Perustelut
         
         Lausumat
         
         Valiokunta on käsitellyt hallituksen toimenpidekertomukseen
            sisältyviä sosiaali- ja terveysvaliokunnassa syntyneitä lausumia.
            Lausumien toteutumiseen on kiinnitetty huomiota erityisesti sitä silmällä pitäen,
            onko niiden johdosta ryhdytty sellaisiin toimenpiteisiin, joiden
            perusteella asiassa on edetty lausuman mukaisesti siten riittävästi,
            että lausuma voidaan poistaa. Edellä sanottuun
            viitaten valiokunta esittää seuraavien lausumien
            poistamista:
         
         
         
            - sairauspäivärahajärjestelmä ja
               kuntoutuksen uudistus, HE 124/1995 vp
               
            
- lapsipoliittisen selonteon jatkotoimet, VNS 2/1995
                  vp
               
            
- työeläkevakuutusyhtiöt, HE
                  255/1996 vp
               
            
- työmarkkinatuen omavastuu, HE 88/1997 vp
               
            
- toimeentulotuki, HE 217/1997 vp
               
            
- perustamiskustannusten valtionosuuden palauttamismenettely, HE
                  151/1998 vp
               
            
- lastensuojelun kustannusten tasaus, LA 142/1998
                  vp
               
            
- terveydenhuollon maksukatto, HE 77/1999 vp
               
            
- työttömyyseläke, HE
                  93/1999 vp
               
            
- kansaneläkeen niin sanottu kaksinkertainen leikkaus
               ja lapsikorotuksen palauttaminen, HE 154/2000
                  vp.
            
Hallituksen kertomuksessa on lisäksi esitetty eräiden
            muiden lausumien osalta, etteivät ne enää anna
            aihetta toimenpiteisiin. Valiokunta pitää kuitenkin
            tarpeellisena, että myös vuodelta 2002 annettavassa
            hallituksen toimenpidekertomuksessa seuraavien lausumien toteutumista edelleen
            seurataan:
         
         
         
            - työttömyysturvan
               peruspäivärahan taso, VNS 4/1996 vp
            
- tupakkapolitiikan tehostaminen, HE 82/1998 vp
- veteraanien hammashuolto, HE 62/1999 vp.
Sosiaali- ja terveyskertomus
         
         Valiokunta on käsitellyt hallituksen toimenpidekertomuksen
            ohella toimenpidekertomuksen liiteaineistoon kuuluvan sosiaali-
            ja terveyskertomuksen 2002.
         
         
         Köyhyyden torjunta
         
         Hallituksen keskeisenä painopistealueena hallitusohjelman
            mukaan on edistää toimia, joilla ehkäistään
            ja vähennetään vakavia köyhyysongelmia,
            syrjäytymistä ja huono-osaisuuden kasautumista.
            Hallitusohjelman mukaan sosiaali- ja terveyspalvelujen laatu ja
            saatavuus turvataan koko maassa. 
         
         
         Valiokunta on eri yhteyksissä kiinnittänyt huomiota
            erityisesti sosiaaliturvan ensisijaisten etuuksien tason riittämättömyyteen,
            joka johtaa viimesijaisen sosiaaliturvan käyttöön.
            Vaikka toimeentulotukea saavien henkilöiden määrä on viime
            vuosina laskenut, on suuri osa asiakkaista edelleen työttömyysturvan
            saajia, joiden ensisijaisen etuuden jälkeen jäävää tulovajausta
            täydennetään toimeentulotuella. Myös
            asiakkaiden ikärakenne on muuttunut siten, että nuoria
            asiakkaita on aikaisempaa enemmän. Valiokunta tähdentää järkevän
            talouspolitiikan ja työllistymistä edistävien
            toimien ensisijaisuutta. Ensisijaisten etuuksien tasoa tulee korottaa
            siinä määrin, ettei viimesijaisiin etuuksiin
            tarvitse kuin poikkeuksellisesti turvautua, jos on oikeutettu ensisijaiseen
            etuuteen.
         
         
         Terveyden edistäminen
         
         Suomalaisten aikuisten terveys ja toimintakyky ovat kohentuneet
            ja toimintakykyisen elinajan odote on pidentynyt. Ainakin osan tästä edistyksestä
            voidaan
            arvioida johtuvan noudatetusta terveyspolitiikasta ja terveyttä edistävistä ja
            sairauksia ehkäisevistä toimenpiteistä.
            Nopeasta edistymisestä huolimatta monet kansansairaudet,
            tapaturmat ja väkivalta ovat Suomessa edelleen yleisempiä kuin
            useissa muissa EU-maissa, joten terveyttä edistävää yhteiskuntapolitiikkaa ja
            sairauksien ehkäisyä tulee jatkaa. Väestöryhmien
            väliset suhteelliset terveyserot ovat viime vuosina korostuneet.
            Merkittäviä tulevaisuuden terveysuhkia liittyy
            tupakointiin, alkoholinkäytön lisääntymiseen
            ja väestön nopeaan lihomiseen. Pitkän
            koulutuksen saaneet ovat yleensä selvästi terveempiä ja
            heidän elintapansa ovat terveyden kannalta edullisempia
            kuin vain perusasteen koulutuksen saaneiden. Uusissa tutkimuksissa
            on saatu entistä monipuolisempi kuva sekä koulutusasteen
            että muiden sosioekonomisen aseman osoittimien yhteydestä eri
            kansanterveysongelmiin ja niiden tunnettuihin syihin. Näitä tietoja
            on syytä hyödyntää kehitettäessä keinoja
            terveyserojen kaventamiseksi. Myös lisääntyvien
            terveysuhkien torjuntaan on kehitettävä uusia
            tapoja.
         
         
         Sosiaali- ja terveydenhuollon rahoitus
         
         Rahoitusvaikeuksissa olevat kunnat ovat toteuttaneet säästöjä,
            joiden järkevyys ja säästövaikutukset
            pitkällä aikavälillä ovat kyseenalaisia. Julkisissa
            terveyspalveluissa asiakkaiden maksuosuus on edelleen suuri. Asiakasmaksut
            saattavat myös vaikeuttaa heikoimmassa asemassa olevien
            palvelujen saantia, ja maksut sekä useat erilliset maksukatot
            tekevät järjestelmän sekavaksi. Asiakasmaksut
            eivät myöskään ohjaa palvelujen
            oikeaan käyttöön. Jatkossa maksupolitiikkaa
            tulee suunnitella asiakkaan ja palvelujärjestelmän,
            ei pelkästään rahoituksen kannalta. 
         
         
         Kansainvälisessä vertailussa Suomen sosiaalimenojen
            osuus bruttokansantuotteesta on vähäinen. Terveydenhuollon
            palvelujen ja rahoituksen turvaamiseksi tulee valiokunnan käsityksen
            mukaan lisätä terveydenhuoltoon käytettäviä valtion
            voimavaroja ja ohjausta. Samanaikaisesti on riittävien,
            laadukkaiden ja yhdenvertaisten palvelujen takaamiseksi uudistettava
            rakenteita ja toimintatapoja kansallisen terveysprojektin linjausten
            pohjalta. Terveydenhuollon rahoituksen monikanavaisuus vaikeuttaa
            kokonaisuuden hallintaa ja on ongelma erityisesti julkisen sektorin
            palveluiden ohjauksen kannalta. Julkisen terveydenhuollon vaikeudet
            ja pitkät hoitojonot lisäävät
            toisaalla sairausvakuutuksen kustannuksia, samalla kun toisaalla
            julkiselle palvelujärjestelmälle tulee näennäistä säästöä.
            Yksityisen tutkimuksen ja hoidon korvaustaksoihin ja siihen, ylittävätkö korvaukset
            joissakin  ta-pauksissa
            tuotantokustannukset, on jatkossa kiinnitettävä huomiota.
            Myös lääkekorvausjärjestelmään
            tarvitaan konkreettisia muutoksia, mutta niissäkin on otettava
            huomioon sairaiden tilanne kokonaisuutena ja pyrittävä alentamaan pitkäaikaissairaiden
            omavastuuosuutta. 
         
         
         Sosiaali- ja terveyspalvelut
         
         Yksi keskeisimmistä ongelmista sosiaali- ja terveyspalvelujen
            tuottamisessa on pätevän ja pysyvän henkilöstön
            saaminen työvoiman ylitarjonnan käännyttyä niukkuudeksi
            ja kilpailuksi sekä rekrytoitavista että koulutettavista.
            Ongelma on korostunut erityisesti lastensuojelutyössä ja
            mielenterveyspalveluissa, joihin ei välttämättä taloudellisten
            resurssien lisäämiselläkään
            saada tarvittavaa henkilökuntaa. Huolestuttavia ovat myös
            viimeaikaiset tiedot julkisen sektorin työntekijöiden
            lisääntyvästä siirtymisestä ennenaikaiselle
            eläkkeelle. 
         
         
         Henkilöstön määrän
            lisäksi alan kiinnostavuuteen vaikuttaa jo alalla olevien
            työkyky ja     -motivaatio.
            Näihin voidaan vaikuttaa työolosuhteita, oman
            työn hallintamahdollisuuksia, työaikajärjestelyjä ja
            ammattitaitoa kehittämällä. Alan palkkaus
            ei ole kilpailukykyinen ja sen tulisi nykyistä paremmin
            vastata tehtävissä edellytettyä koulutustasoa
            ja työn vaativuutta. Ammatillisen aikuiskoulutuksen ja
            ammattiryh-mien välisen perinteisen työnjaon uudelleen
            arvioimisen mahdollisuuksia työvoiman riittävyyden
            turvaamiseksi on syytä selvittää. Työvoiman
            riittävyyttä turvataan myös itse toiminnan vaikuttavuutta
            lisäämällä ja johtamista kehittämällä.
         
         
         Puutteet henkilökunnan määrässä ja
            koulutuksessa heijastuvat toiminnan valvontaan. Kertomuksen mukaan
            sekä  oikeuskanslerin   että oikeusasiamiehen
            käsiteltäväksi tulevien sosiaaliviranomaisiin
            kohdistuvien kanteluiden määrä on lisääntynyt.
            Keskeisimmät menettelylliset puutteet liittyivät
            sosiaaliviranomaisten päätösten perustelemiseen,
            viranomaisten toiminnan huolellisuuteen ja asian selvittämis-,
            neuvonta- ja tiedotusvelvollisuuteen. Näitä puutteita
            tulee asiakaspalvelun parantamiseksi korjata.
         
         
         Ohjaus ja valvonta
         
         Laillisuusvalvojat ovat joutuneet puuttumaan myös sosiaaliturvan
            ja terveydenhuollon aineellista sisältöä koskeviin
            kysymyksiin ja arvioimaan, onko julkiselle vallalle perustuslaissa
            asetetut velvoitteet täytetty käytännön
            toiminnassa. Samoin rajankäyntiä sosiaali- ja
            terveyspalvelujen järjestämisvelvollisuudesta
            ja yksittäisen kansalaisen oikeudesta palveluihin on  käyty hallinto-oikeuksissa
            ja  korkeimmassa   hallinto-oikeudessa
            esimerkiksi päihdehuoltoon, lääkinnälliseen
            kuntoutukseen, hoitotarvikkeisiin ja sairaanhoitoon liittyen. Kunta
            on joissakin ta-pauksissa joutunut jälkikäteen
            korvaamaan potilaan yksityissektorilta hankkiman, kunnassa evätyn
            hoidon kustannukset. Tuomioistuinmenettely on kuitenkin yksittäisen
            potilaan kannalta vaikea ja epävarma väylä oikeuksien
            selvittämiseksi eikä välttämättä johda
            järjestelmän kokonaisvaltaiseen kehittämiseen.
         
         
         Sosiaali- ja terveydenhuollon valvontaa toteutetaan edellä mainittujen
            laillisuusvalvojien lisäksi lääninhallituksissa,
            Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksessa ja perusturvalautakunnassa,
            joiden toimivaltaan ja resursseihin liittyviä ongelmia
            on ryhdytty selvittämään sosiaali- ja terveysministeriössä.
            Näiden kysymysten selvittämiseen, samoin kuin
            yleisemmin sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja koskevan lainsäädännön
            uudistamiseen on syytä varata riittävät voimavarat
            ja kiirehtiä valmistelutyön toteuttamista.