Yleisperustelut
         
         Yleistä
         
         Esityksen perusteluiden mukaisesti valiokunta kiinnittää huomiota
            siihen, että valtio on yritysten hallinnollisen taakan
            vähentämiseen tähtäävässä valtioneuvoston
            toimintaohjelmassa (12.3.2009) sitoutunut vähentämään
            hallinnollista taakkaa vuoden 2006 tasosta neljänneksellä vuoteen
            2012 mennessä. Elintarvikelainsäädännön
            säännökset ovat Suomessa erityisesti pienten
            ja keskisuurten yritysten osalta muotoutuneet osin tiukemmiksi ja
            vaativammiksi useisiin muihin EU-maihin verrattuna. Valiokunta painottaa,
            että EU:n hygienialainsäädännön mahdollistama
            paikallisen ja elintarviketurvallisuusriskeiltään
            vähäisen toiminnan valvonnan joustavuus tulee
            hyödyntää täysimääräisesti.
         
         
         Yritysten elintarviketurvallisuuden varmistamisessa suurimmat
            hallinnolliset työmäärät liittyvät
            tällä hetkellä etenkin elintarvikehuoneistojen
            hyväksymismenettelyyn ja omavalvonnan toteuttamisen kirjanpitovelvollisuuksiin.
            Valiokunta toteaa, että omavalvontavelvoite ja siihen liittyvät
            vaatimukset perustuvat suurimmalta osin suoraan velvoittavaan EU-lainsäädäntöön eikä
            näitä vaatimuksia
            voida kumota. Sen sijaan esimerkiksi elintarvikehuoneistojen nykyinen ennakkohyväksynnän
            laajuus on kansallisesti päätettävissä. 
         
         
         Valiokunta korostaa, että hallinnollisen taakan yleinen
            vähentäminen ja elintarviketurvallisuuden valvonnan
            painopisteen siirtäminen riskinarviointiin ovat tarpeen
            erityisesti maaseudun pienten ja keskisuurten elintarvikealan toimijoiden
            tuotannon kehittämisen näkökulmasta. Valiokunta
            pitää tärkeänä, että elintarvike-
            ja eläinlääkintälainsäädäntöä kehitetään
            siten, että lähiruoan tuottaminen erityisesti
            pienimuotoisemmassa toiminnassa tulee kilpailukykyisemmäksi
            ja helpommin toteutettavaksi korkeasta elintarviketurvallisuuden
            tasosta tinkimättä. Tilamyyntiä ja lähiruoan
            tuottamista tulee helpottaa, vaikka riskienhallintaan on samalla
            kiinnitettävä erityistä huomiota. Valiokunta
            toteaa, että esityksen muutoksilla helpotettaisiin alkutuotannon
            ja siihen liittyvän pienjalostustoiminnan tuotteiden myyntiä,
            mikä edistää myös luomutuotteiden
            saatavuutta. Luomulihan ja loukkaantuneiden eläinten lihan
            käsittelyn tulee olla mahdollista rinnakkain muun tuotannon
            kanssa. 
         
         
         Valiokunta toteaa, että pienteurastamoilta ja riistan
            käsittelylaitoksilta perittävät lihantarkastusmaksut
            ovat teurastettua eläintä ja lihakiloa kohden
            huomattavasti korkeammat kuin suurten teurastamoiden ja poroteurastamoiden
            maksut. Lihantarkastusmaksujen lisäksi pienteurastamot maksavat
            erikseen näytteiden otosta ja niiden tutkimisesta sekä myös
            yleensä laitosten valvonnasta. Valiokunta pitää välttämättömänä pienteurastamoiden
            ja riistan käsittelylaitosten kohtuuttoman korkeiden lihantarkastus-
            ja valvontamaksujen huomattavaa alentamista, jotta tämä toiminta
            ja sen kehittäminen voidaan turvata.
         
         
         Riskiperusteisuus
         
         Lakiehdotuksessa esitetään periaatteellisia
            muutoksia elintarvikehuoneistojen nykyisiin hyväksymis-
            ja valvontamenettelyihin. Lakiin esitetään lisättäväksi
            uusi 6 a §, jossa painotetaan erityisesti riskien huomioon
            ottamista velvoitteita toimeenpantaessa ja valvottaessa. Valiokunta korostaa,
            että valvonnan riskiperusteisuuden lisääminen
            on tarpeen, jotta elintarviketurvallisuuden valvontaa voidaan kehittää kuntien
            niukoilla valvontaresursseilla. Riskiperusteisuuden korostaminen
            edellyttää kuitenkin kuntien elintarvikevalvonnalta
            etenkin korkeaa mikrobiologian ammatillista osaamista. 
         
         
         Riskiperusteinen valvonta vaatii valvonnalta myös korkeampaa
            laatua ja valvojilta ajanmukaista tietämystä elintarvikehygieenisistä vaaroista
            ja niiden todennäköisyydestä. Tämän vuoksi
            tulee huolehtia siitä, että valvontahenkilöstön
            täydennyskoulutusta lisätään.
            Elintarvikevalvonnan peruskoulutuksessa on myös kehitettävää.
            Valvonnan laatua ja suunnitelmallisuutta on kuitenkin kehitetty
            viime vuosina, ja kehitystyö on hyvässä käynnissä.
            Valiokunta painottaa sitä, että riskiperusteinen
            valvonta vaatii myös valvonnan ohjauksen kehittämistä, jotta
            kaikkia toimijoita valvotaan yhdenmukaisin riskiperustein koko maassa. 
         
         
         Elintarvikehuoneistojen ilmoitusmenettely
         
         Valiokunta pitää oikeana lähtökohtana
            elintarvikehuoneistojen ennakkovalvonnan yksinkertaistamista siirtämällä painopistettä
            elintarvikehuoneistojen
            hyväksymisestä ilmoittamismenettelyyn. Esityksen
            mukaan pääsääntö elintarvikehuoneistojen
            hyväksymisessä on, että toimijan on ilmoitettava
            viranomaiselle elintarvikehuoneiston toiminnasta. Elintarvikehuoneistojen hyväksyminen
            on osoittautunut käytännössä raskaaksi
            hallinnolliseksi prosessiksi, koska erityisesti pienempien toimijoiden
            on vaikea tuottaa kaikkia hakemukseen tarvittavia asiakirjoja. Valiokunta
            toteaa, että siirtyminen elintarvikehuoneistojen hyväksymismenettelystä ilmoitusmenettelyyn
            on hallintotaakkaa keventävä muutos. 
         
         
         Valiokunta toteaa, että toisaalta hyväksymismenettelystä luopumiseen
            saattaa joissakin tapauksissa liittyä ongelmia
            etenkin pienten ravintoloiden hygieniatason säilyttämisen
            kannalta. Valvontaa kunnissa tuleekin jatkossa suunnata paremmin
            riskien perusteella sekä toiminnan laajuuden, laadun ja
            toimijan osaamisen mukaisesti. Tarpeen vaatiessa valvontakäynnit
            tulee tehdä ilman ennakkoilmoitusta. Valiokunta pitää välttämättömänä valvonnan
            uudelleen suuntaamista siten, että elintarvikehygienian
            vaatimustaso ei käytännössä heikkene
            ennakkohyväksynnästä luopumisesta huolimatta. 
         
         
         Valiokunta korostaa, että riskienarviointia tulee jatkossa
            tehdä siten, että uuden toiminnan ilmoituksen
            saavuttua valvontaviranomaiselle nopeasti jo toiminnan alkuvaiheessa
            arvioidaan toiminnan riskitaso ja sen perusteella tarvittaessa nopealla
            aikataululla käydään valvomassa selkeät
            riskikohteet toiminnan saattamiseksi mahdollisimman nopeasti asianmukaiseksi. Tämä
            koskee
            erityisesti sellaisia valvontakohteita, joissa käyttöön
            otettavat toimitilat eivät vaadi muutostöitä.
            Mikäli toimitiloihin tehdään muutoksia,
            on lisäksi mahdollista, että elintarvikehuoneistojen
            rakenteellisia ongelmia tulee korjattavaksi myös jälkikäteen,
            jos toimijat eivät saa riittävästi viranomaisneuvontaa
            ennen huoneiston perustamista. Valiokunta painottaakin sitä,
            että muutos tulee todennäköisesti lisäämään
            kuntien elintarvikeviranomaisten neuvontatarvetta. Keskusvirastojen
            selkeällä ohjeistuksella tulee ohjata tulkintoja
            siten, että lain soveltaminen on yhdenmukaista eri puolilla
            Suomea. 
         
         
         Valvontatietojen julkistaminen
         
         Valiokunta katsoo, että elintarvikevalvontatietojen
            avoimempi julkistaminen on periaatteellisesti oikeansuuntainen uudistus,
            mutta sen käytännön toteuttaminen vaatii
            tarkkaa suunnittelua. Valvontatietojen julkistaminen siirtää myös
            valvonnan vastuuta osaltaan kuluttajalle, mikä on hyvä asia.
            Ennen järjestelmän käyttöönottoa
            tulee huolehtia siitä, että kuluttajille valvonnasta tuotetut
            tiedot ovat elintarvikehygienian kannalta oleellisia ja että toimijoita
            kohdellaan yhdenvertaisesti. 
         
         
         Valiokunta pitää tärkeänä,
            että Elintarviketurvallisuusvirasto ottaa kattavan vetovastuun
            kunnan viranomaisten riittävän yksityiskohtaisesta ohjeistuksesta
            sekä julkistettavien tietojen yhdenmukaisuuden varmistamisesta.
            Valvonnan tasapuolisuutta voidaan edistää laatimalla
            Elintarviketurvallisuusviraston toimesta esimerkiksi kattava, riittävän
            yksityiskohtainen ja käytännön oleellisiin
            asioihin keskittyvä valtakunnallinen laatujärjestelmä yhdenmukaisten
            ja tasapuolisten menettelytapojen toteuttamiseksi. 
         
         
         Alkutuotantopaikasta ilmoittaminen
         
         Valiokunta pitää hyvänä sitä,
            että alkutuotannoksi katsotaan esityksen lakiehdotuksessa myös
            alkutuotteiden luovutus suoraan tuottajalta kuluttajalle silloin,
            kun tuotteiden luovutuksesta aiheutuvat elintarviketurvallisuusriskit ovat
            vähäisiä. 
         
         
         Muutos tulee selventämään tuottajien
            asemaa itsenäisinä toimijoina ja lisää muun
            muassa suoramyyntiä. Toimijoita tulee kuitenkin informoida
            siitä, minkälainen toiminta tai millaiset elintarvikkeiden
            määrät arvioidaan vähäiseksi
            ja vähäriskiseksi, ettei tulkinnasta synny epäselvyyttä. 
         
         
         Omavalvontavelvoite
         
         Valiokunta pitää tärkeänä lainsäädäntöön
            kuuluvan omavalvontavelvoitteen kehittämistä sekä toimijoiden
            että kuluttajien turvallisuuden kannalta toimivammaksi
            kokonaisuudeksi. Valiokunta pitää esitettyä omavalvontasuunnitelman hyväksymisestä
            luopumista
            kannatettavana muutoksena, jolla karsitaan alan toimijoihin kohdistuvaa
            turhaa byrokratiaa ja ylimääräistä työtä. 
         
         
         Omavalvontasuunnitelmien osalta ongelmia on erityisesti monilla
            pienillä toimijoilla, joille ei ole olemassa valtakunnallisia
            riittävän yksinkertaisia ja pienimuotoisen toiminnan
            huomioon ottavia omavalvontamalleja. Valiokunta pitää erittäin
            tärkeänä sitä, että omavalvonnassa eritellään
            jatkossa selkeästi alan suuret ja pienet toimijat. Pienten
            yritysten omavalvontasuunnitelmissa tulee jatkossa pyrkiä karsimaan
            sellaiset kirjaamisvaatimukset, jotka eivät sovellu pienimuotoisen
            toiminnan valvontaan. Suurissa laitoksissa esimerkiksi omavalvonnan
            puhtaustarkkailu ja ketjuinformaatio ovat tarpeen aivan eri tavalla
            kuin pienissä laitoksissa, joissa työt tehdään
            itse. Pienimuotoisen toiminnan omavalvontaa on kehitettävä siihen
            suuntaan, että toiminnanharjoittajan elintarvikehygienian
            kannalta turhat velvollisuudet karsitaan. Valiokunta korostaa erityisesti,
            että Elintarviketurvallisuusviraston tulee uusia omavalvontasuunnitelmiin liittyvä
            ohjeistuksensa
            siten, että edellä mainitut seikat ja pienimuotoisen
            toiminnan luonne otetaan aidosti huomioon. Esityksen perustelujen mukaisesti
            keskeinen tehtävä omavalvonnan kehittämisessä nykyistä toimivammaksi
            on myös elintarvikesektorilla, jonka vastuulla on eri toimialojen
            hyvän käytännön oppaiden tekeminen.
         
         
          Valiokunta pitää tarkoituksenmukaisena, että omavalvontasuunnitelmien
            hyväksymisestä luovuttaessa omavalvontasuunnitelmaa
            ja sen toteutumista valvotaan nimenomaan valvontakäyntien
            yhteydessä. Hallituksen esityksen perusteluiden mukaan
            osaamistodistus (hygieniapassi) on jo todennäköisesti
            enemmistöllä ilmoituksenvaraisissa elintarvikehuoneistoissa
            toimivista, joten kolmen vuoden siirtymäaika on riittävä myös
            niiden toimijoiden osalta, joilta sitä ei ole aikaisemmin
            edellytetty. Riistan käsittelylaitoksissa toimivilta vaaditaan
            joko osaamistodistus tai metsästäjien terveys-
            ja hygieniakoulutus. Valiokunta pitää omavalvonnan
            uusimiseen tähtääviä ehdotuksia
            tarpeellisina.
         
         
         Lihantarkastus
         
         Lakiehdotuksen mukaan valtion ja kuntien välistä työnjakoa
            elintarvikevalvonnassa tarkistetaan siten, että pienteurastamoiden
            sekä riistan käsittelylaitosten hyväksyntä ja
            niissä suoritettava lihantarkastus ja valvonta siirtyvät
            kunnilta valtiolle. Valiokunta toteaa, että erityisesti
            pienteurastamoiden valvonta ja niissä suoritettavan lihantarkastuksen
            laatu vaihtelee riippuen sijaintikunnasta, mikä asettaa
            pienteurastamotoimijat tällä hetkellä eriarvoiseen
            asemaan. Esityksen mukaan myös riistan käsittelylaitosten
            hyväksyminen ja valvonta sekä niissä tapahtuva
            lihantarkastus siirretään valtion tehtäväksi. 
         
         
         Uudistuksen yhteydessä tulee kuitenkin huolehtia siitä,
            että lihantarkastusjärjestelyiden käytännön
            toteutusta valmisteltaessa Elintarviketurvallisuusvirasto tekee
            tiivistä yhteistyötä toimijoiden kanssa
            siten, että uudistuksen tavoitteet ja erityisesti kustannusten
            aleneminen toteutuvat. Kunnaneläinlääkärit
            ovat ottaneet joustavasti toimijoiden toiveet huomioon tehdessään
            lihantarkastustoimiaan. Valiokunta pitääkin tärkeänä,
            että joustavuus lihantarkastuksessa säilytetään
            uudistuksen myötä. Erityistä huomiota
            tulee kiinnittää siihen, ettei aiheettomien hygieniavalvontakäyntien
            määrä kasva siten, että toimijoiden
            kustannukset nousevat.
         
         
          Esityksen 6 §:n mukaan poroteurastamoissa voidaan
            teurastaa porojen lisäksi myös pieniä määriä muihin
            eläinlajeihin kuuluvia eläimiä. Tällaisia
            poroteurastamoita ei tarvitsisi erikseen hyväksyttää pienteurastamoiksi,
            kuten tällä hetkellä, vaan ne hyväksyisi
            ja niitä valvoisi aluehallintovirasto esityksen 15 §:n
            mukaisesti. Valiokunta toteaa, että lampaita käytetään
            pohjoisessa paikoin jo elinympäristöjen hoitoon
            ja kunnossapitoon. Pohjois-Suomessa voidaankin kehittää tässä yhteydessä karitsan-
            ja lampaanlihan tuotantoa hyödyntämällä teurastuskapasiteettia
            erityisesti sinä aikana, kun poroja ei teurasteta. Perinnebiotooppitalouteen
            liittyen hyväksytyssä teurastamossa tarkastetun
            lampaanlihan suora- ja lähimyyntiä tulee kehittää lähiruokakonseptin
            edistämiseksi. Esimerkiksi Sallan, Kemijärven
            ja Pudasjärven poroteurastamot on hyväksytty kunnan
            valvontaviranomaisen toimesta myös lampaiden pienteurastamoiksi.
            Valiokunta korostaa, että lammastalouden kehittäminen
            näillä alueilla edellyttää uusien
            yhteistyömuotojen luomista. Sekä lampaanlihalle
            että poronlihalle on kysyntää, eikä niitä tule
            nähdä kilpailevina tuotteina, vaan kummallekin
            tuotannolle on kehittämismahdollisuuksia. Lampaan lihan
            osalta tuottaja voi käyttää itse teurastamansa
            lampaan lihaa omassa kotitaloudessaan ilman, että lammas
            on teurastettu laitoksessa ja tarkastettu, mutta tarkastamattoman
            lampaanlihan myynti tai tarjoilu oman talouden ulkopuolella ei ole
            EU:n ns. hygienia-asetuksen mukaan tällä hetkellä mahdollista.
            Hygienia-asetuksen 10 artiklassa on annettu mahdollisuus kansallisesti
            mukauttaa asetuksen liitteiden säännöksiä. Valiokunta
            pitää erittäin tärkeänä,
            että perinteisten menetelmien, joihin perinnebiotooppien
            hoidossa käytettävät lampaat kuuluvat,
            pienimuotoista tarkastamattoman lampaanlihan käyttöä helpotetaan
            artiklan mahdollistamilla ns. maantieteellisesti eristyneillä taikka
            vaikeakulkuisilla alueilla. Valiokunta pitääkin
            täysin välttämättömänä,
            että Suomi ajaa viipymättä kansallista mukautusta
            näihin EU-säännöksiin. 
         
         
         Suomessa menee vuosittain arviolta lähes 5 miljoonaa
            kiloa elintarvikkeeksi kelpaavaa naudanlihaa polttoon Honkajoen
            käsittelylaitokseen, koska loukkaantuneiden eläinten
            teurastusta ei ole ollut taloudellisesti mahdollista tehdä nykyisten
            säännösten edellyttämällä tavalla. Valiokunta
            katsookin, että tilalla tapahtuva loukkaantuneiden eläinten
            teurastus tulee tehdä käytännössä mahdolliseksi
            siten, että nämä eläimet voidaan
            taloudellisesti hyödyntää muutoinkin
            kuin omassa taloudessa ja samalla vähentää käyttökelpoisen
            lihan haaskausta. 
         
         
         Valiokunta pitääkin välttämättömänä loukkaantuneita
            eläimiä koskevan tarkastuksen (hätäteurastettavien
            ns. ante mortem -tarkastuksen) muuttamista jatkossa siten, että osana
            lihantarkastuksen kehittämistä luodaan virkaeläinlääkäreistä laaja
            rekisteri sellaisista eläinlääkäreistä, jotka
            katsotaan soveltuviksi edellä mainittua tarkastusta sopimuspohjalta
            suorittamaan. Valiokunta korostaa, että tulee luoda sellainen
            järjestelmä, jossa sopiville eläinlääkäreille
            voidaan antaa viivyttelemättä, joustavasti ja
            sähköisesti lyhyitä virkamääräyksiä näiden
            tehtävien hoitamiseksi. Tulevaisuudessa on järjestelmää kehitettävä siten,
            että osana lihantarkastuksen järjestämistä luodaan
            virkaeläinlääkäreitä laajempi mahdollisuus
            eläinlääkäreille tarkastusten
            suorittamiseen.
         
         
         Riistanlihan tarkastaminen ja markkinoille saattaminen
         
         	Voimassa olevassa elintarvikelaissa (23/2006) rajoitetaan
            hirvieläinten ruhojen tai niistä saadun lihan
            myyntiä, koska on katsottu, että toimintaan voi
            liittyä elintarviketurvallisuusriskejä. Lakiehdotuksessa
            on tämän toiminnan riskejä arvioitu uudelleen
            sillä seurauksella, että 1.9.2011 lähtien
            voidaan saattaa myytäväksi hirvien ja peurojen
            ruhoja sekä niistä saatavaa lihaa ilman lihantarkastusta.
            Hirvieläinten lihaa myytäisiin siis samoilla säännöillä kuin
            pienriistaa (linnut ja jänikset) on perinteisesti saanut maassamme
            myydä.
         
         
         Lakiehdotuksen linjaukset auttavat käytännössä julkisen
            riistakonsernin strategiassa esille tuotua tavoitetta tukea kotimaisen
            riistanlihan saatavuutta markkinoilla. Valiokunta pitää tarkastamattoman
            riistanlihan toimittamisen sallimista vähittäismyyntiin
            kannatettavana esityksenä. Samalla tulee kuitenkin huolehtia
            siitä, että hygieniataso säilyy korkeana.
            Luonnonvaraisen riistan tulo pieninä määrinä vähittäismyyntiin
            ja suoraan kuluttajalle ilman lihantarkastusta helpottaa riistanlihan
            saantia, jolle on kasvavaa kysyntää. Jotta myyntiin
            saadaan myös isompia riistaeriä sekä myös
            jalostettavaa raaka-ainetta, pitää olemassa olevia
            teurastamoja ja pienteurastamoja jatkossa saada mahdollisimman kattavasti
            hyväksytettyä luonnonvaraisen riistan teurastukseen.
            Hirvieläinten lihan saatavuus kuluttajalle tulee todennäköisesti
            pysymään ennallaan tai jopa helpottumaan, vaikka
            ns. lahtivajakäytäntöä ollaan
            lakiesityksessä poistamassa. Valiokunta korostaa, että erityisen
            tärkeää on hyväksyttää suurin
            osa lahtivajoista riistan käsittelylaitoksiksi.
         
         
         Valiokunta korostaa, että elintarvikelain muutosten
            voimaantulon jälkeen riistan käytölle on
            useita vaihtoehtoja. Metsästäjät voivat
            käyttää entiseen tapaan kaiken luonnonvaraisen
            riistan lihan omaan käyttöönsä,
            jolloin lahtivaja ei kuulu elintarvikelainsäädännön
            piiriin eikä siitä tarvitse tehdä ilmoitusta
            eikä sitä myöskään
            tarvitse hyväksyttää riistan käsittelylaitokseksi. Osa
            metsästysseuroista toimii näin jo nyt ja toimii
            varmasti jatkossakin. 
         
         
         Elintarvikelain perusteluissa todetaan, että lain soveltamisalan
            ulkopuolelle on myös rajattu yksityishenkilön
            itse tuottaman alkutuotannon tuotteen tai valmistaman elintarvikkeen
            luovuttaminen vähäisessä määrin
            toiseen yksityistalouteen siellä käytettäväksi.
            Esimerkkinä on mainittu jäniksen antaminen lahjaksi
            naapurille. Luovuttaminen voi olla vastikkeetonta tai vastikkeellista.
         
         
         	Valiokunta painottaa sitä, että jatkossa
            metsästäjät voivat luovuttaa pieniä määriä luonnonvaraista
            riistaa suoraan kuluttajalle alkutuotannon tuotteina. Tällöin
            riista on tapettu ja suolistettu, mutta sitä ei ole nyljetty
            tai kynitty. Tällöin toiminta rinnastetaan alkutuotantoon,
            eikä metsästäjiltä vaadita ilmoitusvelvollista
            elintarvikehuoneistoa. Lahtivajasta ei tarvitse tehdä tällöin
            myöskään ilmoitusta, eikä metsästäjiltä vaadita
            alkutuotantopaikkailmoitusta. Metsästäjät
            voivat myös toimittaa pieniä määriä luonnonvaraisia
            lintuja, jäniksiä ja kaneja alkutuotannon tuotteina
            paikalliseen vähittäismyyntiin ravintoloihin tai
            kauppoihin, josta riista luovutetaan suoraan kuluttajalle. Pienten
            määrien rajaksi on asetusluonnosehdotuksessa esitetty
            1 000 pienriistaeläintä vuodessa metsästäjää kohden. Valiokunta
            korostaa, että lahtivajasta ei näissä tapauksissa
            tarvitse tehdä ilmoitusta eikä metsästäjiltä vaadita
            alkutuotantopaikkailmoitusta.
         
         
         	Valiokunta korostaa, että jatkossa metsästäjät voivat
            luovuttaa pieniä määriä luonnonvaraisen riistan
            lihaa myös suoraan kuluttajalle. Kun riista on nyljetty
            tai kynitty, niin siitä muodostuu lainsäädännöllisessä katsannossa
            lihatuote. Tämän toiminnan edellytyksenä on
            ilmoitusvelvollinen elintarvikehuoneisto. Lahtivajasta tulee tällöin
            tehdä ilmoitus, mutta edelleenkään lihantarkastusta
            ei vaadita. Metsästäjät voivat myös toimittaa
            pieniä määriä luonnonvaraisten
            lintujen, jänisten, kanien ja hirvieläinten lihaa
            paikalliseen vähittäismyyntiin (kauppoihin/ravintoloihin),
            josta liha luovutetaan suoraan kuluttajalle. Valiokunnalle tiedoksi
            saatetussa asetusluonnoksessa pienten määrien
            rajaksi on esitetty 1 000 pienriistaeläintä,
            10 hirveä, 30 peuraa ja 50 metsäkaurista vuodessa
            metsästäjää kohden. Tällöin
            lahtivajasta muodostuisi elintarvikelain 13 §:n 3 momentin
            mukainen ilmoitusvelvollinen elintarvikehuoneisto, mutta edelleenkään
            ei vaadittaisi erillistä lihantarkastusta näissä tilanteissa.
         
         
         	Valiokunta toteaa, että luonnonvaraisen riistan varsinainen
            lihantarkastus olisi mahdollista vain hyväksytyssä laitoksessa
            eli riistan käsittelylaitoksessa tai luonnonvaraisen riistan
            teurastukseen hyväksytyssä teurastamossa tai poroteurastamossa.
            Hyväksytyissä laitoksissa tulee lisäksi
            voida käsitellä ja jalostaa myös tarkastamatonta
            riistan lihaa omaan käyttöön. Jatkossa lihantarkastuksesta
            ja riistan käsittelylaitosten hyväksymisestä vastaa
            Elintarviketurvallisuusvirasto, samoin teurastamoiden hyväksymisestä.
            Lapin aluehallintovirasto vastaa poroteurastamojen hyväksymisestä ja
            lihantarkastuksesta niissä. 
         
         
         Valiokunta pitää välttämättömänä,
            että hyvätasoiset lahtivajat hyväksytään
            riistan käsittelylaitoksiksi. Valiokunta korostaa, että samoissa
            lahtivajoissa tulee olla mahdollista käsitellä lisäksi
            metsästäjien omaan käyttöön
            tulevaa tarkastamatonta riistaa. Tällä hetkellä luonnonvaraisen
            riistan teurastamiseen hyväksyttyjä laitoksia
            on Suomessa 18, ja niitä tarvitaan ehdottomasti lisää uusia
            ja uudehkoja lahtivajoja hyväksymällä.
            Olemassa olevia teurastamoja ja pienteurastamoja ja poroteurastamoja
            olisi tarpeellista hyväksyttää myös
            luonnonvaraiselle riistalle. 
         
         
         Valiokunta huomauttaa myös, että ns. kolarihirvieläinten
            käsittelyssä ei ole muutoksia, vaan niitä voidaan
            edelleen toimittaa eteenpäin ja huutokaupata tarkastamattomana
            lihana. 
         
         
         Kalatuotteet
         
         Valiokunta toteaa, että kalojen käsittelystä ennen
            niiden käyttöä teollisuuden raaka-aineena tai
            myynnistä kuluttajille on säädetty EU-lainsäädännössä,
            joka on valmisteltu suurten kalastusmaiden valtamerikalastuksen
            saaliiden käsittelyn näkökulmasta. EU-säädökset
            mm. mahdollistavat kalan teurastamisen ja perkaamisen kalastusaluksella,
            mutta rannassa näitä toimenpiteitä voidaan
            tehdä vain ns. hyväksytyissä laitoksissa.
            Valiokunta korostaakin, että Suomen on välttämätöntä hakea
            poikkeuslupa komissiolta tähän EU-lainsäädännön
            soveltamiseen tältä osin, koska pienimuotoinen
            rannikko- ja sisävesikalastus sekä talvikalastus
            ja niiden saaliiden käsittely poikkeavat täysin
            EU:n muusta kalastuksesta. 
         
         
         Rannikko- ja sisävesikalastuksessa tulee myyntitarkoituksessa
            jatkossa olla mahdollisuus maissa tapahtuvaan kalan perkaamiseen
            ja muuhun käsittelyyn ilman hyväksyttyä laitosta. Valiokunta
            pitää hyvänä, että Lihateollisuuden tutkimuskeskus
            yhdessä Suomen ammattikalastajaliiton kanssa toteuttaa
            paraikaa tutkimusta, jossa tehdään riskianalyysit
            rannikko- ja sisävesikalastuksen kalan perkaamisen ja käsittelyn vaikutuksista
            kalan turvallisuuteen elintarvikkeena tai myöhemmän
            käytön raaka-aineena. Kalastustuotteiden tuoteturvallisuutta
            on aiemmin selvitetty jo Lihateollisuuden tutkimuskeskuksen ja Elintarviketurvallisuusviraston
            hankkeessa kalatuotteiden turvallisesta myyntiajasta. Valiokunta
            toteaa, että näiden edellä mainittujen
            selvitysten perusteella voidaan laatia komission edellyttämä riskinarviointi.
            Valiokunta pitää tärkeänä,
            että poikkeushakemus saatetaan kiireellisesti vireille.
         
         
         Lihantarkastus- ja valvontamaksut
         
         Elinkeinolta perittävät lihantarkastusmaksut määritettäisiin
            maa- ja metsätalousministeriön asetuksella Elintarviketurvallisuusviraston
            maksullisista suoritteista. Lihantarkastuksen julkisoikeudellisia
            omakustannusarvoon perustuvia maksuja alennettaisiin enintään
            600 000 eurolla vuodessa. Valiokunta pitää lakiehdotukseen
            sisältyvää lihantarkastus- ja valvontamaksujen alentamistavoitetta
            pienteurastamotoiminnan kehittämisen kannalta välttämättömänä toimenpiteenä. 
         
         
         Lihantarkastus- ja valvontamaksujen perustana olevat valvontakustannukset
            tulee pitää mahdollisimman alhaisina. Valiokunta
            pitää tässä yhteydessä keskeisenä sitä,
            että pienteurastamoiden lihantarkastuksen kustannukset
            laskevat myös käytännössä riittävästi,
            jotta toiminnan heikkoa kannattavuutta voidaan parantaa tätäkin
            kautta. Valiokunta edellyttää, että pienteurastamoille
               lihantarkastuksesta ja valvontatoiminnasta aiheutuvien kustannusten
               alentaminen toteutetaan siten, että hyöty kustannusten
               alenemisesta koituu täysimääräisesti
               pienteurastamoiden hyväksi, ja että kustannusten
               alenemisesta ja sen seurannasta toimitetaan valiokunnalle selvitys
               vuoden 2012 syyskuun loppuun mennessä 
            (Lausumaehdotus). Valiokunta
            katsoo, että kustannushyödyn kohdentuminen pienteurastamoille
            voidaan varmistaa esimerkiksi siten, että käyttöön
            otetaan arvosetelijärjestelmä tarkastusmaksujen
            suorittamiseen. Valiokunta painottaa, että pienteurastamojen
            toimintaa ja lähiruoan jalostusta ja markkinointia tulee
            edistää. Valiokunta pitää myös
            tärkeänä, että säädettäessä valtioneuvoston
            asetusta tulee tarkastella tällä hetkellä varsin
            alhaisen pienteurastamoja koskevan teurastettavien eläimien
            määrän nostamista.
         
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
            huomautuksin ja muutosehdotuksin.