TALOUSARVIOALOITE 1499/2002
vp
TAA 1499/2002
vp - Raimo Vistbacka /ps
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen turkistarhojen
siirtämisavustuksiin pohjavesialueilla
Eduskunnalle
Vesi- ja ympäristöpiirit tekevät
jatkuvasti pohjavesikartoituksia. Varsinkin Pohjanmaalla näitä kartoituksia
on tehty runsaasti pohjavesialueilla, joiden läheisyydessä sijaitsee
turkistarhoja. Tutkimusten syyksi piiri on ilmoittanut valtioneuvoston
päätöksen, jonka mukaan tarhat olisi
siirrettävä pois pohjavesialueilta. Pohjavesien
tutkimus, luokitus ja valuma-alueiden selvitykset ovat huomattavasti
turkistarhausta nuorempi ilmiö. Tarhojen perustamisaikaan,
1960- ja 1970-luvuilla, pohjavesistä oli yhtä vähän
tietoa kuin mahdollisista tarhauksen ympäristöhaitoistakin. Tarhaajille
on vesi- ja ympäristöpiirin taholta ilmoitettu,
että turkistarhat ovat riskisaastuttajia, ja heitä on
uhattu vesioikeudella, mikäli he eivät suostu
muuttamaan.
Tarhaajat ovat tiedustelleet ympäristöministeriöltä,
onko olemassa selvityksiä turkistarhojen aiheuttamasta
vaarasta pohjavesille. Kyseisestä asiasta ei ole tehty
ministeriönkään mukaan mitään
perusteellista selvitystä, mutta toisaalta myönnetään
pyrkimys saada siirretyksi turkistarhat pois pohjavesialueilta.
Ongelmaksi muodostuukin se, ettei valtiolla ole varattuna minkäänlaisia
määrärahoja korvauksiksi tai avustuksiksi tarhoille
ja tarhaajille pakkomuutosta aiheutuviin kustannuksiin ja mahdollisiin
tuotonalentumiskorvauksiin. Esimerkkinä mainittakoon, että kaikkiaan
noin 1 400 tarhan luvat tulevat uuteen käsittelyyn
ja niistä noin 250 on niin suuria tarhoja, että lupa-asiat
kuuluvat ympäristökeskukselle. Pelkästään
Kokkolan vesi- ja ympäristöpiirin alueella toimii
n. 50 tarhaa ja Pohjanmaan alueella liki sata tarhaa, jotka ovat
siirtouhan alla.
Erikoista suunnittelutoimissa on se, että niitä on
tehty salassa: on ilmoitettu, että kunnille toimitetaan
tieto tutkimuksista ja niiden tuloksista. Kunnat ovat kuitenkin
täysin tietämättömiä ja
ilmoittavat, ettei niille ole vesi- ja ympäristöpiriin toimesta
lähetetty mitään papereita tutkimusten pohjalta.
Siirrettäviä tarhoja ollaan ilmeisesti jakamassa
kahteen eri luokkaan: kriittiset heti siirrettävät
ja vähemmän kiireelliset. Tämän
jaon perusteista ei tarhureille ole annettu selvitystä,
ja rajanveto tuntuu vaikealta, jopa mielivaltaiselta. Mainittakoon,
että kaikki toimivat tarhat ovat saaneet toimintaansa luvan
nyt siirtoon painostavalta vesi- ja ympäristöpiiriltä.
Kustannukset tarhojen siirtämisestä toiseen paikkaan,
jopa usean kilometrin päähän aikaisemmasta
paikasta, ovat tuntuvat. Tarhaa kohden kulut nousevat satoihin tuhansiin
euroihin, jopa miljoonaan euroon, ja kaikkien sadan tarhan siirtokulut
kohoavat jopa useisiin kymmeniin miljooniin euroihin. Ympäristöministeriöllä ei
ole ilmoituksensa mukaan kuitenkaan lainkaan määrärahoja
avustuksiksi tai korvauksiksi tarhoille siirtokustannuksia varten. Ainoa
tieto on valtiolta luvattu 25 %:n tuki ja korkotukilaina.
On täysin kohtuutonta edellyttää, että tarhaajat
pystyisivät maksamaan korkeat siirtokulut lähes
omasta pussistaan, kun alan kannattavuus on korkeintaan kohtalainen
ja purettavista rakennuksistakin voi olla vielä lainoja maksamatta.
Edellä olevan perusteella ehdotan
kunnioittaen,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2003 talousarvioon
momentille 35.10.77 lisäyksenä 20 000 000
euroa korvauksiin turkistarhaajille pohjavesialueilla sijaitsevien
tarhojen siirtämisestä aiheutuviin kustannuksiin.
Helsingissä 1 päivänä lokakuuta
2002