TALOUSARVIOALOITE 313/2010
vp
TAA 313/2010
vp - Valto Koski /sd ym.
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen valtatien
12 parantamiseen tieosuudella Lahti—Kausala
Eduskunnalle
Valtatie 12 Lahdesta Kouvolaan on Suomen tärkein
poikittainen tavarakuljetusten väylä. Se tarjoaa
vaihtoehdon pääkaupunkiseudun kautta kulkevalle
E-18 tielle. Valtatie 12 on tärkeä yhteys suomalaiselle
perusteollisuudelle, kuten metsäteollisuudelle, erilaisille
valmistusteollisuudelle, elintarviketeollisuudelle sekä rakennusteollisuudelle.
Sen vaikutusalueella on kansallisesti merkittävin perusteollisuuden
keskittymä, jossa syntyy noin puolet maamme perusteollisuuden liikevaihdosta.
Väylän vaikutusalueella asuu noin 2 miljoonaa
asukasta. Väylän nykyinen taso ei vastaa vallitsevaa
liikennettä, joten on nähty tarpeelliseksi käynnistää hanke
jolla pyritään edistämään
ja nopeuttamaan tarvittavia parantamistoimenpiteitä. Hankkeen
tarpeellisuus on entisestään lisääntynyt
liikenteen sujuvuuden, liikenneturvallisuuden ja ympäristösyiden
korostuessa ja nykyisen liikenneväylän
kunnon heikentyessä entisestään.
Suomalaisten yritysten Venäjän vienti on kasvanut
ja tulee kasvamaan edelleen nopeasti lähivuosina. On arveltu,
että kasvu olisi jopa 10 prosentin luokkaa vuodessa. Viennin
kasvu näkyy kuljetusmäärien kasvuna.
Arvotavaran vienti kasvaa nopeimmin. Vaihteluille herkän
transitoliikenteen osuus Suomen ja Venäjän välisessä liikenteestä on
vain 25 %. Tie palvelee esisijaisesti suomalaisten yritysten
tarpeita. Raskas liikenne tiejaksolla kasvaa poikkeuksellisen nopeasti, kasvu
on ollut jopa 37,5 vuodessa. Raskaan liikenteen osuus on yli 20 % kokonaisliikenteestä.
Kouvolan alueelle on keskittynyt Venäjän ja Kaukoidän
suuntien logistiikkapalvelutoimintaa useille sektoreille. Tämä tulee
keskittämään vientikuljetusten liikennevirtoja
entisestään valtatie 12 :sta. Pietarin alue voidaan
tulevaisuudessa toiminnallisesti kytkeä Suomen logistiikkaklusteriin,
mikäli infrastruktuuri ja palvelut säilyvät
korkeatasoisina. Elinkeinoelämän näkökulmasta
valtatie 12 tulisi parantaa erityisesti sen häiriöherkkyyden
vähentämiseksi. Nykyisin tien keskeinen ongelma
on sen heikko liikenneturvallisuus, ja tie kuuluu kuolematiheydeltään
valtateiden vaarallisimpaan viidennekseen. Vuosina 2005—2009
yhteysvälillä Hollola—Kouvola tapahtui
636 onnettomuutta, joissa kuoli 11 ihmistä ja loukkaantui
112 ihmistä. Pääosa kuolemaan johtaneista
onnettomuuksista oli kohtaamisonnettomuuksia.
Tiejakson liikennemäärät (KVL 2008)
ovat suurimmillaan Lahden ja Nastolan välillä,
noin 11 800 ajoneuvoa/vrk. Nastolan ja Kouvolan välillä liikennemäärä on
6 600—7 900 ajoneuvoa/vrk. Raskaan
liikenteen osuus on 12—13 %.
Välin länsiosa Lahdesta valtatieltä 4
Uuteenkylään asti (17 km) on leveäkaistaista
moottoriliikennetietä. Kouvolan päässä Tillolasta
Keltiin on noin 10 kilometriä leveäpientareista
sekaliikennettä. Jakson kesivaiheilla välillä Uuusikylä—Tillola
on noin 25 kilometriä pitkä osuus hyvin kapeaa
ja huonokuntoista tieosuutta. Ohittamismahdollisuudet ovat vähäiset
ja etenkin raskas liikenne aiheuttaa tämän takia
jonoutumista. Tiestandardin vaihtelu on liian suuri melko tasaisesta
liikennekuormituksesta huolimatta. Kausalassa tie kulkee taajamarakenteessa.
Nopeusrajoitukset vaihtelevat paljon, ja rajoitusta 60
km/h on yli 5 kilometrin matkalla.
Pohjaveden suojaustarvetta on on Villähteellä,
Uudessakylässä ja Kausalassa. Eniten liikenteen
meluhaittoja asutukselle on Villähteellä ja Kausalassa.
Hankkeen vaikutukset
Liikenneturvallisuus paranee merkittävästi,
vakavat kohtaamisonnettomuudet estävän keskikaiteen
ansiosta. Henkilövahingot vähenevät arviolta
noin kolmanneksella ja liikennekuolemat puolella nykyisestä.
Liikenteen toimivuus ja sujuvuus paranevat lisäkaistojen
ja eritasoliittymien ansiosta. Koko yhteysvälistä muodostuu
standardiltaan ja palvelutasoltaan yhtenäinen. Kevyen liikenteen
ja paikallisen liikenteen turvallisuus paranee väylillä ja
rinnakkaisteillä. Liikenteen haitat (turvattomuus, melu,
estevaikutus) vähenevät erityisesti Kausalassa.
Suunnittelun puolesta koko hankkeen toteuttaminen on aloitettavissa
vuonna 2011.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2011 talousarvioon
momentille 31.10.77 lisäyksenä 95 000 000
euroa valtatien 12 parantamiseen tieosuudella Lahti—Kausala.
Helsingissä 20 päivänä syyskuuta
2010
- Valto Koski /sd
- Jouko Skinnari /sd