Nykyinen hallitus on linjannut ohjelmassaan hyväksyvänsä poliisin
                        resursseista tehdyn pidemmän aikavälin kokonaissuunnitelman,
                        jonka mukaan poliisipalvelut turvataan koko maassa. Ohjelmassaan
                        hallitus sitoutuu myös harmaan talouden kitkemiseen. Hallitusohjelmassa
                        visioidaan, että Suomi olisi Euroopan turvallisin maa,
                        ja todetaan, että hyvä turvallisuustilanne ja
                        vahva turvallisuuden tunne ovat tärkeä osa ihmisten
                        hyvinvointia ja kansallisesti tärkeä kilpailutekijä. Puhumme
                        siis yhteiskunnan kannalta keskeisistä kulmakivistä,
                        joiden tulisi olla kunnossa.
                     
                     
                     Käytännössä tilanne on toisenlainen.
                        Hallituksen toiminnan myötä poliisille laissa
                        säädettyjen tehtävien suorittaminen on
                        käynyt yhä mahdottomammaksi. Poliisin hallintorakenneuudistukseen
                        kuuluva liikkuvan poliisin (LP) lakkauttaminen ja poliisin arjen
                        resurssipula näkyvät varsinkin maaseudulla sekä suurten
                        kaupunkien ulkopuolella tieliikenteen valvonnan huolestuttavana
                        vähenemisenä. Käytännössä valvontaa
                        ei pystytä toteuttamaan nykyisillä resursseilla,
                        ja kiinnijäämisriskin puuttuminen saattaa osaltaan lisätä liikennesäännöistä piittaamattomuutta.
                     
                     
                     Poliisin määrärahakehitys on johtanut
                        poliisin resurssien vähenemiseen, vaikka Suomessa poliisien
                        määrä suhteessa väkilukuun on
                        maailman pienimpiä. Samanaikaisesti yksityinen turvallisuusala
                        kasvaa voimakkaasti. Julkisissa tiloissa toimivien vartijoiden ja
                        järjestyksenvalvojien määrä on
                        lisääntynyt räjähdysmäisesti.
                        Yksityisen turvallisuusalan toimijat käyttävät
                        kasvavassa määrin julkista valtaa ja vastaavat
                        niistä tehtävistä, joiden pitäisi
                        kuulua valtiolle. Varakkaat yksityistaloudet suojautuvat rikollisuudelta
                        monikansallisten turvallisuusalan yritysten tuottamilla hälytysjärjestelmillä.
                        Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden tuottaminen yksityistyy
                        ja kaupallistuu, mikä ei ole oikein — yleisestä järjestyksestä ja
                        turvallisuudesta huolehtiminen kuuluu valtion perustehtäviin.
                     
                     
                     Poliisin riittämättömien resurssien
                        vuoksi myös erilaiset lupahallintoon liittyvät
                        ja muutkin tehtävät vaarantuvat. Päivittäisrikosten
                        eli lievien omaisuus-, väkivalta- ja huumerikosten tutkinta
                        on käytännössä muuttunut tutkinnasta
                        rikosten kirjaamiseksi. Erilaiset poliisitoimen painotukset, kuten
                        viime vuosien panostus talousrikostutkintaan, käytännössä vievät
                        resursseja muusta rikostutkinnasta. Poliisin esitutkintavoimavarojen
                        välitön vahva lisäys onkin olennainen
                        edellytys esimerkiksi harmaan talouden torjunnassa. Hyvien tulosten
                        saavuttamiseksi tarvitaan konkreettisia panostuksia osaavaan henkilöstöön.
                        Yleisemmin tämä on edellytys sille, että syyteharkintaan
                        päätyvät jutut eivät raukeaisi esitutkinnan
                        puutteisiin tai jopa virheisiin.
                     
                     
                     Koska vähentyneet resurssit ovat vieneet myös
                        järjestystä valvovia partioita kentältä,
                        poliisin näkyvyys rajoittuu yhä enenevässä määrin hälytystehtävältä toiselle
                        ajamiseen. Ennalta estävään valvontaan
                        ei juuri aikaa liikene. Säästötoimena
                        on jouduttu vähentämään työtunteja
                        niiltä ajankohdilta, joista poliisimiehille joudutaan maksamaan
                        erilaisia haittakorvauksia, kuten ilta-, yö- ja pyhäpäiväkorvauksia.
                     
                     
                     Myös hallituksen ajaman hätäkeskusuudistuksen
                        vaikutukset ovat olleet haitallisia kansalaisille. Ennen Suomessa
                        oli 15 hätäkeskusta; nyt uudistuksen jälkeen
                        niitä on enää viisi. Palvelutaso sektorilla
                        on laskenut huomattavasti, ja muun muassa paikallistuntemus on monin
                        paikoin hävinnyt hätäkeskuksista kokonaan,
                        mikä on aiheuttanut haastavia tilanteita päivystäjille.
                        Myös työntekijöiden vähäisyys
                        aiheuttaa kiirettä. Uudistus, jonka piti tuoda parannuksia
                        järjestelmään, onkin heikentänyt
                        sitä. Ennen uudistusta hätäkeskuksilla
                        oli tarkat tiedot onnettomuuskohteesta, mutta nyt näin
                        ei ole, vaan pelastuslaitoksen tulee tarkistaa paikannustiedot itse.
                        Tämä hidastaa avun perille pääsemistä ja
                        voi pahimmassa tapauksessa maksaa ihmishenkiä.
                     
                     
                     Maamme nykyiseen yleiseen turvallisuustilanteeseen vaikuttavat
                        heikentävästi myös kansainvälinen
                        tilanne ja siihen liittyvät haasteet. Nämä vaikuttavat
                        vääjäämättömästi
                        myös suojelupoliisin (Supo) tehtäväkenttään.
                        Julkisuudessa esiintyneiden tietojen mukaan Suomestakin on lähtenyt
                        fanaattisia islamisteja Lähi-idän kriisipesäkkeisiin.
                        Kun nämä uskonkiihkoilijat aikanaan palaavat Suomeen,
                        on osa heistä radikalisoitunut. Tämä jos
                        mikä vaarantaa kansalaisten turvallisuudentunnetta. Supon
                        toimintaan sekä voimavaroihin tuleekin panostaa nykyistä enemmän,
                        jotta se pystyy vastaamaan kaikkiin tulevaisuuden haasteisiin.
                     
                     
                     Perussuomalaisten eduskuntaryhmä katsoo, että hallitus
                        järjestelmällisesti sivuuttaa ne poliittiset linjanvetonsa,
                        joihin se on aikaisemmin juhlallisesti sitoutunut. Hallitusohjelman
                        keskeisten tavoitteiden ja tehtyjen ratkaisujen välinen
                        ristiriita kertoo toiminnan epäjohdonmukaisuudesta. Hyvänä esimerkkinä voidaan
                        mainita viime budjettiriihessä poliisihallinnolle osoitetut,
                        poliisin tehtäviin suhteutettuna täysin riittämättömät
                        taloudelliset resurssit. Hallitukselta puuttuu yhteiskunnan ohjaamisessa
                        tarvittava ymmärrys, ja sen poliittinen sitoutuminen ja
                        tuki poliisin toiminnan turvaamiseksi on vajavaista. Kaikesta tästä seurauksena
                        on, että kansalaisten luottamus arjen turvallisuuteen ja
                        toimivuuteen murenee entisestään.
                     
                     
                   
                  
                  
                     
                     
                     Edellä olevan perusteella ja
                        ja Suomen perustuslain 43 §:ään
                        viitaten esitämme asianomaisen ministerin vastattavaksi
                        seuraavan välikysymyksen:
                     
                     
                     Mihin uusiin ja välittömiin arjen turvallisuutta
                        lisääviin sekä parantaviin toimenpiteisiin hallitus
                        ryhtyy,
                     
                     
                     miten hallitusohjelmaan kirjattujen tavoitteiden ja hallituksen
                        käytännön päätösten
                        välinen ristiriita on selitettävissä,
                     
                     
                     miten hallitus aikoo tässä kansainvälisessä tilanteessa
                        turvata suojelupoliisin toimintaa, jotta se pystyy vastaamaan ajan
                        haasteisiin,
                     
                     
                     miten hallituksen väite siitä, että liikkuvan
                        poliisin lakkauttaminen on tuonut kentälle lisäresursseja,
                        on käytännössä näkynyt,
                     
                     
                     miten poliisin vasteajat ovat kehittyneet syrjäseuduilla
                        hallintouudistuksen myötä — hallitushan
                        väittää, että hallintouudistus
                        on vahvistanut poliisiyksiköiden toimintakykyä,
                     
                     
                     miten hallitus on varautunut harjoittamansa kriminaalipolitiikan
                        seurauksiin, kun rikostutkinta on muuttumassa pitkälti
                        rikosten kirjaamiseksi ja
                     
                     
                     miten hallitus korjaa tekemänsä virheet
                        hätäkeskusuudistuksessa, jonka piti tuoda parannusta
                        kansalaisten palvelutasoon?