Perustelut
Arvioinnin lähtökohdat
Voimassa olevan lääketieteellisestä tutkimuksesta
annetun lain (jäljempänä tutkimuslaki) 6 §:n
pääsäännön mukaan ihmiseen
kohdistuvaa lääketieteellistä tutkimusta
ei saa suorittaa ilman tutkittavan kirjallista, tietoon perustuvaa suostumusta.
Kliinisessä lääketutkimuksessa edellytyksenä on
aina kirjallinen suostumus. Tutkittavalle on säännöksen
nojalla annettava riittävä selvitys hänen
oikeuksistaan, tutkimuksen tarkoituksesta, luonteesta ja siinä käytettävistä menetelmistä.
Hänelle on myös annettava riittävä selvitys
mahdollisista riskeistä ja haitoista. Selvitys on annettava
siten, että tutkittava pystyy päättämään
suostumuksestaan tietoisena tutkimukseen liittyvistä, hänen
päätöksentekoonsa vaikuttavista seikoista.
Tutkittavalla on lisäksi oikeus peruuttaa suostumuksensa
milloin tahansa ennen tutkimuksen päättymistä.
Hänelle on annettava tieto tästä oikeudesta
ennen tutkimuksen aloittamista.
Tutkimuslakiin lisättäväksi ehdotettavan uuden 6
a §:n tarkoituksena on säännellä niistä oikeusvaikutuksista,
joita tutkittavan suostumuksen peruuttamisella on henkilötietojen
osalta. Sen perusteella tutkittavan henkilötietoja saa tutkittavan
suostumuksen peruuttamisen jälkeenkin eräin edellytyksin
käsitellä siinä tutkimuksessa, johon
tutkittava on antanut suostumuksensa.
Ehdotetun sääntelyn taustalla on eduskunnan oikeusasiamiehen
19.12.2013 antama tutkimuslain tulkintaa koskeva ratkaisu, jossa
oikeusasiamies toteaa, että koska tutkimuslaissa ei säädetä henkilötietojen
käsittelystä, henkilötietolaista johtuu,
että henkilötietoja kliinisessä lääketutkimuksessa
käsiteltäessä on noudatettava henkilötietolakia.
Kliinisessä lääketutkimuksessa arkaluonteisten
henkilötietojen käsittely on tämän vuoksi
mahdollista vain henkilötietolain 12 §:ssä säädetyn
suostumuksen perusteella. Suostumuksen peruuttamisesta seuraa oikeusasiamiehen
mukaan käsittelyoikeuden poistuminen niiltä osin
kuin henkilötietojen käsittelyperusteena on ollut
kliinistä lääketutkimusta varten annettu
henkilötietolain mukainen suostumus.
Henkilötietojen käsittelystä osana
tutkimusaineistoa tilanteessa, jossa tutkittava luopuu
tutkimukseen osallistumisesta, ei ole aiemmin erikseen säädetty.
Ennen oikeusasiamiehen ratkaisua tutkimuslakia oli käytännössä tulkittu
siten, että tutkijalla katsottiin olevan oikeus edelleen käsitellä tutkittavan
henkilötietoja, vaikka tutkittava olisi peruuttanut suostumuksensa
kliiniseen lääketutkimukseen. Ehdotuksen tarkoituksena
on saattaa lainsäädäntö tämän
aiemman tulkinnan sisältöiseksi säätämällä suoraan
laissa käsittelyperuste henkilötietojen käsittelylle
tilanteessa, jossa tutkittavan antama suostumus ei enää olisi
henkilötietojen käsittelyperuste.
Ehdotettu sääntely lakiin perustuvasta oikeudesta
arkaluonteisten henkilötietojen käsittelyyn suostumuksen
peruuttamisen jälkeen on merkityksellistä yksilön
itsemääräämisoikeuden kannalta.
Perustuslakivaliokunnan käytännössä itsemääräämisoikeuden
on katsottu kiinnittyvän useisiin perusoikeuksiin, erityisesti
perustuslain 7 §:n säännöksiin
henkilökohtaisesta vapaudesta ja koskemattomuudesta sekä perustuslain
10 §:n säännöksiin yksityiselämän
suojasta. Perustuslailla suojatun yksityiselämän
piiriin kuuluu muun muassa yksilön oikeus määrätä itsestään
ja ruumiistaan (ks. esim. PeVL 10/2012 vp,
s. 2/II ja PeVL 24/2010 vp,
s. 3/I). Sääntelyssä on kysymys
henkilötietojen käsittelystä, joten arvioinnissa
ensisijaisena perusteena on perustuslain 10 §:n yksityiselämän
ja henkilötietojen suoja. Myös itsemääräämisoikeuden
liityntä perustuslain 7 §:ään
on kuitenkin merkityksellistä, koska ehdotuksella on läheinen
yhteys laajempaan kysymykseen lääketieteellisen
tutkimuksen yhteydessä annettavasta suostumuksesta ja sen
peruuttamisen oikeusvaikutuksista.
Ehdotuksella pyritään turvaamaan lääke-,
laite-, tarvike- ja menetelmätutkimuksen edellytykset ja
varmistamaan tutkimustiedon eheys ja luotettavuus. Kliinisten lääketieteellisten
tutkimusten tulosten luotettavuuden turvaamistavoitteella on läheinen
yhteys tieteen vapautta turvaavaan perustuslain 16 §:n
3 momenttiin sekä välillisesti myös perustuslain
19 §:n 3 momentissa mainittuun julkisen vallan
velvollisuuteen edistää väestön
terveyttä.
Perustuslakivaliokunta on ehdotetun kaltaisen lainsäädännön
yhteydessä pitänyt tärkeänä pyrkiä mahdollisimman
hyvään tasapainoon edellä mainittujen
perusoikeuksien välillä. Eräänlaisena
lähtökohtana perus- ja ihmisoikeusnäkökohtien
huomioon ottamisessa on valiokunnan mielestä ollut syytä pitää muun
muassa Euroopan neuvoston biolääketiedesopimuksen
2 artiklassa ilmaistua periaatetta, jonka mukaan ihmisen etu ja
hyvinvointi ovat tärkeämpiä kuin pelkkä yhteiskunnan
tai tieteen hyöty (PeVL 10/2012
vp, s. 2/I).
Ehdotuksen arviointi
Ehdotettu sääntely merkitsee sitä,
että tutkittavan tekemällä suostumuksen
peruuttamisella olisi vain hyvin rajallinen ja osin jopa näennäinen
tosiasiallinen vaikutus henkilötietojen käsittelyyn,
vaikka suostumuksen peruuttaminen perustuisi esimerkiksi henkilön
saamaan uuteen tietoon tutkimuksesta. Kysymys on siten merkittävästä puuttumisesta
henkilön tiedolliseen itsemääräämisoikeuteen.
Sääntelyä on syytä arvioida
perusoikeuksien yleisten rajoitusedellytysten kannalta.
Lääketieteellisen tutkimuksen tulosten eheyden
ja luotettavuuden turvaamista voidaan valiokunnan mielestä pitää painavana
ja perusoikeusjärjestelmän kannalta hyväksyttävänä perusteena
rajoittaa itsemääräämisoikeutta.
Lääkintäoikeudellisessa yhteydessä itsemääräämisoikeus
toteutuu pääsääntöisesti
niin sanottua tietoisen suostumuksen periaatetta noudattaen. Tällaiseen
sääntelyyn liittyy usein myös säännöksiä suostumuksen
peruuttamisesta ja sen oikeusvaikutuksista. Esimerkiksi perustuslakivaliokunnan
myötävaikutuksella säädetyn
biopankkilain 11 §:n perusteella henkilö voi antaa suostumuksensa
hänestä otettujen näytteiden säilyttämisen
lisäksi myös henkilötietojensa luovuttamiseen
biopankkitutkimuksen edellyttämässä laajuudessa.
Ennen suostumuksen peruuttamista näytteestä ja
siihen liittyvästä tiedosta aikaansaatuja tutkimustuloksia,
näihin tuloksiin sisältyviä tietoja sekä näytteestä ja
tiedosta muodostettuja aineistoja saa biopankkilain 12 §:n 3 momentin
nojalla pääsääntöisesti
käyttää edelleen tutkimuksessa. Perustuslakivaliokunta
ei pitänyt tätä perustuslain kannalta
ongelmallisena muun muassa sen vuoksi, että suostumus perustuu
riittävään tietoon näytteiden
käyttötarkoituksesta ja muista näytteiden
antajan kannalta merkityksellisistä yksityisyyden suojaan
liittyvistä seikoista (PeVL 10/2012
vp, s. 2—3).
Itsemääräämisoikeuden rajoituksen
oikeasuhtaisuuden arvioinnissa merkityksellistä on, että ehdotuksessa
tarkoitetussa lääketieteellisessä tutkimuksessa
tutkittavalla on biopankkilain mukaisesta suostumuksesta poiketen
suostumusta antaessaan tiedossaan, mihin tutkimukseen häntä koskevia
tietoja saa käyttää. Käyttötarkoitusta
rajaa myös se, että henkilötietojen käsittelyn
on oltava välttämätöntä lääkkeen,
terveydenhuollon laitteen tai tarvikkeen taikka menetelmän
käyttötarkoituksen, ominaisuuksien, vaikutusten
tai vaikuttavuuden selvittämiseksi tai arvioimiseksi taikka
näiden laadun, tehon tai turvallisuuden varmistamiseksi.
Sääntelyä voidaan näiltä osin
pitää myös riittävän
täsmällisenä.
Tutkittavan kannalta keskeinen vaatimus on, että hän
on suostumusta antaessaan ollut tietoinen mahdollisen tulevan peruuttamisen
vaikutuksettomuudesta siihen mennessä kerättyjen tietojen
käsittelyyn. Tämä mahdollistaa sen, että henkilö voi
jo suostumuksen antamista arvioidessaan harkita, haluaako hän
antaa suostumuksen, vaikka suostumuksen peruuttamisen oikeusvaikutuksia
on tällä tavoin rajattu.
Ehdotettu sääntely ei kokonaisuutena arvioiden
muodostu perustuslain kannalta ongelmalliseksi. Sääntelyn
selkeyttä kuitenkin lisäisi olennaisesti se, että tutkimuslaissa
säädettäisiin erikseen yhtäältä suostumuksen
peruuttamisen kaikista oikeusvaikutuksista ja toisaalta velvollisuudesta
varmistua siitä, että suostumuksen antajalle on
ennen suostumuksen antamista annettu riittävä selvitys
näistä vaikutuksista.