TALOUSARVIOALOITE 313/2010 vp

TAA 313/2010 vp - Valto Koski /sd ym.

Tarkistettu versio 2.0

Määrärahan osoittaminen valtatien 12 parantamiseen tieosuudella Lahti—Kausala

Eduskunnalle

Valtatie 12 Lahdesta Kouvolaan on Suomen tärkein poikittainen tavarakuljetusten väylä. Se tarjoaa vaihtoehdon pääkaupunkiseudun kautta kulkevalle E-18 tielle. Valtatie 12 on tärkeä yhteys suomalaiselle perusteollisuudelle, kuten metsäteollisuudelle, erilaisille valmistusteollisuudelle, elintarviketeollisuudelle sekä rakennusteollisuudelle. Sen vaikutusalueella on kansallisesti merkittävin perusteollisuuden keskittymä, jossa syntyy noin puolet maamme perusteollisuuden liikevaihdosta. Väylän vaikutusalueella asuu noin 2 miljoonaa asukasta. Väylän nykyinen taso ei vastaa vallitsevaa liikennettä, joten on nähty tarpeelliseksi käynnistää hanke jolla pyritään edistämään ja nopeuttamaan tarvittavia parantamistoimenpiteitä. Hankkeen tarpeellisuus on entisestään lisääntynyt liikenteen sujuvuuden, liikenneturvallisuuden ja ympäristösyiden korostuessa ja nykyisen liikenneväylän kunnon heikentyessä entisestään.

Suomalaisten yritysten Venäjän vienti on kasvanut ja tulee kasvamaan edelleen nopeasti lähivuosina. On arveltu, että kasvu olisi jopa 10 prosentin luokkaa vuodessa. Viennin kasvu näkyy kuljetusmäärien kasvuna. Arvotavaran vienti kasvaa nopeimmin. Vaihteluille herkän transitoliikenteen osuus Suomen ja Venäjän välisessä liikenteestä on vain 25 %. Tie palvelee esisijaisesti suomalaisten yritysten tarpeita. Raskas liikenne tiejaksolla kasvaa poikkeuksellisen nopeasti, kasvu on ollut jopa 37,5 vuodessa. Raskaan liikenteen osuus on yli 20 % kokonaisliikenteestä.

Kouvolan alueelle on keskittynyt Venäjän ja Kaukoidän suuntien logistiikkapalvelutoimintaa useille sektoreille. Tämä tulee keskittämään vientikuljetusten liikennevirtoja entisestään valtatie 12 :sta. Pietarin alue voidaan tulevaisuudessa toiminnallisesti kytkeä Suomen logistiikkaklusteriin, mikäli infrastruktuuri ja palvelut säilyvät korkeatasoisina. Elinkeinoelämän näkökulmasta valtatie 12 tulisi parantaa erityisesti sen häiriöherkkyyden vähentämiseksi. Nykyisin tien keskeinen ongelma on sen heikko liikenneturvallisuus, ja tie kuuluu kuolematiheydeltään valtateiden vaarallisimpaan viidennekseen. Vuosina 2005—2009 yhteysvälillä Hollola—Kouvola tapahtui 636 onnettomuutta, joissa kuoli 11 ihmistä ja loukkaantui 112 ihmistä. Pääosa kuolemaan johtaneista onnettomuuksista oli kohtaamisonnettomuuksia.

Tiejakson liikennemäärät (KVL 2008) ovat suurimmillaan Lahden ja Nastolan välillä, noin 11 800 ajoneuvoa/vrk. Nastolan ja Kouvolan välillä liikennemäärä on 6 600—7 900 ajoneuvoa/vrk. Raskaan liikenteen osuus on 12—13 %.

Välin länsiosa Lahdesta valtatieltä 4 Uuteenkylään asti (17 km) on leveäkaistaista moottoriliikennetietä. Kouvolan päässä Tillolasta Keltiin on noin 10 kilometriä leveäpientareista sekaliikennettä. Jakson kesivaiheilla välillä Uuusikylä—Tillola on noin 25 kilometriä pitkä osuus hyvin kapeaa ja huonokuntoista tieosuutta. Ohittamismahdollisuudet ovat vähäiset ja etenkin raskas liikenne aiheuttaa tämän takia jonoutumista. Tiestandardin vaihtelu on liian suuri melko tasaisesta liikennekuormituksesta huolimatta. Kausalassa tie kulkee taajamarakenteessa. Nopeusrajoitukset vaihtelevat paljon, ja rajoitusta 60 km/h on yli 5 kilometrin matkalla.

Pohjaveden suojaustarvetta on on Villähteellä, Uudessakylässä ja Kausalassa. Eniten liikenteen meluhaittoja asutukselle on Villähteellä ja Kausalassa.

Hankkeen vaikutukset

Liikenneturvallisuus paranee merkittävästi, vakavat kohtaamisonnettomuudet estävän keskikaiteen ansiosta. Henkilövahingot vähenevät arviolta noin kolmanneksella ja liikennekuolemat puolella nykyisestä. Liikenteen toimivuus ja sujuvuus paranevat lisäkaistojen ja eritasoliittymien ansiosta. Koko yhteysvälistä muodostuu standardiltaan ja palvelutasoltaan yhtenäinen. Kevyen liikenteen ja paikallisen liikenteen turvallisuus paranee väylillä ja rinnakkaisteillä. Liikenteen haitat (turvattomuus, melu, estevaikutus) vähenevät erityisesti Kausalassa.

Suunnittelun puolesta koko hankkeen toteuttaminen on aloitettavissa vuonna 2011.

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta ottaa valtion vuoden 2011 talousarvioon momentille  31.10.77 lisäyksenä 95 000 000 euroa valtatien 12 parantamiseen tieosuudella Lahti—Kausala.

Helsingissä 20 päivänä syyskuuta 2010

  • Valto Koski /sd
  • Jouko Skinnari /sd