TALOUSARVIOALOITE 311/2012
vp
TAA 311/2012
vp - Mats Nylund /r ym.
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen maaseudun
palveluohjelman toteuttamiseen
Eduskunnalle
Viimeaikaisten tutkimusten mukaan palvelurakenteen
selkeys ja palvelujen saavutettavuus maaseudulla ovat heikentyneet
merkittävästi. Etäisyydet sekä julkisiin
että yksityisiin palveluihin ovat kasvaneet, minkä seurauksena
kylien arkiturvallisuus, arjen sujuvuus ja asumisen mahdollisuudet
heikkenevät oleellisesti. Palveluiden saavutettavuuden
ongelmien laajuudesta kertoo se, että moni tutkimus kyseenalaistaa
kansalaisten perusoikeuksien yhdenvertaisen toteutumisen asuinpaikasta
riippumatta.
Työ- ja elinkeinoministeriön hyväksymässä Maaseutupoliittisessa
toimenpideohjelmassa 2012—2015 todetaan, että palvelujen
kehittämisessä on siirryttävä sektorikohtaisesta
tarkastelusta asiakaslähtöiseen. Tutkimuksissa
todetaan, että kaupunkeihin ja suuriin keskuksiin suunnitellut
rakenteet ja järjestelmät eivät useinkaan toimi
maaseutualueilla, joilla harva asutus, pitkät etäisyydet
ja usein keskuksia alhaisempi tulotaso vaikuttaavat palvelujen käytännön
saatavuuteen, saavutettavuuteen ja palvelumarkkinoiden toimivuuteen.
Tutkimuksissa nostetaan myös esille uusia paikallisia ratkaisuja,
joiden avoimilla asukkaita, kolmatta sektoria ja osuuskuntia osallistavilla
toimintatavoilla on saavutettu sekä inhimillisiä että taloudellisesti
edullisia lähipalveluratkaisuja.
Yksi maaseutupoliittisen toimenpideohjelman tärkeistä toimista
on, että suunnitellaan ja tuotetaan maaseudun asukkaiden
palvelut asiakaslähtöisesti, poikkisektoriaalisesti
ja paikallisten olosuhteiden ehdoilla, ja otetaan maaseudun erityisolosuhteet
huomioon kunta- ja palvelurakenneuudistuksessa ja valtionhallinnon
päätöksiä valmisteltaessa. Toimenpiteeseen
kuuluu maaseudun palveluohjelman toteutus valtiovarainministeriön
hallinnossa yhteistyössä kuntien kanssa.
Suomi on Euroopan maaseutumaisin maa. Vuonna 2009 reilu kolmannes
Suomen väestöstä asui maaseudulla, ja
arvioidaan, että tällä hetkellä yli
100 000 ihmistä asuu kaukana palveluista.
Hallitus pyrkii politiikalla vahvistamaan ja uudistamaan peruspalveluita
sekä toteuttamaan kuntapoliittiset tavoitteensa, joihin
sisältyy muun muassa laadukkaiden ja yhdenvertaisten kunnallisten
palveluiden turvaaminen asiakaslähtöisesti koko
maassa.
Jotta hallitus voisi saavuttaa sekä kuntapoliittiset
että maaseudun elinvoimaisuudelle asettamansa tavoitteet,
jotka hyödyntävät koko maan hyvinvointia
ja elinvoimaisuutta, tulee maaseudun palveluita pohtia omana kokonaisuutenaan maaseudun
asukkaiden näkökulmasta. Palvelut ja niiden toimivuus
ovat keskeinen kysymys paitsi hyvinvoinnin ja elinvoimaisuuden rakentamisessa
myös demokratian, kansalaisten osallisuuden ja osallistumisen
ja mahdollisen arjen näkökulmasta.
Hallitusohjelmaan kirjattujen periaatteiden alueiden erilaisuuden
huomioimisesta ja palvelujen yhdenvertaisesta turvaamisesta asiakaslähtöisesti
koko maassa tulee näkyä käytännön
toiminnassa, myös kaikilla hallinnollisilla tasoilla. Maaseudun
palveluohjelman toteuttaminen tukee hallituksen tavoitteita kuntauudistuksessa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2013 talousarvioon
momentille 32.50.62 lisäyksenä 350 000
euroa kansallisen maaseudun palveluohjelman toteuttamiseen maaseutupoliittisen
toimenpideohjelman mukaan.
Helsingissä 28 päivänä syyskuuta
2012
- Mats Nylund /r
- Ilkka Kanerva /kok
- Ulla-Maj Wideroos /r
- Mikaela Nylander /r
- Astrid Thors /r
- Peter Östman /kd
- Arto Satonen /kok
- Katja Taimela /sd
- Jari Myllykoski /vas
- Satu Haapanen /vihr