Perustelut
Kokeiluhankkeet
Kestävän metsätalouden rahoituksesta
annetussa laissa tarkoitettua rahoitusta voidaan lakiin lisättäväksi
ehdotetun uuden 19 a §:n mukaan käyttää metsätalousmaan
monimuotoisuuden edistämistä koskeviin
kokeiluhankkeisiin. Tämä on mahdollista Etelä-Suomen,
Oulun läänin länsiosan ja Lapin läänin
lounaisosan metsien monimuotoisuuden turvaamisen toimintaohjelmassa
tarkoitetuissa hankkeissa. Kohteet valitaan luonnonsuojelubiologisilla
perusteilla. Kokeiluhankkeiden toteuttamisalueista säädetään
tarkemmin maa- ja metsätalousministeriön asetuksella.
Laki on tarkoitettu olemaan voimassa vuoden 2007 loppuun. Kysymys
on siten alueellisesti ja ajallisesti rajatusta kokeilusta.
Perustuslain 6 §:n yhdenvertaisuussääntely edellyttää lähtökohtaisesti
samanlaista kohtelua muun muassa asuinpaikkaan katsomatta. Perustuslakivaliokunta
on kuitenkin pitänyt jonkinasteiseen erilaisuuteen johtavaa
kokeilulainsäädäntöä sinänsä hyväksyttävänä yhdenvertaisuuden
kannalta. Valiokunta on tällöin korostanut, ettei
yhdenvertaisuusperiaatteesta johdu tiukkoja rajoja lainsäätäjän
harkinnalle pyrittäessä kulloisenkin yhteiskuntakehityksen
vaatimaan sääntelyyn ja että kokeilu
saattaa ainakin joissakin rajoissa muodostaa sellaisen hyväksyttävän perusteen,
jonka nojalla muodollisesta yhdenvertaisuudesta voidaan tinkiä alueellisessa
suhteessa (ks. esim. PeVL 70/2002 vp,
s. 2/II).
Metsätalousmaan monimuotoisuuden edistäminen
muodostaa hyväksyttävän, viime kädessä perustuslain
20 §:n ympäristövastuusäännökseen
liittyvän perusteen ajallisesti rajattujen kokeilujen toimeenpanemiseksi
maan eri osissa. Ehdotetun sääntelyn merkitystä perustuslain
yhdenvertaisuussäännösten kannalta vähentää,
että kokeiluhankkeisiin hakeutuminen on metsänomistajille
vapaaehtoista. Lisäksi rahoituksen myöntäminen
on ehdotetun säännöksen mukaan kokeilualueillakin
harkinnanvaraista. Kenelläkään ei siten
ole oikeutta saada ehdotetussa laissa tarkoitettua rahoitusta. Kokeilun
merkitys on metsäomistajien muodollisen yhdenvertaisuuden
kannalta valiokunnan mielestä vähäinen eikä muodostu
perustuslain 6 §:n kannalta ongelmalliseksi.
Kokeilualue on säännöksessä määritelty
varsin väljästi viittaamalla valtioneuvoston asiasta tekemään
periaatepäätökseen.Viittaussäännös
on myös muotoilultaan epäonnistunut. On esimerkiksi
tulkinnanvaraista, kuuluuko Satakunta laissa tarkoitettuihin kokeilualueisiin,
vaikka kokeiluhankkeet ovat perustelujen mukaan tarkoitetut siellä käynnistettäviksi. Kokeiluhankkeiden
toteuttamisalueista on tarkoitus säätää tarkemmin
maa- ja metsätalousministeriön asetuksella. Lainsäädäntövallan
verraten avoimeen delegointiin perustuva sääntelytapa
on valiokunnan mielestä kuitenkin sopusoinnussa perustuslain
kanssa, kun otetaan huomioon kokeiluun osallistumisen vapaaehtoisuuteen
samoin kuin rahoituksen harkinnanvaraisuuteen ja budjettisidonnaisuuteen
(PeVL 47/2001 vp, s. 2—3) liittyvät
näkökohdat (vrt. PeVL 70/2002
vp, s. 2/II, PeVL 39/2002 vp,
s. 2/II).
Muita seikkoja
Maa- ja metsätalousministeriö voi pykälän 5 momentin
nojalla antaa tarkempia säännöksiä kokeiluhankkeiden
toimeenpanosta. Selvää valiokunnan mielestä on,
että tarkemmat säännökset annetaan
ministeriön asetuksella. Tästä on asianmukaista
lisätä momenttiin maininta. Asetuksenantovaltuuden
tavanomaista suurempi väljyys ei sääntelyn
budjettisidonnaisuuden vuoksi muodostu perustuslain kannalta ongelmalliseksi
(PeVL 47/2001 vp, s. 2—3).
Valiokunta kuitenkin huomauttaa siitä, että ministeriön
asetuksella ei perustuslain 80 §:n takia voida antaa säännöksiä yksilön
oikeuksien tai velvollisuuksien perusteista eikä muista
perustuslain mukaan lain alaan kuuluvista asioista.
Lain säännöksiä sovelletaan
voimaantulosäännöksen mukaan lain voimassaolon
aikana tehtyihin sopimuksiin kussakin sopimuksessa määritellyn
sopimusajan loppuun asti, vaikka lain voimassaolo muuten olisi päättynyt.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen puutteeseen,
ettei laki sisällä säännöksiä sen
nojalla tehtävien määräaikaisten
sopimusten enimmäispituudesta. Asia on aiheellista
säännellä 19 a §:n 2 momentissa.
Esityksen perusteluista ilmenee, että ennalta maksettu
suoritus voidaan määrätä palautettavaksi
2 momentissa mainitun tilanteen lisäksi myös 3
momentissa tarkoitetuissa sopimuksen irtisanomistapauksissa. Tästä ei
kuitenkaan ole 3 momentissa mainintaa. Suorituksen palauttamisvelvollisuuden
perusteista on perustuslain 80 §:n 1 momentin takia tarpeen
lisätä 3 momenttiin säännös.