Yleisperustelut
         
         Yleistä
         
         Hallitus esittää perustoimeentulon myöntämisen
            ja maksatuksen siirtämistä Kansaneläkelaitoksen
            tehtäväksi. Vaikka nykyisin jo useissa kunnissa
            toimeentulotukea hoidetaan kirjallisessa prosessissa ja asioita
            hoitavat etuuskäsittelijät
            eivätkä sosiaalityöntekijät,
            merkitsee siirto suurta muutosta sosiaalityön asiakasprosesseihin
            ja sosiaalityön sisältöön. 
         
         
         Toimeentulotuki on sosiaalihuoltoon kuuluva viimesijainen taloudellinen
            tuki, jonka tarkoituksena on turvata henkilön ja perheen
            ihmisarvoisen elämän kannalta vähintään
            välttämätön toimeentulo ja edistää itsenäistä selviytymistä. Ehkäisevän
            ja täydentävän toimeentulotuen tarkoituksena
            on edistää henkilön ja perheen sosiaalista
            turvallisuutta ja omatoimista suoriutumista sekä ehkäistä syrjäytymistä ja
            pitkäaikaista riippuvuutta toimeentulotuesta. 
         
         
         Toimeentulotuen myöntäminen ja maksaminen
            ovat perinteisesti kuuluneet kunnille. Toimeentulotuki
            on alun perin tarkoitettu lyhytaikaiseksi ja viimesijaiseksi
            tueksi, joka palauttaisi asiakkaan nopeasti takaisin perusturvan
            ja ansiotulojen piiriin. Tuesta on kuitenkin muodostunut useille
            henkilöille ja perheille pitkäaikainen
            tuki, mikä johtuu suurelta osin ensisijaisten
            etuuksien, ennen kaikkea asumistuen, riittämättömyydestä.
         
         
         Uudistuksen taustalla vaikuttaa vahvasti perustuslain
            ilmaisema yhdenvertaisuusperiaate. Nykyisin toimeentulotukea koskevia
            säännöksiä sovelletaan tavalla,
            joka ei kohtele tuen hakijoita yhdenvertaisesti. Kuntien antamat soveltamisohjeet
            poikkeavat toisistaan, ja ohjeissa on ollut selkeästi
            myös lainvastaisuuksia. Yhtenäistä soveltamista
            tukisivat jatkossa Kelan antamat koko maata koskevat soveltamisohjeet. 
         
         
         Esitys kytkeytyy hallituksen rakennepoliittisessa
            uudistusohjelmassa hyväksyttyyn tavoitteeseen vähentää kuntien
            tehtäviä ja velvoitteita julkisen talouden velkaantumisen
            hillitsemiseksi. Tähän liittyen esityksen tavoitteena
            on myös tehostaa julkisen talouden toimintaa hyödyntämällä Kansaneläkelaitoksen
            asemaa ja järjestelmiä valtakunnallisena toimijana
            sosiaaliturvaetuuksien myöntämisessä.
            Hallituksen esityksellä ei ole tavoiteltu toimeentulotuen
            tason tai myöntämisperusteiden muuttamista taikka
            toimeentulotukeen oikeutettujen piirin laajentamista.
         
         
         Valiokunta pitää esityksen tavoitteita kannatettavina.
            Valiokunta pitää erittäin tärkeänä,
            että toimeentulotuen myöntämisessä päästään
            valtakunnallisesti yhtenäiseen ratkaisukäytäntöön, jota
            päätöksenteon siirtäminen yhdelle
            toimijalle edesauttaa. 
         
         
         Valiokunta katsoo, että uudistuksen toimeenpanoon liittyy
            kuitenkin paljon avoimia kysymyksiä, jotka tulisi ratkoa
            Kelan ja kuntien välillä ennen uudistuksen
            voimaantuloa. Asiakkaiden näkökulmasta ongelmia
            on siinä, miten sosiaalityö nivotaan perustoimeentulon
            myöntämiseen, miten kaikkein heikoimmassa asemassa olevien
            tarpeista huolehditaan ja miten kiireellisen toimeentulotuen
            saanti turvataan. Kuntien näkökulmasta ongelmallista
            on, miten kustannuksia pystytään hallitsemaan
            ja miten henkilöstön uudelleensijoittamisessa
            kunnissa onnistutaan.
         
         
         Asiointimalli
         
         Hallituksen esitys lähtee siitä, että vain
            perustoimeentulotuki haetaan Kansaneläkelaitokselta.
            Täydentävä ja ehkäisevä toimeentulotuki pysyy
            edelleen kuntien vastuulla. Jotta tarvetta asioida sekä Kelassa
            että kunnassa voidaan vähentää,
            esityksessä ehdotetaan, että joitakin nykyisellään
            täydentävään toimeentulotukeen kuuluvia
            menoeriä siirretään osaksi muita perusmenoja,
            jotka otetaan jatkossa huomioon osana Kelan myöntämää perustoimeentulotukea. Nykyisestä
            täydentävästä toimeentulotuesta
            siirtyvät menoerät ovat muun muassa muuttokulut ja
            takuuvuokra sekä lasten päivähoitomenot. Lisäksi
            perusmenoina ehdotetaan laissa mainittavaksi eräitä muita
            menoja, joiden ei katsota sisältävän
            sellaista erityistä harkintaa ja henkilön tai
            perheen tarpeen arviointia, joka olisi jätettävä kunnan
            sosiaalitoimen tehtäväksi. Valiokunta
            pitää uutta rajausta tarkoituksenmukaisena.
         
         
         Ehdotettu palvelujen organisointimalli asiakkaiden näkökulmasta
            yksinkertaistaa ja helpottaa asiointia. Järjestämällä perustoimeentulotuen
            myöntäminen ja maksatus nyt esitetyllä tavalla
            mahdollistetaan perustoimeentulotuen hakeminen samalla asiointikerralla
            ja pitkälti samoilla selvityksillä kuin
            Kelan toimeenpanemia toimeentulotukeen nähden ensisijaisia etuuksia
            haettaessa. Koska Kelassa asiointia ei koeta samalla tavoin leimaavaksi
            kuin sosiaalitoimen asiakkuutta, muutos vähentää tältä osin myös
            perustoimeentulotukea hakevien asiakkaiden leimautumista. 
         
         
         Perustoimeentulotuen myöntämisen siirto Kelaan
            mahdollistaa myös siellä muiden etuuksien vuoksi
            asioivien asiakasryhmien informoimisen, mikä lisää asiakkaiden
            tietoisuutta saada ensisijaisia etuuksia täydentävää toimeentulotukea.
            Tällä voidaan osaltaan edistää ihmisten taloudellista
            yhdenvertaisuutta ja jokaisen oikeutta taloudelliseen
            vähimmäisturvaan sekä vähentää köyhyyttä.
            Etuuksien yhteensovitus on jatkossa helpompaa, mikä vähentää etuuksien takaisinperintää,
            joka helposti romuttaa vähävaraisen
            talouden ja joka voi vähentää halukkuutta
            lyhytaikaisen työn vastaanottamiseen.
         
         
         Muutos voi tuoda kuitenkin myös heikennyksiä asiakkaiden
            saamaan etuuteen ja palveluihin. Ehdotetun 14 §:n
            2 momentin mukaan hakemus täydentävästä tai
            ehkäisevästä toimeentulotuesta
            tulee edelleen tehdä suoraan kunnan sosiaalitoimelle,
            jos hakija on saanut hakemusta koskevalle ajalle päätöksen
            perustoimeentulotuesta. Näin ollen melko iso
            osa asiakkaista joutuu edelleen asioimaan kahdessa paikassa ja riittävää tuen
            saantia voi pitkittää se, että asiakas joutuu
            odottamaan päätöstä Kelasta
            ennen kuin kunta voi myöntää täydentävää tai
            ehkäisevää toimeentulotukea. 
         
         
         Toimeentulotuen hakeminen kahdelta viranomaiselta hankaloittaa
            ainakin uudistuksen alkuvaiheessa asiakkaiden asiointia. Erityinen huoli
            on asiakkaista, joiden kyvyt, resurssit tai jaksaminen eivät
            riitä kahdessa paikassa asiointiin. Valiokunta korostaa,
            että Kelan ja kunnan tulee toimia joustavasti perustoimeentulon
            sekä täydentävän ja ennaltaehkäisevän
            tuen hakemisen suhteen. Asiakkaan kannalta kuitenkin on kysymys
            taloudellisen tuen tarpeen kokonaisuudesta.
         
         
         Asiakkaiden neuvonta ja ohjaus
         
         Nykytilanteeseen verraten asiakkaan asemaan vaikuttaa tosiasiallisesti
            se, että Kansaneläkelaitoksella ei ole
            jokaisessa kunnassa toimipistettä, jossa asiakkaalla
            olisi mahdollisuus asioida henkilökohtaisesti. Heikoimmassa
            asemassa olevien kannalta tämä voi muodostua tuen hakemisen
            esteeksi.
         
         
         Esityksen mukaan Kelalle tulee velvollisuus tiedottaa asiakkaille
            oikeudesta henkilökohtaiseen keskusteluun kunnan sosiaalityöntekijän
            tai sosiaaliohjaajan kanssa. Esityksessä todetaan, että neuvonnan
            tulee tapahtua sellaisella tavalla ja sellaisessa muodossa, että asiakas
            voi sen ymmärtää. Vaikka tieto olisi
            kuinka selkokielistä, ei se välttämättä saa
            kaikkia hakeutumaan palvelujen piiriin, vaikka he siitä hyötyisivätkin.
            Valiokunta toteaa, että uudistuksen yhteydessä tulee miettiä uusia
            keinoja niiden henkilöiden tavoittamiseksi, joiden elämänhallinta
            on heikkoa ja jotka eivät itse osaa, jaksa tai ole motivoituneita hakeutumaan
            sosiaalityön palvelujen piiriin. Valiokunta huomauttaa
            lisäksi, että asiakkaalle on selkeästi
            kerrottava hänen tietojensa luovuttamisesta ja käsittelystä eri
            viranomaisten välillä.
         
         
         Valiokunta korostaa, että toimeentulotukiasioissa voidaan
            antaa palvelua myös puhelimitse. Myös toimeentulotukihakemus
            on mahdollista hallintolain 19 §:n nojalla viranomaisen
            suostumuksella panna vireille suullisesti, esimerkiksi puhelimessa,
            jolloin puhelun vastaanottanut Kelan työntekijä voi
            kirjata sen. 
         
         
         Päätös kiireellisen toimeentulotuen
            myöntämisestä on tehtävä samana
            tai viimeistään seuraavana arkipäivänä hakemuksen
            saapumisesta. Kiireellisissä tapauksissa on mahdollista,
            että etuuspäätös voidaan tehdä tarvittaessa
            viipymättä suullisesti annettujen tietojen perusteella. Kansaneläkelaitos
            tulee saadun selvityksen mukaan rakentamaan toimintamallin,
            jossa tuen hakeminen ja vastaanottaminen myös kiireellisissä tapauksissa
            on mahdollista myös niiden kuntien alueilla, joissa Kelalla
            ei ole toimipisteitä.
         
         
          Sosiaalityön rooli
         
         Valiokunta painottaa, että uudistuksessa tulee vahvasti
            panostaa sosiaalityön tarpeessa olevien asiakkaiden ohjaamiseen
            Kelasta kuntiin. Kelan työntekijöiden asiantuntemusta
            tältä osin on välttämätöntä lisätä.
            Esimerkiksi sosiaaliohjaajien palkkaaminen Kelan toimipisteisiin
            vahvistaisi tällaista osaamista. 
         
         
         Perustoimeentulon siirto antaa kunnille mahdollisuuden kohdentaa
            sosiaalityön ja -ohjauksen resursseja sosiaalihuollon asiakastyöhön. Valiokunta
            pitää tärkeänä, että toimeentulotukiasiakkaiden
            ja kunnan sosiaalihuollon yhteys turvataan luomalla yhteistyötä ja
            tiedonsiirtoa tukevia rakenteita Kelan ja kuntien välille.
            Olisi tärkeää varmistaa se, että sosiaalityön
            tai muun sosiaalihuollon tuen tarve tulisi esiin ja siihen reagoitaisiin
            myös silloin, kun perustoimeentulotuen myöntää Kela.
            Valiokunta korostaa, että yhteistyö on erityisen
            tärkeää nuorten saamiseksi avun piiriin.
            Henkilökunnan koulutuksessa tulee korostaa yhteistyötä ja
            huomioida myös erityis- ja marginaaliryhmiin liittyvät osaamistarpeet.
         
         
         Kansaneläkelaitoksen ja kuntien välillä on
            jo ollut yhteistoimintaa eri alueilla. Viimeisimpänä yhteistyömuotona
            on työllistymistä edistävien,
            monialaisten yhteispalvelujen vakinaistaminen, jossa työ-
            ja elinkeinotoimisto, kunta ja Kela yhdessä arvioivat monialaista
            yhteispalvelua tarvitsevien työttömien
            palvelutarpeet ja ohjaavat hänet tarvitsemiensa työllistymistä edistävien
            sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen piiriin.
         
         
         Valiokunta pitää välttämättömänä,
            että toimeenpanossa painotetaan selkeiden käytäntöjen
            luomista asiointiin, asiakkaiden ohjausta sosiaalityön
            palveluihin, etuuksien hakemiseen liittyvää asiakkaiden
            neuvontaa sekä viranomaisten yhteistyötä ja
            tiedonkulun sujuvoittamista. Välttämätöntä on
            myös huolehtia siitä, että perusosaa
            alennettaessa alentamiseen liittyvä suunnitelma asiakkaan
            itsenäisen suoriutumisen edistämiseksi tehdään
            yhteistyössä hakijan, työvoimaviranomaisen
            ja muiden tarvittavien tahojen kanssa. Ennen lain voimaantuloa
            on välttämätöntä olla
            valmiina toimintamalli, jolla asiakkaan saumaton ja kokonaisvaltainen
            palvelu Kelan ja kuntien välisellä yhteistyöllä hoidetaan. 
         
         
         Taloudelliset vaikutukset 
         
         Toimeentulotuen alikäytön odotetaan vähenevän,
            koska toimeentulotuen hakeminen Kelasta on helpompaa ja vähemmän
            leimaavaa kuin hakeminen kunnan sosiaalitoimesta. Kelan tehokas
            asiakkaiden ohjaus on avainasemassa toimeentulotuen alikäytön
            vähentämisessä. Kela ohjaisi asiakasta
            hakemaan toimeentulotukea, mikäli asiakkaan arvioidaan
            olevan tukeen oikeutettu. Esityksen perusteluissa oletetaan, että toimeenpanijan
            muuttumisen seurauksena uusiksi tuensaajiksi tulisi
            noin 28 000 kotitaloutta.
         
         
         Kuten esityksen perusteluissa todetaan, nykyisen alikäytön
            laajuuden tarkkaan arvioimiseen ei ole riittävästi
            tietoa käytettävissä. Toimeenpanijan
            vaihtuminen saattaa myös muuttaa käytännön
            toimintatapoja vaikeasti ennakoitavalla tavalla. Tämä saattaa
            osaltaan vaikuttaa alikäytön kehitykseen. Toimeentulotuen
            käyttö on yleisintä yksin asuvien ja
            yksinhuoltajien keskuudessa. Tuen alikäyttö on
            siviilisäädyn suhteen arvioiden yleisintä naimattomien,
            eronneiden ja leskien joukossa. Toimeentulotuen arvioitu alikäyttö keskittyy
            etenkin nuorten mutta myös vanhuuseläkeikäisten
            ikäryhmiin siten, että tuen hakematta jättäminen
            on vanhemmissa ikäryhmissä yleisempää.
            Työttömistä arvioidaan noin joka neljännen
            olevan laskennallisesti oikeutettu toimeentulotukeen, vaikka
            sitä ei ole haettu. Tuen hakemattomuus on yhteydessä myös
            henkilön matalaan koulutustasoon siten, että pelkän
            peruskoulun suorittaneet jättävät tuen
            noin kaksi kertaa useammin hakematta kuin keskiasteen tutkinnon
            suorittaneet ja seitsemän kertaa useammin kuin akateemisen
            koulutuksen hankkineet. 
         
         
         Valiokunta pitää uudistuksen myönteisenä seurauksena,
            että tuen käytön lisääntyminen etenkin
            työttömien, ikääntyneiden, yksin
            asuvien ja pienillä paikkakunnilla asuvien joukossa voi
            vähentää köyhyyttä.
            Arvioon alikäytön vähenemisestä ja
            tästä seuraavasta toimeentulotuen menojen kasvusta
            liittyy kuitenkin suuri epävarmuus. Kustannusvaikutukset
            alikäytön vähenemisestä tulevat
            todennäköisesti tapahtumaan vaiheittain käytäntöjen
            vakiintuessa.
         
         
         Hallituksen esityksessä eritellyt arviot perustoimeentulon
            siirron taloudellisista vaikutuksista ovat merkittävästi
            muuttuneet verrattuna keväällä 2014
            tehtyihin arvioihin. Sosiaali- ja terveysministeriön asettama
            arviointiryhmä totesi maaliskuussa 2014, että niin
            kutsutusta alikäytön vähenemisestä aiheutuva
            kustannuslisäys olisi enimmillään
            noin 300 milj. euroa vuodessa. Esityksessä alikäytön
            vähentymisen arvioidaan lisäävän
            toimeentulotukimenoja merkittävästi aiempaa arviota
            vähemmän eli vuositasolla 75—100 milj.
            euroa. Valiokunta huomauttaa, että esitettyjen arvioiden
            suuri ero vaikeuttaa varautumista lisäkustannuksiin niin
            kunnissa kuin valtion talousarvion ja julkisen talouden suunnitelman
            2016—2019 valmistelussa. 
         
         
         Perustoimeentulotuen siirron kustannusten kannalta merkittävä tekijä on
            myös se, mille tasolle asumismenojen korvaus
            Kelan toimeentulotuessa normitetaan. Nykyisin kuntien ohjeistukset
            kohtuullisista asumismenoista perustuvat yleensä kunnan
            keskimääräiseen vuokratasoon, mutta käytännöissä on
            kunnittaista vaihtelua. Asumismenojen normittaminen Kelan toimeentulotuessa
            on siirron vaikutusten ja kustannusten kannalta keskeinen. Perustoimeentulotuen siirron
            vaikutukset ja kustannukset riippuvatkin käytännössä siitä,
            miten nykyiset vaihtelevat kunnittaiset ohjeistukset koskien paitsi
            asumismenoja myös  muun muassa tulojen ja varojen huomioimista
            ja terveydenhuoltomenoja normitetaan Kelan toimeentulotuessa. Uudesta
            ohjeistuksesta syntyviin kustannuksiin on näin ollen kunnissa
            vaikea varautua.  
         
         
         Uudistuksen arvioidaan tuovan kunnille säästöjä ensisijaisesti
            työvoimakustannuksista. Oletettavasti ainakin etuuskäsittelijöiden
            määrä tulee vähentymään.
            Esitetyn muutoksen vaikutusta henkilökustannusten säästönä kunnissa
            voidaan arvioida vain melko karkealla tarkkuustasolla.
            Jos perustoimeentulotuen siirtyminen kunnilta Kansaneläkelaitokselle
            poistaa suurimman osan toimeentulotukiasiakkaista kunnan asiakkuudesta,
            kuten esityksellä tavoitellaan, voidaan arvioida, että kustannussäästö henkilöstökustannusten
            osalta olisi enimmillään noin 60 miljoonaa euroa
            vuositasolla. 
         
         
         Valiokunta huomauttaa kuitenkin, että täydentävän
            toimeentulotuen käsittely edellyttää, että kunnissa
            on jatkossakin etuuskäsittelijöitä. Esimerkiksi
            pääkaupunkiseudulla 45 % perustoimeentuloa
            saavista asiakkaista saa myös täydentävää toimeentulotukea,
            jolloin asiakkaiden määrän vähentyminen
            ei välttämättä vähennä etuuskäsittelijöiden
            määrää oletetusti. Jos kunnissa
            ei ole etuuskäsittelijöitä, täydentävän
            tuen myöntäminen jää sosiaalityöntekijöille,
            joiden on ajateltu uudistuksen jälkeen vapautuvan kohtaavaan
            asiakastyöhön. 
         
         
         Esityksestä on arvioitu syntyvän säästöjä hallintokulujen
            vähenemisenä arviolta noin 6 miljoonaa euroa vuositasolla
            ja maksuliikenteen vähenemisen johdosta vuositasolla
            noin 3 miljoonaa euroa. Kelalle syntyy siirron valmistelusta kustannuksia
            vuosina 2014—2016 noin 7,5 miljoonaa euroa.
         
         
         Henkilöstön asema
         
         Liikkeen luovutusta koskevan direktiivin mukaan liikkeen luovutuksena
            ei pidetä hallintoviranomaisten uudelleenorganisointia,
            eikä hallinnollisten tehtävien siirtämistä julkisyhteisöltä toiselle.
            Perustoimeentulotuen siirrossa on kyse lailla säädettävästä tehtävien
            siirrosta julkisyhteisöltä toiselle. Edellä olevan
            mukaisesti kunnan palveluksessa olevaan henkilöstöön
            ei sovelleta tähän esitykseen liittyen liikkeenluovutusta
            koskevia säännöksiä. Kela ratkaisee itse,
            kuinka paljon toimeentulotukitehtävissä käytetään Kelan
            nykyistä henkilöstöä ja kuinka paljon
            uutta henkilöstöä rekrytoidaan.
         
         
         Valiokunta korostaa, että Kela tarvitsee riittävän
            henkilöstöresursoinnin kokonaan uuden tehtävän
            hoitamiseen. Kun lisähenkilöstöä toimeentulotuen
            hoitamiseen tullaan Kelaan tarvitsemaan, valiokunta katsoo, että riittävän
            asiantuntemuksen turvaamiseksi on tarpeen tehdä rekrytoinnit
            ensisijaisesti kunnissa toimeentulotukiasioita hoitaneesta henkilöstöstä. 
         
         
         Valiokunta korostaa, että tehtävien siirto
            ei saa merkitä toimeentulotukihakemusten ruuhkaantumista
            ja siten tukeen oikeutetun aseman heikentymistä viivytysten
            johdosta. Kun siirrossa on turvattava toimeentulotuen maksatuksen jatkuminen
            saumattomasti, henkilöstöä tulee olla
            Kansaneläkelaitoksessa riittävä määrä 
         
         
         Seuranta
         
         Valiokunta pitää erittäin tärkeänä,
            että uudistuksen vaikutuksia toimeentulotuen käyttöön, asiakkaiden
            asemaan sekä kuntien menoihin kiinteästi seurataan.
            Asiakkaiden osalta on erityisesti syytä seurata sitä,
            pystytäänkö tuki myöntämään
            lain edellyttämässä määräajassa, pitkittyvätkö asiakkuudet
            ja lisääntyykö toimeentulotukiriippuvuus.
            Valiokunta ehdottaa asiaasta lausumaa (Valiokunnan lausumaehdotus
               1).
         
         
         Olennaista on, että lainsäädäntömuutoksen vaikutuksia
            toimeentulotuen asiakaskuntaan pystytään arvioimaan
            asianmukaisella tarkkuudella. Uudistus tulee vaatimaan erittäin
            toimivaa Kelan ja kuntien välistä tiedonvaihtoa
            ja siihen liittyviä sujuvia käytäntöjä.
            Päätöksenteon ja maksatuksen
            siirrolla saattaa olla heijastusvaikutuksensa myös toimeentulotuen
            tietojen seurannan jatkuvuuteen. Esimerkkinä tästä ovat toimeentulotuen
            määräaikojen seurantatiedot, joita kerätään
            sekä Kelan että kuntien järjestelmistä.
            Kuntien kannalta on olennaista seurata sitä, miten kustannukset
            kehittyvät, kun kuntien päätösvalta
            kapenee, mutta rahoitusvastuu säilyy. 
         
         
         Toimeentulotuen uudistaminen
         
         Valiokunta pitää tärkeänä,
            että laki toimeentulotuesta kokonaisuudessaan uudistetaan.
            Uudistus tulee tehdä niin, että siinä vahvistetaan
            toimeentulotuen luonnetta osana ihmisen sosiaalisen hyvinvoinnin
            kokonaisuutta  ja sen luonnetta viimesijaisena ja väliaikaisena
            etuutena. Toimeenpanossa tavoitteena tulee olla moniammatillinen
            yhteistyö sekä Kelan ja kuntien välillä sellaiset
            toimintakäytännöt, jotka tukevat toimeentulotukea
            saavan itsenäistä suoriutumista ja ehkäisevät
            syrjäytymistä (Valiokunnan lausumaehdotus 2).