Yleisperustelut
         
         Yleistä
         
         Puutavaran mittauksella tarkoitetaan jalostamattoman puutavaran
            määrän, jakoperusteen ja laadun mittaamista.
            Valiokunta toteaakin, että puutavaran mittaus on olennainen
            osa puunhankintaa. Mittausta tehdään puumäärästä riippuvien kauppahintojen,
            työpalkkojen sekä urakointimaksujen määrittämistä varten.
            Mittausta tarvitaan lisäksi erilaisissa puunhankinnan ohjaus-
            ja valvontatehtävissä ja nykyisin yhä useammin myös
            raaka-aineen tuotantoon ohjauksessa. Pyöreän puutavaran
            lisäksi myös muiden puutavaralajien, kuten hakkeen
            ja oksien, mittaaminen on puutavaran mittausta. Myös energiatuotantoon käytettävät
            puutavaralajit on jo otettu puutavaran mittaustoiminnan piiriin. 
         
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että toimintaympäristö on
            muuttunut merkittävästi sekä puunhankinnassa
            että mittaustoiminnassa nykyisen puutavaranmittauslain
            valmisteluvaiheesta 1980-luvun lopulta tähän päivään.
            Esimerkiksi hakkuiden koneellistamisaste on noussut noin 20 prosentista
            yli 90 prosenttiin. Energiapuun merkitys on tällä vuosituhannella
            kasvanut ja kasvaa edelleen voimakkaasti, ja samalla uudet korjuu-
            ja mittausmenetelmät ovat yleistyneet. Myös puutavaran
            mittausmenetelmät ja -laitteet ovat muuttuneet nykylain
            aikana huomattavasti. Hakkuukonemittauksesta on tullut päämenetelmä luovutusmittauksessa
            metsänomistajille, ja mittaus tehtaalla on yleistynyt. Samalla
            pinomittaus metsäautotien varressa on vähentynyt
            huomattavasti, ja pystymittaus on loppunut kokonaan.
         
         
         Valiokunta kiinnittää myös huomiota
            siihen, että kone- ja autoyrittäjien ja heidän
            kuljettajiensa rooli mittaustiedon tuottamisessa on noussut keskeiseen
            asemaan. Yrittäjäpohjainen toiminta on muodostunut
            kiinteäksi osaksi puunhankintaa ja siten myös
            osaksi mittaustoimintaa. Nykyisen lain voimaantulon aikaan mittauksen
            tekivät pääosin erilliset pystymittausryhmät
            metsässä tai puunhankintaorganisaatioiden toimihenkilöt
            tienvarsivarastoissa. Tänä päivänä mittaustulos
            tuotetaan pääosin osana muuta operatiivista toimintaa,
            kuten hakkuukone- ja kuormainvaakamittauksessa tai tehdasmittauksessa. Selvin
            muutos käytännön mittauksessa nykyisen
            puutavaranmittauslain voimassaoloaikana on mittauksen teknistyminen.
            Hakkuukonemittauksesta on tullut selvä valtamenetelmä,
            ja mittausta tehdään entistä enemmän
            käyttöpaikalla tehdasmittausmenetelmillä.
            Toimijoiden määrä mittaustoiminnassa
            on kasvanut huomattavasti samaan aikaan. Teknistymisen myötä mittaustoiminnan
            piiriin on tullut myös suuri joukko laite- ja ohjelmistovalmistajia.
         
         
         Esityksen perustelujen mukaisesti valiokunta kiinnittää huomiota
            siihen, että nykyinen puunhankinnan rytmi edellyttää puutavaran
            kuljetuksen aloittamista tienvarsivarastolta puunkorjuun ollessa
            vielä käynnissä ja siten ennen kuin mittaustulos
            on vahvistettu. Tämä menettelytapa on muuttanut
            oleellisesti mittauslainsäädännön mahdollisuutta
            toimia alkuperäisellä tavalla heikomman osapuolen
            suojana. Toimijan oikeusturvakeinoa, virallista mittausta, voidaan
            nykyisin käyttää vain rajallisesti uudelleen
            mittaamalla. Nyt kiistatapauksia tarkastellaan usein asiakirjojen
            perusteella.
         
         
         Valiokunta pitää keskeisenä, että säädettävällä lailla
            turvataan jalostamattoman puutavaran mittauksessa käytettävien
            menetelmien, laitteiden toiminnan ja mittaustulosten luotettavuus. Lakiehdotuksella
            tulee lisätä puukaupan sujuvuutta, lisätä edelleen
            mittausosapuolten välistä luottamusta ja parantaa
            kehittyvien puu- ja urakointimarkkinoiden toimivuutta kaikkien puutavaralajien
            osalta. Valiokunta korostaa sitä, että yksityisen
            metsänomistajan ja työntekijän oikeudellista
            asemaa turvaava heikomman osapuolen suoja on säilytettävä nykyisen
            lain mukaisena.
         
         
         Valiokunta toteaa, että lukumääräisesti
            ja myös määrällisesti eniten
            puukauppoja tekevät yksityiset metsänomistajat
            tai heihin rinnastettavat tahot. Metsänomistajalle tärkeintä on
            voida luottaa siihen, että luovutusmittaus tehdään
            oikein ja tarkasti, ja toisaalta siihen, että tarvittaessa
            saa käyttöönsä lain tarjoamat
            erityisesti puutavaran mittausta varten luodut oikeusturvakeinot
            ongelmatilanteissa. Sama koskee muitakin mittausosapuolia luovutus-,
            työ- ja urakointimittauksessa. Tähän
            lakiehdotus ei tuo merkittäviä muutoksia jäljempänä käsiteltävää energiapuun
            lain soveltamisalaan sisällyttämistä lukuun
            ottamatta. Nyt mittaukselle asetettavat kattavat ja aikaisempaa
            selkeämmät vaatimukset vakiinnuttavat kuitenkin
            entisestään menettelytapoja ja lisäävät
            luottamusta puukaupan ja puunhankinnnan eri toimijoiden välillä.
         
         
         Energiapuun mittaus ja sopimusvapaus
         
         Valiokunta toteaa, että mittauslainsäädännön
            soveltamisalan ulkopuolella olevan energiapuun hankinta ja korjuu
            kohdistuvat samoihin leimikoihin ja rungonosiin kuin puutavaranmittauslain
            soveltamisalaan kuuluvan ainespuun hankinta. Käytännössä ei
            ole tällä hetkellä aina yksiselitteistä,
            milloin ja millä perusteella puuraaka-aineen mittaus kuuluu
            lain soveltamisalaan silloin, kun puunhankinta kohdistuu metsäteollisuuden
            ja energiateollisuuden käytön rajapinnassa olevaan
            puuraaka-aineeseen. Valiokunta pitääkin esityksen
            perustelujen mukaisesti epätarkoituksenmukaisena, että samoja
            rungon ositteita mitataan säädös- tai
            sopimusperusteisesti tavaralajimäärittelyn tai
            loppukäytön mukaisesti vaihdellen.
         
         
         Energiapuutavaralajien mittauksen sopimuspohjainen menettely
            on vakiinnuttanut asemaansa viime vuosina, ja energiapuukaupasta
            on muodostunut yksi osa normaalia puunhankintaa ja puukauppaa. Viitaten
            edellä todettuun valiokunta pitää esityksen
            mukaisesti energiapuun mittauksen liittämistä osaksi
            puutavaran mittauksen säädöspohjaa
            tarpeellisena erityisesti sen vuoksi, että käyttötarkoituksen
            mukainen raja ainespuun ja energiapuun välillä vaihtelee eri
            markkinatilanteissa. Energiapuutavaralajien kohdalla on lisäksi
            nähtävissä mittauksen teknistyminen ja
            liittyminen osaksi varastojen hallinnan ja logistiikan ohjauksen
            tietopohjaa. Valiokunta katsookin, että esityksen merkittävin
            muutos nykyiseen lakiin verrattuna on ehdotus energiapuun sisällyttämisestä lain
            soveltamisalaan. Vaikka edellä todetut energiapuun mittauksessa noudatetut
            sopimuspohjaiset menettelyt ovat sinänsä osoittautuneet
            toimiviksi, on energiapuun kytkeminen lain soveltamisalaan välttämätöntä metsänomistajien
            ja työntekijöiden oikeudellisen aseman parantamiseksi
            ja lakiin perustuvien yhtäläisten velvollisuuksien
            ja oikeuksien luomiseksi kaikille toimijoille.
         
         
         Valiokunta painottaa sitä, että lakiehdotus selkeyttää kaikkien
            mittausosapuolten asemaa, sillä jatkossa kaikki mitattava
            jalostamaton puutavara on lain piirissä. Edellä esitetystä on
            jo käynyt ilmi, että voimassa olevan puutavaranmittauslain
            mukaan ainespuu on lain säätelyn piirissä ja
            energiapuu on lain soveltamisalan ulkopuolella sopimuksenvaraisen
            menettelyn piirissä. Valiokunta tuo myös esiin,
            että mikäli lakiehdotusta ei ulotettaisi kattamaan
            energiapuun mittaamista, olisivat energiapuun mittauksessa käytettävät
            mittauslaitteet mittauslaitelain (707/2011) piirissä.
            Valiokunta katsookin, että mittauksen toimintaympäristön
            yhtenäistämisellä on kaikkien mittausosapuolten
            kannalta myönteinen ja markkinoiden toimintaedellytyksiä parantava
            vaikutus. 
         
         
         Valiokunta toteaa, että vaikka nykyinen mittauslainsäädäntö ei
            tee eroa mittausosapuolten asemalle tai toiminnan laajuudelle, on
            nykyinen puutavaranmittauslaki kuitenkin pitkälti yksityisen
            puukaupan tarpeista lähtevä. Varsinkin konsernien
            sisäisessä, mutta usein myös yritysten välisessä puukaupassa
            on katsottu sopimisen mahdollisuuden olevan myös mittauksen
            osalta tärkeää ja kuuluvan vapaan kaupankäynnin
            periaatteisiin. Lisäksi sopimisvapauden on katsottu vastaavan
            puunhankinnan ja puukaupan tehokkuustarpeisiin ja muuttuviin mittaustarpeisiin. Esityksen
            perusteluista käy ilmi, että mittauslainsäädännön
            nykyisen tulkinnan mukaan yritykset voivat sopia muun kuin vahvistetun
            mittausmenetelmän käytöstä,
            jos kysymyksessä ei ole puutavaranmittauslain tarkoittama
            mittaus, vaan muu mittaustoiminta. Tällöin myöskään toimijan
            oikeusturvakeinot, mukaan lukien mittauserimielisyyksien ratkaiseminen
            virallisella mittauksella, eivät ole käytettävissä.
            Nykyistä sopimusvapauden määrittelyä ja
            merkitystä ei ole aina pidetty täysin selvänä.
         
         
         Valiokunta toteaa, että puunkorjuun menetelmät
            kehittyvät jatkuvasti ja puun mittausmenetelmiä kehitetään
            osana kustannustehokasta puuraaka-aineen toimitusketjun hallintaa.
            Rationaalisten mittaustapojen mahdollistamiseksi lakiehdotus antaa
            yrityksille laajamittaisen urakointimittaustoiminnan osalta edelleen
            mahdollisuuden sopia tietyistä mittaukseen liittyvistä asioista
            toimijoiden kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla. Valiokunta
            kiinnittää kuitenkin huomiota siihen,
            että lakiehdotuksessa yritysten välinen sopimisvapaus
            supistuu ainespuun mittauksessa jonkin verran, kun aikaisemmin
            tulkinnanvaraiset yritysten väliset puutavaran vaihdot
            ja toimituskaupat on yksiselitteisesti otettu lain soveltamisen
            piiriin. Nykyinen energiapuun mittauksessa noudatettu sopimusvapaus
            korvautuu soveltamisalan laajetessa laissa määritellyllä rajoitetulla
            sopimusvapaudella. Valiokunta pitää erittäin
            tärkeänä, että yritysten väliseen luovutusmittaukseen
            ja laajamittaiseen urakointitoimintaan säädettyä rajoitettua
            sopimusvapautta arvioidaan jatkossa. Se ei saa johtaa sellaiseen
            kehitykseen ja toimintamalleihin, jotka heikentävät
            mittauksen luotettavuutta ja avoimuutta.
         
         
         Erityiskysymyksiä
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että voimassa
            olevasta puutavaranmittauslaista poiketen sahanpuru on jalosteena
            rajattu esityksen lakiehdotuksessa jalostamatonta puutavaraa koskevan
            lain soveltamisalan ulkopuolelle. Esityksen perustelujen mukaan
            sahanpurun jättäminen lakiehdotuksessa lain soveltamisalan
            ulkopuolelle on katsottu tarpeelliseksi sahanpurun jalostusluonteen,
            sen käyttökohteiden moninaisuuden, ilmoitusvelvollisuutta
            ja valvontaa edellyttävien tehdasmittauspaikkojen lukumäärän
            rajoittamisen sekä puutavaranmittauksen toimialan selkeyttämisen
            vuoksi.
         
         
         Valiokunta toteaa, että nykyisin yli 20 irtokuutiometrin
            kokoiset sahanpuruerät ovat puutavaranmittauslain (364/1991)
            1 §:n 1 momentin mukaan lain piirissä. Vaikka
            sahanpurun käyttö selluloosan valmistuksessa on
            vähentynyt, on sahanpurun myynnillä kuitenkin
            edelleen huomattava merkitys sahojen taloudessa. Valiokunta katsookin,
            että lain mukaisesti mitattu sahanpuru ja viranomaisvalvonta
            vähentävät epävarmuutta toimialalla.
            Lain soveltamisalaa ei ole kuitenkaan tässä yhteydessä tarpeen
            laajentaa nykyistä pienempiin sahanpurueriin. Siten valiokunta
            tulee jäljempänä ehdottamaan sahanpurusta
            jo nykyisin voimassa olevien säännösten
            sisällyttämistä uuteen lakiin.
         
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota lakiehdotuksen
            23 §:n 2 momentin säännökseen,
            jonka mukaan mittausosapuolen on pyynnöstä annettava toiselle
            mittausosapuolelle mittaustuloksen lisäksi tiedot, joiden
            perusteella mittaustulos voidaan laskea. Siten lakiehdotuksen soveltamisala rajoittuu
            määrän mittaamiseen. Laki ottaa sen    2 §:n
            1 momentin mukaisesti kantaa laadun mittaamiseen vain, "jos laatua
            käytetään arvoltaan eriarvoisten puutavaran
            ositteiden jakoperusteena". Tämä soveltamisalan
            rajaus on nykyisen lain mukainen. Lain piirissä on siten
            ainoastaan tukin ja kuidun erottaminen toisistaan, mutta ei samanhintaisen
            tukkilaadun sisäinen jako erilaisiksi pölkyiksi — mikä on
            sopimusasia, johon laki ei puutu. Valiokunta kiinnittää lisäksi
            huomiota siihen, että jos tavoitteena olisi puukauppaan
            liittyvien sopimuksien toteutumisen turvaaminen, pitäisi
            viranomaisvoimavarat mitoittaa kokonaan uudelle tasolle. Rungon
            apteeraus tehdään ostajan määrittelemän
            arvomatriisin mukaan ostajan ja hakkuun toteuttajan välisessä sopimussuhteessa.
            Apteerauksen toteutumisen seurannasta tulee sopia osapuolten kesken.
            Valiokunta toteaakin, että tiedot on luovutettava siinä laajuudessa,
            että niiden perusteella voidaan todeta mittauksen tulleen
            tehdyksi puukauppasopimuksen mukaisesti.
         
         
         Valiokunta toteaa, että ehdotetun 46 §:n 1
            momentin mukaan virallisen mittaajan päätökseen saisi
            mittausosapuoli hakea muutosta valittamalla mittauslautakuntaan.
            Hallintolain (434/2003) 7 a luvussa säädettyä oikaisuvaatimusmenettelyä ei
            ole esityksessä katsottu perustelluksi menettelyksi kyseiseen
            muutoksenhakuun puutavaran mittaukseen liittyvien asioiden erityisluonteen
            vuoksi. Oikaisuvaatimusjärjestelmän on katsottu
            yleensä soveltuvan asiaryhmiin, joissa ratkaistaan rutiininomaisesti
            paljon samankaltaisia asioita, joissa päätöksen
            perustelut ovat usein niukat ja niiden taustalla on usein vakiintunutta
            oikeuskäytäntöä. 
         
         
         Mittauslautakunnan osalta valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on
            myös tuotu esiin, että mittauslautakunnan käsittelyyn
            tulevat asiat ovat erikoistapauksia, joissa erimielisyyksien kohteena
            olevat asiakokonaisuudet ovat usein monimutkaisia, eikä tapauksia
            usein voi verrata toisiinsa. Mittauslautakunnassa asiat selvitetään yksityiskohtaisesti
            ja perusteellisesti. Päätöksiin sisältyy
            laajat perustelut. Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on
            myös todettu, että puutavaran mittauslautakunnassa
            käsitellään asioita harvoin, välttämättä ei
            edes vuosittain, ja valitusaika mittauslautakuntaan on suhteellisen lyhyt,
            14 päivää. Valiokunta kiinnittää lisäksi huomiota
            siihen, että verrattuna nykyiseen lakiin ehdotuksessa on
            täsmennetty muun muassa sitä, että viralliset
            mittaajat ja mittauslautakunta toimivat pääasiallisesti
            hallinnon yleislakien mukaisesti. Valiokunta painottaa vielä sitä,
            että mittauslautakuntamenettelyä puoltaa lisäksi
            sen nopeus ja erityisosaamisen tarve käsiteltäviksi tulevien
            asioiden luonteen vuoksi.
         
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
            muutosehdotuksin.
         
         
       
      
         
         Yksityiskohtaiset perustelut
         
         4 §. Määritelmät.
         
         Valiokunta toteaa, että nykyisin yli 20 irtokuutiometrin
            kokoiset sahanpuruerät ovat puutavaranmittauslain (364/1991)       1 §:n
            1 momentin mukaan lain piirissä. Edellä yleisperusteluissa
            mainituilla perusteilla valiokunta ehdottaa saman sisältöisen
            säännöksen ottamista pykälän
            1 kohtaan. 
         
         
         8 §. Puutavaran mittauslautakunta.  
         
         Esityksen mukaan maa- ja metsätalousministeriö asettaisi mittauslautakunnan
            kolmivuotiskaudeksi puutavaramittauksen neuvottelukuntaa kuultuaan.
            Valiokunta katsoo, että mittauslautakunta voi toimiesssaan
            paremmin hyödyntää asiantuntijoiden työtä,
            mikäli toimikausi on pidempi. Sen vuoksi valiokunta ehdottaa
            toimikauden pituudeksi neljää vuotta.
         
         
         15 §. Mittausmenetelmien ja -laitteiden vaatimukset.
         
         Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on todettu,
            että 2 momentin viimeisestä virkkeestä ei
            selkeästi ilmene, mitä sanalla "jäljitettävissä"
            tarkoitetaan. Termiä ei ole laissa määritelty,
            eikä tarkoitus myöskään tule
            esille lain perusteluista. Valiokunnalle toimitetun selvityksen
            mukaan kohdassa on ollut tarkoitus ilmaista, että mittaustuloksen
            on oltava jäljitettävä, jolloin on tarkoitettu
            metrologista jäljitettävyyttä. Valiokunta
            ehdottaakin virkkeen täsmentämistä.
         
         
         17 §. Mittauksen luotettavuuden varmistaminen.
         
         Pykälän 2 momentin ensimmäisessä virkkeessä on
            todettu, että omavalvontaan ja ulkopuoliseen valvontaan
            kuuluvia mittaustuloksia on säilytettävä vähintään
            vuoden ajan mittaustuloksen tiedoksisaamisesta. Valiokunnalle on
            todettu, että omavalvonnassa ja ulkopuolisessa valvonnassa perusmittauksen
            mittaustulos tarkastetaan tarkastuserien mittauksella. Näiden
            tarkastusten tuloksia ei automaattisesti anneta tiedoksi kenellekään.
            Edellisestä johtuen on tarpeen selventää kyseistä säännöstä siten,
            että ei muodostu virheellistä tulkintaa siitä,
            mitkä mittaustulokset säilytetään.
            Valiokunta ehdottaakin sanan "mittaustuloksia" muuttamista muotoon
            "mittaustuloksen tarkastusten tuloksia", ja virkkeen lopussa valiokunta
            ehdottaa muutettavaksi sanat "mittaustuloksen tiedoksisaamisesta"
            muotoon "tarkastuksen tekemisestä".
         
         
         Esityksessä ehdotetusta 2 momentista käy ilmi,
            että omavalvontaan ja ulkopuoliseen valvontaan kuuluvia
            mittaustuloksia on säilytettävä vähintään
            vuoden ajan. Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on
            todettu, että nykyisessä tehdasmittauksen valvonnassa
            valvontakäynti on tehty noin kerran vuodessa kussakin tehdasmittauspaikassa.
            Puutavaran mittauksesta annettavan lain voimaantullessa lisääntyvä tehdasmittauspaikkojen
            määrä ja toisaalta ennallaan pysyvä viranomaistehtävien
            henkilömäärä voi aiheuttaa valvontakäyntien
            erilaisen jaksotuksen tulevaisuudessa. Erityisesti omavalvonnan
            tarkastamisen mahdollistamiseksi pidemmältä ajanjaksolta
            on katsottu välttämättömäksi,
            että mittaustulokset säilytetään
            vähintään kahden vuoden ajalta. Valiokunta
            ehdottaa asiaa koskevan muutoksen tekemistä momentin ensimmäiseen
            virkkeeseen.
         
         
         25 §. Urakointimittauksen tuloksen tarkistaminen.
         
         Esityksen mukaiseen 3 momenttiin sisältyy viittaus
            pykälän 1 momenttiin. Valiokunnalle toimitetun
            selvityksen mukaan momentissa on kuitenkin ollut tarkoitus viitata
            sekä 1 että 2 momenttiin. Sen vuoksi valiokunta
            ehdottaa 3 momenttiin sisällytettäväksi
            myös viittauksen 2 momenttiin.
         
         
         35 §. Valvontamittaus.
         
         Esityksessä ehdotetun 2 momentin toisessa virkkeessä todetaan:
            Jos tehdasmittaaja ei voi esittää valvontamittauksessa kaikkia
            virallisen mittaajan pyytämiä asiakirjoja, pyydetyt
            asiakirjat on toimitettava viipymättä valvontamittauksen
            päättymisen jälkeen. Valiokunnalle toimitetussa
            selvityksessä on kiinnitetty huomiota siihen, että kyseisen
            säännöksen ehdotettu muotoilu aiheuttaa
            epäselvyyksiä sen suhteen, mitä tarkoitetaan
            termillä valvontamittaus ja mitä kokonaisuuksia
            siihen kuuluu. Esityksen mukaisesta säännöksestä voi
            aiheutua virheellinen päätelmä siitä,
            että asiakirjat toimitettaisiin tavalla tai toisella valvontamittauksen muodostaman
            kokonaisuuden jälkeen. Asiakirjojen läpikäynti
            ja niiden arviointi on kuitenkin osa valvontamittausta, minkä jälkeen
            valvontamittaus voidaan päättää.
            Edellä esitetyn perusteella valiokunta ehdottaa momentin
            toisesta virkkeestä poistettavaksi sanat "valvontamittauksen
            päättymisen jälkeen".
         
         
         38 §. Valvontamittauksen pöytäkirjan
            tiedoksianto ja arkistointi.
         
         
         Valiokunta toteaa, että valvontamittaus tarkoittaa
            lakiehdotuksen 4 §:n 7 kohdan mukaan virallisen mittaajan
            omasta aloitteestaan tai tehdasmittaajan pyynnöstä suorittamaa
            tehdasmittauksessa käytetyn mittauslaitteen, -menetelmän
            tai menettelyn tarkastamista. Tämän tarkastamisen
            yksi osa on pöytäkirjan laatiminen sen jälkeen,
            kun virallinen mittaaja on tehnyt paikan päälle
            valvontakäynnin. Tämän vuoksi nyt esillä olevan
            pykälän 1 momenttiin sisältyvä sanonta
            "seitsemän päivän kuluessa valvontamittauksesta"
            voi aiheuttaa väärinkäsityksen, jonka
            mukaan pöytäkirjan laatiminen ei olisikaan osa
            valvontamittausta. Valiokunta katsookin, että on tarpeen
            yksilöidä asia säätämällä valvontakäynti
            rajaksi, josta lukien pöytäkirja on laadittava.
            Jos asiakirjoja toimitetaan viralliselle mittaajalle valvontakäynnin
            jälkeen, seitsemän päivän aika
            alkaa kulua näiden täydentävien asiakirjojen
            toimittamisesta. Valiokunta ehdottaa asiaa koskevan muutoksen tekemistä momenttiin.
         
         
         61 §. Voimaantulo.
         
         Valiokunta ehdottaa, että pykälään
            otetaan uusi 2 momentti, joka mahdollistaa täytäntöönpanoon
            ryhtymisen ennen lain voimaantuloa. 
         
         
         63 §. Voimaan jäävät säädökset.
         
         Valiokunta toteaa, että asetusta, joka annettaisiin
            lakiehdotuksen nojalla, on valmisteltu samanaikaisesti hallituksen
            esityksen kanssa. Asiaa valmistellut työryhmä on
            valiokunnan saaman selvityksen mukaan edistynyt valmisteluissaan
            siten, että lakiehdotuksen 63 §:ssä mainittuun
            laatuositemenetelmään liittyvää maa-
            ja metsätalousministeriön määräystä ei
            ole enää tarpeen pitää voimassa.
            Valiokunta ehdottaakin asiaa koskevan maininnan poistamista pykälän
            säännöksistä.
         
         
         64 §. Siirtymäsäännökset.
         
         Pykälän 2 momenttiin sisältyy energiapuun
            toimitussopimuksille annettava siirtymäaika. Valiokunta
            katsoo, että siirtymäsäännös
            on tarpeen myös energiapuuta vastaanottaville laitoksille,
            jotta mittaustoiminnot ehditään järjestää uuden
            lain tehdasmittausta koskevien säädösten
            mukaiselle tasolle. Valiokunta ehdottaakin 1 momenttiin tehtäväksi
            lisäyksen, jonka mukaan siltä osin kuin on kyse lain
            4 §:n 1 kohdassa tarkoitetuista sellaisista puutavaralajeista,
            joita käytetään energiatuotantoon, niiden
            mittaamiseen sovelletaan tämän lain säännöksiä 1
            päivästä tammikuuta 2014.
         
         
         Valiokunta toteaa, että lakiehdotuksessa tarkoitetun
            puutavaranmittauksen neuvottelukunnan tehtävänä on
            antaa lausuntoja, kun annetaan maa- ja metsätalousministeriön
            asetuksia (30, 35 ja 37 §) ja Metsäntutkimuslaitoksen
            määräys   (14 §).
            Asetustasoiset säädökset ja määräys
            tulisivat voimaan lakiehdotuksen kanssa samaan aikaan. Jotta lakiehdotuksen
            mukaisesti voidaan tehdä edeltävät hallinnolliset
            toimet ennen mainittujen säädösten ja
            määräyksen antamista, valiokunta ehdottaa
            siirtymäsäännöksiin lisättäväksi
            asiaa koskevan uuden 5 momentin.