Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 238/2008 vp - Matti Kauppila /vas ym.
Tarkistettu versio 2.0
Rataosa Lahti—Kouvola kulkee Nastolan kunnan läpi lähes 15 km 13 000 asukkaan nauhataajamassa Villähde—Nastola—Uusikylä. Nykyinen taajamajunien pysähdyspaikka Nastolan seisake sijaitsee tämän nauhataajaman keskivaiheilla. Tämä seisakeratkaisu ei palvele alueen kaikkia asukkaita — taajamajunaliikenteen ja siihen liittyvien bussikuljetusten palveluja jää paitsi kymmenientuhansien matkustajapotentiaali. Kerava—Lahti-oikoradan jatkeella sijaitseva Nastolan nauhataajama on vilkkaan asiointi- ja työpaikkaliikenteen vaikutuspiirissä. Tarjonta ei vastaa nykyistä eikä etenkään tulevaa kysyntää.
Ratahallintokeskus parantaa rataosan Lahti—Luumäki palvelutasoa 2008—2010. Villähteen ja Uudenkylän pysähdyspaikat voitaisiin rakentaa tämän parannustyön yhteydessä kustannustehokkaasti. Nastolan kunnan ja VR Osakeyhtiön kanssa tehdyn selvityksen perusteella hanke on toteutuskelpoinen ratateknisesti ja junaliikenteen hoidon puolesta.
Hankkeen kustannusarvio on noin 1,2 miljoonaa euroa. Nastolan kunta on varannut rakentamiseen 0,7—0,9 miljoonaa euroa. Rata- ja laiturirakenteisiin tarvitaan ratahallintokeskuksen rahoitusosuutta 0,5 miljoonaa euroa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2009 talousarvioon momentille 31.10.22 lisäyksenä 500 000 euroa taajamajunien Villähteen ja Uusikylän pysähdyspaikkojen rakentamiseen.
Helsingissä 26 päivänä syyskuuta 2008