Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 260/2004 vp - Jyrki Katainen /kok ym.
Tarkistettu versio 2.0
Valtatie 5 on Pohjois-Savon ja Kainuun tärkein pohjois-etelä-suuntainen maantieyhteys, ja se on samalla yksi koko Suomen tärkeimmistä valtateistä. Pohjois-Savon liikenneyhteyksien kannalta pahin kohta on Varkaus—Joroinen-tieosuuden valmistumisen jälkeen Kallan sillat välillä Päiväranta—Vuorela. Tieosa on nelikaistainen maantie moottoriteiden välissä, ja tieosalla on vielä nostosillat. Onnettomuustilanteissa liikenne voi ruuhkautua useiksi tunneksi, ja veneilykauden aikana siltojen avaus pysäyttää ajoittain liikenteen.
Tieosuuden kunnostaminen sisältää tien nostamisen sekä lisäkaistojen siltojen ja kevyen liikenteen väylien rakentamisen. Kunnostamisen kustannusarvio on 33 miljoonaa euroa. Tiesuunnitelman laatiminen edellyttää perustienpidon määrärahojen nostamista suunnittelua varten tarvittavalla määrärahalla jo vuoden 2004 talousarviossa, jotta rakentaminen voidaan aloittaa vuoden 2005 aikana.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2005 talousarvioon momentille 31.24.21 lisäyksenä 3 000 000 euroa valtatien 5 parantamiseen välillä Päiväranta—Vuorela.
Helsingissä 24 päivänä syyskuuta 2004