TALOUSARVIOALOITE 423/2004
vp
TAA 423/2004
vp - Esa Lahtela /sd
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen Kymijoen—Mäntyharjun
kanavan suunnittelun loppuun saattamiseen
Eduskunnalle
Saimaan kanavan vuokra-aikaa on jäljellä enää kymmenisen
vuotta. Vaikka vuokra-aikaa jatkettaisiinkin, niin jo tässä vaiheessa
on tiedossa, että Saimaan kanava tarvitsee mittavan uudistamis-
ja korjauspaketin, ennen kuin se täyttää nykyliikenteen
vaatimukset. Siitä syystä Suomen tulee linjoittaa
kanavapolitiikkansa siten, ettei Saimaan kanavaa enää lähdetä sen
kummemmin korjaamaan, vaan rakennetaan kokonaan uusi kanava Suomen
puolelle. Saimaan kanava jäisi siten matkailun ja huviveneliikenteen
käyttöön, mikäli asiasta päästäisiin
venäläisten kanssa sopimukseen.
Kymijoen—Mäntyharjun kanavan osalta onkin
tehty jo esiselvitystyötä. Kanavan etuna olisi mahdollisuus
jopa ympärivuotiseen meritieyhteyteen. Kustannuksina
kanavan rakentaminen lienee reilun 336 miljardin euron luokkaa.
Mutta kun otetaan huomioon, kuinka paljon kanavan vaikutuspiiriin
tulee kuulumaan raskasta teollisuutta, joka sitä tulisi
käyttämään, investointi on myös
siltä osin hyvin kannattava.
Suomen liikennepolitiikassa on tavoitteena korkeiden logististen
kustannusten alentaminen. Tavarankuljetuksen siirtäminen
teiltä ja rautateiltä sisävesille vähentäisi
huomattavasti päästöjä, onnettomuuksia
ja tienpintojen kulumista. Suomen teollisuus tarvitsee tehokkaan
ja kilpailua lisäävän sisävesireitin
merelle. Kymijoen ja Mäntyharjun kanavien toteuttaminen
tukee edellä mainittuja tavoitteita.
Kymijoen—Mäntyharjun kanavahankkeen toteuttamiskelpoisuutta
ovat tutkineet liikenne- ja viestintäministeriön
työryhmä sekä Järvi-Suomen Kanavat
-neuvottelukunta, jotka ovat päätyneet laskelmissaan
täysin erilaisiin loppupäätelmiin kanavahankkeen
kannattavuudesta. Siksi selvitystä kanavahankkeiden toteuttamiskelpoisuudesta
eri laskelmien pohjalta on edelleen jatkettava ja suunnitelman pohjalta
ryhdyttävä valmisteleviin toimenpiteisiin. Tavoitteena
pitää olla selkeästi kanavainvestoinnit
kotimaan kamaralle.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2005 talousarvioon
momentille 31.30.77 1 500 000
euroa Kymijoen—Mäntyharjun kanavan suunnittelun
loppuun saattamiseen.
Helsingissä 24 päivänä syyskuuta
2004