Perustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
huomautuksin.
Valiokunta pitää myönteisenä,
että hallituksen esityksellä sovitellun työttömyysetuuden maksamista
rajoittava 36 kuukauden enimmäisaika ei enää jatkossa
koske ikääntyneitä työnhakijoita.
Etuuden enimmäismaksuaika soveltuu huonosti ikääntyneille
työttömyysetuuden saajille, koska se saattaa muodostaa
esteen osa-aikaisen työn vastaanottamiselle ja ikääntyneiden hakeutumista
osa-aikaiseen työhön on perusteltua kannustaa.
Esityksen mukaan enimmäisajan täyttymisen estämättä voidaan
kaikille soviteltua työttömyysetuutta saaville
jatkaa etuuden maksamista vuoden 2004 loppuun riippumatta sovittelun
perusteesta. Alunperin 36 kuukauden enimmäisaika tuli voimaan
1.4.2000, ja se olisi ensimmäisen kerran täyttynyt
soviteltua päivärahaa yhdenjaksoisesti saaneilta
huhtikuussa 2003. Maksatuksen jatkamiseen on aiemmin hyväksytty
määräaikainen pidennys 1.1.2003 voimaantulleella
lailla, jolla määräaikaa pidennettiin
kuluvan vuoden syyskuun loppuun. Nyt maksatuksen jatkaminen olisi
jälleen määräaikainen.
Sovitellun työttömyysetuuden enimmäisaika on
saadun selvityksen mukaan käytännössä koskenut
yhdenjaksoisesti osa-aikaista työtä tekeviä,
valtaosin naisia. Ehdotettu enimmäisajan määräaikainen
pidentäminen hyödyttää näin
ollen ennen kaikkea matalapalkkaisilla naisaloilla työskenteleviä,
koska näillä aloilla tehdään
runsaasti sovitellun työttömyysetuuden
piirissä olevaa työtä erityisesti siksi,
ettei kokoaikatyötä ole tarjolla. Tällä hetkellä enimmäismaksuaika koskee
noin 550 henkilöä. Valiokunta pitää tarkoituksenmukaisena,
että nyt hyväksyttävän määräajan
jatkamisen jälkeen enimmäisaika pyrittäisiin
ensisijaisesti kokonaan poistamaan. Tällaista ratkaisua
puoltaa muun muassa se, että työttömyysetuuden
suuruuden uudelleen määrittely 8 kuukauden välein
turvaa hyvin sen, ettei etuuden taso muodosta kynnystä kokoaikatyöhön
hakeutumiselle. Sovitellun työttömyysetuuden enimmäiskesto
voi päinvastoin nostaa kynnystä hakeutua osa-aikaisiin
töihin tai kannustaa jäämään
kokonaan työttömyysturvan varaan. Osa-aikatyön
vastaanottamista ja osa-aikaisessa työssä pysymistä tulee
kuitenkin tukea tilanteessa, jossa kokoaikatyötä ei
ole tarjolla. Enimmäismaksuajan merkityksellisyyden vähentyminen
näkyy myös siinä, että enimmäisaikaa
toistuvasti määräaikaisesti jatketaan.
Sovitellun työttömyysetuuden maksaminen sääesteen
perusteella rakennus- ja metsätyöaloilla on ehdotus,
joka perustuu työmarkkinajärjestöjen
vuoden 2002 syksyllä tekemään tulopoliittiseen
kokonaisratkaisuun. Valiokunta pitää ehdotusta
hyväksyttävänä, mutta pitää perusteltuna,
että jatkossa tarkastellaan sääesteiden soveltamisen
laajentamista koskemaan myös muita toimialoja.
Aloite
Valiokunta ei edellä ole ehdottanut sovitellun työttömyysetuuden
maksamisen enimmäisaikaa poistettavaksi vaan on hyväksynyt
lakiehdotuksen hallituksen esittämässä muodossa.
Valiokunnan kannasta seuraa, että lakialoite LA 65/2003
vp on hylättävä.