Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 517/2001 vp - Mikko Immonen /vas ym.
Tarkistettu versio 2.0
Turun ja Uudenkaupungin välillä on rautatieyhteys, jolla on tavaraliikennettä, mutta ei enää henkilöliikennettä. Henkilöliikenteelle on kuitenkin kysyntää jo lukuisten työmatkalaisten ja lisääntyvän matkailun vuoksi. Myös yhteys pääkaupunkiseudulle ja sisä-Suomeen toisi runsaasti kysyntää. Vakka-Suomen talousalue on elpymässä ja tarvitsee ratayhteyttä matkailun ja teollisuuden vaatimusten vuoksi.
Radalla on aikaisemmin liikennöinyt kiskobussi ja kokemukset olivat hyviä. Liikenneministeriön kiskobussiselvityksen (27/94) mukaan yhdellä kiskobussilla voidaan liikennöidä 10 päivittäistä vuoroa suhteellisen vähäisin kustannuksin, joten liikenne olisi kannattavaa. Koska henkilöliikenne rataosuudella Turku—Uusikaupunki loppui vuonna 1993, tämän rataosuuden tulisi mainitun liikenneministeriön selvityksen mukaan kuulua kiskobussikokeilun 1. vaiheeseen, mutta se on perusteluitta siirretty 3. vaiheeseen eli epämääräiseen tulevaisuuteen.
Ympäristöllisistä, taloudellisista ja alueen infrastruktuurin kehittämisestä johtuvista syistä on mitä pikimmin selvitettävä mahdollisuudet aloittaa henkilöliikenne kevytkalustolla rataosuudella Turku—Uusikaupunki.
Edellä olevan perusteella ehdotamme kunnioittaen,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2002 talousarvioon momentille 31.60.63 335 000 euroa kevytkalustoliikennekokeilun aloittamiseen Turku—Uusikaupunki-radalla.
Helsingissä 18 päivänä syyskuuta 2001