Perustelut
Niin sanottua yhdistelmälupadirektiiviä pannaan
täytäntöön kolmella hallituksen
esityksellä, joita ovat hallituksen esitys eduskunnalle laiksi
ulkomaalaislain muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi
laeiksi (HE 139/2013 vp), hallituksen
esitys eduskunnalle laeiksi asumiseen perustuvan sosiaaliturvalainsäädännön
soveltamisesta annetun lain ja sairausvakuutuslain muuttamisesta
(HE 198/2013 vp) sekä nyt käsittelyssä oleva
hallituksen esitys eduskunnalle laiksi työttömyysturvalain
muuttamisesta.
Perussuomalaiset suhtautuvat yhdistelmälupadirektiivin
täytäntöönpanoon ja siihen liittyviin
esityksiin kielteisesti.
Hallituksen esitys avaa suomalaisen työttömyysturvan
kolmansista maista tuleville henkilöille, vaikka näitä ei
pidettäisi Suomessa asuvina. Yhdistelmälupadirektiivin
myötä kolmannen maan kansalaisella on oikeus työttömyyspäivärahaan,
mikäli hän on ollut vähintään
kuuden kuukauden ajan työsuhteessa ja sen jälkeen rekisteröitynyt
työttömäksi työnhakijaksi, vaikka
henkilö ei asuisi Suomessa. Perussuomalaiset eivät
hyväksy esityksen mukaista suomalaisen työttömyysturvan
avaamista näillä perusteilla.
Esityksen taloudelliset vaikutukset on arvioitu vähäisiksi,
mutta perussuomalaiset haluavat huomauttaa, että kyse on
vain yhdestä osasta yhdistelmälupadirektiivin
täytäntöönpanossa ja sosiaaliturvan
avaamisessa. Koska kyseessä on yksi osa sosiaaliturvalainsäädännön
muutoksista, tulevat muutosten vaikutukset yhdessä vaarantamaan
suomalaisen asumisperusteisen sosiaaliturvan ja sosiaaliturvajärjestelmämme kantokyvyn.
Esitysten vaikutuksia tulisi arvioida kokonaisuutena.
Perussuomalaiset katsovat, että esityksen vaikutuksia
yhdessä muiden siihen liittyvien esi-tysten kanssa ei ole
arvioitu riittävästi eikä yhdistelmälupadirektiivin
täytäntöönpanoa ole valmisteltu
riittävästi Lisäksi haluamme huomauttaa,
että sosiaalipolitiikka kuuluu jäsenvaltioiden
toimivaltaan, eikä EU:n perussopimuksia ole muutettu tältä osin.
Nyt käsittelyssä olevan esityksen lisäksi
useat muutkin hallituksen esitykset murtavat asumisperusteista sosiaaliturvajärjestelmäämme.
Perussuomalaiset eivät tällaista kehitystä ja
suuntaa hyväksy.
Direktiivin täytäntöönpano
saattaa pitkällä aikavälillä lisätä sellaisten
maahantulijoiden määrää, jotka
pyrkivät hyötymään korkeatasoisista sosiaalietuuksista
ja -palveluista Suomessa. Tämä tulee väistämättä aiheuttamaan
sekä suoria että välillisiä vaikutuksia,
joista ensin mainitut aiheutuvat asumisperusteisiin etuuksiin ja terveyspalveluihin
oikeutettujen ja niitä käyttävien ulkomaalaisten
määrän kasvusta. Koska sosiaalipalveluihin
sekä sosiaaliturvajärjestelmäämme
kohdistuu jo nykyisellään vakavia leikkauspaineita,
emme näe järkeväksi kasvattaa direktiivillä mahdollisten
käyttäjien määrää ulkomaalaisilla
työntekijöillä.
Lisäksi pidämme todellisena huolena niin sanottujen
halpatyövoimamarkkinoiden rakentumista Suomeen, mikäli
nämä esitykset hyväksytään.
Tilanteessa, jossa Suomessa kamppailemme vakavien työttömyysongelmien
kanssa ja jossa nuorisotyöttömyydestä on
tulossa suuri rakenteellinen ongelma, pidämme täysin
kohtuuttomana luoda mahdollisuuksia halpatyövoiman tuottamiseen.
On hyvin tiedossa, että EU:n sisälläkin
on jo paikoitellen massatyöttömyyttä ja sen
aiheuttamia monentasoisia ongelmia. Vakava köyhyys lisääntyy,
ja se luo väistämättä paineita
myös suomalaisen sosiaaliturvan kestävyydelle,
etenkin jos se avataan kolmansista maista tuleville henkilöille ja asumisperusteinen
sosiaaliturvamme
murretaan.
Esityksissä on arvioitu, että nämä esitykset toteutuessaan
koskisivat enimmillään vain muutamia tuhansia
henkilöitä. Pidämme kuitenkin muista
EU-maista saatujen tietojen pohjalta näitä arvioita
epärealistisina. Katsommekin, että ennen esitysten
toimeenpanoa olisi tullut tarkastella, millaisia kokemuksia ja kustannuksia muissa
EU-maissa on ollut kehityssuunnaltaan havaittavissa.