Perustelut
         
         Nyt käsiteltävänä olevan
            hallituksen esityksen tarkoituksena on selventää oikeustilaa
            Euroopan rahoitusvakausvälinettä (ERVV) koskevien Suomen
            takausvastuiden osalta perustuslakivaliokunnan lausunnon (PeVL
               14/2011 vp) edellyttämällä tavalla.
         
         
         Vuoden 2011 valtiopäivillä ERVV-puitesopimuksen
            muutoksen yhteydessä tarkistettiin lakia ERVV:lle annettavista
            valtiontakauksista (HE 31/2011 vp;
            laki 1060/2011). Myöhemmin kävi ilmi,
            että hallituksen esityksessä takausten enimmäismäärät
            oli ilmaistu virheellisesti. Saamansa selvityksen (MINS
               1/2011 vp) pohjalta valiokunta antoi asiasta
            lausunnon PeVL 14/2011 vp,
            jonka mukaan "hallituksen esitys oli laadittu tavalla, josta oli
            voinut saada virheellisen kuvan Suomen valtion vastuiden laajuudesta".
            Siksi oikeustilaa oli valiokunnan mielestä tarpeen selventää siinä yhteydessä,
            kun ERVV:n takausmenettelyä mahdollisesti kehitetään
            tai uudella hallituksen esityksellä (PeVL 14/2011
               vp, s. 2/II).
         
         
         Valiokunnan mukaan epäselvyys johtui siitä, että hallituksen
            esityksestä ei käynyt selkeästi ilmi
            ero takaussitoumuksen ja takausvastuun välillä.
            ERVV-puitesopimuksessa sovittu euromäärä ilmaisee
            Suomen takaussitoumuksen, mutta Suomen mahdollista takausvastuuta kasvattavat
            vielä korot, kulut ja ylitakaus.
         
         
         Lakiehdotuksen 2 §:n 2 momentissa on nyt selkeästi
            erotettu ERVV-puitesopimuksen mukainen takaussitoumus (13 974,03 miljoonaa euroa),
            joka
            määritellään takauksina
            ERVV:n "velkojen ja muiden sitoumusten pääomalle
            ja sille annettavana 65 prosentin ylitakauksena" sekä Suomen
            mahdollisen takausvastuun enimmäismäärä,
            joka kattaa myös "takauksen piiriin kuuluvista sitoumuksista
            aiheutuvat korot ja kulut sekä niille annettavan 65 prosentin
            ylitakauksen". Valiokunnan mielestä nyt ehdotetut säännökset
            ovat selkeitä ja täsmällisiä,
            ja ne selventävät oikeustilan siten kuin valiokunta
            on lausunnossaan PeVL 14/2011 vp edellyttänyt.
         
         
         Valiokunta kiinnitti mainitussa lausunnossaan huomiota myös
            perustuslain 82 §:n 2 momenttiin, jonka mukaan valtiontakaus
            voidaan antaa eduskunnan suostumuksen nojalla. Valiokunta viittasi
            siihen, että säännöksen perustelujen
            (HE 1/1998 vp, s. 135/II) mukaan
            suostumuksesta tulee ilmetä valtiontakausten enimmäismäärä.
            Valiokunta piti lausunnossaan "mahdollisena, että enimmäismäärän
            esittämisvaatimus voidaan pääomaan liittyvien
            erien, kuten korkojen, osalta täyttää myös
            kuvaamalla säännöksessä sanallisesti
            riittävän selvästi, mitä tällaiset
            liitännäiserät ovat, sekä arvioimalla
            esityksen perusteluissa niiden todennäköinen suuruus."
            (PeVL 14/2011 vp, s. 3).
         
         
         Nyt käsillä oleva esitys täyttää myös
            nämä vaatimukset. Takausvastuun piiriin kuuluvat
            liitännäiserät on lakiehdotuksen 2 §:n
            2 momentissa kuvattu selkeästi, ja esityksen perusteluissa on
            arvioitu seikkaperäisesti niiden todennäköistä suuruutta.
            Esityksessä on myös asianmukaisesti selostettu
            jo annettuja, voimassa olevia takauksia sekä arvioitu
            takausvastuiden mahdollista kasvua ja vastuisiin liittyviä riskejä samoin kuin
            riskien hallintaa.
         
         
         Valiokunta viittaa aikaisempaan, Euroopan vakausmekanismia (EVM)
            koskevaan lausuntoonsa (PeVL 25/2011 vp,
            s. 3/II) ja korostaa, että Euroopan rahoitusvakauden
            turvaamiseen liittyviä Suomen taloudellisia vastuita tulee
            valtiosääntöoikeudellisessa arvioinnissa
            tarkastella kokonaisuutena niistä aiheutuvan eduskunnan budjettivallan
            rajoituksen selvittämiseksi. Tähän liittyy
            myös kysymys siitä, voidaanko vastuilla vaarantaa
            "Suomen valtion mahdollisuudet vastata niistä velvoitteistaan,
            jotka sillä Suomen perustuslain mukaan on" (PeVL
               5/2011 vp, s. 4/II).
         
         
         Kokonaisarviointiin sisältyvät nykytilanteessa
            paitsi Suomen takausvastuut ERVV:lle myös ERVV:n perustamista
            edeltäneet Suomen antamat rahoitustuet sekä Suomen
            tuleva osuus EVM:n kapasiteetista samoin kuin kysymys siitä,
            miten ERVV:n ja EVM:n kapasiteetit yhteensovitetaan. Arvioinnissa
            on myös otettava huomioon riskien kasvaminen,
            muun muassa ERVV:n kapasiteetin mahdollisessa laajentamisessa
            niin sanotulla vivutuksella. Valiokunta toteaa, että avoinna
            olevien kysymysten vuoksi kokonaisarviointia Suomen taloudellisista
            vastuista ei ole vielä tässä vaiheessa
            tehtävissä.
         
         
         Lopuksi valiokunta kiinnittää valtiovarainvaliokunnan
            huomiota lakiehdotuksen voimaantulosäännökseen
            sisältyvään yleisluonteiseen lain soveltamista
            koskevaan säännökseen, jonka mukaan lakia
            sovelletaan jo 21 päivästä lokakuuta 2011.
            Lain soveltamisen poikkeuksellinen ulottaminen lain voimaantuloa
            edeltävään aikaan on yleensä perusteltua
            rajata asianmukaisella ja asiakohtaisesti tarpeellisella tavalla.
            Tässä tapauksessa lain takautuva soveltaminen
            tulisi rajata ennen lain voimaantuloa ERVV:lle annettuihin valtiontakauksiin
            tai vaihtoehtoisesti muulla vastaavalla ja asianmukaisella tavalla
            (vrt. ERVV-takauslain muutoksen 1060/2011 voimaantulosäännös).