Yleisperustelut
Yleistä.
Valiokunta toteaa, että hallituksen esitys koulutusta
koskevan tutkimuksen ja arviointitoiminnan vahvistamisesta ja koulutusta
koskevan Opetushallituksen, Koulutuksen arviointineuvoston ja Korkeakoulujen
arviointineuvoston viranomaisarviointitoiminnan keskittämisestä riippumattomaan
Kansalliseen koulutuksen arviointikeskukseen noudattaa istuvan hallituksen
hallitusohjelmaa. Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Hallituksen esityksen mukaan perustettava arviointikeskus tuottaa
koulutuspoliittista päätöksentekoa ja
kehittämistä edistävää arviointitietoa.
Asiantuntijakuulemisessa on esitetty, että perustettavan
arviointikeskuksen toiminnan sisältöön
liittyvät linjaukset ovat jääneet esityksessä niukoiksi.
Valiokunnan mielestä arviointikeskuksen keskeisiä tavoitteita
tulee olla arviointitoiminnan ja sen vaikuttavuuden vahvistaminen.
Perustettavan arviointikeskuksen tulee varmistaa arviointien asiantuntemus,
riippumattomuus ja uskottavuus sekä kansallisesti että kansainvälisesti.
Kaikkien nykyisten toimijoiden toiminnan kannalta organisaatiomuutos
tulee tehdä niin, ettei tule turhia katkoksia nykyiseen
arviointitoimintaan.
Keskuksen arviointisuunnitelma valmistellaan arviointineuvostossa,
jonka kokoonpanossa valiokunta painottaa arviointiosaamisen merkitystä.
Opetus- ja kulttuuriministeriö hyväksyy suunnitelman.
Sivistysvaliokunta pitää välttämättömänä,
että arviointi ei jatkossa irtaudu kansallisista koulutuspoliittisista
tavoitteista ja painopisteistä. Arviointikeskuksen työn
vaikuttavuus edellyttää toimivia yhteyksiä koulutuksen
keskeisiin sidosryhmiin. Maamme koulutuksen kehittymisen kannalta
välttämätön arviointitoiminta
ei saa umpioitua yhden organisaation sisälle.
Yhdistämisen synergiaedut.
Koulutuksen arviointitoiminnan kokoamisella yhteen
keskukseen on hallituksen esityksen mukaan tavoitteena lisätä synergiaa
ja mahdollistaa entistä paremmin muun muassa sektorirajat
ylittävät arvioinnit, arviointimenetelmien kehittäminen
ja arviointiosaamisen hyödyntäminen. Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa
on kuitenkin esitetty huoli siitä, että esitystä on
varsin vähän perusteltu nykytilanteeseen perustuvalla
analyysilla siitä, mitä todellista lisäarvoa
keskuksen perustaminen esitetyssä muodossa tuottaa arviointitoiminnalle.
Sivistysvaliokunta pitää erittäin
tärkeänä, että kansallista koulutuksen
arviointikeskusta perustettaessa huolehditaan siitä, että uudistuksella vahvistetaan
suomalaisen koulutuksen arviointikulttuurin hyvää kansallista
ja kansainvälistä arvostusta ja että nykyisten
kolmen arviointiyksikön vahvuudet ja osaaminen saadaan
täysimääräisesti käyttöön.
Vain siten voidaan saavuttaa uudistuksella tavoiteltuja synergiaetuja.
Asiantuntijakuulemisessa on myös esitetty huoli siitä,
että valtion talousarvioesityksessä arviointikeskukselle
ehdotettu resurssi vastaa nykyisten yhdistyvien toimijoiden resursseja
ilman lisäyksiä. Uuden, kahdelle eri paikkakunnalle — Helsinki
ja Jyväskylä — sijoitettavan viraston
perustaminen voi kasvattaa hallinnon ja muiden kiinteiden kustannusten
osuutta ja vähentää varsinaiseen arviointitoimintaan
osoitettavissa olevia resursseja ja siten vähentää synergiaeduista
mahdollisesti saatavia uudistuksen kokonaisetuja.
Saadun selvityksen mukaan arviointitoimintaa suorittavien henkilöiden
palkkaukseen varatuista määrärahoista
ei ole tarkoitus siirtää varoja hallinnollisiin
kuluihin. Perustamisen yhteydessä todennäköisesti
syntyy jonkin verran käynnistyskustannuksia, mutta niiden
ei ole arvioitu olevan merkittäviä verrattuna
arviointikeskukselle kokonaisuutena varattuihin määrärahoihin.
Sivistysvaliokunta pitää tärkeänä,
että pidemmällä aikavälillä arviointikeskuksen
hallinto- ja tukipalvelujen välttämättömät
kustannukset voidaan kattaa niihin varatuista määrärahoista
ja että hallinnollinen uudistus ei heikennä keskuksen
asiantuntijatoimintaa sen nykyisestä tasosta.
Arviointitoiminnan kehittäminen.
Sivistysvaliokunta korostaa koulutuksen arvioinnissa sen kehittävää tehtävää kontrollikeskeisyyden
sijaan. Koulutuksen eri osa-alueet on arvioitava niiden erilaiset
periaatteelliset lähtökohdat, ominaispiirteet
ja erityiset kehittämistarpeet huomioon ottaen ja hyväksyen.
Sivistysvaliokunta ei kannata julkisuudessa esiintyneitä opetuksen
ja koulutuksen järjestäjien niin sanottuja ranking-listoja
tai muita järjestäjien toimintaa haittaavia luokitteluja.
Koulutusjärjestelmän kehittämisen tueksi
tarvitaan kaikilla koulutustasoilla monipuolisia järjestelmä-
ja teema-arviointeja sekä oppimistulosten arviointeja.
Oppimistulosten arvioinnit tarjoavat tietopohjan sekä paikallistason
että kansallisen tason kehittämiseen, ohjaukseen
ja päätöksentekoon.
Sivistysvaliokunta pitää tärkeänä hallituksen esityksessä arviointikeskukselle
kaavailtua tehtävää tukea koulutuksen
järjestäjiä arviointeihin liittyvissä asioissa.
Tämä tarkoittaa saadun selvityksen mukaan muun
muassa arviointiosaamisen, arvioinnin lähestymistapojen
ja mallien sekä menetelmien, kriteereiden ja mittareiden kehittämiseen
liittyvää tukea. Tuki auttaisi koulutuksen järjestäjiä näkemään
arvioinnin hyödyt ja sitoutumaan arviointitoimintaan. Valiokunta toteaa
kuitenkin, että kentän toimijoille saattaa tämän
tehtävän osalta muodostua ylisuuria odotuksia
suhteessa arviointikeskuksen resursseihin.
Sivistysvaliokunta on saanut kattavat selvitykset myös
ruotsinkielisen koulutuksen arvioinnin nykytilasta ja
sen tulevaisuudesta perustettavassa arviointikeskuksessa. Valiokunta pitää erittäin
tärkeänä, että perustettava
arviointikeskus sekä riittävillä omilla
resursseilla että nykykäytännön
mukaisesti myös yhteistyöllä sidosryhmien
kanssa varmistaa ruotsinkielisen koulutuksen asianmukaisen arvioinnin
kaikilla koulutustasoilla. Keskuksen tulee pystyä tukemaan
myös ruotsinkielisen koulutuksen järjestäjiä arviointeihin
liittyvissä asioissa.
Asiantuntijakuulemisessa on todettu, että perustettavan
organisaation ulkopuolelle jää merkittäviä koulutuksen
arviointiin liittyviä ja siihen rinnastettavia toimijoita
ja toimintoja. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan edellä mainituille
toimijoille lainsäädännössä osoitetut arviointitehtävät
eivät ole päällekkäisiä arviointikeskuksen
tehtävien kanssa. Valiokunta painottaa, että arviointikeskuksen
arviointisuunnitelmaa laadittaessa ja muussa sidosryhmäyhteistyössä on
varmistettava, ettei käytännössä synny
päällekkäistä arviointitoimintaa.
Valiokunta korostaa, että hallituksen esityksellä ei
rajoiteta korkeakoulujen mahdollisuutta valita laatujärjestelmien
auditointien suorittajaksi myös muu taho kuin Kansallinen
koulutuksen arviointikeskus.
Arviointikeskuksen johto ja henkilöstö.
Valtioneuvoston johtajapolitiikkaa koskevan vuoden 2008
periaatepäätöksen mukaan ylimmän
johdon virkaa täytettäessä on joka kerta
harkittava, olisiko virkaan nimitettävä määräajaksi.
Nimitettäessä virkaan ensimmäisen kerran
on yleensä tarkoituksenmukaista, että määräaika
on yli viisi vuotta ja enintään seitsemän
vuotta. Valiokunta pitää tärkeänä,
että näitä periaatteita noudatetaan myös
uuden Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen johtajaa valittaessa.
Hallituksen esityksen liitteenä olevan asetusluonnoksen
4 §:n mukaan johtajan kelpoisuusvaatimuksena olisi ylempi
korkeakoulututkinto, tehtävän edellyttämä asiantuntemus
alalta sekä käytännössä osoitettu
johtamistaito ja johtamiskokemus. Valtion tutkimuslaitosten johtajien virkojen
kelpoisuusvaatimukset vaihtelevat valiokunnan saaman selvityksen
mukaan korkeakoulututkinnon osalta. Ottaen huomioon arviointikeskuksen
laajat ja vaativat tehtävät sekä myös
työhön liittyvät kansainväliset
näkökulmat sivistysvaliokunta pitää välttämättömänä, että perustettavan
arviointikeskuksen johtajalla on tohtorin tutkinto. Valiokunta painottaa
myös erityisesti johtamisominaisuuksien huomioon ottamista
valinnassa.
Hallituksen esitykseen kirjatun periaatteen mukaisesti vakinaisessa
virkasuhteessa tai vakituisessa työsuhteessa olevat henkilöt
siirtyvät arviointikeskuksen palvelukseen, määräaikaisessa
virka- tai työsuhteessa olevat henkilöt määräaikansa
ajaksi. Sivistysvaliokunta pitää tärkeänä,
että siirtyvän henkilöstön asema
hallituksen esityksessä esitetyin tavoin turvataan.
Muut huomiot.
Osa arviointisuunnitelman mukaisista arvioinneista toteutettaisiin
maksuttomana viranomaistoimintana, mutta korkeakoulujen laatujärjestelmien
auditoinnit olisivat nykytilaa vastaavasti maksullisia kaikille
korkeakouluille. Auditointien kiinteät hinnat määriteltäisiin
ministeriön asetuksella. Muut tilausarvioinnit hinnoiteltaisiin
liiketaloudellisin perustein. Sivistysvaliokunta pitää tärkeänä,
että perustettavan arviointikeskuksen arviointien laatutasoon
kiinnitetään erityistä huomiota. Sivistysvaliokunta
näkee myös mahdollisuuksia korkean laatutason
omaavan arviointiosaamisen kaupallisesti kannattavaan vientiin.