TALOUSARVIOALOITE 1400/2002
vp
TAA 1400/2002
vp - Kari Urpilainen /sd
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen Huopana—Aholanmäki-tien
perusparantamiseen Viitasaarella
Eduskunnalle
Eräs maamme tärkeimmistä päätieyhteyksistä on eittämättä ns.
nelostie. Viitasaaren kaupungin Hännilänsalmen
kohdalla oleva nelostiehen kuuluva silta on liikenteellisesti hankala
kohta. Siksi sillan uusimisen tarve on aika ajoin noussut voimakkaasti
esille. Vaikka tarve tunnustetaan, ei hanke ole edennyt osin ehkä sen
mittavuuden takia. Hännilänsalmen siltaan kohdistuvat
monet riskitekijät ovat runsaan raskaan liikenteen ja nyttemmin
myös muiden tekijöiden lisääntymisen
myötä merkittävästi kasvaneet.
Samoin ns. ylileveät ja normaalia raskaammat ajoneuvoyhdistelmät
joutuvat kiertämään valtatietä 13
Kokkolan kautta pohjoiseen tai etelään suuntautuvat kuljetuksensa
mm. sillan kapeuden vuoksi. Tällöin kuljetusmatkat
pitenevät ja kustannukset lisääntyvät.
Tämän tilanteen tunnustavat ongelmana myös
liikenneviranomaiset. Olennaista onkin ennakoida tilanne, että nelostie
on Hännilänsalmen kohdalla poikki. Miten liikenne
hoidetaan silloin?
Mahdollisessa kriisitilanteessa nelostien liikenteen on Hännilänsalmen
kohdalla pakko käyttää kiertotieyhteyttä.
Ainoa toimiva reitti on tällöin tieyhteys Sininen
tie—Huopana—Keihärinkoski—Aholanmäki—Keitelepohja—nelostie. Tämän
kiertotieyhteyden on myös Tielaitos todennut ainoaksi käyttökelpoiseksi
vaihtoehdoksi. Tämän kiertotieyhteyden ainoa heikko
osuus on savipohjainen peruskunnoltaan heikko ja päällystämätön
tieosuus Huopana—Aholanmäki, joka helposti routivana
ja rakenteeltaan pehmeänä muodostaa todellisen
ongelman.
Tieosuudella on nykyäänkin raskasta liikennettä,
mm. puutavara-ajoa, sillä sitä pitkin ajetaan
raskasta raaka-ainepuuhankinnan keräilyliikennettä,
jolla turvataan merkittävä osa paikallisten yritysten
(mm. Timper-Team, Keiteleen Saha, Haapaniemen Saha, Myllyahon Saha
ja Parru) raaka-ainetarpeesta. Raskaan puutavaraliikenteen lisäksi
kyseisen tieosuuden varrella toimii kolme maansiirto- ja rakennustoiminnan
palvelualan yritystä, joista laajimmalla on raskaiden yhdistelmäperävaunullisten
sorankuljetusautojen sekä kaivinkoneiden huolto- ja korjauspiste.
Muu tieosuutta kuormittava vakinainen liikenne käsittää linja-autoliikenteen
koululais- ja asukaskuljetuksia, postinjakeluliikennettä,
kirjastoauton liikennettä, maitotilojen keräilyliikennettä sekä mm.
Viitasaaren kaupungin järjestämää palvelutaksiliikennettä.
Merkittävää ja yhä laajenevaa
liikennettä aiheuttaa matkailualan yritystoiminta. Esimerkiksi
Keihärinkosken koskikalastuksen elinkeinojen kehittäminen
kytkeytyy olennaisesti hyviin tieyhteyksiin. Myös Keihärinkosken
kyläkoulua käyvien lasten turvallista liikennöintiä hankaloittaa
nykyinen mäkinen, mutkainen, kapea ja heikkokuntoinen tieosuus.
Tieosuuden pituus on 20,6 kilometriä, ja alustava kustannusarvio
on noin 21 miljoonaa markkaa. Koska ko. tieosuus muodostaa erittäin
tärkeän kiertotieyhteyden koko nelostien
ehkä pahimman pullonkaulan, Hännilänsalmen
kohdalla, on erittäin tärkeää,
että tieosuuden Huopana—Aholantie peruskunnostus
ja päällystys toteutetaan mitä pikimmin.
Edellä olevan perusteella ehdotan
kunnioittaen,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2003 talousarvioon
momentille 31.24.21 lisäyksenä 1 000 000
euroa tieosuuden Huopana—Aholanmäki peruskunnostuksen
aloittamiseen.
Helsingissä 1 päivänä lokakuuta
2002