Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 485/2005 vp - Esa Lahtela /sd
Tarkistettu versio 2.0
Säkäniemen—Niiralan ja Joensuun—Uimaharjun—Nurmeksen rataosuuksien sähköistämisellä on mittava aluetaloudellinen ja kansantaloudellinen merkitys. Värsilän—Niiralan raja-asema on keskisen Suomen kannalta merkittävä rajanylityspaikka. Värtsilän—Niiralan ratapihan kautta kuljetetaan toiseksi eniten Suomen ja Venäjän rautatateitse tapahtuvasta tavaraliikenteestä. Lisäksi puuraaka-aineen kuljetus Uimaharjun tehtaille Venäjältä on edullisinta suorittaa sähköistetyllä radalla. Tällöin poistuvat myös Joensuun ratapihan ympäristöhaitat.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2006 talousarvioon momentille 31.40.78 lisäyksenä 34 000 000 euroa rataosuuksien Säkäniemi—Niirala ja Joensuu—Uimaharju—Nurmes sähköistämiseen.
Helsingissä 26 päivänä syyskuuta 2005