TALOUSARVIOALOITE 1042/2002 vp

TAA 1042/2002 vp - Lauri Oinonen /kesk ym.

Tarkistettu versio 2.0

Määrärahan osoittaminen talous- ja velkaneuvonnan järjestämiseen

Eduskunnalle

Laki talous- ja velkaneuvonnasta vahvistettiin 1.9.2000. Sen 1 §:ssä todetaan neuvonnan sisältävän paitsi avustamista velkajärjestelyasioissa myös tietojen ja neuvonnan antamista talouden hoidosta sekä avustamista taloudenpidon suunnittelussa. Eduskuntaan on myös tulossa hallituksen esitys laiksi sosiaalisesta luototuksesta. Tämän lain 6 § velvoittaa työntekijää (sosiaalisen luoton yksikön tai talous- ja velkaneuvojan) antamaan tarvittaessa taloudellista neuvontaa ja ohjausta sosiaalisen luoton myöntämisen yhteydessä ja takaisinmaksuajan kuluessa. Talousneuvonta on kuitenkin jäänyt ja tulee vastaisuudessakin jäämään vain haaveeksi ja epämääräiseksi puuhasteluksi, koska tähän asti myönnetyillä tai nyt vuodelle 2003 ehdotetuilla talous- ja velkaneuvonnan määrärahoilla ei pystytä riittävää ja ammattitaitoista neuvontatyövoimaa palkkaamaan. Kunnat eivät ole halukkaita kustantamaan toimintakuluja, koska lakiehdotus talous- ja velkaneuvonnasta lähti siitä, että valtio vastaa talous- ja velkaneuvonnasta aiheutuvista kuluista. Esim. Jyväskylän toiminta-alueen 18 kuntaa ovat kiitettävästi kuitenkin osallistuneet kuluihin maksaen niistä 37 % vuonna 2001. Kuntien tiukentuva taloudellinen tilanne ei salli kuntaosuuden lisäystä.

Vuoden 2003 talousarvioehdotuksessa momentille 32.40.31 korvaus talous- ja velkaneuvonnan järjestämisestä on ehdotettu 5 160 000 euroa. Tämä muodostuu vuoden 2002 määrärahasta 3 611 000 euroa ja siihen lisätystä 1 549 000 eurosta valtion ja pankkien velkasovinto-ohjelmaan liittyvän velkaneuvojien osallistumisen sovintoneuvotteluihin. Talousarvioon tehty lisäys on siis sidottu uuden tehtävän hoitamista varten palkattavan henkilöstön kuluihin.

Talous- ja velkaneuvonta lakisääteistettiin vuoden 2001 alusta. Kuluttajaviraston tehtäväksi annettiin seurata resurssien riittävyyttä vuoden 2001 aikana. Seuranta järjestettiin sitä varten, että mahdollisesti riittämättömiksi osoittautuviin resursseihin voidaan tehdä lisäystä vuoden 2003 valtion talousarviossa. Kuluttajavirasto on todennut neuvonnan resurssit riittämättömiksi ja ehdottanut lisäystä. Myös Velkaneuvonta ry:n arvio tarvittavista resursseista on liitetty KTM:lle jätettyyn talousarvioon.

Kuluttajavirasto ehdotti 7.3.2002 talous- ja velkaneuvojien, toimistotyöntekijöiden sekä toiminnan yleiskuluihin 7 274 401 euron määrärahaa vuodelle 2003. Velkaneuvonta ry ehdotti puolestaan kauppa- ja teollisuusministeriön asettamassa talous- ja velkaneuvonnan seurantatyöryhmässä määrärahaksi 9 208 272 euroa. Molemmat ehdotukset ovat hyvin perusteltuja. Velkaneuvonta ry:n arvio resurssien riittävyydestä vastaa eduskunnan valtiovarainvaliokunnan kantaa asiassa.

Eduskunnan valtiovarainvaliokunta on korottaessaan talous- ja velkaneuvonnan määrärahaa vuodelle 2002 todennut mm. seuraavaa: "Tehokas velkaneuvonta edellyttää riittäviä henkilöstöresursseja. Tarvittava vahvuus on kaksi henkilöä noin 40 000 asukasta kohden". Talousarvioehdotuksessa ehdotettu määräraha on riittämätön kattamaan tarvittavan vahvuuden mukaiset toimintakulut.

Edellä olevan perusteella ehdotamme kunnioittaen,

että eduskunta ottaa valtion vuoden 2003 talousarvioon momentille  32.40.31 lisäyksenä 2 100 000 euroa talous- ja velkaneuvonnan järjestämiseen.

Helsingissä 1 päivänä lokakuuta 2002

  • Lauri Oinonen /kesk
  • Seppo Lahtela /kesk
  • Pertti Mäki-Hakola /kok