Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 283/2005 vp - Jyrki Kasvi /vihr ym.
Tarkistettu versio 2.0
Liikenteen melu ulottuu yhä useammin asuinalueille. Liikennemäärät kasvavat ja liikenneväyliä joudutaan rakentamaan asutuksen lähelle. Myös uusia asuinalueita rakennetaan hyvien yhteyksien houkuttelemana vilkkaasti liikennöityjen liikenneväylien varteen. Jopa moottoritie sijaitsee yhä useammin asutuksen välittömässä läheisyydessä. Yleisten teiden varsilla arvioidaan olevan yli 55 desibelin liikennemelualueella ainakin 313 000 asukasta. Yli 65 desibelin vaikutusalueella on noin 41 000 asukasta. Liikenteen kasvun vuoksi meluvaikutuksen alaisten asukkaiden määrä lisääntyy.
Pääkaupunkiseudun yleisten teiden meluntorjunnasta on sovittu pääkaupunkiseudun liikennejärjestelmää koskevassa aiesopimuksessa vuodelta 2003. Yleisillä teillä on meluntorjuntaa kiireellisesti kaipaavia kohteita noin 50 kappaletta ja asukkaita näiden kohteiden vaikutuspiirissä noin 42 000, joista suurin osa pääkaupunkiseudulla. Tiehallinnon vuosien 2001—2005 ympäristöpolitiikan ja -ohjelman mukaan tavoitteena on, että yli 65 desibelin melutasosta aiheutuvat häiriöt poistetaan vuoteen 2010 mennessä olemassa olevalta tieverkolta. Tiehallinnon arvion mukaan yleisten teiden kiireellisimpien kohteiden meluntorjuntatoimien kustannukset vuoteen 2020 ulottuvana ajanjaksona olisivat ainakin 50 miljoonaa euroa. Nykyisellä rahoituksella ei näitä tavoitteita saavuteta, eikä tarvittavia meluesteitä saada.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2006 talousarvioon momentille 31.24.21 lisäyksenä 3 500 000 euroa yleisten teiden meluntorjunnan parantamiseen.
Helsingissä 26 päivänä syyskuuta 2005