Perustelut
Julkisen hallintotehtävän antaminen muulle kuin
viranomaiselle
Arvioinnin lähtökohdat.
Ajoneuvojen katsastustoiminta on vuoden 1994 alusta lähtien
ollut rajoitetusti avoinna kilpailulle. Voimassa olevan vuonna 1999
voimaan tulleen katsastuslupalain nojalla Ajoneuvohallintokeskus
myöntää määräaikaisen
toimiluvan katsastustoimintaan sellaiselle hakijalle, joka täyttää laissa
säädetyt edellytykset. Nyt käsiteltävässä hallituksen
esityksessä tämä perusratkaisu säilytetään.
Valtiosääntöoikeudellisesti merkittävin
muutos on se, että ajoneuvojen määräaikais-
ja valvontakatsastuksissa ehdotetaan luovuttavaksi luvanhaltijan nykyisestä riippumattomuusvaatimuksesta
muuhun ajoneuvoalaan nähden. Määräaikais-
ja valvontakatsastuksiin voivat siten nykyisestä poiketen
saada toimiluvan myös hakijat, jotka harjoittavat tai ovat
kaupallisesti, taloudellisesti tai muuten riippuvuussuhteessa siihen,
joka harjoittaa ajoneuvon tai niiden osien tai varusteiden valmistusta,
maahantuontia, kauppaa, suunnittelua, markkinointia, korjausta tai
huoltoa taikka vakuutustoimintaan liittyvää ajoneuvojen
vakuutustoimintaa tai luvanvaraista liikennettä. Käytännössä tämä tarkoittaa
sitä, että esimerkiksi huolto- ja korjaamoalan
yritykset voivat saada toimiluvan myös katsastustoimintaan,
minkä vuoksi katsastustoimipaikkojen määrä tullee moninkertaistumaan.
Ajoneuvon katsastuksen tarkoituksena on edistää liikenneturvallisuutta
ja vähentää ajoneuvoista aiheutuvia ympäristöhaittoja.
Määräaikaiskatsastuksessa katsastaja
voi hyväksyä tai hylätä ajoneuvon
sekä määrätä sen ajokieltoon. Tällaisessa
toiminnassa on kysymys perustuslaissa tarkoitetusta julkisesta hallintotehtävästä.
Ehdotettu
sääntely on siten merkityksellistä perustuslain
124 §:n kannalta. Sen mukaan julkinen hallintotehtävä voidaan
antaa muulle kuin viranomaiselle vain lailla tai lain nojalla, jos
se on tarpeen tehtävän tarkoituksenmukaiseksi
hoitamiseksi eikä vaaranna perusoikeuksia, oikeusturvaa
tai muita hyvän hallinnon vaatimuksia. Merkittävää julkisen
vallan käyttöä sisältäviä tehtäviä voidaan
kuitenkin antaa vain viranomaiselle.
Ehdotuksen arviointi.
Perustuslakivaliokunta ei ole aiemmin suoraan arvioinut katsastustoiminnan
antamista yksityiselle perustuslain 124 §:n näkökulmasta.
Siltä osin kuin ehdotuksessa on kysymys nykysääntelyynkin
sisältyvistä toiminnan sääntelyn
perusteista, ei valiokunnalla ole perustuslain kyseisessä säännöksessä olevien vaatimusten
osalta huomautettavaa. Sen sijaan ehdotukseen sisältyvää katsastusluvan
haltijan riippumattomuusvaatimuksesta luopumista on syytä tarkastella
tarkemmin.
Katsastustoiminta on valiokunnan mielestä luonteeltaan
sellainen hallintotehtävä, jonka yhteydessä oikeusturvan
ja hyvän hallinnon vaatimusten toteutuminen edellyttää toiminnalta
riippumattomuutta ja puolueettomuutta. Kuten hallituksen esityksen
perusteluissakin todetaan, nykysääntelyyn sisältyvä riippumattomuusvaatimus
antaa katsastuspalveluja käyttäville varmuuden
katsastuksen suorittamisesta puolueettomasti (ks. HE 17/2013 vp,
s. 21). Tämän vuoksi katsastusluvan haltijan
riippumattomuusvaatimuksesta luopuminen vaikuttaa lähtökohtaisesti ongelmalliselta.
Tätä ongelmallisuutta konkretisoi lisäksi
1. lakiehdotuksen 24 §:n poikkeussäännös,
jonka nojalla katsastaja saa hallintolain asiaa koskevan esteellisyyssäännöksen
estämättä suorittaa ajoneuvon määräaikais-
ja valvontakatsastuksen, vaikka hänen työnantajansa on
tuonut ajoneuvon maahan tai myynyt sen taikka jota tämän
yrityksessä on huollettu tai korjattu.
Toisaalta on huomattava, että katsastustoiminnan puolueettomuus,
riippumattomuus ja tasapuolisuus on ehdotuksessa pyritty turvaamaan muilla
keinoin. Katsastusluvan myöntämisen edellytyksenä on
1. lakiehdotuksen 7 §:n perusteella muun muassa se, että hakijan
toiminta on järjestetty siten, ettei hakijan harjoittama
muu ajoneuvoihin liittyvä toiminta kuin katsastustoiminta
vaikuta katsastuksen lopputulokseen. Tällaisena voitaisiin
esityksen perustelujen mukaan pitää sellaista
organisaatiorakennetta, jossa katsastustoiminnan ja muun toiminnan
johto sekä työn valvonta on järjestetty
toisistaan erillisinä. Katsastusluvan haltijan ja katsastustoimipaikan on
lakiehdotuksen 23 §:n 2 momentin mukaan järjestettävä toimintansa
siten, etteivät muut seikat kuin ajoneuvon kuntoon sekä säännösten-
ja määräystenmukaisuuteen liittyvä arviointi
voi vaikuttaa katsastuksen lopputulokseen. Saman pykälän
3 momentin perusteella katsastustoimipaikalla on oltava saatavissa
katsastus erillisenä ja erikseen hinnoiteltuna toimenpiteenä,
minkä lisäksi katsastus ja ajoneuvoon mahdollisesti kohdistuva
muu toimenpide on erotettava ajallisesti ja muutoinkin selvästi
toisistaan. Lisäksi katsastustoiminnan harjoittamiseen
sovelletaan edellä mainittua poikkeusta lukuun ottamatta hallintolain
esteellisyyssäännöksiä. Siten
toimipaikassa ei esimerkiksi voida katsastaa ajoneuvoja, jotka katsastusluvan
haltija omistaa tai joiden haltija tämä on. Katsastaja
ei puolestaan saa katsastaa omaa tai läheisensä ajoneuvoa
taikka ajoneuvoa, jonka korjaukseen tai huoltamiseen hän
on ajoneuvon edellisen määräaikaiskatsastuksen
jälkeen osallistunut.
Edellä mainittujen suoraan katsastustoiminnan puolueettomuuden
turvaamiseen tähtäävien säännösten
lisäksi perustuslakivaliokunta kiinnittää huomiota
1. lakiehdotuksen 2 ja 3 lukuun sisältyvään
sääntelyyn toimijoiden ammattitaito- ja luotettavuusvaatimuksista
sekä laadunhallintajärjestelmästä.
Katsastustoiminnan valvonnasta on puolestaan säädetty
lakiehdotuksen 6 luvussa, jossa on säännöksiä Liikenteen
turvallisuusviraston toimivallasta valvoa lain noudattamista ja
erityisesti tehdä katsastustoimipaikkojen ja tehtyjen katsastusten
tarkastuksia eri keinoin samoin kuin valvonnassa käytettävistä seuraamuksista.
Lakiehdotuksen 7 luvussa on puolestaan perustuslain 124 §:n
kannalta asianmukaiset säännökset katsastustoiminnasta
vastaavan henkilön ja katsastajan virkavastuusta ja vahingonkorvausvastuusta
samoin kuin oikaisusta ja muutoksenhausta katsastusasiassa tehtyyn
päätökseen. Katsastustoimintaan sovelletaan
myös hallinnon yleislakeja niiden sisältämien
soveltamisalaa, viranomaisten määritelmää tai
yksityisen kielellistä palveluvelvollisuutta koskevien
säännösten nojalla.
Katsastustoiminnan riippumattomuus, puolueettomuus
ja tasapuolisuus on kaiken kaikkiaan pyritty valiokunnan
mielestä säännöstasolla turvaamaan
toiminnan luonne huomioon ottaen riittävällä tavalla.
Sääntely ei siten ole perustuslain 124 §:n
vastaista. Valiokunta kuitenkin huomauttaa, että nimenomaisesta
riippumattomuusvaatimuksesta luopuminen merkitsee sitä,
että alalle on mahdollisesti tulossa nykyiseen verrattuna
moninkertainen määrä katsastustoimipaikkoja.
Katsastuksen suorittaminen korjaus- ja huoltotoimintaa
harjoittavien yrittäjien toimesta sekä muun muassa
alan kiristyvä kilpailutilanne ja muut kaupalliset intressit
sisältävät merkittävän
riskin siitä, että toiminnassa ei kaikilta osin
noudateta puolueettomuutta ja riippumattomuutta takaavia säännöksiä.
Tämän vuoksi perustuslakivaliokunta pitää erittäin
tärkeänä, että Liikenteen turvallisuusviraston
harjoittama katsastustoiminnan seuranta ja valvonta on mahdollisimman
tehokasta ja kattavaa. Puolueettomuuden ja riippumattomuuden toteutumista
on syytä arvioida myöhemmässä vaiheessa
kokonaisvaltaisesti ja tarvittaessa ryhtyä toimenpiteisiin
sääntelyn tarkistamiseksi. Valiokunta pitää tämänkaltaisen
sääntelyn yhteydessä tärkeänä myös
sitä, että uusille toimijoille tiedotetaan tehokkaasti
näiden asemasta ja velvollisuuksista sekä erityisesti
hallinnon yleislaeista seuraavista vaatimuksista.
Viranomaisen valitusoikeus
Muutoksenhakua koskevaan 4. lakiehdotuksen 13 §:ään
sisältyy säännös, jonka mukaan
valtion puolesta valitusoikeus Liikenteen turvallisuusviraston päätökseen
on Liikenteen turvallisuusviraston hallintoasioista vastaavalla
johtajalla. Tämä merkitsee sitä, että Liikenteen
turvallisuusvirasto voi valittaa omasta oikaisuvaatimuksen johdosta
tekemästään päätöksestä.
Perustuslakivaliokunta on arvioinut vastaavan kaltaista viranomaisen
valitustoimivaltaa perustuslain 21 §:ssa turvattujen oikeusturvan
ja hyvän hallinnon vaatimusten kannalta lausunnossaan PeVL
47/2005 vp. Valiokunta katsoi, että viranomaisen
mahdollisuus heti päätöksen tehtyään
riitauttaa oma päätöksensä hakemalla siihen
muutosta on omiaan heikentämään asian käsittelyn
asianmukaisuutta sekä viranomaisen riittävään
selvittämiseen ja valmisteluun liittyvää päätöksentekoa.
Menettely oli joka tapauksessa aiheellista rajata vain oikeuskäytännön
yhtenäisyyden kannalta tarpeellisiin valituksiin. Lisäksi
valiokunta piti perustuslain 21 §:n 2 momentissa turvattujen
hyvän hallinnon takeiden kannalta asianmukaisena, että valtion
puolesta muutoksenhakuoikeutta ei käytä päätöksen
tehneen viranomaisen piirissä toimiva virkamies, vaan esimerkiksi
ministeriö tai valtion asiamies.
Viranomaisen toimivaltaa valittaa omasta päätöksestään
voidaan pitää edelleen varsin poikkeuksellisena
ja perustuslain 21 §:n valossa jossain määrin
arveluttavana menettelynä. Ehdotuksessa valtion valitusoikeus
on kuitenkin sinänsä asianmukaisesti rajattu tilanteisiin,
joissa asian saattaminen tuomioistuimen ratkaistavaksi on oikeuskäytännön
yhtenäisyyden vuoksi tärkeätä.
Menettely ei tällaisena muodostu perustuslain vastaiseksi.
Muutoksenhakuoikeus olisi kuitenkin asianmukaista osoittaa jollekin
muulle kuin päätöksen tekevän
viranomaisen palveluksessa toimivalle virkamiehelle.
Tarkastusoikeus
Liikenteen turvallisuusvirastolla ja tämän
kanssa sopimuksen tehneellä yksityisellä palveluntuottajalla
on 1. lakiehdotuksen 39 ja 40 §:n nojalla oikeus tehdä tarkastuksia
paikoissa, joissa harjoitetaan katsastusluvassa tai koulutusluvassa
tarkoitettua toimintaa. Valiokunta on viimeaikaisessa käytännössään
kiinnittänyt huomiota siihen, että valvontatyyppisten
tarkastusten sääntelyssä on syytä viitata
hallintolain 39 §:n säännöksiin
hallintoasian käsittelyyn liittyvässä tarkastuksessa
noudatettavasta menettelystä (ks. PeVL 11/2013
vp, s. 2/II, PeVL 5/2013 vp,
s. 3/II, PeVL 32/2010 vp, s.
10—11, PeVL 5/2010 vp, s. 3).
Tämän vuoksi lakiehdotukseen on tässäkin
tapauksessa syytä lisätä viittaus hallintolain
39 §:ään (ks. esim. kaivoslain 153 §:n 1 momentti
ja valmistusverotuslain 96 §:n 1 momentti).
Muita seikkoja
Perustuslakivaliokunta kiinnittää huomiota
siihen seikkaan, että nykyisen lainsäädännön
perusteella katsastusluvan saanut elinkeinonharjoittaja on saattanut
viime aikoina investoida sellaisiin välineisiin — kuten
raskaiden ajoneuvojen katsastusvälineisiin — joihin
ei enää lainsäädännön
muutoksen jälkeen ole välttämätöntä investoida
ja joiden käyttö voi jäädä vähäiseksi. Tämä saattaa
ainakin yksittäisissä tapauksissa ja paikallisesti
vaikuttaa haitallisesti toiminnan kannattavuuteen ja omaisuuden
arvoon. Elinkeinonharjoittaja ei valiokunnan mielestä kuitenkaan
voi tällaisessa asetelmassa perustellusti odottaa lainsäädännön
pysyvän muuttumattomana (vrt. PeVL 41/2010
vp, s. 5/1). Vaikka ehdotetulla lainsäädännöllä ei
puututa taannehtivasti sopimussuhteisiin (vrt. PeVL 41/2010
vp, s. 4—5 ja PeVL 58/2010
vp, s. 6) eivätkä lainsäädännön
muutosten mahdolliset vaikutukset suoranaisesti muodostu perustuslain
15 §:ään palautuvan perusteltujen odotusten
suojan näkökulmasta merkityksellisiksi, on liikenne-
ja viestintävaliokunnan syytä arvioida, voitaisiinko
lainsäädännön muutosten vaikutuksia
tältä kannalta lieventää.