TALOUSARVIOALOITE 298/2004
vp
TAA 298/2004
vp - Valto Koski /sd
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen kantatien
26 parantamiseen välillä Summa—Taavetti
Eduskunnalle
Kantatien 26 liikennemäärät
ovat lisääntyneet erityisesti raskaan liikenteen
osalta, jonka osuus liikenteestä on paikoin 40 prosenttia.
Tie on erittäin kapea, eikä päällystettyä piennarta
juurikaan ole. Lisäksi maasto on mäkistä.
Yleisesti tien liikenneturvallisuustaso on huono. Hankkeesta on tehty
tarveselvitys ja kehittämistoimenpidesuositus jo vuonna
1993.
Hankkeen toteuttaminen parantaisi liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta
merkittävästi. Kantatie esitetään
parannettavaksi 10,5/7,5 m:n poikkileikkauksen mukaisesti
valtatieksi. Tien geometriaa parannettaisiin pystytason osalta.
Merkittävimpiä linjauksen muutoksia tulisi Pyhällön, Lankilan
sekä Kurvilan kohdalle. Muualla linjauksen muutosesitykset
ovat vähäisiä. Kantatie esitetään
varustettavaksi kevyen liikenteen väylillä ja
tievalaistuksella välillä Summa—Myllykylä.
Lähes kaikki sillat uusittaisiin, ja yleisten teiden liittymiin
rakennettaisiin väistötilat.
Hankkeen arvioidut kustannukset ovat välillä Summa—Husula
3,1 milj. euroa, välillä Husula—Paijärvi
6,0 milj. euroa ja välillä Kurvila—Heimala
noin 4,9 milj. euroa. Parantamistoimenpiteiden kokonaiskustannukset
on vuonna 1993 arvioitu n. 35,0 milj. euroksi. Nykyisten kustannusten
on arvioitu nousevan n. 50 milj. euroon. Hanke voitaisiin toteuttaa
myös osittain, jolloin kustannukset jakautuisivat usealle
vuodelle.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2005 talousarvioon
momentille 31.24.21 lisäyksenä 50 000 000
euroa kantatien 26 parantamiseen välillä Summa—Taavetti.
Helsingissä 24 päivänä syyskuuta
2004