TALOUSARVIOALOITE 643/2001 vp

TAA 643/2001 vp - Valto Koski /sd 

Tarkistettu versio 2.0

Määrärahan osoittaminen valtatien 26 parantamiseen välillä Summa—Taavetti

Eduskunnalle

Valtatien 26 liikennemäärät ovat lisääntyneet erityisesti raskaan liikenteen osalta, jota on paikoin 40 %. Tie on erittäin kapea ja päällystettyä piennarta ei juurikaan ole. Lisäksi maasto on mäkistä. Yleisesti tien liikenneturvallisuustaso on huono. Hankkeesta on tehty tarveselvitys ja kehittämistoimenpidesuositus jo vuonna 1993.

Hankkeen toteuttaminen parantaa liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta merkittävästi. Kantatie esitetään parannettavaksi 10,5/7,5 m:n poikkileikkauksen mukaiseksi valtatieksi. Tien geometriaa parannetaan pystytason osalta. Merkittävimpiä linjauksen muutoksia tulisi Pyhällön, Lankilan sekä Kurvilan kohdalle. Muualla linjauksen muutosesitykset ovat vähäisiä. Kantatie esitetään varustettavaksi kevyen liikenteen väylällä ja tievalaistuksella välillä Summa—Myllykylä. Lähes kaikki sillat uusitaan ja yleisten teiden liittymiin rakennetaan väistötilat.

Hankkeen arvioidut kustannukset ovat välillä Summa—Husula 18 Mmk, Husula—Paijärvi 36 Mmk, Paijärvi—Ihamaa 37 Mmk, Ihamaa—Pyhältö 43 Mmk, Pyhältö—Lankila 21 Mmk, Lankila—Kurvila 22 Mmk ja Kurvila—Heimala 29 Mmk. Parantamistoimenpiteiden kokonaiskustannukset on vuonna 1993 arvioitu 206 Mmk:ksi. Nykyisten kustannusten on arvioitu nousevan 300 Mmk:aan. Hanke voitaisiin toteuttaa myös osittain.

Edellä olevan perusteella ehdotan kunnioittaen,

että eduskunta ottaa valtion vuoden 2002 talousarvioon momentille  31.24.79 lisäyksenä 50 000 000 euroa valtatien 26 parantamiseen välillä Summa—Taavetti.

Helsingissä 18 päivänä syyskuuta 2001

  • Valto Koski /sd