Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 634/2001 vp - Juha Korkeaoja /kesk ym.
Tarkistettu versio 2.0
Tampere—Pori/Rauma-radalla on useita vuosia tehty suurimittaista perusparannus- ja sähköistystyötä, joka kauko-ohjauksineen on saatu valmiiksi. Rataosa on merkittävä kuljetusyhteys Pirkanmaan ja Keski-Suomen teollisuuden ja kaupan sekä länsirannikon satamien välillä. Sähköistyksen valmistuminen ja varsinkin tasoristeysten poisto parantavat myös henkilöliikenteen kilpailukykyä lähinnä Helsingin suuntaan. VR:n saadessa uutta kiskobussikalustoa tullee tarkasteltavaksi myös Rauman radan saaminen uudelleen henkilöliikenteen piiriin.
Nopeuksien nostamisen edellytyksenä on, että turvallisuussyistä rataosalla olevat tasoristeykset on pääosin muutettava eritasoristeyksiksi ja yhdistettävä liikennevirtoja käyttämään näitä.
VR:n tasoristeysten turvallisuusohjelmaan sisältyy myös Tampere—Pori-rataosan risteysten poistaminen pitkällä aikavälillä. Tällä rataosalla on 74 risteystä, joista yleisten teiden ja katujen risteyksiä on 13. Satakunnassa tarvitaan risteysten poistamiseen kaikkiaan 50 miljoonaa markkaa, joista noin puolet kohdistuu yleisten teiden tasoylikäytävien poistoon.
Edellä olevan perusteella ehdotamme kunnioittaen,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2002 talousarvioon momentille 31.40.77 lisäyksenä 2 800 000 euroa Tampere—Pori-radan tasoristeysten poistamiseen.
Helsingissä 18 päivänä syyskuuta 2001