Perustelut
Yleistä
Sivistysvaliokunta ottaa tässä lausunnossa
kantaa eräisiin opetus- ja kulttuuriministeriön
hallinnonalan keskeisiin toimintoihin ja niiden rahoitukseen talousarvioehdotuksessa.
Valiokunta toteaa, että hallinnonalan menoista suuri osa määräytyy
asianomaista toimintaa koskevan lainsäädännön
mukaisesti. Valiokunnassa on käsiteltävänä useita
talousarvioon liittyviä opetus- ja kulttuuritoimen kannalta
tärkeitä hallituksen esityksiä, joihin
valiokunta ottaa yksityiskohtaisesti kantaa niitä koskevissa
mietinnöissään ja lausunnoissaan. Keskeisiä ovat
mm. kouluhyvinvoinnin parantamista koskevat esitykset koulujen
työrauhasta (HE 66/2013 vp) sekä oppilas-
ja opiskelijahuollosta (HE 67/2013 vp).
Hallituksen esityksen mukaan opetus- ja kulttuuriministeriön
hallinnonalan määrärahat vuodelle 2014
ovat n. 6,6 miljardia euroa. Opetus- ja kulttuuriministeriön
hallinnonalan määrärahatasoa alentavat
hallitusohjelmassa ja kehyspäätöksissä sovitut
säästöt, jotka kohdistuvat mm. ammatilliseen
peruskoulutuksen, oppisopimuskoulutukseen, ammatilliseen lisäkoulutukseen,
ammattikorkeakoulujen rahoitukseen, lukioon, oppilaitosten perustamiskustannusten
valtion rahoitukseen ja vapaan sivistystyön rahoitukseen sekä teattereiden,
orkestereiden ja museoiden rahoitukseen. Vuonna 2014 nämä säästöt
lisääntyvät 62 milj. euroa edellisvuodesta.
Valiokunta viittaa lausuntoonsa SiVL 5/2010 vp — MINS
1/2010 vp (Opettajien lomautusten vaikutukset perusopetukseen
ja toisen asteen koulutukseen), jossa valiokunta korosti, että rehtoreiden
ja opettajien lomauttaminen ja sijaiskiellot ovat koulutuksen laadun
kannalta aina kielteisiä toimenpiteitä. Lomautukset
johtavat myös varsinaista lomautusaikaa huomattavasti pidempiaikaisiin
häiriöihin koulutyössä, vaikkei
lainsäädännön miniminormeja
katsottaisi rikottavankaan. Erityisesti se vaikuttaa niiden oppilaiden
ja opiskelijoiden opiskeluun, jotka tarvitsevat keskimääräistä enemmän
ohjausta ja muuta huomiota.
Valiokunnan mielestä talousarvioon on voitu ottaa myös
monia myönteisiä asioita, vaikka valtiontalouden
tilanne on tiukka. Erinomaisia ovat ns. yliopistoindeksin täysimääräinen
toteutus ja pitkään tavoitteena olleen opintorahan
indeksisidonnaisuuden toteutus. Ensi vuonna jatketaan ammatillisen
koulutuksen, lukiokoulutuksen ja korkeakoulutuksen järjestäjä-
ja oppilaitosverkon kehittämistä. Laaja ja tärkeä hanke
on jatkaa nuorisotakuun toteutusta. Ammatillisen peruskoulutuksen
tarjonta mitoitetaan siten, että koko peruskoulun päättävälle
ikäluokalle voidaan tarjota mahdollisuus lukio- tai ammatillisiin
opintoihin. Ammatillisen peruskoulutuksen paikkoja varataan riittävästi
myös koulutuksesta toiseen siirtyville ja ammatillista
tutkintoa vailla oleville.
Valiokunta yhtyy hallituksen esittämään
siitä, että korkea sivistystaso, toimivat päivähoitopalvelut
sekä laadukas ja maksuton koulutus ovat suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan
perusta. Hallituksen esityksessä varhaiskasvatuksen ja
yleissivistävän koulutuksen lähtökohtana on
kasvatuksen ja koulutuksen tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden takaaminen
ja vahvistaminen kaikille koko maan kattavasti ja laadukkaan päivähoidon
turvaaminen. Valiokunta pitää tärkeänä,
että perusopetuksen laadun turvaamiseksi myös
taloudellisesti kireänä aikana perusopetuksen
ryhmäkokojen pienentämiseen varataan myös
ensi vuodelle 60 miljoonan euron määräraha.
Valiokunta pitää myönteisenä,
että oppimisympäristöjen kehittämiseen
ja tieto- ja viestintätekniikan hyödyntämisen
edistämiseen esi- ja perusopetuksessa ja lukioissa sekä ylioppilastutkinnon
sähköistämiseen varataan yhteensä noin 8,3
miljoonaa euroa.
Hallituksen esityksen mukaan lukiokoulutuksen rahoitusperusteiden
uudistamisella turvataan lukiokoulutuksen laatu ja saavutettavuus ikäluokkien
pienentyessä. Valiokunta uudistaa viime keväänä kehyspäätöksen
yhteydessä
(SiVL 9/2013 vp — VNS
3/2013 vp, VNS 4/2013 vp) lausumansa siitä,
että lukiokoulutuksen tilanne tulevina vuosina on huolestuttava etenkin,
kun lukion valtionosuuden yksikköhinta on jo niin matala,
että lukiokoulutuksen saatavuus ja laatu voivat vaarantua.
Hallituksen esityksen mukaan lukiokoulutuksen keskimääräinen
yksikköhinta alenee 4,18 prosentilla. Valiokunta on myös
useassa kannanotossaan todennut, että lukiota tulee voida
käydä kotona asuen.
Valiokunta on huolestunut siitä, että ammattikorkeakouluihin
kohdistetut säästöt ovat muodostuneet
ammattikorkeakouluille raskaaksi. Osa niiden rahoituksen leikkauksista
toteutetaan opiskelijamääriä vähentämällä.
Yhtenä syynä opiskelijamäärien
vähentämiseen on ikäluokkien pienentyminen.
Ammattikorkeakoulut ovat vähentäneet koulutustarjontaansa
2 030 aloituspaikalla vuodesta 2013 alkaen, mikä tarkoittaa noin
8 prosentin leikkausta aloituspaikkoihin. Esitetyt leikkaukset kohdistuvat
ammattikorkeakouluihin erityisen vaikeasti siksi, että keväällä 2012
päätetty aloituspaikkojen leikkaus ei vuonna 2014
ehdi toteutua kokonaislaajuudessaan eikä kahdessa vaiheessa
etenevä ammattikorkeakoulujen uudistaminen vielä ehdi
tuoda riittäviä säästöjä tuottavia
rakenteellisia muutoksia.
Kulttuuripolitiikan toimiala.
Teatterien, museoiden ja orkesterien valtionosuuksien indeksit jäädytetään
ensi vuodeksi. Kulttuurilaitosten valtionosuuksista vuosiksi 2012—2015
tehdyt säästöt jäävät
myös pysyvästi voimaan. Taiteen veikkausvoittovaroissa
yleinen säästöprosentti on 3,3 prosenttia.
Lastenkulttuurin, vapaan kentän ammattilaisryhmien, apurahojen
ja kulttuurilehtien rahoitus esitetään kuitenkin
säilytettäväksi vuoden 2013 tasolla.
Valiokunnan mielestä on selvää, että taiteen, kulttuurin,
liikunnan ja nuorisotyön toimialoilla on edessään
taloudellisesti vaativat vuodet ja veikkausvoittovarojen rooli
taiteen ja kulttuurin rahoituksen perustana kasvaa. Virastorakenteen
uudistaminen vaikuttaa myös taiteen ja kulttuurin muun
toimijakentän rahoitukseen. Taiteen ja kulttuurin veikkausvoittovarojen
jakajien määrä kasvaa ensi vuonna, kun
valtion taidemuseo säätiöitetään
Kansallisgalleriaksi ja sen toiminta vuokria lukuun ottamatta siirretään rahoitettavaksi
veikkausvoittovaroista. Valiokunta pitää tärkeänä,
että tämän uudistuksen vaikutuksia muille
taiteen ja kulttuurin edunsaajille lievennetään
määräaikaisella veikkausvoittovarojen
rahaston purkamisella.
Valiokunta on huolissaan kirjastojen, taiteen ja muun kulttuurin
julkisen rahoituksen leikkauksista ja niiden haitallisesta
vaikutuksesta kansalaisten mahdollisuuksiin käyttää eri
puolilla maata kansalaisten hyvinvoinnin kannalta tärkeitä palveluita.
Tilanne vaikeutuu myös kuntien vaikean taloustilanteen
vuoksi.
Nuorisotakuun toteuttaminen opetus- ja kulttuuriministeriön
toimialalla
Nuorten syrjäytymiseen liittyvissä tutkimuksissa
on viime vuosina havaittu, että syrjäytyneillä nuorilla
on usein taustalla useiden riski-indikaattoreiden kasautumia. Myös
Kouluterveyskyselyn mukaan koulun keskeyttämiseen liittyy usein
monia kasautuneita riskitekijöitä. Näitä voivat
olla mm. perheeseen liittyvät ongelmat ja lastensuojelun
asiakkuus, toimeentuloasiakkuus, päihteiden käyttö ja
opiskeluun tai työhön liittyvät ongelmat.
Suomalaisten nuorten syrjäytymisen ytimessä ovat
päihde- ja mielenterveysongelmat. Nämä nuoret
tarvitsevat koulutukseen ja työelämään valmennukseen
tiiviisti integroituja kuntouttavia elementtejä kyetäkseen
selviytymään. Syrjäytyneet nuoret eivät
ole yhtenäinen joukko, vaan he ovat syrjäytymisen
osalta hyvin erilaisissa vaiheissa ja tilanteissa. Tämän
vuoksi tarvitaan monenlaisia ja räätälöityjä
tukitoimia heidän kiinnittämisekseen uudelleen
yhteiskuntaan. Näiltäkin osin valiokunta viittaa
jälleen lausuntoonsa nuorten syrjäytymisen ehkäisemikseksi
vaadittavista toimenpiteistä (SiVL 10/2008 vp — MINS
5/2008 vp).
Jotta nuorten auttamisessa onnistuttaisiin, tarvitaan katkeamattomia
koulutus-, työllistymis- ja kuntoutusketjuja syrjäytymisvaarassa
oleville nuorille. Keskeistä on, että nuori tulee
autetuksi kokonaisvaltaisesti. Valiokunta pitää välttämättömänä koulun,
sosiaali- ja terveystoimen ja muiden nuorten parissa työskentelevien
tiivistä ja sektorirajat ylittävää yhteistyötä,
ja siten samalla tuetaan vanhempia kasvatusvastuussa. On välttämätöntä poistaa
sektorirajat ja tulkintamahdollisuudet, joiden johdosta lapsen ja
nuoren auttaminen käytännössä estyy.
Valiokunta muistuttaa, ettei koululla ja muilla julkissektorin toimijoilla
ole mahdollisuutta hoitaa tätä yksin, vaan kolmannen
sektorin rooli nuoren auttamisessa on myös erittäin
tärkeä. Sen vuoksi valiokunta pitää välttämättömänä,
että tätä työtä tekevien
toimintaa avustetaan riittävästi myös valtion
varoin. Tärkeää työtä tekevät
monet nuoren kannalta "matalan kynnyksen" järjestöt,
kuten esim. Sininauhaliitto ja Vamos ry.
Koulutustakuun ja nuorten aikuisten osaamisohjelman toteuttaminen
ja rahoitus.
Valiokunta korostaa, että koulutustakuu on
keskeinen osa koko nuorisotakuun toteuttamista. Toisen asteen ammatillisen
ja lukiokoulutuksen riittävällä ja koko
maan kattavalla tarjonnalla ehkäistään
nuorten syrjäytymistä peruskoulun jälkeisessä nivelvaiheessa.
Talousarvioehdotus lähtee siitä tavoitteesta, että nuorisotakuun
toteutuminen varmistetaan ja nuorten aikuisten osaamisohjelmaa (NAO)
toteutetaan. Valiokunta pitää tärkeänä,
että nuorten aikuisten osaamisohjelmaa jatketaan ja siihen
osoitetaan lisämäärärahoja.
Vuonna 2014 ohjelmaan esitetään käytettäväksi
52 miljoonaa euroa. Tavoitteena on, että vuosittain 4000
nuorta aikuista aloittaisi ohjelmarahoituksella opintonsa. Toimenpiteinä ovat
ammatti- ja erikoisammattitutkintoon valmistava koulutus ja oppisopimuskoulutus.
Osa kohderyhmästä on töissä ja
osa vailla työtä ja koulutusta.
Ammatillisen tutkintojärjestelmän lähtökohtana
on, että ammattitutkinto pääsääntöisesti
rakentuu ammatillisen perustutkinnon tuottaman osaamisen päälle.
Vain joillain aloilla ammattitutkinto voi toimia myös ns.
alalletulotutkintona. Valiokunta pitää erittäin
tärkeänä sitä, että ammatillisia
perustutkintoja suunnataan nuorten aikuisten osaamisohjelman toteuttamiseen. Perustutkinnon
suorittaminen on ensisijainen vaihtoehto monelle vailla perusasteen
jälkeistä tutkintoa olevalle 20—29-vuotiaalle.
Erityisesti perustutkintoja tulisi kohdistaa niille nuorille, jotka
eivät ole pysyvästi työelämässä eivätkä näin
ollen ole potentiaalisia ammattitutkintojen suorittajia.
Budjettivuonna myös edistetään nuorten
oppisopimuskoulutusta ja nuorten oppilaitosmuotoisen koulutuksen
ja oppisopimuskoulutuksen yhdistämistä. Valiokunta
kannattaa hallituksen tavoitetta hyödyntää monipuolisemmin
työvaltaisia opiskelumenetelmiä, työpaikalla
tapahtuvaa opiskelua sekä koulutuksen eri järjestämismuotoja.
Oppisopimuskoulutusta on välttämätöntä kehittää paremmin
nuorille sopivaksi, ja esim. oppisopimuksen aikainen tuki on monissa
tapauksissa tarpeellista. Valiokunta pitää tärkeänä kehittää järjestelmää niin,
että kynnys oppisopimuksen tekemiseen madaltuu ja oppisopimusten määrä kasvaa.
Järjestelmään liittyvää raportointi-
ja muita tehtäviä tulee myös yksinkertaistaa niin,
että työantajat olisivat nykyistä halukkaampia
solmimaan oppisopimuksia.
Valiokunnan mielestä vapaalla sivistystyöllä olisi
monia mahdollisuuksia nuorisotakuun toteuttamisessa ja niitä tulisikin
hyödyntää nykyistä laajemmin.
Valiokunta pitää myös myönteisenä,
että maahanmuuttajanuorten opiskeluvalmiuksien ja kielitaidon
parantamiseen kansanopistoissa ja kansalaisopistoissa osoitetaan
2 miljoonan euron määräraha oppilaitosten
ylläpitäjille opintoseteliavustuksina. Valiokunta
katsoo, että opintoseteliavustuksia tulisi voida käyttää myös
muille erityisryhmille etenkin niillä paikkakunnilla, joilla
maahanmuutajanuoria ei ole.
Nuorisotyön toimiala.
Nuorten työpajatoiminta, etsivä nuorisotyö ja
Nuotta-valmennus toteuttavat nuorisolaissa (72/2006) säädettyä nuorten
sosiaalista vahvistamista. Kaikkia toimintoja tuetaan erityisvaltionavustuksella,
ja ne toteuttavat nuorisotakuuta. Nuorisotyöhön
esitetään käytettäväksi
74 miljoonaa euroa, josta veikkausvoittovarojen osuus on 53 miljoonaa euroa.
Nuorten työpajatoimintaan ja etsivään nuorisotyöhön
esitetään veikkausvoittovarat mukaan lukien 27
milj. euroa.
Tarkoituksena oli nykyistä nuorisolakia säädettäessä,
että kunnissa monialainen yhteistyö helpottuu
ja kunnissa tehtävän nuorisotyön, sosiaalityön
sekä kodin ja koulun yhteistoimintatavoite edesauttaa nuorten
kasvua täysipainoisiksi ja aktiivisiksi yhteiskunnan jäseniksi.
Tarkoituksena oli, että kunnissa tehtävä nuorisotyö osallistaa
nuoria eri tavoin, jolloin nuori ei joutuisi myöskään
syrjäytymisvaaraan. Etenkin nyt nuorisotakuuta toteutettaessa
on jouduttu huomaamaan, että näin ei ole kaikissa
tapauksissa ja kaikissa kunnissa käynyt. Eri sektorit toimivat edelleen
omissa "lokeroissaan" ja apua ja tukea tarvitseva
nuori jää ilman hänelle tarpeellisia palveluja.
Yliopistojen ja tutkimuksen rahoitus
Yliopistojen valtionrahoitukseen esitetään
1,9 miljardia euroa. Valiokunta pitää tärkeänä,
että perusrahoitusta esitetään korotettavaksi
yliopistoindeksin mukaisesti 1,9 % vastaamaan kustannustason
nousua (lisäys 32,7 milj. euroa). Yliopistojen rahoitusmalli
korostaa laatua, vaikuttavuutta, tuloksellisuutta ja kansainvälistymistä.
Tutkinnot, opintopisteet, tieteelliset julkaisut ja kilpailtu tutkimusrahoitus
ovat keskeisiä valtionrahoituksen perusteita.
Valtiontalouden reunaehdot ja kehyspäätöksissä sovitut
menosäästöt näkyvät
vuonna 2014 korkeakouluopetuksessa ja tutkimuksessa toteutettavina
säästöinä Suomen Akatemian (17
milj. euroa) ja yliopistojen (20 milj. euroa) osalta. Valiokunta
pitää erittäin hyvänä,
että Suomen Akatemian myöntövaltuutta
lisätään vuodesta 2014 alkaen vuositasolla
10 miljoonalla eurolla tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-ohjelman
toteuttamiseksi (ICT 2015).
Valiokunta painottaa, että vahvasti koulutukseen sekä tutkimus-,
kehitys- ja innovaatiotoimintaan ja innovaatioympäristön
kehittämiseen panostaneet maat ovat saavuttaneet muita
maita korkeamman työn tuottavuuden tason ja kasvun. Nykyinen
talouden matalasuhdanne ja rakennemuutos korostavat entisestään
julkisen sektorin tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiopanostusten tarpeellisuutta.
Valiokunta painottaa erityisesti perustutkimuksen ja soveltavan
tutkimuksen sekä korkean asteen koulutuksen vahvaa keskinäistä riippuvuutta,
mikä täytyy ottaa huomioon toiminnan suuntaamisessa
ja resurssien jaossa.
Suomen Akatemian tutkimusmäärärahojen budjetointi
ollaan muuttamassa vuodesta 2014 alkaen arviomäärärahaperustaiseksi.
Aiemmilta budjettivuosilta siirtyneet määrärahat
tulevat pienentämään uuden määrärahan
tarvetta kertaluonteisesti vuosina 2014—2015. Valiokunta
pitää hyvänä, että uudistuksen
myötä määrärahojen
vuosierät jatkossa vastaavat paremmin määrärahojen
todellista käyttöä.
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että päivitettäessä kansallista
tutkimusinfrastruktuurien tiekarttaa vuonna 2014 infrastruktuuripolitiikka linjataan
maamme yleisen tiedepolitiikan linjausten ja painopisteiden
mukaisesti. Saadun selvityksen mukaan talousarvion eri momenteilta
voidaan suunnata yhteensä lähes 40 miljoonaa euroa
kansallisen ja kansainvälisen tason tutkimusinfrastruktuurien
vahvistamiseen ml. kansainväliset jäsenmaksut.
Erityisesti momentille 29.40.22 on myönnetty 8,5 milj.
euroa tutkimusinfrastruktuurihankkeiden rahoitukseen. Valiokunta
pitää erittäin tärkeänä,
että tässä tarkoitetut infrastruktuuri-investoinnit
toteutetaan siten, että ne hyödyttävät
mahdollisimman laajasti ja vaikuttavasti kotimaista korkean tason tutkimusta.
Eri sektoreilla tehdyt menosäästöt
edellyttävät merkittäviä toiminnallisia
ja rakenteellisia uudistuksia, jotta korkeakoulu- ja tiedepoliittiset
tehtävät pystytään hoitamaan
asianmukaisesti. Suomen Akatemian ja Tekesin tutkimusrahoituksen
kysyntä on kasvanut, samalla kun rahoituksen määrää on
leikattu. Sivistysvaliokunta korostaa, että EU:n Horisontti
2020 -ohjelma tarjoaa mahdollisuuden saada lisärahoitusta
kilpailukykyisille, korkean tutkimuksellisen laatutason omaaville
hankkeille, joille voidaan järjestää myös
tarvittava kotimainen vastinraha. Sivistysvaliokunta arvioi, että menestyäkseen
ulkopuolista rahoitusta koskevassa kilpailussa yliopistojen ja tutkimuslaitosten
on vielä nykyistä määrätietoisemmin
priorisoitava tutkimustoimintansa oman tutkimusstrategian mukaisesti
ja varmistettava tutkimusyksiköidensä kansallinen ja
kansainvälinen kilpailukyky.
Tämän lisäksi valiokunta pitää välttämättömänä yliopistojen
ja tutkimuslaitosten toiminnan nykyistä suurempaa koordinointia
tutkimuspanostusten vaikuttavuuden ja yksittäisten tutkimusten
resurssien kokoamiseksi. Tätä varten on valtioneuvoston
5.9.2013 tekemän periaatepäätöksen
mukaisesti vireillä laaja valmistelutyö.
Sivistysvaliokunta pitää tärkeänä,
että tieteellisen tutkimuksen ja innovaatioiden rahoitusvälineiden
rinnalle suunnitellaan perustettavaksi kolmas kilpaillun rahoituksen
pilari, strategisesti suunnatun tutkimuksen rahoitusväline.
Tarvitsemme tutkimusta, jolla korostetusti etsitään
ratkaisuja merkittäviin yhteiskunnan haasteisiin ja ongelmiin.
Tähän kootaan asteittain vuosina 2015—2017
yhteiskuntapolitiikkaa ja yhteiskunnan toimintoja ja palveluja jo
nyt tukeva kilpailtu tutkimusrahoitus siten, että strategiseen tutkimusrahoitukseen
on vuonna 2017 käytettävissä 70 miljoonaa
euroa.
Valiokunta korostaa, että valtioneuvosto tai sen ministeriöt
eivät osallistu tämän rahoitusvälineen
tarjoaman rahoituksen osoittamiseen yksittäisille tutkimushankkeille
tai -ohjelmille vaan että perustettava strategisen tutkimuksen neuvosto
vastaa itsenäisesti strategisesta tutkimuksesta ja sen
järjestämisestä, hallinnosta sekä rahoituksen
suuntaamisesta. Hankkeiden valinta tapahtuu avoimen kilpailun kautta,
ja valinnassa painotetaan yhteiskunnallista relevanssia, vaikuttavuutta
ja tutkimuksen laatua. Tällä rahoitusvälineellä voidaan
valiokunnan arvion mukaan vahvistaa strategisesti tärkeän
tutkimuksen suunnitelmallisuutta tavoitteiden toteuttamiseksi, välttää päällekkäisyyttä
ja
lisätä rahoitustoiminnan selkeyttä.
Oppilaitosten perustamiskustannusten rahoitus
Uusien oppilaitosrakennusten perustamistarve ja toisaalta vanhojen
oppilaitosten peruskorjaustarve mm. home- ja kosteusongelmiin liittyen
on mittava.
Hallituksen esityksen mukaan oppilaitosten perustamishankkeisiin
osoitetaan 46 miljoonan euron määräraha
ja valtuus myöntää 15 miljoonaa euroa
avustuksina yleissivistävien oppilaitosten rakentamiseen
ja peruskorjaukseen noin 3 000 oppilaalle.
Kunnat ja muut koulutuksen järjestäjät
ovat ehdottaneet vuosina 2014—2017
rahoitettavaksi hankkeita kustannusarvioiltaan yhteensä 1 100
milj. euroa. Ehdotusten mukainen valtion avustuksen tarve on n.
130 milj. euroa vuodessa. ELY-keskusten rahoitussuunnitelmaan esittämien
hankkeiden kustannusarviot ovat yhteensä 253 milj. euroa
ja niihin myönnettäväksi avustuksia n.
28 milj. euroa/vuosi. Valtioneuvoston vahvistaman kehyspäätökseen
sisältyvän määrärahan
puitteissa voidaan avustuksia myöntää n. 15—17
milj. euroa vuodessa riippuen korkokehityksestä ja hankkeiden
toteutuksen ajoittumisesta. Vuonna 2014 rahoitettavaksi on esitetty kaikkiaan
11 hanketta, joiden kustannusarviot ovat 54 milj. euroa ja joille
on ehdotettu avustuksia myönnettäväksi
yhteensä 26 milj. euroa. Talousarvioehdotuksessa on momentille 29.10.34
ehdotettu valtuus myöntää avustuksia yhteensä 15
milj. euroa, josta enintään 10 milj. euroa saa
myöntää toteutusaikaisena. Määrärahatarve
ehdotusten pohjalta on siten huomattavasti korkeampi kuin momentille
ehdotettu ja kehyspäätöksen mukainen
määräraha.
Valiokunta viittaa myös tarkastusvaliokunnalle antamaansa
lausuntoon homekouluista (SiVL 14/2012 vp — TRO
1/2011 vp). Valiokunta pitää hyvänä myös
ns. konsortiokoulun ajatusta, jonka mukaan rakentamiseen liittyvät eri
osaamisalat yhdistetään tavoitteena luoda terve,
mutta kuitenkin energiaa säästävä rakentaminen
ja korjausrakentaminen. Valiokunta pitää välttämättömänä,
että kuntia rohkaistaan perustamaan sisäilmatyöryhmiä.
Samalla tulee antaa riittävää ohjeistusta
tai tarvittaessa jopa velvoittavia säännöksiä niin,
että kunnissa myös käytännössä asianmukaisesti
hoidetaan tilat terveellisiksi työskentelytiloiksi niin
oppilaille kuin työntekijöillekin.
Liikunnan rahoituksen vaikuttavuus
Liikuntapolitiikan riippuvuus veikkausvoittovaroista on toimialoista
kaikkein suurin, sillä käytännössä se
rahoitetaan kokonaisuudessaan (99,9 %) veikkausvoittovaroin.
Hallituskaudella 2007—2011 liikuntatoimeen kohdistetut
veikkausvoittovarat kasvoivat merkittävästi, lähes 41,7 %.
Kasvu perustui veikkausvoittovarojen kasvuun sekä kirjastojen
valtionosuuksien siirtoon veikkausvoittovaroista yleisin budjettivaroin
rahoitettaviksi.
Liikuntapolitiikan toiminnallisina tavoitteina vuonna 2014 mainitaan,
että liikunta ja urheilu lisäävät
osallistumista, liikunnallinen elämäntapa yleistyy,
liikunta-alan tietopohja ja osaaminen vahvistuu. Valiokunta korostaa
panostuksia liikunnan edistämiseksi ja liikunnan yhteiskunnallisen
vaikuttavuuden tavoitteiden saavuttamiseksi.
Valtion liikuntaneuvostossa tehty selvitys osoittaa selkeästi,
että valtaosa suomalaisista liikkuu riittämättömästi.
Suositusten mukaiseen liikunnan määrään
yltää vain noin puolet lapsista, kymmenes aikuisväestöstä ja
muutama prosentti ikäihmisistä. Tämä on
huolestuttavaa erityisesti yksilön oman elämänlaadun
kannalta, mutta myös kansantaloudellisesti liikkumattomuuden
seurausten on arvioitu olevan miljardiluokkaa.
Merkittävä osa ihmisten fyysistä aktiivisuutta
edistävistä ja estävistä ratkaisuista
tehdään liikuntapolitiikan ulkopuolella (koululiikunta,
sosiaali- ja terveyspalvelut, kävely- ja pyörätiet, varhaiskasvatus,
korkeakoulut, vanhuspalvelut). Sivistysvaliokunta pitää valitettavana,
että liikuntaa ja fyysisen aktiivisuuden edistämistä ei ole
integroitu osaksi yhteiskunnallista päätöksentekoa
kaikilla sektoreilla ja ihmisten eri elämänvaiheissa.
Valiokunta pitää tärkeänä ponnistella
kaikilla sektoreilla sen eteen, että lisätään toimenpiteitä fyysisen
passiivisuuden vähentämiseksi niin, että ihmiset
liikkuvat riittävästi koko elämän
ajan ja sen kaikissa vaiheissa.
Saamenkielten ja ruotsinkielisen viittomakielen opetus
Valiokunta on hyvin huolestunut saamenkielten opetuksen tilanteesta.
Erityisesti vaarassa on koltansaamen kieli. Myös ruotsinkielisen
viittomakielen tilanne on se, että ilman erityistoimenpiteitä kieli
on vaarassa kuolla, eräiden selvitysten mukaan jopa 10
vuodessa.
Hallituksen esityksen mukaan budjettivuonna mm. kehitetään
viittomakielilainsäädäntöä ja edistetään
ILO:n alkuperäiskansoja koskevan sopimuksen ratifiointia
ja toteutetaan oikeusministeriölle kuuluvat saamen kielen
elvyttämisohjelman toimenpiteet. Valiokunta korostaa, että koko
saamelaiskulttuurin säilymisen kannalta saamenkielten opetuksen
turvaaminen on erityisen tärkeää.
Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla osoitetaan
mom. 29.01.02 saamenkielisen oppimateriaalin tuottamiseen 400 000
euroa, mikä on 100 000 euroa vähemmän
kuin kuluvan vuoden varsinaisessa talousarviossa.
Saamelaisten kulttuuri- ja kielipesätoimintaa varten
momentille 29.91.52 osoitetaan 400 000 euron määräraha
saamenkielisen kielipesätoiminnan turvaamiseksi nykyisellä tasolla.
Sivistysvaliokunta ei pidä näitä määrärahoja
riittävinä.
Valiokunta korostaa, että kielen oppimisen kannalta
kielipesätoiminnalla on suuri merkitys. Pienille lapsille
voidaan päiväkotitoimissa antaa kielitaitoa, joka
on hyvä pohja myöhemmille kieliopinnoille. Koltansaameen
on kielipesätoiminnalla onnistuttu elvyttämään
koltansaamen puhujia.
Kielipesätoiminta on avainasemassa saamen kielten
säilymisen ja elpymisen kannalta. Valiokunta pitääkin
välttämättömänä,
että talousarvioon lisätään
määrärahoja niin, että hallitusohjelman
tavoite saamen kielen elvyttämisestä käytännössä toteutuu
ja koltansaamen opetuksen jatkuminen voidaan turvata.
Valiokunta kiinnittää huomiota myös
siihen, että oppimateriaalien käyttöikä saamenkielisessä opetuksessa
on huomattavan pitkä eikä opettajilla ole juurikaan
mahdollisuuksia valita käyttämiään
materiaaleja. Koltansaamenkielistä opetusta on vähän,
mutta sitä auttaisi hyvätasoisten, oppilaiden
kielelliseen taustaan sovitettujen oppimateriaalien aikaansaaminen.
Opetus- ja kulttuuriministeriön saamen kielen elvyttämisen
toimenpideohjelmaa valmistellut työryhmä esitti, että
oppimateriaalimäärärahan tulisi vuoteen 2016
mennessä nousta 800 000 euroon (OKM 2012:7).
Lainauskorvaus
Valiokunta viittaa kuluvan vuoden talousarviosta antamassaan
lausunnossa suojattujen teosten tekijöille maksettavasta
lainauskorvauksesta sanottuun ja toteaa, että korvausten
saamiseksi muihin Pohjoismaihin verrattavalle tasolle määrärahoja
tulee edelleen nostaa mm. tiede- ja kurssikirjastojen saamiseksi
lainauskorvauksen piiriin.