Perustelut
         
         Eduskunnan suostumuksen tarpeellisuus ja käsittelyjärjestys
         
         Eduskunta hyväksyy perustuslain 94 §:n 1 momentin
            mukaan sellaiset valtiosopimukset ja muut kansainväliset
            velvoitteet, jotka sisältävät lainsäädännön
            alaan kuuluvia määräyksiä tai ovat
            muutoin merkitykseltään huomattavia taikka vaativat
            perustuslain mukaan muusta syystä eduskunnan hyväksymisen.
            Perustuslakivaliokunnan käytännössä on
            lähdetty myös siitä, että eduskunta
            antaa nimenomaisella päätöksellä suostumuksen
            sellaisten sopimusmääräyksiä koskevien
            varaumien, selitysten ja julistusten antamiseen, jotka vaikuttavat
            Suomen kansainvälisten velvoitteiden sisältöön
            tai laajuuteen itse sopimuksiin verrattuna (ks. esim. PeVL 19/2010
               vp, s. 3/I, PeVM 2/2008 vp,
            s. 3/II, PeVL 16/2005 vp, s.
            2).
         
         
         Lasten oikeuksien käyttöä koskeva
            eurooppalainen yleissopimus vaatii eduskunnan hyväksymisen,
            koska sen aineelliset määräykset (1—14 artikla)
            kuuluvat lainsäädännön alaan.
            Näistä on esityksen perusteluissa tehty asianmukaisesti
            ja yksityiskohtaisesti selkoa. Eduskunnan suostumus on tarpeen myös
            yleissopimuksen 1 artiklan 4 kappaleen mukaisen selityksen antamiselle,
            koska selityksessä määritetään
            sopimuksesta seuraavan Suomea sitovan velvoitteen laajuus.
         
         
         Yleissopimuksen määräykset eivät
            koske perustuslakia sen 94 §:n 2 momentissa ja 95 §:n 2 momentissa
            tarkoitetulla tavalla. Sopimuksen hyväksymisestä voidaan
            siten päättää äänten enemmistöllä ja
            ehdotus sopimuksen voimaansaattamislaiksi käsitellä tavallisen
            lain säätämisjärjestyksessä. 
         
         
         Muuta
         
         Yleissopimuksen pääasiallisena tarkoituksena on
            lapsen oikeudenkäynteihin ja muihin vastaaviin oikeudellisiin
            menettelyihin liittyvien oikeuksien toteutumisen turvaaminen.
            Sopimuksen 1 artiklan 3 kappaleen mukaan lapsia koskevien
            asioiden käsittelyä oikeusviranomaisessa ovat
            perheeseen liittyvät menettelyt. Määräyksessä on
            erikseen nostettu tällaisista esiin lasten asumista ja
            tapaamisoikeutta koskevat menettelyt. Sopimuksen erityisluonteesta
            kuitenkin seuraa, että valtion on sopimukseen liittyessään
            nimettävä vähintään
            kolme oikeusviranomaisessa käsiteltävää perheoikeudellisten asioiden
            ryhmää, joihin sopimusta sovelletaan. Esityksessä ehdotetaan,
            että Suomi nimeää mainituiksi ryhmiksi
            isyyden vahvistamista, lapseksiottamista ja huostaanoton tuomioistuinkäsittelyä koskevat
            asiat. Näin ollen sopimuksen soveltamisalaan eivät
            Suomen osalta kuuluisi lapsen huoltoa, asumisoikeutta ja tapaamisoikeutta
            koskevat oikeudenkäynnit. Tätä ratkaisua
            on perusteltu sillä, ettei lapsen asettamista asianosaisasemaan
            ole Suomessa pidetty lapsen edun mukaisena. Tämän
            vuoksi myöskään kaikki sopimuksen sisältämät
            menettelylliset oikeudet eivät käy ajankohtaisiksi.
         
         
         Perustuslakivaliokunta pitää ehdotettua sopimuksen
            soveltamisalan valintaa lähtökohtaisesti perusteltuna.
            Valtioneuvoston piirissä olisi kuitenkin syytä selvittää lasten
            menettelyllisten oikeuksien kehittämisen mahdollisuutta
            myös lapsen huoltoa, asumista ja tapaamisoikeutta koskevissa
            asioissa sekä yleisemmin että myös sen
            kannalta, voitaisiinko yleissopimuksen soveltaminen ulottaa myös
            näihin asioihin.