Perustelut
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana
            seuraavin huomautuksin.
         
         
         Esitetyt lainsäädännölliset
            muutokset liittyvät kalataloushallinnon vähenevien
            resurssien ja säästötoimien johdosta
            parhaillaan toteutettavaan tehtävien uudelleen organisointiin.
            Lakia merellä toimivista kalastus- ja vesiviljelyaluksista
            esitetään muutettavaksi siten, että maa-
            ja metsätalousministeriöstä siirretään
            tietyt alusrekisteriä koskevat toimeenpanotehtävät
            Varsinais-Suomen ELY-keskukseen. Kalastusvakuutuslakia ehdotetaan
            muutettavaksi siten, että aiemmin Pohjanmaan ELY:lle annetut
            kalastusvakuutusjärjestelmään liittyvät
            tehtävät siirtyvät Varsinais-Suomen ELY:lle
            organisaatiomuutoksesta johtuen. Kalastuslain osalta Etelä-Savon
            ELY-keskukselle annetut saimaannorppakannan suojeluun liittyvät
            kalastuksensäätelytehtävät siirtyvät
            Pohjois-Savon ELY-keskukselle. 
         
         
         Valiokunta toteaa, että kalataloustehtävät
            on jo vuoden 2015 alusta lukien keskitetty entisen yhdentoista ELY-keskuksen
            sijasta kolmeen eli Varsinais-Suomeen, Pohjois-Savoon ja Lappiin. Nämä ELY-keskukset
            hoitavat vuoden 2015 alusta lukien kalatalousasioita myös
            muiden ELY-keskusten toimialueilla. Toiminnan keskittäminen
            on toteutettu muuttamalla valtioneuvoston asetusta ELY-keskuksista
            (1392/2014). Kalataloustehtävistä vastaavia
            henkilöitä ei ole siirretty muutoksen yhteydessä toimipaikoista toiseen,
            vaan virkamiehet jatkavat uudessa organisaatiorakenteessa nykyisissä toimipaikoissaan,
            mutta osa heistä siirtyi toisen ELY-keskuksen palvelukseen.
         
         
         Kalataloustehtävien keskittämisellä pyritään vastaamaan
            ELY-keskusten toimintamenosäästöistä sekä kalataloushenkilöstön
            nopeasta eläkkeelle siirtymisestä johtuviin muutoksiin.
            Tavoitteena on turvata keskeisten alueellisten kalataloustehtävien
            tehokas hoitaminen myös tulevaisuudessa ja välttää resurssileikkausten
            kohdistuminen sattumanvaraisesti. Yhdistämällä ELY-keskusten
            kalatalousresursseja suurempiin kokonaisuuksiin kyetään
            viranomaistyö järjestämään
            entistä tehokkaammin. Työntekijöiden
            erikoistuminen ja keskittyminen tiettyihin tehtäviin on
            mahdollista nykyistä paremmin, jolloin vaativaksi koettu
            työtehtävien liian laaja kirjo voidaan välttää.
            Myös sijaisuudet pystytään järjestämään
            toimivasti suuremmissa yksiköissä, jolloin asiakaspalvelu
            paranee tältä osin. Valiokunta korostaa sitä,
            että keskittäminen tulee toteuttaa asiakaspalvelua
            ja toimipaikkaverkostoa muuttamatta kalatalouden ydinpalvelut turvaten.
            Uusi organisaatiorakenne mahdollistaa myös entistä tehokkaamman
            tehtävien priorisoinnin ja olemassa olevien ja tulevien
            resurssien käytön tavoitteellisen suunnittelun.
            Valiokunta pitää kalatalouden paikallistuntemuksen turvaamiseksi
            välttämättömänä,
            että henkilöstön työskentelypaikat
            säilyvät maakunnissa eri ELY-keskuksissa ennallaan
            myös pitkällä aikavälillä.
            Kalatalousasioiden hoitaminen vaatii hyvää alueellista
            tuntemusta ja verkostoitumista alan toimijoiden kanssa. 
         
         
         Uuden kalastusvakuutuslain (998/2012) mukaan Pohjanmaan
            ELY-keskuksesta tuli toimivaltainen viranomainen kalastusvakuutustukia koskevissa
            asioissa. Hallituksen esitys ei merkitsisi muutoksia käytännön
            toimintaan, vaikka toiminta tapahtuisi Varsinais-Suomen ELY-keskuksen
            alaisuudessa, koska kalastusvakuutusasioita käsiteltäisiin
            edelleen Vaasassa ja niitä hoitaisi sama virkamies kuin
            ennenkin. Valiokunta pitää hyvänä ratkaisuna
            näiden tehtävien hoitamista jatkossakin Vaasassa,
            koska se soveltuu sijaintinsa ja kalastusta koskevan asiantuntemuksensa
            sekä virkamiesten hyvien kaksikielisten valmiuksien puolesta
            hoitamaan kalastusvakuutuslaissa annettuja tehtäviä. 
         
         
         Valiokunta toteaa, että vapaa-ajankalastus on kalatalouden
            erittäin tärkeä osa-alue sekä taloudellisesti
            matkailu- ja kalastusopastoiminnan kautta että positiivisilta
            vaikutuksiltaan ihmisten henkiseen ja fyysiseen hyvinvointiin. Tästä syystä on
            välttämätöntä kehittää myös
            vapaa-ajankalatalouden hallintoa. Valiokunta pitääkin tärkeänä,
            että vapaa-ajankalastuksen asema huomioidaan riittävällä painoarvolla
            kalataloushallinnon alueellisessa järjestämisessä kaikilla  suuralueilla. 
         
         
         Valiokunta toteaa, että uudistus on haastava ELY-keskusksiin
            samanaikaisesti kohdistuvien toiminnan tehostamisvaatimusten ja
            säästöpaineiden yhteisvaikutuksena. Valiokunta
            pitääkin välttämättömänä,
            että kalataloushallinnon organisaatiouudistuksen vaikutuksia
            seurataan sekä asiakkaan että hallinnon näkökulmasta
            ja seurannan tuloksista toimitetaan maa- ja metsätalousvaliokunnalle
            selvitys 1.11.2016 mennessä. (Valiokunnan lausumaehdotus)