TALOUSARVIOALOITE 691/2005
vp
TAA 691/2005
vp - Lauri Oinonen /kesk ym.
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen kevyen
liikenteen väylien rakentamiseen valtatien 23 yhteyteen Keuruulla
ja Jukojärven paikallistien päällystämiseen
Eduskunnalle
Jukojärven kyläkunta on voimakkaasti
kehittyvä Keuruun keskustaajama valtatien 23 läheisyydessä.
Jukojärvi tarjoaa erinomaiset asumismahdollisuudet maaseudulla
luonnonkauniissa maisemissa vesistöjen äärellä.
Kylällä toimii myös peruskoulun ala-aste.
Jukojärven paikallistien päällystäminen
lisäisi kylän vetovoimaisuutta ja kulkuyhteyksiä.
Tien kunnostustyöt olisivat olosuhteiltaan helpot, koska
tie kulkee kangasmaastossa.
Keuruun kaupungin länsi-itäsuunnassa halkaisee
valtatie 23, joka toimii myös Keuruun kunnan keskustaajaman
ja Keuruun toisen taajaman, Haapamäen, välisenä liikenneväylänä.
Keuruun keskustaajaman ja Haapamäen välinen etäisyys on
15 kilometriä. Valtatie 23 on varsin vilkkaasti liikennöity,
ja 1990-luvulla ko. tieosuudella tapahtui useita kuolemaan johtaneita
liikenneonnettomuuksia.
Valtatien 23 nopeusrajoitus Keuruun ja Haapamäen välillä on
kesäkautena osittain 100 kilometriä ja osittain
80 kilometriä tunnissa. Tie on varsin kapea, ja päällystetty
alue tiellä rajoittuu ajoratoihin. Haapamäen ja
Keuruun välistä tieosuutta käyttävät
myös polkupyöräilijät ja rullasuksihiihtoa
harrastavat, joskin tien kapeus ja vaarallisuus rajoittavat käyttäjien
määrää. Pyöräilijöiden
määrää lisäävät
koulujen loma-ajat, jolloin julkisten liikennevälineiden
käyttömahdollisuudet ovat hyvin rajallisia. Koulujen
lomakaudet ovat myös vilkkainta matkailukautta, jolloin
mm. valtatien 23 liikennetiheys on varsin suuri ja pyöräilijöiden
onnettomuusriski kasvaa.
Vastaavin perustein kevyen liikenteen väylä on
tarpeen myös Keuruun keskustaajaman ja Kalettoman kyläkeskuksen
välillä. Tällä tieosuudella
kevyen liikenteen väylää tarvittaisiin
3 kilometriä. Kevyen liikenteen väylä ulottuu
jo nyt Keuruulta Korkeakosken (Jukojärven) paikallistien
liittymään, eli puoliväliin matkaa Keuruulta Kalettomalle.
Pioneerivarikko Kalettomalla työllistää noin
sata henkilöä, joista osa asuu Kalettoman alueella.
Kalettomalla toimii myös peruskoulun ala-aste. Työmatkojen
ja koululaisten sekä vapaa-ajan liikkumisturvallisuuden
vuoksi jo suunniteltu kevyen liikenteen väylä tulisi
rakentaa nopeasti valmiiksi nyt vielä puuttuvalta osuudeltaan
Korkeakosken liittymästä Kalettomalle.
Pyöräily on nykyisin varsin kannatettava ja terveellinen
liikkkumismuoto niin työmatkoilla kuin vapaa-aikanakin.
Keuruun ja Haapamäen asukkaille pyöräily
on työmatkoilla varsin vaarallinen liikkumismuoto, mikäli
liikenneolosuhteisiin ei saada pikaisesti parannuksia.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta lisää valtion vuoden 2006
talousarvioon momentin 31.24.21 perusteluihin
maininnan, että määrärahaa saa
käyttää valtatien 23 liikenneturvallisuuden
parantamiseen Keuruun ja Haapamäen sekä Keuruun
ja Kalettoman kyläkeskusten välillä sekä Jukojärven
paikallistien päällystämiseen.
Helsingissä 26 päivänä syyskuuta
2005
- Lauri Oinonen /kesk
- Petri Neittaanmäki /kesk