Perustelut
         
         Tarkastusoikeus
         
         Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksella
            on 1. lakiehdotuksen 6 §:n 1 momentin
            nojalla oikeus tehdä työnantajan talouteen ja
            toimintaan kohdistuvia tarkastuksia hakemuksen ja tehdyn päätöksen
            oikeellisuuden selvittämiseksi. Lakiehdotus ei sisällä säännöstä viranomaisen
            oikeudesta päästä tarkastettavan tiloihin.
            Esityksen perusteluiden mukaan tarkastuksen tekijä voi
            kuitenkin päästä tuen saajan toimitiloihin
            tarkastettavan suostumuksella, ei kuitenkaan kotirauhan piiriin
            kuuluviin tiloihin. (s. 10, 12). Mikäli tarkastajan on
            tarkastusten toimittamiseksi tarpeen päästä tarkastettavan toimitiloihin,
            on siitä perustuslain 2 §:n 3 momentin vuoksi
            säädettävä laissa. Tällaisiin
            tiloihin voi ilmeisesti sisältyä myös
            kotirauhan piiriin kuuluvia pysyväisluonteiseen asumiseen tarkoitettuja
            tiloja. Säännöstä on siksi perustuslain
            10 §:n 1 ja 3 momentin johdosta tärkeää täydentää maininnalla
            siitä, että tarkastuksia ei voida suorittaa kotirauhan
            piiriin kuuluvissa tiloissa (PeVL 5/2010 vp,
            s. 3/II, PeVL 15/2008 vp, s. 4/I, PeVL
               30/2005 vp, s. 6/I). Jos tarkoituksena
            on mahdollistaa tarkastukset myös kotirauhan piiriin kuuluvissa
            tiloissa, on tarkastusvaltuuksien edellytykset sidottava perustuslain 10 §:n
            3 momentin vaatimusten mukaisesti ja niitä on täsmennettävä olennaisesti.
         
         
         Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
            voi lakiehdotuksen 6 §:n 1 momentin nojalla valtuuttaa
            Keskuskauppakamarin tai kauppakamarin hyväksymän
            tilintarkastajan tekemään momentissa tarkoitetun
            tarkastuksen. Säännös on merkityksellinen
            perustuslain 124 §:n kannalta, koska kysymys on julkisen hallintotehtävän
            antamisesta muulle kuin viranomaiselle. Esityksessä ei
            perustella, miksi tehtävän antaminen viranomaiskoneiston
            ulkopuolelle on tarkoituksenmukaista. Valiokunnan saaman selvityksen
            mukaan tarkastustehtävän antaminen ulkopuolisen
            tarkastajan tehtäväksi on tarpeen silloin, kun
            tarkastuksen tekeminen edellyttää osaamista tai
            resursseja, joita viranomaisella ei ole. Lisäksi tarkoituksena
            on keskittää lain täytäntöönpanotehtävät
            yhteen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukseen
            ja tarkastuksen kohteet sijaitsevat eri puolilla maata. Tältä osin
            ehdotetusta sääntelystä ei ole perustuslain
            124 §:n kannalta huomauttamista. 
         
         
         Tarkastajan on ehdotuksen mukaan oltava Keskuskauppakamarin
            tai kauppakamarin hyväksymä tilintarkastaja, jonka
            pätevyysvaatimuksista säädetään
            tilintarkastuslaissa. Tämän lisäksi on
            säädösperusteisesti huolehdittava siitä,
            että ulkopuoliseen tarkastajaan sovelletaan tehtäväänsä suorittaessaan
            samoja säännöksiä kuin viranomaisvastuulla
            toimivaan tarkastajaan. Näitä seikkoja koskevat
            säännökset on perustuslain 124 §:n
            takia lisättävä 1. lakiehdotuksen 6 §:ään,
            jotta se voidaan käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä (vrt. PeVL
               5/2010 vp, s. 4/I, PeVL 3/2009
               vp, s. 5). Lisäksi valiokunta huomauttaa, että mahdollista
            ulkopuolista tarkastajaa ei voida määrätä ainakaan
            yksin suorittamaan tarkastusta kotirauhan piiriin kuuluvissa tiloissa,
            vaikka tällainen valtuus myönnettäisiinkin
            laissa viranomaiselle (ks. PeVL 5/2010 vp,
            s. 4/I, PeVL 42/2005 vp, s.
            3/I).
         
         
         Valiokunta on viimeaikaisessa käytännössään
            kiinnittänyt huomiota siihen, että valvontatyyppisten
            tarkastusten sääntelyssä on syytä viitata
            hallintolain 39 §:n säännöksiin
            hallintoasian käsittelyyn liittyvässä tarkastuksessa
            noudatettavasta menettelystä (ks. PeVL 22/2013 vp, s. 4, PeVL
               11/2013 vp, s. 2/II, PeVL 5/2013
               vp, s. 3/II, PeVL 32/2010 vp,
            s. 10—11, PeVL 5/2010 vp, s.
            3). Tämän vuoksi lakiehdotukseen on tässäkin
            tapauksessa syytä lisätä viittaus hallintolain
            39 §:ään (ks. esim. kaivoslain
            153 §:n 1 momentti ja valmistusverotuslain
            96 §:n 1 momentti). Koska tarkastusmenettelyssä noudatetaan
            tällöin hallintolain säännöksiä,
            on asetuksenantovaltuutus tarpeeton ja 6 §:n
            3 momentti on syytä poistaa.
         
         
         Muutoksenhaku
         
         Esityksen 1. lakiehdotuksen 9 §:ssä säädetään muutoksenhausta.
            Pykälän 1 momentissa luetellaan päätökset,
            joihin saa vaatia oikaisua päätöksen
            tehneeltä viranomaiselta siten kuin hallintolain 7 a luvussa
            säädetään. Tällainen
            sallivaksi muotoiltu luettelo ei valiokunnan vakiintuneen kannan
            mukaan voi vaikuttaa eräänlaisena välillisenä muutoksenhakukieltona
            (ks. esim. PeVL 15/2012 vp, s. 3/II, PeVL
               20/2005 vp, s. 7 ja PeVL 21/2006
               vp, s. 6). Muutoksenhakuoikeus on tämän
            vuoksi syytä muotoilla yleiseksi oikeudeksi. Perustuslain
            kannalta hyväksyttävistä muutoksenhakuoikeuden
            rajoituksista on tällöin mahdollista säätää lakiin
            otettavilla yksilöidyillä muutoksenhakukielloilla
            (ks. PeVL 20/2005 vp, s. 8/I).
         
         
         Hallinto-oikeuden matkakustannusten korvaamista koskevaan päätökseen
            saa 3 momentin perusteella hakea muutosta valittamalla vain, jos korkein
            hallinto-oikeus myöntää valitusluvan. Korkeinta
            hallinto-oikeutta edeltävinä muutoksenhaun vaiheina
            ovat oikaisuvaatimusmenettely ja valittaminen hallinto-oikeuteen.
            Valituslupaa edellyttävän päätöksen
            taloudellinen merkitys on korvauksen saajalle vähäinen
            sekä oikeus-ja näyttökysymyksenä yksinkertainen.
            Ehdotettu sääntely vastaa kaiken kaikkiaan hyvin
            niitä lähtökohtia, joita perustuslakivaliokunta
            on viimeaikaisessa käytännössään
            esittänyt (PeVL 32/2012 vp).