Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Eduskunta on 8 päivänä maaliskuuta 2010 lähettänyt perustuslakivaliokuntaan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen laiksi vaalilain muuttamisesta (HE 8/2010 vp).
Valiokunnassa ovat olleet kuultavina
vaalijohtaja Arto Jääskeläinen ja erityisasiantuntija Kaisa Tiusanen, oikeusministeriö
budjettipäällikkö Hannu Mäkinen, valtiovarainministeriö
eduskunnan lainsäädäntöjohtaja Keijo Koivukangas, eduskunnan kanslia
oikeudellinen neuvonantaja Jukka Lindstedt, tasavallan presidentin kanslia
professori Mikael Hidén
oikeustieteen lisensiaatti Lauri Tarasti
professori Kaarlo Tuori
Lisäksi kirjallisen lausunnon on antanut
Esityksessä ehdotetaan eduskuntavaalien vaalipäivä siirrettäväksi huhtikuun kolmanteen sunnuntaihin. Jos se on pääsiäispäivä tai pääsiäispäivän jälkeinen sunnuntai, vaalipäivä on pääsiäispäivää edeltävä sunnuntai. Presidentinvaalin ensimmäisen vaalin vaalipäivä ehdotetaan myöhennettäväksi yhdellä viikolla tammikuun neljänteen sunnuntaihin.
Vaalipiirijakoa koskeva sääntely muutetaan vastaamaan vuoden 2010 alussa voimaan tulleita kuntajaon muutoksia.
Ennakkoäänestysmahdollisuuksia ehdotetaan laajennettaviksi niin, että kotiäänestykseen oikeutetun omaishoitaja voi äänestää kotiäänestyksessä samalla kertaa kuin kotiäänestykseen oikeutettu hoidettavansa. Lisäksi ehdotetaan, että vaalilain ehdokasrekisterin tietojen hävittämistä koskeva säännös kumotaan.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian.
Esityksen säätämisjärjestysperusteluissa lakiehdotusta arvioidaan eduskunnan vaalikautta ja toimikauden alkamista koskevan perustuslain 24 §:n ja eduskuntavaalien ajankohtaa koskevan 25 §:n 4 momentin kannalta. Presidentin vaalin ensimmäisen vaalipäivän siirtoa tarkastellaan perustuslain 55 §:n näkökulmasta. Hallitus on pitänyt tarpeellisena, että lakiehdotuksen periaatteellisen merkityksen vuoksi perustuslakivaliokunta arvioi sitä mietinnössään perustuslain kannalta.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana.
Lakiehdotus voidaan käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
Vaalilain 107 §:ää ehdotetaan muutettavaksi siten, että eduskuntavaalien vaalipäivä siirretään maaliskuun kolmannesta sunnuntaista huhtikuun kolmanneksi sunnuntaiksi. Jos se on pääsiäispäivä tai pääsiäispäivän jälkeinen sunnuntai, on vaalipäivä kuitenkin pääsiäispäivää edeltävä sunnuntai. Ehdotettu lainmuutos on tarkoitettu tulemaan voimaan ennen seuraavia, vuoden 2011, eduskuntavaaleja.
Perustuslain 24 §:n mukaan kansanedustajat valitaan neljäksi vuodeksi kerrallaan. Eduskunnan toimikausi alkaa, kun eduskuntavaalien tulos on vahvistettu, ja jatkuu, kunnes seuraavat eduskuntavaalit on toimitettu. Eduskuntavaalien ajankohdasta säädetään perustuslain 25 §:n 4 momentin nojalla tarkemmin lailla. Ehdotettu muutos pidentää nykyisen eduskunnan toimikautta noin yhden kuukauden. Perustuslain 24 §:n 1 momentti asettaa vaalikausille nelivuotisen rytmin — ennenaikaisia eduskuntavaaleja koskevin poikkeuksin — mutta se ei säädä vaalikauden pituutta tarkoin neljäksi vuodeksi. Vaalipäivän siirrosta johtuva nykyisen eduskunnan toimikauden pidennys on siinä määrin vähäinen, ettei se ole valtiosääntöoikeudellisesti ongelmallinen.
Valtioneuvosto on vaalikauden 2003 ja 2007 ensimmäisillä valtiopäivillä antanut selonteon valtiontalouden kehyksistä vaalikaudelle. Eduskuntavaalien vaalipäivän siirtäminen merkitsee sitä, että vaalivuonna valtiontalouden kehysten ja valtion talousarvioesityksen valmisteluun käytettävissä oleva aika lyhenee merkittävästi, kun talousarvioesitys siihen liittyvine lakiehdotuksineen annetaan eduskunnalle heti syysistuntokauden alussa. Tiukentuva aikataulu edellyttänee nykyisten käytäntöjen tarkistamista eduskunnan ja valtioneuvoston yhteistyönä.
Vaalilain 127 §:ää ehdotetaan muutettavaksi siten, että presidentinvaalin ensimmäisen vaalin vaalipäivä siirretään viikolla eteenpäin tammikuun neljänneksi sunnuntaiksi. Vaalin ajankohdan siirtäminen ei vaikuta tasavallan presidentin toimikauden pituuteen, koska hän ryhtyy toimeensa perustuslain 55 §:n 1 momentin nojalla valitsemista seuraavan kuukauden ensimmäisenä päivänä. Jos presidentti valitaan ensimmäisessä vaalissa, niin vaalin tuloksen vahvistamisen ja toimikauden alkamisen välinen aika jää sangen lyhyeksi.
Edellä esitetyn perusteella perustuslakivaliokunta ehdottaa,
että lakiehdotus hyväksytään muuttamattomana.
Helsingissä 6 päivänä huhtikuuta 2010
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut
valiokuntaneuvos Timo Tuovinen