TALOUSARVIOALOITE 298/2004 vp

TAA 298/2004 vp - Valto Koski /sd 

Tarkistettu versio 2.0

Määrärahan osoittaminen kantatien 26 parantamiseen välillä Summa—Taavetti

Eduskunnalle

Kantatien 26 liikennemäärät ovat lisääntyneet erityisesti raskaan liikenteen osalta, jonka osuus liikenteestä on paikoin 40 prosenttia. Tie on erittäin kapea, eikä päällystettyä piennarta juurikaan ole. Lisäksi maasto on mäkistä. Yleisesti tien liikenneturvallisuustaso on huono. Hankkeesta on tehty tarveselvitys ja kehittämistoimenpidesuositus jo vuonna 1993.

Hankkeen toteuttaminen parantaisi liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta merkittävästi. Kantatie esitetään parannettavaksi 10,5/7,5 m:n poikkileikkauksen mukaisesti valtatieksi. Tien geometriaa parannettaisiin pystytason osalta. Merkittävimpiä linjauksen muutoksia tulisi Pyhällön, Lankilan sekä Kurvilan kohdalle. Muualla linjauksen muutosesitykset ovat vähäisiä. Kantatie esitetään varustettavaksi kevyen liikenteen väylillä ja tievalaistuksella välillä Summa—Myllykylä. Lähes kaikki sillat uusittaisiin, ja yleisten teiden liittymiin rakennettaisiin väistötilat.

Hankkeen arvioidut kustannukset ovat välillä Summa—Husula 3,1 milj. euroa, välillä Husula—Paijärvi 6,0 milj. euroa ja välillä Kurvila—Heimala noin 4,9 milj. euroa. Parantamistoimenpiteiden kokonaiskustannukset on vuonna 1993 arvioitu n. 35,0 milj. euroksi. Nykyisten kustannusten on arvioitu nousevan n. 50 milj. euroon. Hanke voitaisiin toteuttaa myös osittain, jolloin kustannukset jakautuisivat usealle vuodelle.

Edellä olevan perusteella ehdotan,

että eduskunta ottaa valtion vuoden 2005 talousarvioon momentille  31.24.21 lisäyksenä 50 000 000 euroa kantatien 26 parantamiseen välillä Summa—Taavetti.

Helsingissä 24 päivänä syyskuuta 2004

  • Valto Koski /sd