Perustelut
         
         Hallitusohjelman toteuttaminen
         
         Saadun selvityksen mukaan vuoden 2005 aikana seurattiin yhteiskunnan
            elintärkeiden toimintojen turvaamisesta vuonna 2003 annetun
            valtioneuvoston periaatepäätöksen ja
            siihen liittyvän strategian toimeenpanoa, toteutettiin
            strategian käynnistymisen arviointi ja valmisteltiin sen päivittämistä.
            Kansallisessa varautumisessa lisättiin poikkihallinnollista
            yhteistyötä mm. perustamalla biouhkien sekä kemiallisten
            uhkien torjuntaan keskittyvät osaamiskeskukset. Puolustusvaliokunta
            pitää tärkeänä, että nämä keskukset
            saavuttavat täyden toimintakyvyn mahdollisimman nopeasti
            ja pystyvät palvelemaan tarvittaessa koko valtionhallintoa
            erityisesti kriisitilanteissa.
         
         
         Unionimaiden keskinäisen puolustusmateriaaliyhteistyön
            osalta puolustusvaliokunta pitää välttämättömänä,
            että materiaalihankintojen unionilaajuiseen kilpailuttamiseen
            tähtäävään ns. käytännesääntöjärjestelyyn
            osallistuvat kaikki keskeiset materiaalituottajamaat (PuVL 9/2005
               vp — E 92/2005 vp).
            Sinänsä valiokunta pitää tervetulleena
            askeleena sitä, että materiaalihankintoja kilpailutetaan
            jatkossa vapaaehtoisuuden pohjalta unionialueella; tämä tarjoaa myös
            suomalaiselle puolustusmateriaaliteollisuudelle uusia markkinoita. 
         
         
         Puolustuspolitiikka ja hallinto
         
         Puolustusvaliokunta toteaa, että Suomen ja lähialueiden
            vakaus on vahvistunut Euroopan unionin ja Naton laajentumisen sekä EU-integraation
            syventymisen kautta. Samalla kansainvälinen tilanne on
            yleisesti ja myös Suomen kannalta entistä haasteellisempi.
            Suomen turvallisuuteen vaikuttavat yhä enenevässä määrin
            paitsi sotilaallinen, myös taloudellinen ja poliittinen kehitys
            globaalisti.
         
         
         EU on ollut Suomen 1995 toteutuneesta jäsenyydestä lähtien
            maallemme tärkein kansainvälinen viitekehys. 
            Euroopan unionissa tehdyillä päätöksillä on
            turvallisuus- ja puolustuspolitiikan alalla merkittävä vaikutus
            päätettäessä Suomen osallistumisesta
            sotilaalliseen kriisinhallintaan. Kertomusvuonna keskeisiä EU:n
            turvallisuus- ja puolustuspolitiikkaa koskevia hankkeita olivat
            Euroopan puolustusviraston toiminnan käynnistäminen
            sekä unionin taisteluosastojen kehittäminen. Puolustusvaliokunta
            pitää hyvänä, että Suomi
            on ollut mukana molemmissa hankkeissa vahvalla panoksella. Aktiivinen osallistuminen
            EU:n sotilaallisen kriisinhallintakyvyn kehittämiseen on
            saanut paljon positiivista julkisuutta muilta unionimailta ja on
            tätä kautta vahvistanut myös Suomen asemaa
            unionissa turvallisuutta tuottavana maana. EU-yhteistyön lisäksi
            Suomi on jatkanut osallistumistaan Nato-johtoisiin operaatioihin
            Kosovossa ja Afganistanissa. Puolustusvaliokunta pitää hyvänä,
            että Suomi osallistuu tasapainoisesti eri järjestöjen toimeenpanemiin
            operaatioihin, Yhdistyneitä Kansakuntia voidaan tukea erityisesti
            EU:n taisteluosastojen kautta.
         
         
         Uusien uhkakuvien myötä puolustusvoimien sotilaallisia
            suorituskykyjä on kyettävä käyttämään
            myös muiden viranomaisten tukena ei-sotilaallisten uhkien
            ennaltaehkäisyssä ja torjunnassa sekä seurausten
            jälkihoidossa kotimaassa tai tarvittaessa rajojen ulkopuolella.
            Puolustusvaliokunta näkee tärkeänä,
            että puolustushallinto pystyy uusien uhkien torjunnassa
            tiiviiseen yhteistoimintaan eri viranomaistahojen kesken hallinnon
            eri tasoilla.
         
         
         Puolustushallinnon kehittämistä jatkettiin valtioneuvoston
            vuoden 2004 turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selonteon pohjalta.
            Selonteko sisälsi linjaukset puolustusvoimien johtamis- ja
            hallintojärjestelmän uudistamiseksi ja rakennemuutoksen
            toteuttamiseksi sekä tukitoimintojen rationalisoinnille
            tilaaja-tuottajamallin mukaisesti. Puolustusministeriö on
            tehnyt ensimmäiset päätökset
            toimintojen uudelleen järjestämiseksi, ja puolustusvoimissa
            on alettu toteuttaa näitä linjauksia.
         
         
         Sotilaallinen maanpuolustus
         
         Saadun selvityksen mukaan puolustusvoimien kehittämisohjelmat
            etenivät vuonna 2005 lähes suunnitellusti. Puolustusvoimien
            integroiduille tiedustelu-, valvonta- ja johtamisjärjestelmille on
            saatu luoduksi toiminta-arkkitehtuuri. Puolustushaarat jatkoivat
            isku- ja suorituskykyä parantavia hankkeitaan. Puolustusvoimien
            kansainvälisen yhteistoimintakyvyn kehittämistä jatkettiin.
         
         
         Merialueella pinta- ja vedenalaisella tasolla saavutettiin tavoitetaso.
            Lokakuun alusta 2005 siirryttiin rakennemuutokseen liittyen keskitettyyn
            valvontaan, mikä valiokunnan saaman selvityksen mukaan
            on tilapäisesti laskenut optisen valvonnan tasoa. Merivalvonnan
            tavoitetaso saavutetaan vuoden 2006 kesän aikana. Ilmavalvonnan
            ajallinen ja alueellinen kattavuus oli hyväksyttävällä tasolla.
            Puolustusvaliokunta toteaa, että uskottavan puolustuskyvyn
            säilyttämisen näkökulmasta ajallisesti
            ja alueellisesti mahdollisimman kattava ilma- ja merivalvonta on puolustusvoimien
            keskeisiä tehtäviä, eikä tasokkaasta
            valvonnasta tule näin ollen tinkiä jatkossakaan.
         
         
         Kertausharjoituksissa koulutettiin noin 30 500 reserviläistä (vuonna
            2004 noin 37 700), ja kertausharjoitusvuorokausia kertyi
            noin 154 000 (vuonna 2004 noin 185 000). Puolustusvoimien
            vapaaehtoisissa kertausharjoituksissa koulutettiin lisäksi
            lähes 10 000 reserviläistä. Puolustusvaliokunta
            pitää erittäin huolestuttavana sitä,
            että vuonna 2006 — samoin kuin vuonna 2007 — reserviläisiä on
            arvioitu voitavan kouluttaa vain noin 5 000 henkeä,
            ja viittaa tässä yhteydessä hallituksen
            vuoden 2006 talousarviota koskevaan lausuntoonsa (PuVL
               7/2005 vp — HE 119/2005
               vp). Puolustusvaliokunta toteaa, että vähintään
            30 000 reserviläisen vuosittainen koulutus on
            kestävä taso, jolla voidaan turvata uskottavan
            puolustuskyvyn ylläpitäminen.
         
         
         Puolustusvoimien päällystön koulutusuudistus
            (HE 18/2001 vp)
         
         
         Eduskunta edellytti 15.5.2001, että hallitus antaa
            puolustusvaliokunnalle selvityksen päällystön
            koulutusuudistuksen toteutumisesta ja erityisesti sen vaikutuksesta
            pätevän henkilöstön saatavuuteen
            siinä vaiheessa, kun uudesta järjestelmästä on
            saatu riittävästi kokemuksia.
         
         
         Puolustusvaliokunta on käsitellyt lausumaa vuosien
            2002, 2003 ja 2004 toimenpidekertomuksia koskeneissa lausunnoissaan
            (PuVL 1/2003 vp, PuVL 2/2004
               vp, PuVL 6/2005 vp). Puolustusvaliokunta
            katsoo, että nyt käsittelyssä olevan
            toimenpidekertomuksen selostus päällystön
            koulutusuudistuksesta on asianmukainen. Tämä ja
            aiemmin asiasta saadut selvitykset mahdollistavat lausuman poistamisen.
         
         
         Turvallisuus- ja puolustuspoliittinen selonteko (VNS 6/2004
            vp — EK 35/2004 vp)
         
         
         Eduskunta edellytti 21.12.2004, että puolustusvoimat
            toimii selonteossa määriteltyjen henkilöstön
            vähentämis- ja uudelleenkohdentamistavoitteiden
            toteuttamisessa hyvän työnantajan tavoin pitäen
            lähtökohtana irtisanomisten välttämistä ja
            minimoiden toimenpiteistä aiheutuvat haitat ja että selonteossa
            yksilöimättömät puolustusvoimien
            rationalisointitoimenpiteet tuodaan eduskunnan asianomaisten valiokuntien
            arviotavaksi, kun niistä on konkreettisia esityksiä.
         
         
         Puolustusvaliokunta toteaa, että lausuma on syytä säilyttää,
            ja viittaa tässä yhteydessä myös Puolustusvoimien
            Materiaalilaitoksen uudelleenorganisoinnista antamaansa lausuntoon (PuVL 3/2006
               vp — MINS 4/2006 vp).
         
         
         Eduskunta edellytti 21.12.2004 myös, että valtioneuvosto
            ryhtyy toimiin erityisen suomalaisen puolustusteollisuuden tulevaisuutta
            turvaavan strategian linjaamiseksi ja että valtioneuvosto
            sisällyttää seuraavaan turvallisuus-
            ja puolustuspoliittiseen selontekoon erillisen osion tästä asiasta.
         
         
         Puolustusvaliokunta toteaa, että tämän
            lausuman merkitys on vain korostunut Euroopan puolustusviraston
            perustamisen jälkeen ja että se on syytä säilyttää.
         
         
         Puolustusvoimien toiminta työnantajana (HE 199/2005
            vp — EV 201/2005 vp)
         
         
         Eduskunta edellytti 12.12.2005, että puolustusvoimat
            toimii jatkossakin hyvän työnantajan tavoin ja
            suhtautuu palvelussuhteen jatkoa koskeviin pyyntöihin lähtökohtaisesti
            myönteisesti painottaen erityisesti alle 60 prosentin eläkekertymän
            merkitystä jatkoaikaa harkittaessa.
         
         
         Puolustusvaliokunta toteaa, että tämä lausuma
            on säilytettävä.