Perustelut
         
         Esityksen valtiosääntöoikeudellinen
            merkitys
         
         
         Esityksessä ehdotetaan lisättäväksi
            oikeudenkäymiskaaren 26 lukuun uusi 2 a § asioiden
            käsittelyjärjestyksen eriyttämisestä hovioikeudessa.
            Sen mukaan hovioikeus tutkii viipymättä, onko
            valituksen perusteella aihetta epäillä käräjäoikeuden
            ratkaisun tai siellä noudatetun menettelyn oikeellisuutta.
            Jos hovioikeus tässä asioiden ns. seulontavaiheessa
            yksimielisesti toteaa, että valitus selvästi ei
            voi johtaa tulokseen, eikä erityisesti asianosaisten oikeusturva
            huomioon ottaen ole muutakaan perustetta jatkaa käsittelyä,
            valitusta ei oteta enempään tutkintaan. Hovioikeus
            voi tehdä seulontapäätöksen myöhemminkin
            asian valmistelun aikana. Päätös voi
            koskea myös valituksen osaa. 
         
         
         Hovioikeuden päätös asian seulonnasta
            merkitsee käytännössä valituksen
            hylkäämistä asian täystutkintaista
            käsittelyä kevyemmässä menettelyssä.
            Esityksen perusteluista ilmenee, että seulontavaiheessa
            ei sovelleta oikeudenkäymiskaaren 26 luvun säännöksiä kirjallisesta
            esittelymenettelystä ja pääkäsittelyn
            toimittamisesta. Valitus otetaan seulontamenettelyssä kuitenkin asiallisesti
            käsiteltäväksi. Kysymys ei ole valituksen
            hylkäämisestä selvästi perusteettomana eikä valituksen
            jättämisestä tutkimatta. Eriyttämismenettelyn
            oikeusturvatakeina esityksessä mainitaan seulontaa ohjaavien
            kriteerien lisäksi vaatimus päätöksen
            tekemisestä yksimielisesti hovioikeuden päätösvaltaisessa
            kokoonpanossa ja mahdollisuus hakea hovioikeuden ratkaisuun muutosta.
         
         
         Muutoksenhaku perus- ja ihmisoikeutena
         
         Ehdotus on merkityksellinen perustuslain 21 §:n samoin
            kuin Euroopan ihmisoikeussopimuksen 6 artiklan sekä kansalaisoikeuksia
            ja poliittisia oikeuksia koskevan kansainvälisen yleissopimuksen
            (KP-sopimuksen) 14 artiklan kannalta.
         
         
         Jokaisella on perustuslain 21 §:n 1 momentin nojalla
            oikeus saada asiansa käsitellyksi asianmukaisesti ja ilman
            aiheetonta viivytystä lain mukaan toimivaltaisessa tuomioistuimessa. Oikeudenmukaisen
            oikeudenkäynnin takeet, kuten käsittelyn julkisuus,
            oikeus tulla kuulluksi, saada perusteltu päätös
            ja hakea muutosta turvataan saman pykälän 2 momentin
            mukaan lailla. Myös esimerkiksi vaatimus käsittelyn
            suullisuudesta kuuluu oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin
            takeisiin. Perustuslain säännös ei estä säätämästä lailla
            vähäisiä poikkeuksia oikeudenmukaisen
            oikeudenkäynnin takeisiin, kunhan tällaiset poikkeukset
            eivät muuta oikeusturvatakeiden asemaa pääsääntönä eivätkä vaaranna
            yksilön oikeutta oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin
            (ks. HE 309/1993 vp, s. 74).
         
         
         Euroopan ihmisoikeussopimuksen 6 artiklan 1 kappaleen mukaan
            jokaisella on oikeus kohtuullisen ajan kuluessa oikeudenmukaiseen
            ja julkiseen oikeudenkäyntiin laillisesti perustetussa
            riippumattomassa ja puolueettomassa tuomioistuimessa silloin, kun
            päätetään hänen oikeuksistaan
            ja velvollisuuksistaan tai häntä vastaan nostetusta
            rikossyytteestä. Artikla ei — toisin kuin perustuslain
            21 § — edellytä muutoksenhakuoikeuden
            turvaamista, mutta jos ensimmäisessä oikeusasteessa
            ratkaistu asia on sopimusvaltiossa mahdollista saada muutoksenhakutuomioistuimen
            käsiteltäväksi, tulee menettelyn myös toisessa
            asteessa täyttää 6 artiklasta johtuvat vaatimukset.
            Näihin vaatimuksiin sisältyy myös oikeus
            suulliseen käsittelyyn. Artikla ei kuitenkaan edellytä muutoksenhakuprosessin
            olevan joka suhteessa samanlainen ensimmäisen asteen oikeudenkäynnin
            kanssa, eikä vaatimus suullisen käsittelyn järjestämisestä toisessa
            asteessa ole ehdoton.Ks. Matti Pellonpää,
            Euroopan ihmisoikeussopimus, Helsinki 2000, s. 347—348. Esimerkiksi
            valituslupamenettely tai pelkästään oikeuskysymysten
            ratkaisemista varten järjestetty menettely voi täyttää artiklan vaatimukset,
            vaikka valittajalle ei annettaisikaan mahdollisuutta tulla henkilökohtaisesti
            kuulluksi muutoksenhakutuomioistuimessa. Asiaa ei toisaalta voida
            ratkaista antamatta syytetylle mahdollisuutta esittää todisteita
            syyttömyytensä tueksi, jos muutoksenhakutuomioistuin
            tutkii asian sekä tosiseikkojen että oikeuskysymysten
            kannalta ja arvioi syyllisyyskysymystä kokonaisuudessaan.Ks.
            Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen tuomio tapauksessa
            Tierce ym. v. San Marino (25.7.2000), kohta 95.
            
         
         
         Muutoksenhakuoikeudesta rikosasioissa on määrätty
            erikseen Euroopan ihmisoikeussopimuksen 7 lisäpöytäkirjan
            2 artiklassa. Jokaisella rikoksesta tuomitulla on artiklan 1 kappaleen mukaan
            oikeus saada syyllisyyskysymys tai tuomittu rangaistus tutkittavaksi
            ylemmässä tuomioistuimessa. Muutoksenhakuoikeuteen
            voidaan artiklan 2 kappaleen mukaan tehdä poikkeuksia
            lain määräämien vähäisten
            rikosten kohdalla ja eräissä muissa tapauksissa.
            Sopimusvaltiolla on verraten laaja harkintavalta säännellä muutoksenhaun
            edellytyksiä ja siinä noudatettavaa menettelyä.
            Esimerkiksi valituslupamenettelyä ei ole sellaisenaan pidetty
            sopimuksen valvontakäytännössä artiklan
            vaatimusten vastaisena.Ks. Matti Pellonpää,
            Euroopan ihmisoikeussopimus, 2000, s. 515—517.
            
         
         
         Rikoksesta tuomitulla on myös KP-sopimuksen 14 artiklan
            5 kappaleen mukaan oikeus saada syyllisyyskysymys ja tuomittu rangaistus
            tutkittavaksi ylemmässä tuomioistuimessa lain
            mukaisesti. Sopimusvaltion lainsäädännöllä voidaan
            säännellä lähinnä muutoksenhakuoikeuden käyttämistä.
            Muutoksenhakutuomioistuimessa noudatettavaa menettelyä säänneltäessä on
            otettava huomioon 14 artiklan 1 kappaleen vaatimukset yksilön
            oikeudesta oikeudenmukaiseen ja julkiseen oikeudenkäyntiin.Ks.
            Manfred Nowak, UN Covenant on Civil and Political Rights, CCPR Commentary
            1993, s. 266—268.
            
         
         
         Seulontamenettelyn arviointi
         
         Ehdotuksen tavoitteena on parantaa hovioikeuksien edellytyksiä kohdentaa
            voimavarojaan asioiden laadun vaatimalla tavalla. Tavoitteena on
            myös vähentää hovioikeusmenettelystä asianosaisille
            ja todistajille johtuvia kustannuksia ja vaivannäköä.
            Perusoikeusjärjestelmän kannalta on
            merkityksellistä, että asioiden seulontamenettely
            voi ajan oloon vaikuttaa asioiden käsittelyaikoihin ja
            siten edistää perustuslain 21 §:n 1 momentissa
            jokaiselle turvattua oikeutta saada asiansa ilman aiheetonta
            viivytystä tuomioistuimessa käsitellyksi.
         
         
         Kaikista käräjäoikeuden päätöksistä voi
            ehdotuksen mukaan nykyiseen tapaan valittaa yhtä hyvin
            oikeus- kuin tosiseikkakysymystenkin osalta hovioikeuteen, joka
            antaa valitukseen ratkaisun asian laadusta riippuen joko seulontamenettelyssä tai
            täystutkintaisessa menettelyssä. Tällainen
            sääntelytapa valiokunnan mielestä turvaa
            perustuslain 21 §:n 2 momentin perusteella oikeudenmukaiseen
            oikeudenkäyntiin kuuluvan oikeuden hakea muutosta (ks.
            myös PeVL 9/1997 vp, s. 2/I).
         
         
         Oikeudenmukainen oikeudenkäynti edellyttää joissakin
            tilanteissa suullisen käsittelyn järjestämistä muutoksenhakuasteessa.
            Asian käsittelyä ei voida ehdotetun pykälän
            2 momentin nojalla päättää seulontavaiheessa,
            jos täystutkintainen menettely on asianosaisten oikeusturvan takia
            tarpeen. Hovioikeuksien on näin ollen sovellettava asioiden
            käsittelyn eriyttämissääntelyä perus-
            ja ihmisoikeussäännösten vaatimuksia
            vastaavalla tavalla mm. niin, etteivät seulontamenettelyssä tehtävät
            ratkaisut yksittäistapauksissa loukkaa oikeutta suulliseen
            käsittelyyn. Näin ymmärrettynä ehdotettu
            sääntely valiokunnan mielestä täyttää oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin
            takeisiin kuuluvat sisällölliset vähimmäisvaatimukset.
         
         
         Oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin takeet turvataan perustuslain
            21 §:n 2 momentin mukaan lailla. Lainsäätäjään
            kohdistuva perusoikeuden turvaamisvelvoite sisältää vaatimuksia
            myös lain täsmällisyydestä ja
            tarkkarajaisuudesta. Tältä kannalta ehdotus on
            epäasianmukaisen väljä, ja osin epämääräisesti
            muotoiltu.
         
         
         Seulonnan edellytysten sääntely näyttää jäävän
            ehdotuksessa ristiriitaiseksi, kun hovioikeus pykälän
            1 momentin mukaan arvioi käräjäoikeuden
            ratkaisun ja siellä noudatetun menettelyn oikeellisuuteen
            kohdistuvien "epäilyjen aiheellisuutta", ja 2
            momentin perusteella sitä, voiko valitus "selvästi
            olla johtamatta tulokseen". Pykälän 2 momentin
            sanamuoto on epäonnistunut myös siksi, että siinä edellytetään
            hovioikeuden päättävän asiasta
            ennakoimalla valituksen menestymismahdollisuuksia. Asioiden käsittelyn
            eriyttämisjärjestelmän kannalta tärkeiden
            seulontaedellytysten sääntelyä on syytä täsmentää.
            Laista tulee käydä ilmi, millä objektiivisin
            perustein arvioitavissa olevilla edellytyksillä valitusta
            ei hovioikeudessa oteta enempään tutkintaan.
         
         
         Seulontamenettelyn käyttämistä rajaava 2 momentin
            säännös oikeusturvan ja muiden mahdollisten
            perusteiden huomioimisesta on joustava eikä se sellaisenaan
            estä esimerkiksi suullisen käsittelyn järjestämistä sitä vaativissa tapauksissa.
            Säännös on kuitenkin muotoiltu asian perusoikeusyhteys
            huomioon ottaen väljäksi. Ehdotettu säännös
            ei valiokunnan mielestä riittävästi ohjaa
            hovioikeuksien päätöksentekoa asioiden
            käsittelyn eriyttämisessä. Sen vuoksi
            sääntelyä tulee tältäkin
            osin täsmentää. Laissa on mainittava
            ainakin suullinen käsittely ja mahdollisesti muitakin sellaisia
            asianosaisten oikeusturvan kannalta olennaisia seikkoja, joiden
            perusteella valitus on esityksen tarkoitusta vastaavasti otettava
            täystutkintaisessa menettelyssä käsiteltäväksi.
         
         
         Esityksen perustelujen mukaan vakavimpia rikosasioita ei ole
            mm. asianosasaisten yhdenvertaisen kohtelun vuoksi suljettu seulontamenettelyn
            ulkopuolelle. Perustuslain yhdenvertaisuussäännöksestä ei
            kuitenkaan johdu esteitä sille, etteikö vakavia
            rikosasioita voitaisi lailla säätää täystutkintaisessa
            menettelyssä käsiteltäviksi. Esimerkiksi
            Euroopan ihmisoikeussopimuksen 7 lisäpöytäkirjan
            2 artiklan 2 kappaleessa on muutoksenhakuoikeuden turvaamisen osalta
            tehty ero vähäisten ja sitä vakavampien
            rikosten välille. Valiokunnan mielestä lakivaliokunnan
            on aiheellista vielä harkita, tulisiko lakiin ottaa säännös
            vakavimpien, esimerkiksi käräjäoikeudessa
            tuomitun vankeusajan perusteella määräytyvien
            rikosasioiden rajaamisesta seulontamenettelyn ulkopuolelle.
         
         
         Seulontaratkaisun perusteluna hovioikeus voi esityksen perustelujen
            mukaan lyhyesti todeta, ettei valitus anna aihetta käräjäoikeuden
            ratkaisun muuttamiseen, vaan se jää pysyväksi.
            Valiokunta huomauttaa painokkaasti, että oikeus saada perusteltu
            päätös kuuluu perustuslain 21 §:n 2 momentissa
            nimenomaisesti mainittuihin oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin
            takeisiin. Seulontaratkaisut on siksi perusteltava, ja perustelujen
            tulee kaikissa tapauksissa täyttää oikeudenkäymiskaaren
            24 luvun 16 §:ssä säädetyt vähimmäisvaatimukset.