kyse
            on pitkälti samanlaisista rajoituksista, joita voidaan
            jo tällä hetkellä asettaa vesilain 18
            luvun 4 §:ssä säädetyssä järjestyksessä vaarantorjuntatoimina.
            Tarkistettavat lupamääräykset on esityksessä kytketty
            riskinarvion mukaiseen olosuhteiden muutokseen, ja ne otettaisiin
            käyttöön ainoastaan ennakoidun haitallisen
            vesitilanteen toteutuessa. Valiokunta katsoo, että säännöstelyluvan
            haltijan oikeusturvasta on huolehdittu määrittelemällä luvan
            tarkistamisen edellytykset laissa riittävän rajatusti. Esityksellä rajoitetaan
            kokonaisuutena toiminnanharjoittajan oikeusasemaan puuttuminen niin vähäiseksi
            kuin sääntelyllä tavoiteltu tulos tulvariskien
            hallinnasta sallii.
         
         
         Lakiehdotuksen mukaisesta vesitalousluvan lupamääräysten
            tarkistamisesta tulvariskien hallitsemiseksi voi joissakin tapauksissa
            aiheutua vahinkoa pelloille tai muulle omaisuudelle esimerkiksi
            sen seurauksena, että vettä joudutaan suurempien
            vahinkojen välttämiseksi nostamaan tai ohjaamaan
            alueelle, missä tulvaa ei muutoin aiheutuisi tai missä tulvan
            vaikutukset jäisivät vähäisemmiksi.
            Valiokunta toteaa, että tällaiset edunmenetykset
            korvataan valtion varoista siten kuin vesilain 18 luvun 6 §:n
            1 momentissa säädetään. Korvattavaksi
            tulevat esimerkiksi tulvavesien juoksutuksesta rakennuksille tai
            maa-alueelle aiheutuvat vahingot. Sen sijaan esimerkiksi vedenpinnan
            alenemisesta aiheutuva haitta kiinteistön virkistyskäytölle
            ei säännöksen mukaan tulisi korvattavaksi.
            Lupaviranomaisen tulee vesilain 13 luvun 7 §:n mukaan päättää korvauksista
            lähtökohtaisesti samalla, kun se ratkaisee lupa-asian.
            Tästä lähtökohdasta voidaan
            poiketa vain niissä tapauksissa, joissa päätöstä tehtäessä ei
            pystytä riittävällä tarkkuudella
            arvioimaan, aiheutuuko lupamääräyksen
            tarkistamisesta korvattavaa edunmenetystä.