Perustelut
Yleistä
Ehdotettu laki rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä ja
selvittämisestä korvaa perustuslakivaliokunnan
myötävaikutuksella tavallisessa lainsäätämisjärjestyksessä käsitellyn voimassa
olevan lain rahanpesun estämisestä ja selvittämisestä (PeVL
30/1997 vp). Perustuslakivaliokunnan myötävaikutuksella
lain soveltamisalaa myöhemmin laajennettiin koskemaan rikoslain
34 luvun 9 b §:ssä tarkoitetun terrorismin rahoittamisen
estämistä ja selvittämistä.
Samalla siihen lisättiin säännökset
ilmoitusvelvollisten tunnistamis-, huolellisuus- ja ilmoitusvelvollisuudesta
(PeVL 58/2002 vp). Edelliseen lausuntoonsa
viitaten valiokunta ei pitänyt laajennuksia ja lisäyksiä ongelmallisina
perustuslain 18 §:n 1 momentissa suojatun elinkeinonvapauden
tai perustuslain 10 §:n 1 momentissa turvattujen yksityiselämän
ja henkilötietojen suojan kannalta.
Ehdotetulla lailla on nyt tarkoitus laajentaa edelleen lain
soveltamisalaa koskemaan muun muassa liike- ja ammattitoimintana
tavaroita myyviä ja välittäviä sekä omaisuudenhoito-
ja yrityspalveluja tarjoavia. Lailla pannaan täytäntöön
Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi rahoitusjärjestelmän
käytön estämisestä rahanpesutarkoituksiin
sekä terrorismin rahoittamiseen.
Elinkeinovapaus
Ehdotetun lain 27—28 §:ssä on säännökset
eräiden toiminnanharjoittajien rekisteröitymisvelvollisuudesta
ja 30 §:ssä rekisteristä poistamisesta.
Sääntelyä on arvioitava perustuslain 18 §:n
1 momentissa säädetyn elinkeinovapauden kannalta.
Perustuslakivaliokunnan käytännössä elinkeinovapautta
on pidetty perustuslainmukaisena pääsääntönä,
joskin elinkeinotoiminnan luvanvaraistaminen on poikkeuksellisesti mahdollista
tärkeiden ja vahvojen yhteiskunnallisten intressien puoltaessa
sitä. Esitetyn kaltainen rekisteröitymisvelvollisuus
on valtiosääntöoikeudellisesti rinnastettu
luvanvaraisuuteen (PeVL 9/2005 vp, s.
2/I, PeVL 45/2001 vp, s. 2/I, PeVL
24/2000 vp, s. 2/I). Tällaisen
sääntelyn tulee täyttää myös
muut perusoikeutta rajoittavalta lailta vaadittavat yleiset edellytykset.
Elinkeinovapauden rajoitusten tulee olla täsmällisiä ja tarkkarajaisia.
Niiden olennainen sisältö, kuten rajoitusten laajuus
ja edellytykset, tulee ilmetä laista. Sääntelyn
sisällön kannalta on tärkeää, että säännökset
rekisteröinnin edellytyksistä ja pysyvyydestä antavat
riittävän ennustettavuuden viranomaistoiminnasta.
Merkitystä on myös sillä, missä määrin
viranomaisten toimivaltuudet määräytyvät
ns. sidotun harkinnan mukaisesti (PeVL 8/2006
vp, s. 3/I, PeVL 33/2005 vp, s. 2).
Esityksen tavoitteena on osaltaan toteuttaa talousrikollisuuden
ja harmaan talouden torjuntaohjelmaa, jonka avulla pyritään
vaikeuttamaan rikoksentekomahdollisuuksia, lisäämään
rikoksiin syyllistyneiden kiinnijäämisriskiä sekä vähentämään
ja palauttamaan rikoksen kautta saatua hyötyä.
Valiokunnan mielestä elinkeinovapauden rajoittamiselle
on hyväksyttävät ja painavat perusteet.
Sääntely on täsmällisesti
rajattua, kun se esimerkiksi 2 §:n 24 kohdan mukaan koskee
asianajajaa ja hänen apulaistaan sekä liike- tai
ammattitoimintana oikeudellisia palveluita tarjoavaa siltä osin
kuin toimitaan asiakkaan puolesta tai lukuun liiketoimissa, jotka
liittyvät laissa lueteltuihin toimiin. Laki ei siten koske
perustelujen mukaan oikeudellisia palveluja satunnaisesti tarjoavia
eikä ulotu varsinaisesti oikeudenkäynteihin tai
niitä edeltäviin toimiin (ks. myös PeVL 58/2002
vp, s. 2). Näin sääntely ei
ole ristiriidassa myöskään perustuslain
21 §:n 2 momentissa säädetyn oikeudenmukaisen
oikeudenkäynnin takeiden kanssa.
Täsmällisyyden ja tarkkarajaisuuden osalta perustuslakivaliokunta
kiinnittää kuitenkin huomiota siihen, että lakiehdotuksen
27 ja 28 §:n 2 momenttien viimeisten virkkeiden
mukaan hakijaa ei myöskään pidetä luotettavana,
jos hän on muutoin aikaisemmalla toiminnallaan osoittanut
olevansa ilmeisen sopimaton harjoittamaan maksuliike- tai valuutanvaihtotoimintaa
tai toimimaan omaisuudenhoito- tai yrityspalvelujen tarjoajana.
Luotettavuuden arviointi voi muodostua tämän säännöksen
pohjalta kovin joustavaksi. Toisaalta säännöksessä asetetaan
korkea kynnys rekisteröimättä jättämiselle
edellyttämällä henkilön arvioimista
ilmeisen sopimattomaksi. Henkilön sopimattomuutta voi osoittaa lakiehdotuksen
perustelujen mukaan esimerkiksi lainvoimaa vielä vailla
oleva tuomio 2 momentissa tarkoitetuista rikoksista tai yli viisi vuotta
vanha lainvoimaisella tuomiolla määrätty
vankeusrangaistus sellaisista rikoksista. Näin ymmärrettynä ja
sovellettuna ehdotus ei valiokunnan mielestä muodostu ongelmalliseksi
perustuslain 18 §:n 1 momentin näkökulmasta.
Ehdotettuja 27 ja 28 §:n 2 momentteja on kuitenkin asianmukaista
täydentää esityksen 27 §:n perusteluissa
esitetyillä maininnoilla (PeVL 9/2005 vp,
s. 3/I).
Säännökset rekisteröitymisen
edellytyksistä ja pysyvyydestä antavat valiokunnan
mielestä riittävän ennustettavuuden viranomaistoiminnasta.
Harkinta on myös sidottua, kun esityksen perustelujen mukaan
hakijalla on oikeus tulla rekisteröidyksi, jos hän
täyttää rekisteröinnille säädetyt
edellytykset (esim. PeVL 9/2005 vp, s. 2/II).
Asetuksenantovaltuudet
Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa lakiehdotuksen 22 §:n
1 momentin nojalla tarkemmat säännökset
6—9 ja 11—21 §:ssä säädettyjen
velvollisuuksien täyttämisestä. Asetuksenannon
tasoa on nostettu sisäasiainministeriöstä valtioneuvostoon,
koska lain soveltamisala kattaa useamman ministeriön toimialaan
kuuluvia aloja. Perustuslakivaliokunta on katsonut vastaavan sääntelyn
aiemmin ongelmattomaksi (PeVL 58/2002 vp,
s. 2/II ja PeVL 30/1997 vp, s. 2/I).
Lakiehdotuksen perustelujen mukaan asetuksenantovaltuudet vastaavat
"pääosin" voimassa olevan rahanpesulain 14 §:ssä säädettyä asetuksenantovaltuutta.
Kyse olisi teknisluonteisten menettelytapasäännösten
antamisesta.
Kysymys on kuitenkin pykäläkohtaisesti voimassa
olevaa lakia laajemmasta tarkempien säännösten
antamisesta, kuten melko joustavasta 20 §:n poliittisesti
vaikutusvaltaiseen henkilöön liittyvästä tunnistamisvelvollisuudesta
ja 21 §:n asiakkaan tuntemisvelvollisuudesta sivuliikkeissä ja
muissa yhtiöissä. Perustuslakivaliokunnan mielestä hallintovaliokunnan
on aiheellista vielä harkita, voitaisiinko asetuksenantovaltuutta
täsmentää siten, että "niputettuja" säännöksiä sidottaisiin
vastaaviin direktiivisäännöksiin.
Maksuliikenne ja valuutanvaihtorekisteri sekä yritysrekisteri
Lakiehdotuksen 29 §:ssä on säännökset
maksuliike- ja valuutanvaihtorekisteristä sekä yrityspalvelurekisteristä samoin
kuin siitä, mitä tietoja näihin rekistereihin
merkitään. Perustuslain 10 §:n 1 momentin
mukaan jokaisen yksityiselämä on turvattu. Henkilötietojen
suojasta säädetään tarkemmin
lailla. Perustuslakivaliokunta on käytännössään
rekisteröinnin suhteen pitänyt tärkeänä,
että laissa säädetään
kattavasti ja yksityiskohtaisesti muun muassa henkilötietojen
sisällöstä, käyttötarkoituksesta
ja säilytysajasta (PeVL 11/2008 vp,
s. 3/I, PeVL 35/2005 vp, s. 2/I, PeVL
25/1998 vp, s. 2). Lailla säätämisen vaatimus
ulottuu myös mahdollisuuteen luovuttaa henkilötietoja
teknisen käyttöyhteyden avulla (PeVL
6/2003 vp, s. 2/I, PeVL 12/2002
vp, s. 5). Ehdotetussa 29 §:ssä ei
ole määritelty rekisterin käyttötarkoitusta.
Perustuslakivaliokunta pitää asianmukaisena, että sääntelyä tältä osin täydennetään.
Valvontaviranomaisen tarkastusoikeus
Lakiehdotuksen 32 §:n mukaan tämän
lain säännösten noudattamisen valvomiseksi
voidaan toimittaa tarkastus rekisteriin merkityn ilmoitusvelvollisen
liike- ja varastotiloihin. Säännöksen sanamuodon
perusteella on pääteltävissä,
että tarkastusoikeus ei voi ulottua perustuslain 10 §:ssä turvattuun
kotirauhan piiriin kuuluviin tiloihin. Kotirauhan piiri kattaa lähtökohtaisesti kaikenlaiset
pysyväisluonteiseen asumiseen käytetyt tilat (PeVL
8/2006 vp, s. 2/I, PeVL 49/2005
vp, s. 3/II). Koska liike- ja varastotiloihin
saattaa kuitenkin sisältyä myös asumiseen tarkoitettuja
tiloja, valiokunta pitää tärkeänä, että sääntelyä täydennetään
sulkemalla nämä alueet nimenomaisesti tarkastusten
ulkopuolelle (PeVL 18/2006 vp, s. 4/II, PeVL
30/2005 vp, s. 6/I).
Eräitä viranomaisia koskeva yleinen huolehtimisvelvoite
Rahanpesun selvittelykeskuksessa työskentelevä päällystöön
kuuluva poliisimies voi antaa lakiehdotuksen 38 §:n 2 momentin
mukaan tulli- ja rajavartioviranomaisille määräyksen
"pidättää varat" enintään
viiden arkipäivän ajaksi, jos tällainen
toimenpide on tarpeen rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämiseksi
tai selvittämiseksi. Sääntelyllä on
merkitystä perustuslain 15 §:ssä turvatun
omaisuudensuojan kannalta.
Ehdotettua sääntelyä on pidettävä verrattain avoimena.
Valiokunta katsoo, että sääntelyä on perusoikeusrajoitukselle
asetettavan täsmällisyyden ja tarkkarajaisuuden
vaatimuksen johdosta syytä täsmentää.
Ensinnäkin laissa on aiheellista määritellä tarkemmin
ne toimenpiteet, joiden yhteydessä varojen pidättäminen
voi tapahtua. Toiseksi on tarpeellista täsmentää, mitä pidätettävillä varoilla
tarkoitetaan. Tällöin voidaan viitata niihin lakiehdotuksen
perusteluissa mainittuihin siirtokelpoisiin maksuvälineisiin
ja muihin käteisrahoihin, joista yhteisön asetuksen
2 artiklassa mainitaan.
Muuta
Lakiehdotuksen 44 §:n 1 momentin mukaan muutoksenhausta
Etelä-Suomen lääninhallituksen tekemään
päätökseen on voimassa, mitä hallintolainkäyttölaissa
(586/1996) säädetään.
Valiokunnan mielestä pykälän teksti poikkeaa
yleisesti käytetystä muotoilusta. Siksi sääntelyä on aiheellista
muuttaa siten, että Etelä-Suomen lääninhallituksen
päätökseen haetaan muutosta valittamalla
siten kuin hallintolainkäyttölaissa (586/1996)
säädetään.
Perustuslakivaliokunnalla ei ole huomautettavaa muista esitykseen
liittyvistä lakiehdotuksista.