Yleisperustelut
         
         Yleistä
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
            huomautuksin ja muutosehdotuksin.
         
         
         Valiokunta toteaa, että esityksen tavoitteena on luonnonmukaista
            tuotantoa ja luonnonmukaisesti tuotettuja rehuja sekä elintarvikkeita
            koskeva laintasoinen sääntely, jolla pannaan toimeen
            asiaa koskeva Euroopan unionin (EU) lainsäädäntö sekä saatetaan
            voimassaolevat säännökset vastaamaan
            perustuslain vaatimuksia. Esitetyllä lailla on tarkoitus
            säätää valvonnasta ja yhteisölainsäädännön
            toimeenpanon vuoksi välttämättömistä säännöistä.
            Luonnonmukaisella tuotantotavalla tarkoitetaan erityisellä säädöksissä määritellyllä
            tuotantotavalla
            tuotettuja maataloustuotteita, elintarvikkeita ja eläinten
            rehuja. Luonnonmukaisesti tuotetuiksi maataloustuotteiksi, elintarvikkeiksi
            ja rehuiksi katsotaan tuotteet, joissa on viittaus maatalouden luonnonmukaiseen
            tuotantotapaan. 
         
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että eräissä EU-valtioissa
            luonnonmukaisen tuotannon osuus viljellystä maatalousmaasta
            on huomattava (Itävallassa noin 20 prosenttia), Suomessa
            noin 9 prosenttia. Maassamme oli vuonna 2012 kaikkiaan 4 322 luonnonmukaisesti
            viljelevää tilaa, joista 759:llä tilalla
            oli myös luonnonmukaista eläintuotantoa. Valtaosa
            eläintiloista harjoitti naudanlihan- tai maidontuotantoa. Luonnonmukaisesti
            viljelty peltoala oli noin  198 000 hehtaaria vuonna 2012.
            Esityksen perustelujen mukaan luonnonmukaisten tilojen keskipinta-ala
            on noin 46 hehtaaria. Myös Suomessa luonnonmukaisesti tuotettujen
            elintarvikkeiden kysynnän kasvu on viime vuosina ollut nopeaa,
            mutta silti ne edustavat vain alle kahta prosenttia elintarvikkeiden
            ostojen arvosta Suomessa.  Luonnonmukaisesti tuotettujen elintarvikkeiden
            markkinoiden vuotuinen kasvu on viimeisen kahdenkymmenen vuoden
            aikana ollut yli 10 prosenttia. 
         
         
         Valiokunta toteaa, että hallitus asetti 9 tammikuuta
            2013 tavoitteeksi, että vuonna 2020 Suomen peltopinta-alasta
            olisi luonnonmukaisessa tuotannossa 20 prosenttia. Tavoitetta tukee
            16 toukokuuta 2013 annettu valtioneuvoston periaatepäätös
            (Hallituksen luomualan kehittämisohjelma ja luomualan kehittämisen
            tavoitteet vuoteen 2020).
         
         
         EU:n lainsäädännön mukaan
            luonnonmukainen tuotantotapa on kokonaisvaltainen tilanhoito- ja
            elintarvikkeiden tuotantojärjestelmä, jossa yhdistyvät
            ympäristön kannalta parhaat käytännöt,
            pitkälle kehittynyt biologinen monimuotoisuus, luonnonvarojen
            säästäminen ja eläinten hyvinvointia
            koskevien, tiukkojen standardien soveltaminen. Tuotannossa otetaan
            huomioon tiettyjen kuluttajien mieltymys tuotteisiin, jotka on tuotettu
            luonnollisista aineksista ja luonnollisin menetelmin. Luonnonmukaisella
            tuotantotavalla on siten kahtalainen yhteiskunnallinen merkitys.
            Yhtäältä se tuottaa erityisille markkinoille
            tuotteita luonnonmukaisia tuotteita haluaville kuluttajille ja toisaalta
            tarjoaa julkishyödykkeitä, jotka edistävät
            ympäristönsuojelua, eläinten hyvinvointia
            ja maaseudun kehittämistä. 
         
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että keskeistä luonnonmukaisen
            kasvinviljelyn ja eläintuotannon sääntelyssä on
            maatilan ulkopuolisten tuotantopanosten rajoitettu käyttö.
            Tuotannossa sallituista lannoitteista, maanparannusaineista, kasvinsuojeluaineista
            sekä rehun lisäaineista on säädetty
            yksityiskohtaisilla luetteloilla. Luonnonmukaisesti tuotettujen
            elintarvikkeiden ja rehujen valmistuksessa tarvittavien lisäaineiden
            ja teknologisten apuaineiden käyttöä on rajoitettu,
            ja sallittuja ovat vain asetuksessa kuvatut aineet ja tuotteet.
            Luonnonmukaisen eläintuotannon säännösten
            tavoitteena on varmistaa eläimille korkea eläinsuojelun
            taso sekä mahdollisuus lajinmukaiseen käyttäytymiseen
            ja hyvään terveydentilaan lajityypillisen ravinnon
            ja liikunnan avulla. 
         
         
         Luonnonmukaista maataloustuotantoa ja luonnonmukaisesti tuotettujen
            tuotteiden tuotantosääntöjä,
            merkintöjä ja valvontaa sekä tuontia Euroopan
            ulkopuolelta unionin alueelle säädellään
            EU:ssa yhteisellä lainsäädännöllä,
            johon kuuluu mm. neuvoston asetus (EY) N:o 834/2007 luonnonmukaisesta
            tuotannosta ja luonnonmukaisesti tuotettujen tuotteiden merkinnöistä sekä asetuksen
            2092/91 kumoamisesta (neuvoston asetus). Neuvoston asetuksen
            soveltamisalaan kuuluvat maataloustuotteet, rehut, elintarvikkeet
            ja alkoholijuomat. Myös viljellyt kalat sekä luonnosta
            kerätyt kasvit ja kasvituotteet kuuluvat asetuksen piiriin.
            Eräiden tuotannonalojen osalta, kuten siipikarja- ja kasvihuonetuotannon,
            on nykyisten tuotantoehtojen täydentäminen edelleen
            vireillä. 
         
         
         Esityksessä on tuotu esiin, että kansallisesti EU:n
            luonnonmukaista tuotantoa koskeva lainsäädäntö on
            pantu täytäntöön Euroopan yhteisön
            yhteisen maatalouspolitiikan täytäntöönpanosta
            annetun lain (1100/1994) nojalla. Tämä laki
            on kumottu lailla maatalouden tukien toimeenpanosta (192/2013),
            joka tuli voimaan 19 päivänä maaliskuuta
            2013. Viimeksi mainitun lain siirtymäsäännösten
            nojalla maa- ja metsätalousministeriön asetus
            luonnonmukaisesta tuotannosta, luonnonmukaisten tuotteiden merkinnöistä ja
            valvonnasta on jäänyt edelleen voimaan, kunnes
            toisin säädetään.
         
         
         Valiokunta toteaa, että luonnonmukaista tuotantoa koskeva
            neuvoston asetus asettaa vähimmäisvaatimukset
            luonnonmukaisesti tuotetuille maataloustuotteille, elintarvikkeille
            ja rehuille sekä määrittelee edellytykset
            tällaisten tuotteiden tuonnille Euroopan unionin ulkopuolisista maista.
            Neuvoston asetus asettaa samalla sääntelylle myös
            enimmäistason. Jäsenvaltiot eivät voi asettaa
            asetusta tiukempia kansallisia säännöksiä koskien
            luonnonmukaista maataloustuotantoa tai luonnonmukaisesti tuotettuja
            elintarvikkeita ja rehuja. Kansallinen liikkumavara tuotantoa koskevien
            säännösten osalta on siten erittäin
            pieni ja rajoittuu vain erikseen mainituille osa-alueille. Tällaisia
            ovat esimerkiksi tuotantosääntöjen yksityiskohdat
            koskien niitä eläinlajeja, joille yhteisössä ei
            ole harmonisoitu lajikohtaisia tuotantosääntöjä,
            kuten tarhatut riistaeläimet ja kanit.
         
         
         Mainittujen vaatimusten lisäksi neuvoston asetus sisältää jäsenvaltioille
            velvoitteen ylläpitää erityistä luonnonmukaisen
            tuotannon valvontajärjestelmää ja siihen
            liittyvää tarkastustoimintaa, joko viranomaisten
            tai tehtävään hyväksyttyjen
            laitosten avulla.
         
         
         Esityksen perusteluista käy ilmi, että sen
            tavoitteena on luonnonmukaista tuotantoa ja luonnonmukaisesti tuotettuja
            rehuja sekä elintarvikkeita koskeva laintasoinen sääntely,
            jolla pannaan toimeen asiaa koskeva EU-lainsäädäntö. Tavoitteena
            on uudistaa ja ajanmukaistaa luonnonmukaista tuotantoa koskeva kansallinen
            lainsäädäntö ottaen huomioon
            yleisen lainsäädännön muutoksista,
            kuten perustuslaista, aiheutuvat vaatimukset.
         
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että EU:n
            komission vuoden 2013 työohjelmaan sisältyi ensimmäinen
            vaikutusarviointi nykyisestä luonnonmukaista tuotantoa
            koskevasta lainsäädännöstä ja
            lainsäädäntöehdotuksen hyväksyminen
            luonnonmukaista tuotantoa koskevan sääntelyn kokonaisvaltaiseksi
            tarkastelemiseksi. Komissio antoi ehdotuksen neuvoston asetuksen
            uudistamiseksi maaliskuussa 2014 (KOM(2014) 180 lopullinen). Ehdotusta
            käsitellään parhaillaan EU:n toimielimissä.
         
         
         Valvonta
         
          Luonnonmukaisen tuotannon valvonnasta ehdotetun lain perusteluissa
            on todettu, että lakiehdotuksessa on erityistä huomiota
            kiinnitetty valvonnan kustannustehokkaaseen järjestämiseen ja
            valvontaa koskevan laintasoisen sääntelyn selkeyttämiseen
            ja ajanmukaistamiseen. Valvonnasta vastaisivat edelleen Elintarviketurvallisuusvirasto
            (Evira), toimivaltainen elinkeino-, liikenne-, ja ympäristökeskus
            (ELY-keskus) ja sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto (Valvira).
            Esitys ei muuta tehtävänjakoa eri valvontaviranomaisten
            välillä. Tarkastusten toteuttamisessa jatkettaisiin
            edelleen tehtävään valtuutettujen tarkastajien
            käyttöä, koska se mahdollistaa riittävän
            joustavuuden tarkastusmäärien muuttuessa. 
         
         
         Esityksen mukaan Eviran roolia vahvistetaan valvontaa johtavana
            ja ohjaavana kansallisena toimivaltaisena viranomaisena sekä asiantuntijana.
            Evira vastaisi keskusviranomaisena myös yhteydenpidosta
            ja valvonnan tulosten raportoinnista EU:n komissiolle. Ehdotuksen
            mukaan Tulli jatkaisi kolmansista maista tuotavien, luonnonmukaisesti
            tuotettujen tuotteiden maahantuonnin valvontaa. Tulli myös
            valvoisi edelleen elintarvikelain valtuuksin sisämarkkinoilta toimitettavien,
            muiden kuin eläinperäisten elintarvikkeiden vaatimustenmukaisuutta
            niiden Suomessa tapahtuvan purkamisen ja varastoinnin yhteydessä.
            Esityksessä ehdotetaan lisättäväksi
            elintarvikelakiin (23/2006) viittaus luonnonmukaista tuotantoa
            koskevaan Euroopan  unionin lainsäädäntöön
            tämän lain mukaisen markkinavalvonnan yhteydessä sovellettavien menettelyiden
            selkeyttämiseksi. Esityksen perusteluissa on todettu, että ehdotuksella
            ei ole vaikutusta luonnonmukaisesti tuotettujen tuotteiden markkinavalvontaan,
            jota osaltaan suorittavat ELY-keskukset, Evira, Valvira ja elintarvikelaissa
            tarkoitetut  muut valvontaviranomaiset.
         
         
         Valiokunta toteaa, että säädettävän
            lain tulee olla luonnonmukaiseen tuotantoon kannustava, sitä ohjaava
            ja tukeva. Viranomaistoiminnan tulee olla kehittävää ja
            neuvonnallista, ja valvonnan on oltava yhtenäistä koko
            maassa. Valiokunta korostaa sitä, että viranomaiset
            ovat velvoitettuja antamaan neuvontaa säädöksiin
            liittyvissä asioissa. On välttämätöntä,
            että toimija saa päätökset luomuvalvontaan
            hyväksymisestä ja vuosittaisen tarkastuksen hyväksymisestä määräaikojen
            puitteissa. Säännöksen vastainen toiminta,
            joka johtuu inhimillisestä erehdyksestä tai virheestä,
            ei saa johtaa sanktioihin.
         
         
         Valiokunta toteaa, että lisäysaineisto aiheuttaa
            eniten seuraamuksia luomuvalvonnassa. Keskeinen ongelma on luonnonmukaisesti
            tuotetun lisäysaineiston vähäinen määrä,
            jonka vuoksi joudutaan turvautumaan poikkeuslupiin ja käyttämään
            tavanomaista siementä. Valiokunta korostaa sitä,
            että lisäysaineistorekisterin ja siihen liittyvän
            poikkeuslupakäytännön tulee edesauttaa
            luomusiementuotantoa, siemenen tarjontaa ja käyttöä.
            Rekisteriä tulee päivittää säännöllisesti
            toimijoilta saadun tiedon perusteella, jotta kaikki saavat mahdollisimman
            hyvän ja ajankohtaisen tiedon saatavilla olevasta lisäysaineistosta.
         
         
         Valiokunta pitää tärkeänä,
            että asiantuntemuksen varmistamiseksi toimintoja keskitetään tiettyihin
            ELY-keskuksiin. Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä onkin
            tuotu esiin, että ELY-keskusten toiminnan tehostamiseksi
            on suunnitteilla toimintojen keskittämistä ja
            tiettyihin valvontatehtäviin erikoistumista. Valiokunta
            korostaa myös sitä, että valvonnan toimeenpanossa
            ja kehittämisessä tulee edelleen vahvistaa yhteistyötä ja
            vuorovaikutusta sidosryhmien kanssa.
         
         
         Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on tuotu esiin,
            että Evira tulee ehdotetun lain mukaan olemaan valtakunnallisesti
            vastuussa valvonnan kehittämisestä, ohjauksesta
            ja sidosryhmäyhteistyöstä. Evira voi
            tarvittaessa asettaa nykyisen Eviraa koskevan lain 5 §:n
            perusteella viraston ja sen sidosryhmien tueksi neuvoa-antavia toimielimiä,
            joihin se voi lisäksi kutsua asiantuntijoita. Jo nyt Evira
            on järjestänyt luonnonmukaiseen tuotantoon liittyviä neuvottelupäiviä,
            joiden tavoitteena on ollut viranomaisten ja elinkeinon välisen
            yhteistyön kehittäminen. Valiokunta pitää välttämättömänä toimia, joilla
            toimijoiden yhtenäistä ja ajantasaista tietämystä niin
            lainsäädännön kuin valvonnan
            sisällöstä lisätään.
         
         
         Tarkastusoikeus
         
         Luonnonmukaisen tuotannon valvonnasta annetun lakiehdotuksen
            13 §:n 1 momentissa ehdotetaan säädettäväksi
            yleisesti valvontaviranomaisten ja valtuutettujen tarkastajien oikeudesta päästä lain
            ja EU:n asetusten noudattamisen valvomiseksi viljelyalueille ja
            tiloihin sekä tarkastaa toimijan kirjanpitoa ja ottaa näytteitä tutkimuksia
            varten. Pykälän 2 momentin mukaan pysyväisluonteiseen
            asumiseen käytetyissä tiloissa tarkastuksen saa
            tehdä vain valvontaviranomainen. Tällaisissa tiloissa
            tarkastus saadaan säännöksen perusteella
            toimittaa vain, jos on perusteltua syytä epäillä lain
            tai EU:n lainsäädännön säännöksiä rikotun
            tai rikottavan laissa rangaistavaksi säädetyllä tavalla
            ja tarkastus on välttämätöntä tarkastuksen
            kohteena olevien seikkojen selvittämiseksi.
         
         
         Ehdotetut tarkastusvaltuudet perustuvat komission asetuksen
            (889/2008) (ns. toimeenpanoasetus) 65 ja 67 artiklaan.
            Asetuksen 65 artiklan 1 kohdan mukaan tarkastusviranomaisen tai  -laitoksen
            on tarkastettava kaikki toimijat fyysisesti vähintään
            kerran vuodessa. Lisäksi tarkastusviranomainen tai -laitos
            voi artiklan 4 kohdan perusteella tehdä myös satunnaisia
            tarkastuskäyntejä. Toimijan on 67 artiklan 1 kohdan
            a alakohdan nojalla päästettävä tarkastusviranomainen
            tai -laitos tarkastamaan yksikön kaikki osat ja kaikki
            tuotantopaikat sekä kirjanpito ja siihen liittyvät
            tositteet.
         
         
         Toimeenpanoasetus on EU:n säädös,
            joka on kaikilta osiltaan velvoittava ja jota sovelletaan sellaisenaan
            kaikissa jäsenvaltioissa. Euroopan unionin tuomioistuimen
            vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan unionin
            lainsäädäntö on ensisijaista
            suhteessa kansallisiin säännöksiin oikeuskäytännössä määriteltyjen
            edellytysten mukaisesti (ks. myös Lissabonin sopimuksen
            hyväksyneen hallitustenvälisen konferenssin päätösasiakirjaan
            liitetty Julistus N:o 17 Euroopan unionin oikeuden ensisijaisuudesta).
            Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan pitänyt kuitenkin
            tärkeänä, että siltä osin
            kuin EU:n lainsäädäntö edellyttää kansallista
            sääntelyä tai mahdollistaa sen, tätä kansallista
            liikkumavaraa käytettäessä otetaan huomioon
            perus- ja ihmisoikeuksista seuraavat vaatimukset (ks.
            PeVL 25/2005 vp ).
         
         
         Perustuslakivaliokunta on katsonut mainitun toimeenpanoasetuksen
            säännösten olevan niin täsmällisiä,
            että tarkastustoiminta voidaan valiokunnan mielestä perustaa
            kokonaankin niiden varaan. EU:n asetuksessa ei ole asetettu rajoituksia
            kotirauhan piiriin kohdistuville elinkeinotoiminnan tarkastuksille
            muutoin kuin juuri elinkeinotoimintaan liittyvän tarkoituksen
            kautta. Perutuslakivaliokunnan lausunnon mukaan vaikuttaisi siltä,
            että 13 §:n 2 momenttiin sisältyvät pysyväisluonteiseen
            asumiseen käytettävään tilaan
            tehtäviin tarkastuksiin liittyvät rajaukset eivät
            kaikilta osin ole EU:n asetuksen mukaisia, koska tarkastukset on
            asetuksen perusteella ulotettava kaikkiin tiloihin vähintään
            kerran vuodessa, vaikka toimijaan ei kohdistu minkäänlaisia
            rikosepäilyjä. Ehdotettu luonnonmukaisen tuotannon
            valvonnasta annetun lain 13 §:n 2 momentin toisessa virkkeessä oleva
            säännös tulisi siksi unionin lainsäädännöstä seuraavista
            syistä perustuslakivaliokunnan mielestä joko poistaa tai
            kirjoittaa toisin. Maa- ja metsätalousvaliokunta tulee
            jäljempänä ehdottamaan kyseisen muutoksen
            tekemistä esityksen lakiehdotukseen.
         
         
         EU:ssa on esityksen perustelujen mukaan (s. 10) käynnissä luonnonmukaista
            tuotantoa koskevan lainsäädännön
            kokonaisuudistus. Perustuslakivaliokunnan lausunnossa todetun mukaisesti
            valiokunta pitää tärkeänä,
            että valtioneuvosto pyrkii tässä yhteydessä vaikuttamaan
            siihen, että lainsäädännön
            valmistelussa otetaan huomioon perus- ja ihmisoikeuksista johtuvat vaatimukset.
            Lausuntoon viitaten maa- ja metsätalousvaliokunta kiinnittää huomiota
            myös siihen, että asiaa koskevat valtioneuvoston
            kirjelmät eduskunnalle on tarvittaessa syytä saattaa perustuslakivaliokunnan
            käsiteltäviksi.