Perustelut
         
         Perustuslakivaliokunta on arvioinut valtion talousarvioehdotusta
            ainoastaan oikeusministeriön hallinnonalan osalta
            ja kiinnittänyt erityistä huomiota oikeusturvan
            toteutumiseen ja oikeusvaltion ydintoimintojen turvaamiseen. 
         
         
         Perustuslain 21 §:n mukaan jokaisella on oikeus saada
            asiansa käsitellyksi asianmukaisesti ja ilman aiheetonta
            viivytystä lain mukaan toimivaltaisessa tuomioistuimessa
            tai muussa viranomaisessa sekä oikeus saada oikeuksiaan
            ja velvollisuuksiaan koskeva päätös tuomioistuimen
            tai muun riippumattoman lainkäyttöelimen käsiteltäväksi.
            Perustuslain 22 §:ssä säädetään julkisen
            vallan yleisestä velvollisuudesta perus- ja ihmisoikeuksien
            turvaamiseksi. Perusoikeuksien tosiasiallinen toteutuminen edellyttää valiokunnan
            mukaan myös oikeusturvan osalta julkisen vallan aktiivisia
            toimenpiteitä. 
         
         
         Oikeusministeriön hallinnonalalle ehdotetaan vuodelle
            2015 määrärahoja 901 miljoonaa euroa.
            Hallinnonalan organisaatioiden määrärahoihin
            kohdistuu siten ensi vuonna yhteensä 14 miljoonan
            euron säästöt, jotka johtuvat pääasiassa
            aiemmin vaalikaudella tehdyistä säästöpäätöksistä (mutta
            toisaalta jo tehtyjen kehyspäätösten
            vuoksi leikkaukset tulisivat olemaan lähivuosina
            vieläkin suurempia). Saadun selvityksen mukaan säästöistä lähes
            6 miljoonaa euroa kohdistuu tuomioistuimiin, 3 miljoonaa euroa
            ulosottolaitokseen ja 1,3 miljoonaa euroa Rikosseuraamuslaitokseen.
            Syyttäjälaitoksen määrärahataso
            pysyy ensi vuonna lähes ennallaan, koska sille ja muillekin
            toimijoille harmaan talouden torjuntaan osoitettu lisärahoitus on
            vielä käytettävissä.
         
         
         Perustuslakivaliokunta korostaa oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin
            ja asioiden viivytyksettömään käsittelyyn
            liittyvien perusoikeuksien merkitystä oikeusvaltion kulmakivinä.
            Jokaisen tulee saada asiansa asianmukaisesti tutkituksi tuomioistuimessa
            tai muussa viranomaisessa kohtuullisessa ajassa ja kohtuullisin
            kustannuksin. Niin yksityishenkilöiden kuin yritystenkin
            tulee oikeusvaltiossa pystyä saattamaan asiansa oikeuden
            tutkittaviksi ilman pelkoa kohtuuttomista kustannuksista tai viivästyksistä. Rahoituksen
            väheneminen merkitsee tuomioistuimissa ja syyttäjälaitoksessa
            lainkäyttöhenkilöstömäärän
            supistuksia. Tämä vaikeuttaa entisestään
            oikeuslaitoksen edellytyksiä huolehtia oikeusturvan saatavuudesta.
         
         
         Euroopan neuvoston lokakuussa 2014 julkaiseman tutkimuksen mukaan
            (Report on "European judicial systems — Edition
            2014 (2012 data): efficiency and quality of justice") Suomessa käytettiin
            vuonna 2012 huomattavasti vähemmän resursseja
            oikeudenhoitoon (tuomioistuimet, syyttäjät, oikeusapu)
            kuin Ruotsissa. Asukasta kohti oikeudenhoitoon käytettiin
            Ruotsissa kyseisenä vuonna 106,5 euroa, kun vastaava luku
            oli Suomessa 66,8 euroa. Bruttokansantuotteesta Ruotsissa
            käytettiin oikeudenhoitoon 0,24 % ja
            Suomessa 0,19 % (em. tutkimus s. 56 ja 57). Valiokunta
            pitää tietoja merkityksellisinä, vaikka
            tämänkaltaisten vertailujen pohjalta ei tule järjestelmäerojen
            vuoksi tehdä pitkälle meneviä johtopäätöksiä.
         
         
         Valiokunnan mukaan pitemmällä aikavälillä on
            välttämätöntä toteuttaa
            tarkoituksenmukaiset oikeudenhoidon rakenteelliset, menettelylliset
            ja muut uudistukset sekä toimenpiteet oikeusturvan kehittämiseksi
            siten, että oikeusturvan taso vastaa perustuslain ja Suomea
            velvoittavien ihmisoikeussopimusten vaatimuksia. Suurelta osin nämä toimenpiteet
            perustuvat vuoteen 2025 tähtäävään
            oikeudenhoidon uudistamisohjelmaan (Oikeudenhoidon uudistamisohjelma
            vuosille 2013—2025, Oikeusministeriön mietintöjä ja lausuntoja
            16/2013) ja siitä tehtyihin linjauksiin. Tavoitteena
            on oikeusturvan varmistaminen kiristyvässä taloudellisessa
            tilanteessa. Ohjelman lähes 60 hankkeesta noin puolet käynnistettiin
            viime vuonna. 
         
         
         Perustuslakivaliokunta pitää ohjelman sisältämiä hankkeita
            pääosin perusteltuina ja kiirehtii lainsäädäntömuutosten
            ja muiden toimenpiteiden asianmukaista valmistelua. Yhtenä esimerkkinä valiokunta
            on jo aiemmin maininnut oikeudenkäyntien videoinnin (PeVL 20/2014 vp).
            Valiokunta katsoo, että toimia oikeudenhoidon tehostamiseksi
            ja kansalaisten oikeusturvan tason ja saatavuuden parantamiseksi
            tulee linjata laajapohjaisessa asiantuntija- ja parlamentaarisessa
            valmistelussa.
         
         
         Erityisen huolestuttavana valiokunta pitää sitä,
            että jo tehtyjen kehyspäätösten
            vuoksi syyttäjälaitoksessa joudutaan saadun selvityksen
            mukaan aloittamaan ensi vuonna ensimmäisen kerran maamme
            historiassa yt-neuvottelut. Valiokunnan mukaan hallituksen tulee
            estää tämänkaltainen oikeuslaitoksen
            kriisiytyminen. Jo yt-neuvottelujen aloittaminen todennäköisesti
            merkitsisi osaavan ja paljolti myös erityistä juridista
            osaamista omaavan henkilöstön rekrytoitumista
            muihin töihin. Vastaava tilanne saattaa olla edessä myös
            tuomioistuinlaitoksessa, koska huomattavan suuri osa esimerkiksi
            käräjätuomareista on määräaikaisia
            ja heidän palvelussuhteensa jatkuvuus on riippuvainen tilapäisestä rahoituksesta.				
         
         
         Valiokunta korostaa, että oikeusturvan toteuttamisesta
            vastaavien viranomaisten perusrahoitus on turvattava riittävällä tavalla
            hankalassakin taloustilanteessa. Valiokunta pitää saamansa
            selvityksen perusteella myös välttämättömänä,
            että talousarviota ja kehyspäätöksiä valmisteltaessa
            toimintamenojen vähentämisen vaikutukset oikeusturvaan
            arvioidaan huolellisesti. Vain näin voidaan luoda riittävä perusta
            edistyneen oikeusvaltion turvaamiseksi.