Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 488/2002 vp - Klaus Hellberg /sd ym.
Tarkistettu versio 2.0
Kilpilahden teollisuusalueelle on sijoittunut Pohjoismaiden suurin öljynjalostukseen ja petrokemian teollisuuteen erikoistunut monikansallinen yrityskeskittymä, jossa käsitellään, varastoidaan ja kuljetetaan poikkeuksellisen suuria määriä vaarallisia ja erittäin palo- ja räjähdysherkkiä sekä myrkyllisiä aineita. Alueella työskentelee vakituisesti n. 3 500 henkilöä sekä lisäksi runsaasti tilapäisiä työntekijöitä. Lisäksi siellä käy paljon ulkopuolisia asiakkaita. Pitkälle viedyistä turvallisuustoimenpiteistä huolimatta suuronnettomuuksien vaaraa ei inhimillisessä toiminnassa voida kokonaan sulkea pois, joten alueella on varauduttava ääritilanteissa ihmisten nopeaan evakuointiin. Suuronnettomuustilanteissa on alueelle saatava nopeasti myös ulkopuolelta palo- ja pelastushenkilökuntaa ja -kalustoa.
Kilpilahden teollisuusalue on yhden kunnollisen tieyhteyden varassa, joka voi tietyissä onnettomuustilanteissa olla poissa käytöstä. Tällöin alueen evakuointi ja avun saanti sekä kriisitilanteen pitkittyessä myös maan öljyhuolto voivat vaarantua oleellisesti. Turvallisuusriskien pienentämiseksi tarvitaan Kilpilahden alueelle päätieverkolta välttämättä toinen sujuva tieyhteys. Se luo samalla edellytyksiä alueelle yleispiirteisissä kaavoissa osoitettujen ja mahdollisesti myös ympäristöhaittoja aiheuttavien sekä runsaasti tilaa vievien toimintojen sijoittamiselle.
Kilpilahden uudesta tieyhteydestä on valmistunut v. 1996 yleissuunnitelma, jota on tarkistettu v. 1999. Uudenmaan tiepiiri on tehnyt v. 2000 hanke- ja toimenpidepäätöksen Kilpilahden varatiestä eli uudesta tieyhteydestä teollisuusalueelta Boxin ja Spjutsundin väliselle kapealle ja mutkaiselle maantielle 1534, mutta sen toteuttamisella ei ratkaista säädösten mukaisesti maan merkittävimmän teollisuusalueen turvallisuusongelmia. Kilpilahden uuden tieyhteyden rakentamisen kustannusarvio varustettuna liittymällä Porvoon moottoritielle on 11,5 miljoonaa euroa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme kunnioittaen,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2003 talousarvioon momentille 31.24.79 lisäyksenä 11 500 000 euroa Kilpilahden uuden tieyhteyden rakentamiseen.
Helsingissä 1 päivänä lokakuuta 2002