TALOUSARVIOALOITE 650/2004
vp
TAA 650/2004
vp - Pirkko Peltomo /sd ym.
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen Porin
ja Rauman väylätöihin
Eduskunnalle
Suomen sijainti merimatkan takana keskiseen Eurooppaan
nähden asettaa kovat haasteet maamme ulkomaanliikenteen
hoidolle, satamille ja väylille. Toisaalta vahva merenkulkuelinkeino antaa
runsaasti mahdollisuuksia tuottoisaan toimintaan ja työmahdollisuuksia.
Porin ja Rauman satamilla on merkittävä vaikutus
Satakunnan elinkeinoelämään.
Porin Mäntyluodon väylä tulee syventää nykyisestä 10
metristä 12 metriin. Metalliteollisuus on laajentamassa
tuotantoaan, ja se edellyttää raaka-aineen tuonnin
lisäämistä. Mäntyluodossa rakennettava öljynporauskalusto
edellyttää myös tulevaisuudessa nykyistä syvempää väylää.
Väylän syventämisen ohella myös
satamassa on tehtävä ruoppaustöitä.
Väylätöiden kustannusarvio on 15
milj. euroa ja sataman osalta 5 milj. euroa.
Raumalle johtaa kaksi väylää, Valkeakarin
7,5 metrin ja Rihtniemen 10 metrin väylät. Rauman satamaa
ollaan jatkuvasti laajentamassa. Erityisesti paperirahtaukset edellyttävät
entistä suu-rempaa laivakokoa, jonka edellytyksenä puolestaan
on kuitenkin nykyistä syvempi, joko 11- tai 12-metrinen
väylä.
Väylätöiden kustannusarvio on valittavasta vaihtoehdosta
riippuen joko 19 milj. euroa (Val-keakari) tai 21 milj. euroa (Rihtniemi).
Sataman osalta kustannukset ovat samat, 1,9 milj. euroa. Väyläratkaisun
pohjaksi tehdään vuoden 2004 aikana pohjatutkimuksia
Rauman edustan merialueella.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2005 talousarvioon
momentille 31.30.77 lisäyksenä 10 000 000
euroa Porin ja Rauman väylätöihin.
Helsingissä 24 päivänä syyskuuta
2004
- Pirkko Peltomo /sd
- Veijo Puhjo /vas
- Anne Holmlund /kok