TALOUSARVIOALOITE 127/2012
vp
TAA 127/2012
vp - Ilkka Kanerva /kok ym.
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen valtatien
8 yhteysvälin Turku—Pori parantamiseen
Eduskunnalle
Valtatie 8 (E18) yhteysväli Turku—Pori
on osa Turun ja Oulun välistä, länsirannikon
satamakaupunkeja yhdistävää valtatietä.
Yhteysväli on merkittävä tavaraliikenteen
ja työmatkaliikenteen väylä, joka on
osa tulevaa kattavaa TEN-T- verkkoa. Turun ja Porin välillä ei
ole valtatielle vaihtoehtoista suoraa ratayhteyttä. Yhteysväli
on vilkasliikenteinen ja liikenneturvallisuudeltaan huono. Tien
turvallisuus on tällä hetkellä pääteiden
huonoimpia. Paikoitellen tien kapeus sekä tiheässä olevat
tasoliittymät yhdessä suurten liikennemäärien
kanssa heikentävät liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta.
Pohjavesisuojausten puute lisää pilaantumisen
riskejä pohjavedenottamoalueilla erityisesti Maskun kohdalla.
Myös meluntorjunnassa on puutteita. Valtatien sujuvuuden
lisäämisellä vähennetään
päivittäisen työmatkaliikenteen ruuhkia
ja parannetaan elinkeinoelämän kuljetusvarmuutta,
kuljetusten tehokkuutta sekä matka-aikojen ennustettavuutta.
Valtioneuvoston liikennepoliittisessa selonteossa
eduskunnalle valtatien 8 palvelutasoa välillä Turku—Pori
esitetään parannettavaksi 100 miljoonalla. eurolla.
Lisäksi selontekoon on kirjattu ao. hankkeesta seuraavaa:
"Yhteysvälin suunnitelmat uudelleen arvioidaan kustannustehokkaan,
optimaalisen ja käyttäjälähtöisen
ratkaisun löytämiseksi. Ratkaisu ideoidaan avoimesti
ja vuorovaikutuksessa käyttäjien ja elinkeinoelämän
kanssa. Tavoitteena on parantaa koko yhteysvälin palvelutasoa,
liikenneturvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta. Osana hanketta
pienennetään vedenhankinnalle tärkeiden
pohjavesialueiden ja -ottamoiden pilaantumisriskiä (Masku)."
Tehdyssä tiesuunnittelussa on etsitty kustannustehokkaita
ratkaisuja ja vaikuttavia toimenpiteitä koko yhteysvälille.
Tällä suunnittelulla on päädytty
yhteysvälin osalta 210 miljoonan euron hankkeeseen, joka
on vain n. 45 % tavoitetilan mukaisesta investoinnista
(460 miljoonaa euroa). Maskun pohjavesialueiden ympäristöluvan raukeaminen
edellyttää rakentamistöiden aloitusta
nelikaistaistuksen osalta Maskussa vuonna 2013.
Liikenneviraston Liikenneverkon kehittäminen 2012—2022
-raportissa on esitetty Liikennepoliittisen selonteon päätökset
liikenneverkon kehittämisestä 2012—2022.
Kehittämisohjelma vuosille 2016—2022 sisältää yhteysvälin
Turku—Pori kehittämisen. Satakunnan ja Varsinais-Suomen
maakunnan liitot ovat olleet Liikenneviraston kanssa samaa mieltä siitä,
että kehyspäätöksen mukaiselle
100 milj. euron hankkeelle tarvitaan välittömästi
jatkoa. Selontekoon sisältyvä 100 milj. euron
hanke on tarkoituksenmukaista käynnistää vuonna
2013 ja saattaa tämän vaiheen toteutus kokonaisuudessaan
loppuun seuraavalla hallituskaudella.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2013 talousarvioon
momentille 31.10.77 lisäyksenä 2 000 000
euroa ja lisää momentin perusteluihin maininnan
Liikennevirastolle annettavasta valtuudesta tehdä sopimuksia
hankkeen valtatie 8 yhteysvälin Turku—Pori parantamisesta.
Helsingissä 28 päivänä syyskuuta
2012
- Ilkka Kanerva /kok
- Esko Kiviranta /kesk
- Pertti Hemmilä /kok
- Anne Holmlund /kok
- Stefan Wallin /r
- Timo Kalli /kesk
- Anssi Joutsenlahti /ps
- Ritva Elomaa /ps
- Ilkka Kantola /sd
- Maria Lohela /ps
- Sauli Ahvenjärvi /kd
- Sampsa Kataja /kok
- Petteri Orpo /kok
- Jussi Halla-aho /ps
- Annika Lapintie /vas
- Jyrki Yrttiaho /vr
- Jaana Pelkonen /kok
- Kristiina Salonen /sd
- Anne-Mari Virolainen /kok
- Annika Saarikko /kesk
- Katja Taimela /sd
- Eeva-Johanna Eloranta /sd