Perustelut
         
         Yleistä
         
         Lakiin kunnallisesta viranhaltijasta ehdotetaan sisällytettäväksi
            keskeiset säännökset kunnallisen viranhaltijan
            oikeusasemasta. Kuntalaista ehdotetaan samalla poistettavaksi säännös,
            jonka nojalla kunnat voivat nykyisin antaa virkasäännöllä määräyksiä kunnan
            viranhaltijoiden palvelussuhteen erinäisistä ehdoista.
         
         
         Perustuslakivaliokunta on perustuslain 80 §:n 1 momentin
            sääntelyn ja sen esitöiden pohjalta pitänyt
            selkeänä lähtökohtana, että myös
            kunnallisten viranhaltijoiden oikeusaseman perusteista pitää säätää kattavasti
            lailla. Esitys kunnallisen viranhaltijan oikeusasemaa koskevan sääntelyn nostamisesta
            lain tasolle vastaa lähtökohdiltaan tätä.
            Virkasäännöllä voi olla vain
            lakia täydentävä rooli. Valiokunta on
            toisaalta perustuslain 121 §:ssä turvattuun kunnan
            asukkaiden itsehallintoon liittyvien näkökohtien
            vuoksi katsonut, että lailla voidaan osoittaa kunnille
            virkasääntöjen antamisvaltaa jossain
            määrin laajemmalti kuin perustuslain 80 §:n
            2 momentin perusteella on mahdollista uskoa valtion viranomaisille
            norminasettamisvaltaa. Kunnallinen itsehallinto ei kuitenkaan muodosta
            perustetta tulkita väljästi perustuslain 80 §:n
            1 momentin vaatimusta säätää lailla
            yksilön oikeuksien ja velvollisuuksien perusteista (PeVL
               3/2000 vp, s. 3). Ehdotus kunnan virkasäännöistä luopumisesta
            ei näistä syistä muodostu ongelmalliseksi
            perustuslain 121 §:n kannalta.
         
         
         Lakia kunnallisesta viranhaltijasta sovelletaan 1 §:n
            1 momentin mukaan kunnan viranhaltijoihinKäytännössä lakia
            sovelletaan kunnan viranhaltijoiden lisäksi kuntiin ja
            kuntayhtymiin sekä yleisesti kunnalliseen virkasuhteeseen.
            Säännöksen sanamuotoa on syytä vielä harkita.,
            jollei muussa laissa toisin säädetä tai kunnallisen
            virkaehtosopimuslain nojalla toisin sovita. Lain soveltamisalasäännöksessä toissijaisuuslauseke
            jättää lain ja virkaehtosopimuksen välisen
            suhteen jossain määrin epäselväksi, mikä ei
            ole perustuslain kannalta aivan ongelmatonta (PeVL 41/2000
               vp). Tarkoitus ei kuitenkaan ole laajentaa virkaehtosopimuksella
            sovittavien asioiden alaa, vaan ainoastaan viitata kunnallisen virkaehtosopimuslain
            nojalla ja siinä säädettyjen rajoitusten
            puitteissa tehtyihin virkaehtosopimuksiin. Näin ymmärrettynä sääntely
            ei vaikuta lakiehdotuksen käsittelyjärjestykseen.
            Sääntelyä on valiokunnan mielestä kuitenkin
            selvyyden vuoksi tarpeen tarkistaa esimerkiksi poistamalla 1 momentista
            lauseke virkaehtosopimuksen ensisijaisuudesta ja lisäämällä sen
            asemesta 1 §:ään maininta, jonka mukaan kunnallisista
            virkaehtosopimuksista säädetään erikseen.
            Tällöin kunnallisen virkaehtosopimuksen ala määräytyy
            kiistatta kunnallisen virkaehtosopimuslain mukaan.
         
         
         Selvitykset ja tiedot terveydentilasta
         
         Virkasuhteeseen ottamisen edellytyksenä lakiehdotuksen
            7 §:n 1 momentin mukaan on, että henkilö antaa
            viranomaiselle tiedot tehtävän hoidon terveydellisistä edellytyksistä sekä osallistuu
            lisäksi tarvittaessa asian selvittämiseksi suoritettaviin
            tarkastuksiin ja tutkimuksiin. Viranomainen voi kuitenkin perustellusta
            syystä 2 momentin nojalla päättää,
            ettei selvitystä vaadita. Päätös
            virkasuhteeseen ottamisesta voidaan 3 momentin perusteella tehdä ehdollisena, jos
            selvitystä terveystiedoista ei ole virkasuhteeseen otettaessa
            käytettävissä. 
         
         
         Henkilön velvollisuus antaa terveydentilaa koskevia
            tietoja merkitsee puuttumista perustuslain 10 §:n 1 momentissa
            jokaiselle turvattuun yksityiselämän ja henkilötietojen
            suojaan. Tiedot henkilön terveydentilasta ovat henkilötietolain
            11 §:ssä säädetyn käsittelykiellon
            piiriin kuuluvia arkaluonteisia tietoja. Perustuslakivaliokunta
            on katsonut tällaisten tietojen käsittelyn sallimisen
            koskettavan yksityiselämään kuuluvan
            henkilötietojen suojan ydintä (PeVL 25/1998
               vp, s. 3, PeVL 21/2001 vp,
            s. 3/II, PeVL 9/2002 vp, s.
            2/I). Ehdotettu velvollisuus on valtiosääntöoikeudellisesti
            merkityksellinen myös siksi, että perustuslain
            6 §:n 2 momentin syrjintäkieltosäännöksen
            mukaan ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta
            asettaa eri asemaan terveydentilan perusteella.
         
         
         Velvollisuus osallistua terveystarkastuksiin ja tutkimuksiin
            puuttuu perustuslain 7 §:ssä turvattuun yksilön
            henkilökohtaiseen koskemattomuuteen. Pakollinen terveystarkastus
            rajoittaa myös henkilön itsemääräämisoikeutta,
            joka valtiosääntöoikeudellisesti kiinnittyy
            perustuslain säännöksiin henkilökohtaisesta
            vapaudesta ja yksityiselämän suojasta (PeVL
               39/2001 vp, s. 2/I). 
         
         
         Ehdotetun sääntelyn taustalla voidaan nähdä työnantajan
            ja muiden oikeuksiin liittyviä hyväksyttäviä perusteita,
            vaikka niitä ei esityksessä olekaan tuotu ilmi.
            Perusteluissa viitataan vain nykyisen mallivirkasäännön
            määräyksiin. Yksilön perusoikeuksiin
            puuttuvan sääntelyn oikeasuhtaisuuden
            kannalta on ongelmallista, että velvollisuus antaa terveystietoja
            ja osallistua tarkastuksiin on pääsäännön
            mukaan kaikilla virkasuhteeseen otettavilla riippumatta tietojen
            tarpeellisuudesta. Viranomainen voi poiketa tästä pääsäännöstä vain
            perustellusta syystä. Sääntely menee
            tältä osin valtion virkamieslain 8 b §:n
            säännöksiä pidemmälle.
            Niiden mukaan nimittäin terveystietoja on annettava vain
            viranomaisen pyynnöstä. Valtion virkamieslaissa käytetty
            sääntelytapa on paremmin sopusoinnussa perusoikeusjärjestelmän
            kanssa. Valiokunta korostaa sitä valtiosääntöoikeudellisesti
            merkityksellistä seikkaa, että terveystietojen
            saamista koskevan pyynnön tulee olla esimerkiksi viranhoidon
            erityisten vaatimusten vuoksi perusteltu.
         
         
         Lakiehdotuksen 19 §:n säännökset
            terveystarkastuksista ja terveystietojen antamisesta vastaavat pääosiltaan
            perustuslakivaliokunnan käytännössä asetettuja
            vaatimuksia (PeVL 39/2001 vp, s. 2).
            Pykälän 1 momentin ensimmäistä virkettä on
            kuitenkin täydennettävä sitomalla siinä tarkoitettujen
            tietojen antamisvelvollisuus välttämättömyys-edellytykseen.
         
         
         Oikeudenkäyntikulut
         
         Lakiehdotuksen 53 §:ssä säädetään
            oikeudenkäyntikulujen korvaamisesta. Kunnallisvalituksen
            tehnyt on 1 momentin perusteella vaadittaessa velvoitettava korvaamaan
            työnantajan kohtuulliset oikeudenkäyntikulut,
            jos lakiehdotuksessa tarkoitettua asiaa koskevaa valitusta ei hyväksytä.
            Oikeudenkäyntikuluja ei 2 momentin mukaan kuitenkaan velvoiteta
            korvaamaan, jos valitus koskee virkaan ottamista tai asia on ollut oikeudellisesti
            epäselvä taikka kulujen korvaamista on muutoin
            pidettävä asian laatu tai olosuhteet huomioon
            ottaen kohtuuttomana. Työnantajan korvausvelvollisuuteen
            sen sijaan sovelletaan hallintolainkäyttölain
            74 §:n säännöksiä. Niiden
            perusteella työnantaja on velvollinen korvaamaan toisen
            asianosaisen oikeudenkäyntikulut kokonaan tai osaksi, jos
            erityisesti asiassa annettu ratkaisu huomioon ottaen on kohtuutonta,
            että tämä joutuu pitämään
            oikeudenkäyntikulunsa vahinkonaan.
         
         
         Jokaisella on perustuslain 21 §:n 1 momentin mukaan
            oikeus saada oikeuksiaan ja velvollisuuksiaan koskeva päätös
            tuomioistuimen tai muun riippumattoman lainkäyttöelimen
            käsiteltäväksi. Oikeus hakea muutosta
            samoin kuin muut oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin ja hyvän
            hallinnon takeet edellytetään saman pykälän
            2 momentissa turvattaviksi lailla.
         
         
         Oikeudenkäyntikulujen korvaamisvelvollisuuden sääntely
            on merkityksellistä yksilön oikeusturvatakeisiin
            kuuluvien oikeuksien tosiasiallisten käyttömahdollisuuksien
            ja -edellytysten kannalta. Perusoikeuksien toteutumista hallintolainkäytössä ei
            tässä mielessä ole omiaan edistämään
            sääntely, jonka perusteella hylätyksi tulleen
            valituksen tehnyt henkilö on pääsäännön mukaan
            korvausvelvollinen. Tällainen sääntely poikkeaa
            hallintolainkäytössä yleensä sovellettavista
            säännöksistä. Niiden perusteella
            nimittäin yksityistä asianosaista ei saa velvoittaa
            korvaamaan julkisen asianosaisen oikeudenkäyntikuluja,
            ellei yksityinen asianosainen ole esittänyt ilmeisen perusteetonta
            vaatimusta.
         
         
         Ehdotuksen tarkoituksena on saattaa sääntely virka-
            ja työsuhdetta koskevien riitojen osalta samankaltaiseksi
            ja vähentää turhia oikeudenkäyntejä,
            koska perusteettomat valitukset työllistävät
            sekä kuntia että tuomioistuimia. Viranomaisten
            työmäärän vähentäminen
            tai turhiksi oletettujen oikeudenkäyntien välttäminen
            eivät ole perusoikeusjärjestelmän kannalta
            hyväksyttäviä sääntelytavoitteita.
            Pyrkimys yhdenvertaiseen kohteluun sen sijaan on. Tämän
            tavoitteen kannalta on kuitenkin ongelmallista asettaa oikeudenkäynnin
            osapuolet kulujen korvaamisen osalta eriarvoiseen asemaan siten,
            että virkasuhteen heikommalla osapuolella pääsäännön mukaan
            on korvausvelvollisuus, mutta työnantajan vastaava velvollisuus
            on harkinnanvarainen. Sääntelyä toisaalta
            tasapainottavat 53 §:n 2 momentin säännökset
            edellytyksistä, joiden vallitessa viranhaltijaa ei velvoiteta
            korvaamaan työnantajan oikeudenkäyntikuluja.
         
         
         Säännöksiä viranhaltijan
            korvausvelvollisuudesta sovelletaan myös sellaiseen henkilöön, jonka
            on katsottava tehneen valituksen viranhaltijan puolesta. Tällaisesta
            tilanteesta on perustelujen mukaan kysymys esimerkiksi silloin,
            kun valittajana on viranhaltijaa edustavan ammattijärjestön
            luottamusmies tai järjestön toimihenkilö.
            Tarkoitus on, että kunnallisvalituksen tehneen kunnan jäsenen
            korvausvelvollisuus määräytyy hallintolainkäyttölain
            säännösten perusteella. Ehdotettu säännös
            muun henkilön korvausvelvollisuudesta on tämän
            tavoitteen kannalta pulmallisen tulkinnanvarainen, kun sääntely
            koskee jokaista, jonka "on katsottava" valittaneen viranhaltijan
            puolesta.
         
         
         Lakiehdotuksen 53 §:n 1 momentin sääntely oikeudenkäyntikulujen
            korvaamisesta ei edellä esitetyn perusteella ole hyvin
            sopusoinnussa perustuslain 21 §:n säännösten
            kanssa yksilön oikeusturvasta. Valiokunta pitää siksi
            tärkeänä lakiehdotuksen muuttamista niin,
            että oikeudenkäyntikulujen korvaamiseen sovelletaan
            pääsäännön mukaan hallintolainkäyttölain
            74 §:n säännöksiä.
            Estettä ei valiokunnan mielestä kuitenkaan ole
            sille, että lailla rajoitetaan viranhaltijan korvausvelvollisuutta
            hallintolainkäyttölain 74 §:n 3 momentista
            poikkeavasti siten kuin lakiehdotuksen 53 §:n 2 momentissa
            on ehdotettu säädettäväksi. 
         
         
         Muita seikkoja
         
         Työstä erottamisen perusteet.
         
          Perustuslain 18 §:n 3 momentin mukaan ketään
            ei saa ilman lakiin perustuvaa syytä erottaa työstä.
            Lakiehdotuksen säännökset irtisanomisperusteista
            (34, 35 ja 37 §), virkasuhteen purkamisesta (41 §),
            lomauttamisen perusteista (30 §), virantoimituksesta pidättämisestä (47 §)
            ja koeajasta (8 §) ovat tältä kannalta
            ongelmattomia (PeVL 11/1996 vp, PeVL
               41/2000 vp, s. 7).
         
         
         Kelpoisuusvaatimuksista poikkeaminen.
         
          Henkilö voidaan ottaa määräaikaiseen
            virkasuhteeseen säädetyistä erityisistä kelpoisuusvaatimuksista
            riippumatta, jos kunta erityisestä syystä yksittäistapauksessa
            6 §:n 2 momentin nojalla niin päättää.
            Perustuslain 121 §:ssä turvattu kunnan asukkaiden
            itsehallinto puoltaa kunnan verraten väljää mahdollisuutta
            poiketa lain tällaisista säännöksistä.
            Esityksen perustelujen mukaan lain vaatimuksista voitaisiin poiketa
            esimerkiksi silloin, kun virkaan kuuluvat tehtävät
            on välttämättä hoidettava eikä määräaikaiseen
            virkasuhteeseen ole työvoimapulan takia saatavissa kelpoisuusvaatimukset
            täyttävää henkilöä.
            Tähän tapaan supistavasti tulkittuna ja sovellettuna
            säännös ei ole valtiosääntöoikeuden
            kannalta ongelmallinen.
         
         
         Yhdistymisvapaus.
         
          Lakiehdotuksen 54 § sisältää säännöksiä viranhaltijan
            yhdistymisvapaudesta. Perustuslain 13 §:n 2 momentissa
            turvattuun yhdistymisvapauteen sisältyy muun muassa oikeus
            ilman lupaa perustaa yhdistys. Tähän nähden
            ehdotuksessa on aiheettomasti käytetty kriteeriä "luvallinen",
            mikä on syytä poistaa tekstistä (PeVL
               41/2000 vp, s. 8/I).
         
         
         Virkasuhteen muuttaminen työsuhteeksi.
         
          Työnantaja voi kuntalain muutettavaksi ehdotetun 46 §:n
            mukaan muuttaa virkasuhteen työsuhteeksi, jos viran tehtäviin
            ei kuulu julkisen vallan käyttöä ja työnantaja
            on tarjonnut viranhaltijalle työsuhteista tehtävää vähintään
            entisillä palvelussuhteen ehdoilla sekä antanut
            viranhaltijalle kirjallisen selvityksen työnteon keskeisistä ehdoista.
            Tällöin työsuhde syntyisi työnantajan
            yksipuolisella päätöksellä eikä työntekijän
            ja työnantajan sopimuksella.
         
         
         Perustuslailla ei suoranaisesti suojata virka- tai muun palvelussuhteen
            säilymistä laadultaan muuttumattomana. Sen sijaan
            esimerkiksi perustuslain 18 §:n 3 momentissa suojataan
            palvelussuhteen pysyvyyttä. Ehdotus ei ole tältä kannalta
            ongelmallinen. Sopimusvapauteen puuttumiselle on palvelussuhteen
            pysyvyyden turvaamiseen liittyvät ja siten hyväksyttävät
            perusteet. Sääntely on riittävän
            täsmällistä ja oikeasuhtaisuuden kannalta
            asianmukaista. Olennaista on, että virkasuhteen muuttaminen
            työsuhteeksi ei heikennä alkuperäisen
            palvelussuhteen ehtoja. Selvyyden vuoksi 46 §:n viimeistä virkettä on kuitenkin
            aiheellista täydentää niin, että virkasuhde
            muuttuu pykälässä mainitussa tarjouksessa
            tarkoitetuksi työsopimussuhteeksi.