TALOUSARVIOALOITE 650/2004 vp

TAA 650/2004 vp - Pirkko Peltomo /sd ym.

Tarkistettu versio 2.0

Määrärahan osoittaminen Porin ja Rauman väylätöihin

Eduskunnalle

Suomen sijainti merimatkan takana keskiseen Eurooppaan nähden asettaa kovat haasteet maamme ulkomaanliikenteen hoidolle, satamille ja väylille. Toisaalta vahva merenkulkuelinkeino antaa runsaasti mahdollisuuksia tuottoisaan toimintaan ja työmahdollisuuksia. Porin ja Rauman satamilla on merkittävä vaikutus Satakunnan elinkeinoelämään.

Porin Mäntyluodon väylä tulee syventää nykyisestä 10 metristä 12 metriin. Metalliteollisuus on laajentamassa tuotantoaan, ja se edellyttää raaka-aineen tuonnin lisäämistä. Mäntyluodossa rakennettava öljynporauskalusto edellyttää myös tulevaisuudessa nykyistä syvempää väylää. Väylän syventämisen ohella myös satamassa on tehtävä ruoppaustöitä.

Väylätöiden kustannusarvio on 15 milj. euroa ja sataman osalta 5 milj. euroa.

Raumalle johtaa kaksi väylää, Valkeakarin 7,5 metrin ja Rihtniemen 10 metrin väylät. Rauman satamaa ollaan jatkuvasti laajentamassa. Erityisesti paperirahtaukset edellyttävät entistä suu-rempaa laivakokoa, jonka edellytyksenä puolestaan on kuitenkin nykyistä syvempi, joko 11- tai 12-metrinen väylä.

Väylätöiden kustannusarvio on valittavasta vaihtoehdosta riippuen joko 19 milj. euroa (Val-keakari) tai 21 milj. euroa (Rihtniemi). Sataman osalta kustannukset ovat samat, 1,9 milj. euroa. Väyläratkaisun pohjaksi tehdään vuoden 2004 aikana pohjatutkimuksia Rauman edustan merialueella.

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta ottaa valtion vuoden 2005 talousarvioon momentille  31.30.77 lisäyksenä 10 000 000 euroa Porin ja Rauman väylätöihin.

Helsingissä 24 päivänä syyskuuta 2004

  • Pirkko Peltomo /sd
  • Veijo Puhjo /vas
  • Anne Holmlund /kok