Yleisperustelut
Yleistä
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Valiokunta toteaa, että karhu on Euroopan unionin luontotyyppien
ja luonnonvaraisten eläinten ja kasvien suojelusta annetun
direktiivin 92/43/ETY, jäljempänä luontodirektiivi,
liitteessä IV mainittu laji, joka edellyttää tiukkaa suojelua.
Luontodirektiivin 16 artiklassa säädetään
poikkeukset edellä mainitusta tiukasta suojelusta. Luontodirektiivi
sallii niin sanotun kannanhoidollisen metsästyksen, joka
tapahtuu tarkoin valvotuissa oloissa, valikoiden ja rajoitetusti
kansallisen viranomaisen määrittelemissä rajoissa.
Nyt esityksessä ehdotettu täsmennys metsästyslain
33 §:ään koskee lain 41 §:n
3 ja 4 momentin mukaista kannanhoidollista metsästystä.
Esityksestä käy ilmi, että karhunmetsästyksessä on
saatu saaliiksi viime metsästysvuosina 100—200
karhua. Pyynti tapahtuu pääasiassa seuruemetsästyksenä pysäyttäviä koiria
käyttämällä, mikä edesauttaa
koirien koulutusta suurriistavirka-apuun (SRVA).
Metsästyslain 33 §:ssä säädetään
metsästyksessä kielletyistä pyyntivälineistä ja
pyyntimenetelmistä. Pykälän 1 momentin
kiellot ovat kategorisia ja 2 momentissa säädetään
erityisistä tiettyjä eläinlajeja koskevista
rajoituksista. Metsästyslain 34 §:n nojalla voidaan
valtioneuvoston asetuksella säätää tarkemmin
pyyntivälineiden ja pyyntimenetelmien käytöstä.
Metsästysasetuksen (666/1993) 13 §:ssä on
säädetty karhun metsästysrajoituksista,
jotka koskevat ravinnon käyttöä ja talvipesää.
Kiellettyjen pyyntivälineiden ja pyyntimenetelmien käyttämistä voidaan
arvioida metsästysrikoksena tai metsästysrikkomuksena.
Metsästysasetuksen (666/1993) 13 §:n
mukaan: "Karhua ei saa ajaa pesästä eikä ampua
pesältä tai haaskalta taikka sellaiselta pellolta,
jolta satoa ei ole korjattu. Karhun metsästyksessä ei myöskään
saa käyttää apuna ravintoon liittyvää houkutinta".
Esityksen perusteluista käy ilmi, että valvontaviranomaiset
ovat löytäneet viime vuosina enenevässä määrin
viitteitä siitä, että karhunmetsästyksessä on
lainsäädännön vastaisesti käytetty
hajuun ja ravintoon liittyviä houkuttimia. Toisaalta esityksen
perusteluissa on myös todettu, että metsästäjät
ovat kokeneet hajuun ja ravintoon liittyvien houkuttimien käyttökiellon
perusteltuna.
Valiokunta toteaa, että metsästyslain 33 §:n
2 momentin vastaiset teot tulevat sekä nykyisin että 33 §:ään
nyt esityksessä ehdotettujen muutosten jälkeen
rangaistaviksi metsästysrikkomuksena (metsästyslain
74 §:n 1 momentti) tai metsästysrikoksena (rikoslain
48 a luvun 1 ja 1 a §).
Metsästysrikkomuksena rangaistavilta teoilta edellytetään
tahallisuutta tai huolimattomuutta, metsästysrikoksena
rangaistavilta teoilta puolestaan tahallisuutta tai törkeää huolimattomuutta.
Esityksellä ei ole tarkoitus puuttua metsästysrikkomusta,
metsästysrikosta tai törkeää metsästysrikosta
koskeviin syyksiluettavuuden asteisiin.
Valiokunta toteaa, että rikoslain 48 a luvun 1 §:n
1 ja 2 kohdan mukaan metsästysrikokseen syyllistyy se,
joka tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta
oikeudettomasti
1) metsästää käyttäen
metsästyslaissa (615/1993) kiellettyä pyyntivälinettä tai
pyyntimenetelmää taikka vastoin metsästyslaissa
säädettyä moottorikäyttöisen
kulkuneuvon käytön rajoitusta,
2) metsästää vastoin metsästyslain
tai sen nojalla annettua riistaeläimen rauhoitusta tai
metsästyskieltoa tai -rajoitusta tai kiintiötä koskevaa
säännöstä tai määräystä taikka
ilman pyyntilupaa, hirvieläimen pyyntilupaa tai poikkeuslupaa.
Jos oikeudenvastaisesti tapetaan ahma, ilves, karhu, metsäpeura,
saukko tai susi taikka vahingoitetaan mainittua eläintä ja
rikos on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä,
teko täyttää myös rikoslain
48 a luvun 1 a §:ssä tarkoitetun törkeän
metsästysrikoksen tunnusmerkistön. Tällöin
edellyttään, että teko täyttää myös
metsästysrikoksen tunnusmerkistön.
Esityksen perusteluista käy ilmi, että hovioikeudet
ovat vuonna 2014 antaneet tuomioita, joiden mukaan metsästysrikosta
koskeva rikoslain 48 a luvun 1 § ei täytä laillisuusvaatimuksen
rikoslainsäädännölle asettamaa
täsmällisyysvaatimusta, jos syytettä ajetaan
metsästyslain 34 §:n nojalla annetun asetuksen
säännöksen rikkomisesta. Siten karhun
haaskapyynti on katsottu vain metsästysrikkomukseksi, minkä ei voida
katsoa olevan lainsäätäjän alun
perin tarkoittama tulkinta. Vastaavasti oikeuskäytännössä on
hiljattain katsottu, ettei karhun metsästäminen
ajamalla se pesästä täytä rikoslain
mainitun lainkohdan tunnusmerkistöä. Esityksessä ehdotetaankin
metsästyslain 33 §:ää muutettavaksi
siten, että asetuksesta siirrettäisiin lain tasolle tarpeelliset
karhun metsästyksen rajoittamista koskevat säännökset.
Esityksessä ehdotetun metsästyslain 33 §:n
2 momentin 3 kohdan mukaan, jos karhun metsästykseen on
myönnetty poikkeuslupa 41 a §:n 3 tai 4 momentin
nojalla:
a) metsästyksessä ei saa käyttää haaskaa
eikä ihmisen perustamaa ravintoon tai hajuun perustuvaa
karhun houkutinta;
b) karhua ei saa ampua pellolta, jolta satoa ei ole korjattu;
c) karhua ei saa ajaa eikä ampua pesästä.
Esityksen perusteluissa on tuotu esiin, että ehdotettu
muutos selkeyttää karhunmetsästystä koskevia
vaatimuksia sekä ankaroittaa kiellon rikkomisesta seuraavaa
rangaistusseuraamusta, jolla voidaan katsoa olevan ennalta ehkäisevää vaikutusta
rikolliseen toimintaan. Lisäksi karhun metsästystä koskevaa
rikosta tutkittaessa ankaramman rangaistuksen mahdollistava rikosnimike
antaa mahdollisuuden laajempaan esitutkintakeinojen käyttämiseen.
Erityiskysymyksiä
Edellä todetun mukaisesti metsästysrikokseen syyllistyminen
edellyttää, että teko on tehty tahallisesti
tai törkeästä huolimattomuudesta. Tämä merkitsee
sitä, että metsästysrikokseen ei syyllistyisi,
jos metsästäjä ei olisi tietoinen haaskasta
tai ihmisen perustamaan ravintoon taikka hajuun perustuvasta houkuttimesta
eikä hänen syykseen voitaisi lukea törkeää huolimattomuutta
tarkoittavaa huolellisuusvelvoitteen rikkomista. Siten esimerkiksi
tilanteessa, jossa karhu ammutaan luontaisesti kuolleen tai suurpedon
tappaman eläimen muodostaman haaskan lähettyviltä,
eikä metsästäjä ole hyödyntänyt
haaskaa metsästyksessä tunnusmerkistön
edellyttämällä tavalla, metsästäjä ei
syyllistyisi metsästysrikokseen.
Valiokunta toteaa, että vaikka luontaisilta haaskoilta
pyynti ei ole niin tehokasta kuin tehdyiltä haaskoilta
pyynti, se kuitenkin tehostaa pyyntiä. Koska säännökset
ohjaavat ennen muuta laillisesti metsästäviä,
muodostaisi luontaisten haaskojen hyödyntämisen
salliminen merkittävän kannusteen löytää sellaisia
ja suunnata pyyntiä sellaisille alueille. Valiokunnalle
toimitetussa selvityksessä on myös todettu, että salliminen
todennäköisesti vähentäisi metsästyspainetta
ihmisen toiminnan läheisyydessä esiintyviin karhuihin,
mitä ei ole pidettävä tarkoituksenmukaisena
kannanhoidollisen metsästyksen kohdistamista silmällä pitäen.
Luontaisten haaskojen käytön salliminen voisi
myös synnyttää kannusteen myötävaikuttaa "luontaisten
haaskojen" syntymiseen. Toimintaa voitaisiin tehdä laittomasti
niin, etteivät valvontaviranomaiset pystyisi osoittamaan
sitä. Valiokunta katsookin, että haaskojen tai
ihmisen perustamien ravintoon tai hajuun perustuvien ravintohoukuttimien
käyttö karhun metsästyksessä tulee
kieltää kattavasti.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että tarkoituksena
ei ole nyt kieltää esimerkiksi supikoirien haaskametsästystä,
mutta haaskan hyväksikäyttö karhun metsästyksessä olisi
edelleen kiellettyä siten, että siitä annettaisiin
nyt laintasoiset säännökset. Haaskoja
käytetään tyypillisesti hyväksi
pienpetojen metsästyksessä sekä matkailutarkoituksissa
esimerkiksi niin, että niiden avulla tarjotaan mahdollisuus
nähdä suurpetoja.
Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on todettu,
että haaskojen käyttöön liittyy
tällä hetkellä mm. seuraavia säännöksiä ja
käytäntöjä:
1) Pohjois-Suomessa poronhoitoalueella valtion mailla Metsähallituksen
luvalla pidettävän haaskan pito on lopetettava
10.8. mennessä. Poronhoitoalueella karhunmetsästys
tapahtuu alueellisen kiintiön
puitteissa muuta maata vapaammin. Poronhoitoalueen ulkopuolella
lähinnä Kuhmossa sijaitsevilla elinkeinotoimintaan liittyvillä haaskapaikoilla
on kaupallista kuvaustoimintaa myös lokakuussa, joten siellä haaskoja
pidetään pidempään. Haaskat
voivat sijaita myös yksityismailla, jolloin Metsähallituksen lupaehdot
eivät koske niitä.
2) Luokkaan 2 kuuluvia sivutuotteita tai niistä johdettuja
tuotteita ei saa käyttää luonnonvaraisten
eläinten ruokintaan valtioneuvoston asetuksen (169/2011)
3 §:ssä mainittuna aikana sen kunnan alueella,
jossa karhun metsästys on sallittu (Maa- ja metsätalousministeriön
asetus (1193/2011) eräitä eläimistä saatavia
sivutuotteita ja niistä johdettuja tuotteita käsittelevien toimijoiden
valvonnasta ja eräiden sivutuotteiden käytöstä,
18 §:n 3 momentti).
3) Eläintunnistusjärjestelmästä annetun
lain (238/2010) 10 §.n 2 momentista ja 11 §:n
2 momentista käy ilmi, että haaskaruokintapaikasta vastuussa
oleva toimija on velvollinen kirjallisesti tai sähköisesti
ilmoittamaan pitopaikka- ja haaskaruokintarekisteriin merkittäväksi
mm. haaskaruokintapaikan sijainnin ja haaskaruokintatoiminnan aiotun
aloittamisajankohdan.
Edellä esitetystä käy ilmi, että jo
nykyiset säännökset kieltävät
karhun ampumisen sellaiselta pellolta, jolta satoa ei ole korjattu.
Esityksen perusteluissa on todettu, että myös
viljellyt pellot, joilta satoa ei ole korjattu, houkuttelevat monissa
tapauksissa karhuja. Sen vuoksi karhun metsästystä on
tarpeen rajoittaa pelloilla. Karhun saisi kuitenkin ampua pellolle,
jolta sato on korjattu. Lisäksi karhun jäljityksen
saisi aloittaa sekä karhun saisi ajaa liikkeelle myös
viljellyltä pellolta, jolta satoa ei ole korjattu. Valiokunnan näkemyksen
mukaan edellä esitetty merkitsee sitä, että karhun
ampuminen muutoin laillisessa metsästyksessä välittömästi
pellon ulkopuolelle, mukaan lukien riistapelto, olisi sallittua
riippumatta siitä, onko pellolla oleva sato korjattu vai
ei. Jos pellolle olisi sadonkorjuun jälkeen kuitenkin jäänyt
osa sadosta lakoon tai korjaamatta siten, että se ilmeisesti
houkuttelee karhua, olisi tällainen pelto tai pellon osa
tulkittava sellaiseksi, jolta sato on korjaamatta. Valiokunta tulee
jäljempänä yksityiskohtaisissa perusteluissa
ehdottamaan, että nurmipellot rajataan säännöksen
kiellon ulkopuolelle.
Esityksen yksityiskohtaisissa perusteluissa on todettu, että tavanomaisten
viljeltyjen peltojen lisäksi alueella voi olla tukikelpoisia
riistalaitumia, joilla turvataan luonnon monimuotoisuutta, edistetään
viljelykiertoa ja tuotetaan ravintoa luonnonvaraisille eläimille.
Lisäksi alueella voi olla metsästäjien
perustamia pienialaisia riistapeltoja, joiden tarkoituksena on tuottaa
ravintoa ja suojaa luonnonvaraisille eläimille. Tukikelpoisia
riistalaitumia ja pienialaisia riistapeltojen kaltaisia peltoja
voitaisiin tulkita viljeltävän myös karhunmetsästystarkoituksessa.
Sen lisäksi, että karhua ei saisi ampua pellolle,
jolta sato on korjaamatta, riistapellot katsottaisiin karhun metsästyksessä kielletyksi
ravintohoukuttimeksi. Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on todettu,
että esityksessä ehdotettu peltoja ja riistapeltoja
koskeva karhunmetsästyksen sääntely vastaa
voimassa olevaa sääntelyä.
Valiokunnalle toimitetusta selvityksestä on käynyt
ilmi, että vuosittain ilmoitetaan joitakin tapauksia, joissa
karhu on aiheuttanut vahinkoja korjatulle sadolle, lähinnä repimällä rikki
pellon laitaan varastoituja muoviin säilöttyjä viherrehupaaleja.
Selvityksessä on katsottu, että säilörehupaalit
eivät sisällä karhun tavanomaisesti käyttämää ravintoa,
jolloin tavanomaisesti noudatetun käytännön
mukaisesti pellon laitaan varastoituja säilörehupaaleja
ei voida pitää karhun metsästyksessä kiellettyinä ravintohoukuttimina.