TALOUSARVIOALOITE 211/2005
         vp
      
      TAA 211/2005
            vp - Antti Kaikkonen /kesk ym.
      
      Tarkistettu versio 2.1
      Määrärahan osoittaminen Helsingistä pohjoiseen
         johtavan pääradan välityskyvyn ja palvelutason
         parantamiseen
      
    
   
   
      
Eduskunnalle
   
   
   
      
      Tämä talousarvioaloite on Helsingin
         ja Uudenmaan kansanedustajien neuvottelukunnan yhteiseksi aloitteekseen
         hyväksymä aloite.
      
      
      Valtio ja alueen kunnat ovat käyttäneet pääradan
         perusparantamiseen ja kehittämiseen Helsingin ja Tampereen
         välillä kymmenen viimeisten vuoden aikana yli
         3 miljardia markkaa. Työt ovat valmistuneet vuonna 2003,
         mikä mahdollistaa rataosalla muun muassa nopeiden (160—200 km/h)
         junien liikennöinnin.
      
      
      Nopean liikenteen alkaessa junien nopeuserot kasvavat, mikä lisää kapasiteettiongelmia.
         Lähiliikennettä on vaikea sovittaa nopeiden junien väliin.
         Rakenteilla oleva Kerava—Lahti-oikorata ei ole ratkaisu
         ongelmaan, sillä pendolinojunat syövät
         pääradalta vapautuvan kapasiteetin. Oikorata ja
         uusi nopea taajamajunakalusto helpottavat kapasiteettiongelmia.
         Ratahallintokeskuksen selvitysten mukaan pääradalle
         voidaan lisätä yksi junapari (= yksi
         juna/suunta) tunnissa välille (Helsinki)—Kerava—Riihimäki
         oikoradan valmistuttua.
      
      
      Pidemmällä aikavälillä maankäytön
         tehostuessa on toivottavaa lisätä ratakapasiteettia
         eli ohitusraiteita. Suunnittelutyö tulee aloittaa lähi vuosina.
         Päärata tarvitsee lisää kapasiteettia
         junien nopeuksien ja nopeuserojen kasvaessa sekä maankäytön
         tiivistyessä radan vaikutusalueella. Joustavat ohitukset
         ovat avainasemassa liikenteen sujuvuuden kannalta. Ratkaisuna nopeiden kaukojunien,
         hitaampien paikallisjunien ja tavarajunien nopeuseroista aiheutuvien
         ongelmien poistamiseksi voidaan rakentaa kustannuksiltaan kohtuullisia
         ohitusraiteita. Junamääriä voitaisiin näin
         myös lisätä, kaukojunat pääsisivät
         käyttämään parasta nopeuttaan
         ja paikallisliikenne kulkisi turvallisesti.
      
      
      Pääradan varren kunnat tekivät selvityksen pääradan
         kehittämisestä vuonna 2000. Selvityksessä esitettiin
         ohitusraiteiden rakentamista radan molemmille puolille Keravan ja
         Järvenpään välille.
      
      
      Kolmas raide rakennettaisiin radan itäpuolelle Kytömaalta
         Kyrölään, ja neljäs raide radan
         länsipuolelle Keravalta Purolaan. Lisäraiteet
         jatkaisivat neliraiteista Helsinki—Kerava-kaupunkirataa
         Järvenpään Purolaan. Rakennustöiden
         kustannusarvio on noin 50 miljoonaa euroa.
      
      
      Toimenpiteet eivät sisälly Ratahallintokeskuksen
         tämänhetkisiin suunnitelmiin. Junaliikenteen kehittäminen
         edellyttää kuitenkin radan kapasiteetin kasvattamista
         myös Keravan pohjoispuolella.
      
      
    
   
   
      
      
      Edellä olevan perusteella ehdotamme,
      
      että eduskunta ottaa valtion vuoden 2006 talousarvioon
         momentille  31.40.78 lisäyksenä 1 000 000
         euroa lisäraiteiden rakentamiseen rataosuudelle Kerava—Järvenpää.
      
      
      
    
   
   
      Helsingissä 26 päivänä syyskuuta
         2005
      
      
         - Antti Kaikkonen /kesk
- Sirpa Asko-Seljavaara /kok
- Jaakko Laakso /vas
- Klaus Hellberg /sd
- Irina Krohn /vihr
- Suvi-Anne Siimes /vas
- Christina Gestrin /r
- Sari Essayah /kd
- Seppo Särkiniemi /kesk
- Matti Saarinen /sd
- Terhi Peltokorpi /kesk
- Risto Kuisma /sd
- Eero Akaan-Penttilä /kok
- Juhani Sjöblom /kok
- Kaarina Dromberg /kok
- Kari Uotila /vas
- Ulla Anttila /vihr
- Jyrki Kasvi /vihr
- Timo Soini /ps
- Marjo Matikainen-Kallström /kok
- Raija Vahasalo /kok
- Osmo Soininvaara /vihr
- Tuija Brax /vihr
- Outi Ojala /vas
- Susanna Rahkonen /sd