TALOUSARVIOALOITE 697/2002 vp

TAA 697/2002 vp - Niilo Keränen /kesk 

Tarkistettu versio 2.0

Määrärahan osoittaminen Kontiomäki—Taivalkoski-radan perusparannukseen

Eduskunnalle

Ratahallintokeskuksen esitteessä Rataverkko 2020 — Radanpidon linjaukset todetaan, että junaliikenteen kehittämisellä on positiivisia aluerakenteellisia vaikutuksia. Rataverkko 2020 -suunnitelmassa Ratahallintokeskus linjaa tulevaisuuden rataverkon kehittämistä, eikä suunnitelmaan sisälly rataosien Kemijärvi (Isokylä)—Kelloselkä, Kontiomäki—Taivalkoski/Ämmänsaari, Nurmes (Porokylä)—Vuokatti ja Huutokoski—Savonlinna uusimiset. Mainitun suunnitelman mukaan näiden ratojen uusiminen maksaisi 740 Mmk (124,5 milj. euroa) ja olisi tehtävä vuosina 2004—2010. Suunnitelmassa ei todeta mitään ratojen purkamisesta, mutta mahdollisesta uusimisesta luopuminen ja uusimiselle merkitty takaraja merkinnevät sitä, että mainituista radoista aiotaan luopua.

Vuoden 2002 talousarvioehdotukseen sisältyi radan sähköistyshanke Oulusta Kontiomäen kautta sekä Iisalmeen että Vartiukseen. Hanke on nyt aloitettu, ja sen on tarkoitus valmistua vuoteen 2006 mennessä. Vartiuksen radan yksi merkitys on puutavaran tuonti Karjalasta. Kontiomäki—Taivalkoski-rata taas on ainoa ratayhteys koko Ylä-Kainuuseen ja Koillismaalle. Alueella on merkittäviä kotimaisia metsävaroja sekä myös lupaavia malmiesiintymiä, jotka tulevaisuudessa saattavat johtaa kaivostoimintaan. Nykyisin niin puu kuin myös sahatuotteet kuljetetaan Koillismaalta ja Ylä-Kainuusta epäedullisesti maanteitse; tulevaisuuden maantieliikenteen kustannuksista ei kuitenkaan ole mitään tietoa.

Mikäli Kontiomäki—Taivalkoski-rata päästetään rappeutumaan, alue ja sen luonnonvarat jäävät pysyvästi ilman ratayhteyttä. Niin ikään kehittyvä Koillismaan aluekeskus tarvitsee kehityksensä tueksi ehdottomasti ratayhteyden, joka kunnostettuna tukisi myös Kuusamon ja mahdollisesti myöhemmin Karjalan alueen matkailua. Vuoden 2003 talousarvioon tulee lisätä perusparannuksen suunnitteluun riittävä määräraha. Määrärahan on tarkoitus turvata ensisijaisesti se, että rataosa pidetään sellaisessa kunnossa, että se ei ainakaan toistaiseksi pääse rappeutumaan.

Edellä olevan perusteella ehdotan kunnioittaen,

että eduskunta ottaa valtion vuoden 2003 talousarvioon momentille  31.40.21 lisäyksenä 4 000 000 euroa Kontiomäki—Taivalkoski-radan perusparannukseen.

Helsingissä 1 päivänä lokakuuta 2002

  • Niilo Keränen /kesk