TALOUSARVIOALOITE 259/2010 vp

TAA 259/2010 vp - Matti Kauppila /vas ym.

Tarkistettu versio 2.0

Määrärahan osoittaminen Lahden matkakeskuksen suunnittelutyöhön

Eduskunnalle

Lahti—Kerava-oikoradan rakentamisen yhteydessä tehtiin Lahden rautatieasemalla matkakeskuksen ensimmäisen vaiheen toimintaan tähtääviä toimenpiteitä. Parhaillaan laaditaan vuonna 2003 valmistuneen matkakeskuksen hankesuunnitelman päivitystä. Lahden asemaa käytti vuonna 2008 noin 1,4 miljoonaa matkustajaa eli oikoradan ja matkakeskuksen ensimmäsen vaiheen toteuttamisen jälkeen matkustajamäärä on kaksinkertaistunut.

Lahden kaupunkiseudulla tehdään linja-autoliikenteessä yhteensä noin 9,5 miljoonaa Lahteen suuntautuvaa ja sisäistä matkaa vuodessa. Seutu- ja kaukoliikenteessä on 330 lähtöä arkivuorokautena, joista 143 on pikavuoroja.

Venäjän liikenteessä Lahti on maan toiseksi vilkkain asemapaikka ja Venäjän liikenne tulee voimakkaasti kasvamaan Lahti—Luumäki -rataosuuden parannustyön valmistuttua ja uusien nopeiden junien tullessa liikenteeseen. Matkustajamäärä on siinäkin liikenteessä kaksinkertaistunut parissa vuodessa. Tällä hetkellä mm. keskisuomalaiset käyttävät varsin paljon Lahtea Venäjälle matkustaessaan, mikä osaltaan puoltaa yhdistetyn (rautatieasema ja linja-autoasema yhdessä) matkakeskuksen rakentamista. Parhaillaan työn alla olevien uusien matkakeskusvaihtoehtojen kustannukset ovat suuruusluokaltaan noin 20—30 miljoonaa euroa.

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta ottaa valtion vuoden 2011 talousarvioon momentille  31.30.63 lisäyksenä 10 000 000 euroa Lahden matkakeskuksen toisen vaiheen suunnittelu- ja toteutustyöhön.

Helsingissä 20 päivänä syyskuuta 2010

  • Matti Kauppila /vas
  • Tuija Nurmi /kok
  • Päivi Räsänen /kd