Perustelut
Tekijänoikeuden perustuslaillinen suoja.
Tekijänoikeus luetaan perustuslain 15 §:ssä turvattua
omaisuuden suojaa nauttiviin varallisuusarvoisiin immateriaalioikeuksiin
(HE 309/1993 vp, s. 62/II, PeVL
7/2005 vp, s. 2/I). Tämä koskee
ennen muuta tekijänoikeuteen sisältyviä taloudellisia
oikeuksia (ks. PeVL 28/2004 vp, s. 4/I).
Koska tekijänoikeuslainsäädäntö sääntelee
keskeisesti tekijänoikeuden haltijan ja muiden henkilöiden — ei
niinkään tekijän ja julkisen vallan — välisiä suhteita,
tekijänoikeuslainsäädäntö on
merkityksellistä myös muiden tahojen kuin tekijänoikeuden
haltijoiden perusoikeuksien näkökulmasta.
Ehdotettu sääntely ja sen taustat.
Tekijänoikeuslain 25 i §:ään
ehdotetaan lisättäväksi uusi 2 momentti.
Sen mukaan tekijällä on oikeus korvaukseen edelleen
lähettämisestä. Mikäli lähettäjäyritys
ei ole maksanut suoraan oikeudenhaltijoille korvausta edelleen lähettämisestä,
korvaus voidaan maksaa ainoastaan 26 §:n 1 momentissa tarkoitetun
järjestön välityksellä. Jollei
korvausta vaadita todisteellisesti kolmen vuoden kuluessa sen vuoden
päättymisestä, jona oikeus korvaukseen
on syntynyt, oikeus korvaukseen raukeaa. Samalla kun korvausoikeus 25 i §:ssä tarkoitettuun
siirtovelvoitteen alaiseen edelleen lähettämiseen
säädettäisiin tekijöille, vastaava
korvausoikeus annettaisiin myös äänitallenteen
tuottajille ja esittäville taiteilijoille poistamalla 47 §:n
2 momentin toinen virke.
Kyseessä oleva siirtovelvoite (ns. must carry) tarkoittaa
sitä, että kaapelitelevisioverkossa verkkopalvelua
tarjoavat ovat velvollisia välittämään
verkossaan tiettyjen valtakunnallisten yleiskanavien ohjelmaa. Ehdotetun
sääntelyn mukaan kaapelitelevisiojakelua harjoittavalla teleyrityksellä on
velvollisuus suorittaa korvausta tekijöille tästä edelleen
lähettämisestä.
Nykyinen tekijänoikeuslain sääntely
on saanut tältä osin sisältönsä perustuslakivaliokunnan
kannanoton perusteella. Valiokunta edellytti säätämisjärjestyskysymyksenä,
että tekijänoikeuslaista poistetaan säännökset
jakeluvelvoitteen piiriin kuuluvan teleyrityksen velvollisuudesta
maksaa tekijälle korvausta (PeVL 7/2005 vp,
s. 6/II). Valiokunnan mukaan teleyrityksen korvausvelvollisuus
lailla säädetyn siirtovelvoitteen täyttämisestä ei
ollut oikeasuhtainen omaisuudensuojan näkökulmasta.
Tekijän oikeus saada korvaus alkuperäisen ohjelman
lähettäjäyrityksen lisäksi myös
ohjelmaa jakavalta teleyritykseltä ylitti valiokunnan mielestä sen,
mihin tekijällä tulee kohtuudella olla tällaisessa
tilanteessa oikeus. Valiokunta kiinnitti huomiota myös
siihen, että tekijänoikeusjärjestöt
eivät olleet käytännössä perineet
korvauksia jakeluvelvollisilta teleyrityksiltä silloisen
sääntelyn tarjoamasta mahdollisuudesta
huolimatta. Nyt käsiteltävänä olevassa
hallituksen esityksessä tämä perustuslakivaliokunnan
poistettavaksi edellyttämä sääntely
ehdotetaan palautettavaksi lakiin.
Hallituksen mukaan esityksen taustalla on komission 21.2.2014
Suomelle antama virallinen huomautus, joka koskee tekijänoikeuslain
25 i ja 47 §:n säännöksiä.
Komission mukaan säännökset ovat tietoyhteiskuntadirektiivin
2001/29/EY 3 artiklan ja lähioikeusdirektiivin
2006/115/EY 8 artiklan 2 kohdan vastaisia.
Ehdotuksen arviointi.
Esitys on merkityksellinen perustuslain 15 §:n 1 momentissa
turvatun omaisuudensuojan sekä siihen liittyvien tekijänoikeuksien
ja perustuslain 12 §:ssä säädetyn
sananvapauden kannalta.
Hallituksen esityksen säätämisjärjestysperusteluissa
(s. 14—15) todetaan, että perustuslakivaliokunnan
vuonna 2005 esittämän arvion jälkeen
perusoikeusrajoituksen toteuttamiseen kohdistuvan oikeudellisen
arvioinnin perusteet ovat sekä oikeudellisesti että tosiasiallisesti olennaisesti
muuttuneet, minkä johdosta niiden uudelleen arvioinnille
esitetään olevan nykytilanteessa painavia perusteita.
Perustuslakivaliokunta katsoo, että merkittävä muutos
vuoden 2005 arviointitilanteeseen on käytännössä se,
että siirtovelvoitteen alaa on vuoden 2011 heinäkuun
alusta kavennettu. Nykyisin siirtovelvoitteen piiriin kuuluu aiemman 12
kanavan sijasta neljä julkisen palvelun kanavaa ja kolme
kaupallista kanavaa. Tämä merkitsee sitä,
että ehdotetun tekijänoikeuskorvauksen maksamisvelvollisuuden
ala siirtovelvoitteisiin liittyvässä edelleen
lähettämisessä on vastaavasti supistunut
ja muodostuu nyt lievemmäksi puuttumiseksi teleyritysten
omaisuudensuojaan kuin mitä se olisi ollut aikaisemmin.
Valiokunnan mielestä oikeasuhtaisuuden arvioinnissa
painoarvoa tulee antaa sille, kuinka merkittäväksi
rajoitukseksi tekijänoikeuskorvauksen maksuvelvollisuus
muodostuu. Tässä arvioinnissa merkityksellistä on
paitsi se, että siirtovelvoitteen ala on supistunut, myös
se, että korvausvelvollisuus jäänee kokoluokaltaan
hallituksen esityksen perustelujen (s. 14/II) mukaan käytännössä merkittävästi
määrältään pienemmäksi – 0,03
euroa/kotitalous/kanava/kuukausi – kuin
vuonna 2005. Toisaalta asian arvioinnissa merkitystä on
myös rajoitusta perustelevan intressin painavuudella perusoikeusjärjestelmän
kokonaisuuden näkökulmasta ja sillä, että tekijänoikeuskorvauksen
säätämistä siirtovelvoitteen
alaisen aineiston edelleen lähettämisestä puoltavat
tekijänoikeuden haltijoiden tekijänoikeuteen perustuvat
varallisuusoikeudelliset intressit, jotka myös saavat suojaa
perustuslain omaisuudensuojasääntelyn kautta.
Korvauskustannusten kohtuullisuuden lisäksi arvioinnissa
on otettava huomioon myös se, millaiseksi ohjelmistojen
oikeudenhaltijoiden korvaukset edelleen lähettämisestä muutoin
muodostuvat. Jos lähettäjäyritys on sopinut
oikeudenhaltijan kanssa edelleen lähettämisestä ja maksanut
siitä korvauksen, ei oikeudenhaltijalla hallituksen esityksen
(HE s. 12/I, 14/I) mukaan ole oikeutta saada korvausta
edelleen lähettäjältä. Kahteen
kertaan maksettavaan korvaukseen ei ole EU-oikeudellista perustetta,
eikä tällainen tulkinta myöskään
vastaa perustuslakivaliokunnan aiempaa kantaa samassa asiassa. Sivistysvaliokunnan
on täsmennettävä säännöstä vastaamaan
esityksen perusteluja, jotta ehdotettu sääntely
ei muodostu nyt käsillä olevassa kokonaisasetelmassa
oikeasuhtaisuusvaatimuksen kannalta ongelmalliseksi. Tämä on
edellytyksenä tavallisen lain säätämisjärjestyksen
käyttämiselle.
Perustuslakivaliokunta on siirtovelvoitetta arvioidessaan kiinnittänyt
huomiota myös sen merkitykseen perustuslain 12 §:ssä turvatun
sananvapauden kannalta (esim. PeVL 27/2010 vp, s.
2/II ja siinä mainitut lausunnot). Korvausvelvollisuudesta
johtuvien kustannusten kohtuullisuuden perusteella valiokunta katsoo,
että ehdotuksesta ei aiheudu uhkaa sananvapauden toteutumiseen
liittyvälle viestinnän monipuolisuudelle ja moniarvoisuudelle.
Muita seikkoja.
Valiokunta huomauttaa, että vaikka nyt kyseessä oleva
säädösvalmisteluasia ei ole erityisen
tärkeä Ahvenanmaan maakunnalle itsehallintolain
28 §:n 2 momentin mukaisessa merkityksessä, olisi
ministeriön ollut asianmukaista tiedottaa siitä maakunnan
hallitukselle ja varata sille tilaisuus lausua asiasta.