Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 594/2002 vp - Ulla Juurola /sd ym.
Tarkistettu versio 2.0
Maantie 167 on maakunnalle hyvin tärkeä, koska se yhdistää Lahden kaupunkiseudun Orimattilan ja Myrskylän kautta Loviisaan, joka on maakunnalle tärkeä tuontisatama. Päijät-Hämeen maakunnan nykyiset tieyhteydet tärkeään tuontisatamaan Loviisaan ovat huonot. Muun muassa Lahden Lämpövoimalan hiilikuljetukset tapahtuvat Loviisan satamasta tämän tien kautta. Raskas liikenne aiheuttaa huomattavan turvallisuusongelman välillä Orimattila—Myrskylä, jossa tie on liian kapea.
Koska edellä mainittu tieosa on vähintään seututieluokkainen, se edellyttää nykyisen tien linjauksen parantamista ja uudelleen rakentamista. Tien parantaminen on hyväksytty perustienpidon hankkeena tiepiirin ja Päijät-Hämeen liiton yhteiseen tieverkon kehittämissuunnitelmaan 2000—2006.
Suuntauksen parantamista tarvitaan alkuvaiheessa 12 kilometrin matkalla Orimattilasta Pakaalle, ja sen kustannusarvio on 2 milj. euroa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme kunnioittaen,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2003 talousarvioon momentille 31.24.21 lisäyksenä 170 000 euroa maantien 167 Orimattila—Myrskylä-tieosuuden suunnitteluun.
Helsingissä 1 päivänä lokakuuta 2002