TALOUSARVIOALOITE 557/2005
vp
TAA 557/2005
vp - Suvi Lindén /kok
Tarkistettu versio 2.1
Määrärahan osoittaminen pelastushelikoptereiden
lentotoimintaan
Eduskunnalle
Valtiovarainvaliokunta katsoi jo vuonna 1999 mietinnössään,
että siviilihelikopteritoiminta ei voi perustua, kuten
tällä hetkellä, pääasiassa Raha-automaattiyhdistyksen
avustuksiin. Toiminta on tarkoituksenmukaista vakinaistaa portaittain
ja ottaa valtion ja kuntien vastuulle. Yksityisten helikopteritoimipaikkojen
toiminta käsittää viranomaisorganisaatioiden
rinnalla vapaaehtoisena yhdistystoimintana ylläpidettävän
lääkäri- ja pelastushelikopteritoiminnan.
Eduskunta päätti vuoden 2003 talousarvion käsittelyn
yhteydessä, että se edellyttää,
että mahdollisuudet aloittaa lääkäri-
ja pelastushelikopteritoiminta valtakunnallisena, valtion talousarviosta
rahoitettavana toimintana selvitetään pikaisesti,
jotta sen keskeiset periaatteet voidaan sisällyttää jo
keväällä 2003 nimettävän
uuden hallituksen hallitusohjelmaan.
Vanhasen hallituksen hallitusohjelmassa onkin asetettu tavoitteeksi,
että lääkäri- ja pelastushelikopteritoimintaa
kehitetään osana turvaverkostoa koko maassa. Tarkoituksena
on pelastushelikopteritoiminnan rahoituksen siirtäminen raha-automaattiavustusten
sijaan valtion talousarviosta tapahtuvaksi.
Rahoitusta selvittänyt työryhmä jätti
raporttinsa 8.1.2004. Työryhmä päätyi
ns. kumppanuusmalliin, jossa lentotoiminnan kustannukset katettaisiin
raha-automaattiavustuksilla, terveydenhuollon lisäkustannukset
sisällytettäisiin täysimääräisesti
sairaanhoitopiirien valtionosuuteen ja pelastustoiminnassa sekä kadonneiden henkilöiden
etsinnässä käytettäisiin sisäasiainministeriön
erityismäärärahaa. Yhdistyksille jäisi
vielä tarve hankkia omarahoitusta, mutta sen osuus laskisi
oleellisesti. Tarkoituksena on, että lääkäri-
ja pelastushelikopteritoiminta osana terveydenhuolto- ja pelastusjärjestelmää tulee
täysin määriteltyä ja talousarvion
toiminta vakiinnutetaan.
Vuodenvaihteessa 2005 on tullut voimaan EU:n määräys,
jonka mukaan lääkäri- ja pelastushelikoptereiden
on kuuluttava teholuokkaan yksi. Käytännössä tämä on
tarkoittanut sitä, että koneen on pystyttävä nousemaan
ilmaan yhdelläkin moottorilla. Tekninen vaatimustaso on
noussut myös mm. pimeätoiminnan ja huonojen sääolojen
toimintavaatimusten osalta. Määräykset lisäävät
sekä turvallisuutta että tehokkuutta, mutta Suomen
pelastushelikopteritoiminnalle ne ovat merkinneet myös
merkittävää kustannusten lisääntymistä.
Yhdistykset ovat tämän vuoden aikana saaneet käyttöönsä uusien
lentomääräysten edellyttämät
helikopterit, joiden kustannukset ovat noin 50 % korkeammat
kuin aiemmin.
Pelastushelikopterien sekä lääkinnällisen
toiminnan että lentotoiminnan rahoitus tulisi kattaa kokonaisuudessaan
valtion budjetista. Tällä hetkellä rahoitusvastuu
on kuitenkin Raha-automaattiyhdistyksellä. RAY:n voittovaroja
on 1990-luvun laman aikana aloitetun käytännön mukaisesti
ohjattu valtion menoihin ja jätetty jakamatta määrä,
joka on vuosittain kasvanut. Pelitoiminnan tuotto tulisi kokonaisuudessaan
voida käyttää järjestöjen
toiminnan tukemiseen.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2006 talousarvioon
momentille 26.80.22 lisäyksenä 12 000 000
euroa pelastushelikoptereiden lentotoimintaan.
Helsingissä 26 päivänä syyskuuta
2005