Perustelut
         
         Sivistysvaliokunta käsittelee tässä lausunnossa koulutuksen
            mitoitusta, yrittäjyyskasvatusta ja taiteilijoiden sosiaaliturvaa,
            verotusta ja työllisyyttä selvittäneen
            työryhmän (TAISTO II) esittämien ehdotusten
            toteutumista.
         
         
         Koulutustarpeen ennakointi ja koulutuksen mitoitus
         
         Koulutus- ja osaamistarpeiden ennakoinnilla pyritään
            tuottamaan tietoa siitä, millaista osaamista työelämä tulevaisuudessa
            tarvitsee ja miten tähän tarpeeseen voidaan koulutuksen
            avulla vastata. Tavoitteena on, että työmarkkinoilla
            olisi saatavilla riittävästi oikeanlaista osaamista. Koulutustarpeiden
            määrällistä ennakointia kehitetään
            laajana yhteistyönä viranomaisten, alueellisten
            organisaatioiden ja koulutuksen järjestäjien
            kesken. Valtioneuvoston ennakointiverkosto muun muassa koordinoi
            ennakointia ja kehittää ennakointitaitoja sekä parantaa
            eri toimijoiden välistä yhteistyötä.
         
         
         Valtioneuvosto hyväksyi 4.12.2003 koulutuksen ja tutkimuksen
            kehittämissuunnitelman vuosille 2003—2008 ja päätti
            siinä yhteydessä vuoden 2008 koulutustarjonnan
            tavoitteista sektoreittain ja koulutusaloittain sekä kieliryhmittäin.
            Samalla valtioneuvosto päätti, että asetettuja
            koulutustarjonnan tavoitteita arvioidaan vuosien 2004—2005
            yhteiskunta-, talous- ja työvoimakehityksen perusteella
            ja tavoitteita tarkistetaan tarvittaessa kehittämissuunnitelmaa
            muuttamalla. Tässä keskeisenä lähtökohtana
            oli työministeriön asettaman Työvoima
            2025 -projektin väliarviointi. Tehtyjen uusien laskelmien mukaan
            laskennallinen aloittajatarve on aikaisempaa pienempi erityisesti
            luonnonvara-alan ja tekniikan sekä liikenteen ammatillisessa
            peruskoulutuksessa ja aikaisempaa suurempi erityisesti hallinnon
            ja kaupan yliopistokoulutuksessa, sosiaali- ja terveysalan peruskoulutuksessa
            ja kaikilla sektoreilla humanistisella ja opetusalalla. Tarkastelussa
            kuitenkin arvioitiin, että viime vuosien työvoimakehityksen
            ennustettavuuteen pitkällä aikavälillä sisältyy
            monia epävarmuustekijöitä, joita olisi
            tarpeen huolellisemmin selvittää valmisteltaessa
            koulutustarjonnan tavoitteita vuodelle 2012. Tällaisia
            ovat muun muassa julkisen sektorin tuottavuustavoitteet ja niihin liittyvät
            henkilöstövaikutukset sekä valmisteilla oleva
            kunta- ja palvelurakenteen uudistus. Arvioinnin johtopäätöksenä oli,
            ettei sen perusteella ole aihetta kehittämissuunnitelmassa
            asetettujen vuoden 2008 aloittajatavoitteiden muuttamiseen.
         
         
         Koulutus ja osaaminen ovat oleellisia tekijöitä tuottavuuden
            ja talouden kehityksessä ja siten koko yhteiskunnan kyvyssä tuottaa
            hyvinvoinnin edellytykset. Kilpailukyvyn ylläpitäminen, kansainvälistyminen,
            vapaa-ajan lisääntyminen ja erityisesti väestön
            ikääntyminen ovat koulutustarpeisiin merkittävästi
            vaikuttavia tekijöitä, ja niiden vaikutuksia tulee
            arvioida koulutustarpeiden kannalta. Koulutuksen tulee antaa opiskelijoille
            ns. substanssitietojen ja taitojen lisäksi valmiuksia vieraiden
            kielten ja kulttuurien  ymmärtämiseen ja monimutkaistuvien
            kokonaisuuksien sekä vuorovaikutustilanteiden hallitsemiseen.
            Kansainvälisillä koulutusohjelmilla puolestaan
            tuetaan myös ulkomaisen työvoiman hankintaa Suomeen.
         
         
         Valiokunta pyysi koulutuksen mitoitusta käsitellessään
            lausunnot kaikilta maakuntien liitoilta. Selkeää on,
            että maakuntien kilpailukyvyn perusta on vahvassa osaamisessa.
            Vaikeaksi koulutustarpeen ennakoinnin ja mitoituksen tekee se, että Suomen
            väestö- ja työpaikkarakenteiden ja niiden
            kehityksen vuoksi tarpeet eri maakunnissa ovat hyvinkin erilaisia.
            Lausunnoissa nähtiin muun muassa, että opetusministeriön
            kaavailut aloituspaikkojen siirtämiseksi painotetusti väestökatomaakuntiin
            niiden koulutustarjontaa monipuolistamaan johtavat kasvumaakuntien
            kohdalla kestämättömään
            tilanteeseen. Aloituspaikkojen vaje etenkin ammatillisessa koulutuksessa
            pahenisi entisestään ja yhä useampi nuori
            jättäytyisi kokonaan vaille koulutusta.  Toisaalta
            niin sanotuissa väestökatomaakunnissa on välttämätöntä järjestää tiettyjen
            alojen koulutusta, jotta näiden alojen työvoiman saanti
            voidaan turvata. Esimerkiksi opettajankoulutusta on välttämätöntä järjestää näillä
            alueilla,
            jotta opettajien rekrytointi ylipäänsä onnistuu.
         
         
         Valiokunta yhtyy joissain lausunnoissa esitettyyn siitä,
            että koulutuksen mitoituksessa korostuu jatkossa alueellisten
            tarkastelujen merkitys. Kasvava vaihtuvuus työelämässä ja
            merkittävät rakenteelliset muutokset kohdentavat
            ennakoinnin ja koulutuksen määrällisen
            mitoituksen entistä vahvemmin alueille. Koulutustarjonnan osuvuus
            on selkeä alueellinen kilpailukykytekijä. 
         
         
         Valiokunnan saaman selvityksen mukaan yhteistyö eri
            osapuolten kesken koulutustarpeen kartoittamiseksi onnistuu joillain
            alueilla hyvin. Yleiseksi käsitykseksi kuitenkin valiokunnalle asiantuntijakuulemisesta
            jäi, että yhteistyötä pitää vielä kaiken
            kaikkiaan lisätä, tiivistää ja
            syventää. Maakunnan ja aluetalouden kehityksen kannalta
            eri tahojen vuoropuhelussa eivät riittävän
            syvällisesti ole tulleet huomioiduiksi maakuntien erilaiset
            kasvukehitykset, toimialarakenteet ja niiden muutokset tai maakunnalliset tavoiteasetannat.
            Opetusministeriön ja valtakunnallisen päätöksenteon
            tehtävänä puolestaan on yhteensovittaa
            ikärakenteesta ja valtakunnallisista tekijöistä johtuvat
            koulutustarpeet ja niiden mitoitus. Koulutustarjonnan määrällisen
            mitoituksen tulisi olla myös joustavaa niin, että voitaisiin
            turvata koulutusmahdollisuudet muuttuvissa tilanteissa. Nykyisessä,
            varsin hajanaisessa koulutuksen ylläpitäjäverkossa
            muutosten aikaansaaminen on kovin hankalaa. Kyseessä ei saa
            olla yksittäisen koulutuksenjärjestäjän
            oma edunvalvonta, vaan ennakoinnissa on välttämätöntä tarkastella
            koko alueen kehittämistä kaikkien tahojen, kuten
            koulutusosaajien, työelämän edustajien
            ja julkisen sektorin yhteistyönä.
         
         
         Valiokunnan huomiota on kiinnitetty myös siihen, että nuorten
            toisen asteen koulutuksen mitoituksessa tulisi ottaa huomioon sekä ammatillinen
            että lukiokoulutus. Etenkin koulutuspalvelujen monipuolisuuden
            turvaamiseksi yhteistyömahdollisuuksia tulee edelleenkin
            tehostaa ja lisätä. Merkittävää tässäkin
            on alueen koulutustarpeet. Näyttötutkintoon valmistavan
            koulutuksen osuutta tulee nostaa, ja oppisopimuskoulutus on myös
            nuorisoasteella osalle nuoria sopivaa koulutusta. Vaikka tietyillä alueilla
            nuorisoasteen koulutustarve vähenee, niin aikuiskoulutustarve
            kasvaa työelämän uudelleenkoulutus- ja täydennyskoulutustarpeiden
            vuoksi.
         
         
         Valiokunnalle on myös esitetty, että yliopistokoulutuksen
            mitoituksen perusteena ei tulisi tarkastella aloittajamääriä suhteutettuna
            niin sanottuun korkeakoulutusalueen omaan nuorisoikäluokkaan.
            Nykyinen opetusministeriön tapa tarkastella yliopistojen
            aloituspaikkoja korkeakoulualueisiin suhteutettuna saattaa antaa
            vääristetyn kuvan koulutustarjonnasta ja alueen nuorten
            mahdollisuudesta päästä yliopistokoulutukseen,
            sillä koulutustarjonta ja hakeutuminen ovat valtakunnallisia.
         
         
         Valiokunnalle on myös esitetty, että koulutuksen
            ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmaan 2007—2012
            tulisi ottaa  mukaan maakunnalliset koulutuksen sektori- ja koulutusalakohtaiset aloittajapaikkatavoitteet.
            Alueellisten tavoitteiden mukaanottoa pidetään
            perusteltuna muun muassa siksi, että näin oppilaitokset
            voivat tehokkaammin suunnitella koulutustaan ja aloittajatavoitteet
            ovat oppilasmäärien perusteella toimintaansa suunnitteleville
            oppilaitoksille tehokas signaali koulutuksen suuntaamiseksi.
         
         
         Yrittäjyyskasvatus
         
         Hallitusohjelman mukaan yrittäjyyttä edistetään koulutuksen
            eri asteilla, yrittäjyyden houkuttelevuutta uravaihtoehtona
            lisätään, pk-yritysten tarpeet otetaan
            huomioon koulutuspolitiikan hankkeissa, yrittäjyyskoulutuksessa
            ja neuvonnassa kiinnitetään erityistä huomiota
            ensimmäisiä työntekijöitä palkkaavien
            yrittäjien tukemiseen ja yrittäjien oppisopimuskoulutusmahdollisuuksia
            parannetaan. Yrittäjyyden politiikkaohjelma koostuu viidestä osa-alueesta.
            Ne ovat yrittäjyyskasvatus ja yritysneuvonta, yritysten perustaminen,
            kasvu ja kansainvälistyminen, yritystoimintaan vaikuttavat
            verot ja maksut, alueiden yrittäjyys sekä yrittäjiä koskevat
            säädökset ja markkinoiden toiminta.
         
         
         Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelman 2003—2008
            mukaan hyvinvointiyhteiskunnan palvelutason säilyttäminen
            edellyttää uutta yrittäjyyttä.
            Koko koulutusjärjestelmän läpäisevä yrittäjyyskasvatus
            ja yrittäjyydelle myönteinen asenne luovat pohjaa
            yrittäjyydelle. Yrittäjyyttä tuetaan
            vahvistamalla koulutuksen ja työelämän
            vuorovaikutusta, parantamalla opettajien ja opinto-ohjaajien tietoja
            yrittäjyydestä sekä kehittämällä opetussisältöjä ja
            -menetelmiä kaikissa koulutuksissa.
         
         
         Opetusministeriön tavoitteena on valtakunnallisesti
            ja alueellisesti myönteisen yrittäjyyskulttuurin
            ja asenneilmapiirin kehittäminen, sisäisen ja
            ulkoisen yrittäjyyden edistäminen sekä toimivien
            yrittäjien ja heidän yritystensä kehittäminen
            ja sukupolvenvaihdosten tukeminen.
         
         
         Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on tullut selkeästi
            esille, että kouluissa yrittäjyys ja yrittäjyyskasvatus
            ymmärretään yleisesti vielä  niin
            sanottuna ulkoisena yrittäjyytenä eikä sitä koeta
            laajemmin aktiivisena toimintatapana koulutuksessa tai omien vahvuuksien
            löytämisenä ja hyödyntämisenä,
            mikä vastaisi tiiviimmin tulevaisuuden työpaikkojen
            työntekijänä sekä mahdollisesti
            yrittäjänä toimimisen haasteisiin eli kehittäisi
            sisäistä yrittäjyyttä.
         
         
         Yrittäjyyskasvatusta voidaan toteuttaa jo päivähoidosta
            alkaen muun muassa omatoimisuutta ja vastuunottamista sekä itseohjautuvuutta
            korostaen. Tämä liittyy kaikkeen koulutukseen
            esi- ja perusopetuksesta ammattikorkeakouluun ja yliopistoon saakka.
            Tärkeää on yrittäjyyskasvatuksen
            opintojen sisältyminen opettajien peruskoulutukseen sekä opettajien
            jatkuva täydennyskoulutus ja tietojen ajantasaistaminen.
         
         
         Suomen Kuntaliitto on koordinoinut kansallista Yrittäjyys
            ja kunnat -yrittäjyyskasvatushanketta (2000—2006),
            joka  päättyy kuluvan vuoden lopussa. Hankkeen
            aikana on kehitetty ja vahvistettu eri tavoin muun muassa opetussuunnitelmien
            perusteiden yrittäjyysaihekokonaisuutta osana koulutyön
            arkea, kouluyritysyhteistyön kehittämistä sekä yrittäjyys-käsitteen
            avaamista ja sitä tukevien toimintatapojen konkretisoimista
            koulutuksessa. Juuri valmistuneessa hankkeen arvioinnissa (kesäkuu
            2006) kansallisen tason yrittäjyyttä tukevia toimenpiteitä arvioitiin
            yleisesti ottaen melko hyviksi. Opetussuunnitelmien perusteiden
            uudistus, yrittäjyyskasvatuksen täydennyskoulutus,
            materiaalit sekä erilaiset hankkeet ja projektit tukevat
            parhaimmillaan melko hyvin opettajien työtä. Yrittäjyyden
            politiikkaohjelman merkitystä käytännön työhön
            arvioitiin kohtalaiseksi. Kansallisen tason keskustelun lisääntyminen
            yrittäjyydestä sekä yleisen ilmapiirin
            muutos ovat edistäneet keskustelua myös koulutuksen
            kentässä.
         
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että kyselyn
            mukaan opettajan työ on laajentunut oppilasta kannustavaan
            ja itsenäisen työn tekemisen suuntaan, mikä on
            johtanut kasvavaan kiinnostukseen ja asenteiden muutokseen yrittäjyyttä kohtaan.
            Kyselyn mukaan kunnan johdon asennetta arvioitiin edelleen jonkin
            verran kielteisenä, mikä on haasteena jatkossa.
         
         
         Valiokunta pitää tärkeänä vahvistaa
            opetusalalla työskentelevien työ- ja elinkeinoelämän tuntemusta
            jatkossa yhä vahvemmin. Tämä edellyttää,
            että päättäjät ja muut
            vaikuttajat niin paikallisella kuin kansallisella tasolla tukevat
            yrittäjyyden edistämistä ruohonjuuritasolla
            tehtävässä työssä.
            Tässä koulutuksen ja elinkeinoelämän
            välisen yhteistyön tiivistäminen ja verkostoituminen
            nousevat keskeiseen asemaan. Yrittäjyyskasvatus ja yrittäjyysoppiminen
            tulee ymmärtää laajempana kokonaisuutena
            ja osana koulutuksen arkea sekä toimintatapana, joka tukee
            yhteiskunnan tulevaisuuden haasteisiin vastaamista.
         
         
         Taiteilijoiden sosiaaliturvaa, verotusta ja työllisyyttä selvittäneen
            työryhmän (TAISTO II) esittämien ehdotusten
            toteutuminen
         
         
         Taiteilijoiden sosiaalista ja taloudellista asemaa on viimeisten
            10 vuoden aikana selvittänyt kolme työryhmää.
            Nämä ns. TAISTO-toimikunnat ovat selvittäneet
            ja tehneet lukuisia ehdotuksia, jotka liittyvät taiteilijoiden
            sosiaalisen ja taloudellisen aseman parantamiseen ja muun muassa sosiaaliturvaan
            ja verotukseen liittyvien kysymysten ratkaisemiseen. Ehdotuksia
            on yleisesti pidetty hyvinä, mutta pääasiassa
            rahoituksen niukkuuden vuoksi ehdotukset eivät ole tyydyttävästi
            edenneet. Valmisteluja on hankaloittanut valiokunnan saaman tiedon
            mukaan myös se, että monen ehdotuksen osalta tarvitaan
            hallinnonalojen välistä yhteistyötä.
            Osa ehdotuksista on sellaisia, joiden suhteen ei hallinnonalojen välillä löytynyt
            yhteisymmärrystä esimerkiksi vastuutahosta tai
            rahoittajasta.
         
         
         TAISTO II -toimikunta pyrki löytämään
            ratkaisumalleja, jotka olisivat yhteisiä useille taiteenaloille.
            Sen vuoksi ehdotukset koskivat pääasiassa viranomaiskäytäntöihin
            liittyvää ohjeistusta sekä lainsäädännön
            tai sen soveltamisen muutoksia. Korostuneesti nousivat esille taiteilijoiden
            työllisyyskysymykset, yrittäjyyteen liittyvät
            kysymykset sekä eläke- ja työttömyysturva.
            Yksi keskeinen asia TAISTO II -toimikunnan työssä oli
            apurahan ja sosiaaliturvan suhde. Tämän johdosta
            sosiaali- ja terveysministeriö asetti vuonna 2003 apurahalla
            työskentelevien sosiaaliturvaa selvittävän
            työryhmän. Asia on vihdoin edennyt niin, että valiokunnan
            saaman selvityksen mukaan hallituksen esitys annetaan eduskunnalle
            siten, että lainsäädäntö voisi
            tulla voimaan vuoden 2007 alusta. 
         
         
         Valiokunta kiirehtii toimenpiteitä taiteilijoiden työoikeudellisen
            aseman selkeyttämiseksi sekä työllistymisedellytyksiä ja
            sosiaaliturvaa parantaviksi toimenpiteiksi niin, että ratkaisuilla
            voidaan luoda taiteilijoille tasavertainen asema muihin ammattiryhmiin
            verrattuna ja niin, että eri taiteentekijöiden
            työn erityispiirteet huomioidaan. Apurahan saajien eläketurvaa
            koskeviin ehdotuksiin valiokunta ottaa yksityiskohtaisesti kantaa
            syysistuntokaudella 2006 asianomaisen hallituksen esityksen käsittelyn
            yhteydessä.
         
         
         Eduskunnan lausumat
         
         Saamansa selvityksen perusteella valiokunta katsoo, että seuraavien
            lausumien johdosta suoritetut, kertomuksessa selostetut toimenpiteet ovat
            riittäviä tai lausumat muutoin ovat käyneet tarpeettomiksi:
         
         
         
            - 
               Tutkintojen tunnustaminen, HE 248/1996 vp (s. 168)
            
- 
               Vaikeasti kehitysvammaisten opetus, HE 159/1996
               vp, 2. lausuma (s. 181)
            
- 
               Uusi koululainsäädäntö,
               HE 86/1997 vp, 2., 4., 5. ja 7. lausuma, (s. 181—182)
            
- 
               Kunta- ja koulutason arviointityön tehostaminen,
                  Koulutuksen arviointineuvosto, ruotsinkielinen toiminta, HE
               135/2002 vp, 2. lausuma, (s. 190)
            
- 
               Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminta, HE
               57/2003 vp, (s. 193)
            
- 
               Yliopistolain uudistaminen, HE 10/2004 vp,
               kaikki lausumat, (s. 194)
            
- 
               Koulumatkatuki, HE 97/2004 vp, (s. 195).